Reklama

Reklama

Nehanobte spánek mrtvých

(festivalový název)
  • Španělsko No profanar el sueño de los muertos (více)
Trailer

Obsahy(1)

Na odlehlé farmě experimentují místní vědci s radioaktivním přístrojem na místním poli. Jeho záření oživí mrtvé, kteří začnou napadat a zabíjet místní obyvatele a cestující. Mladík a dívka, setkávající se náhodou na benzínové pumpě, se stávají hlavními hrdiny tohoto, dnes již starého, ale klasického "zombie horroru". Na jedné straně se snaží ubránit útočícím zombiím, na druhé straně pak musí přesvědčit vědce a policii, aby zničili stroj na místním poli. Boj o holý život s nesmrtelnými zombies začíná... (Flipnic)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (47)

JFL 

všechny recenze uživatele

Zombie filmy první poloviny sedmdesátých let pod vlivem nihilistické a sociálně kritické Noci oživlých mrtvol (Night of the Living Dead, 1968) George A. Romera nevybíravě zadupávaly do země idealismus předchozího desetiletí a reflektovaly soudobou ideologickou i acidovou kocovinu, kterou prohlubovala nekončící válka ve Vietnamu a politické skandály. Z amerických tvůrců kráčel v Romerových šlépějích především režisér Bob Clark, který v satirickém hororu Children Shouldn't Play with Dead Things (Děti by si neměly hrát s mrtvými věcmi, 1972) využil zombie jako katalyzátor pro kritiku hippies, kteří stejně jako jimi kritizovaný státní aparát utápějí proklamované ideály v egocentrismu a mocenských pletichách. V jízlivě kritickém snímku Deathdream (1974) pak jako jeden z prvních filmařů tematizoval problém válkou poznamenaných navrátilců, když z vietnamského veterána udělal oživlou mrtvolu hladově pohlížející na své spoluobčany. Nejdůsledněji i myšlenkově nejradikálněji nicméně na Romera navázal španělsko-italský film odehrávající se v Anglii Nehanobte spánek mrtvých. Režisér Jorge Grau, jenž náleží mezi tvůrce španělské nové vlny, snímek vystavěl jako radikální antiestablishmentový pamflet, který ukazoval britskou společnost v deprimované letargii, která nastoupila po vystřízlivění z předchozího desetiletí charakterizovaného swingujícím Londýnem. Z velkoměst se staly šedivé průmyslové kobky přinášející smrt, ale ani útěk na venkov nemůže přinést klid a mír, neboť už i tam zasáhla ruka člověka hnaného požadavkem maximální výkonnosti. Iniciátorem zombie apokalypsy je zde nový stroj vyvinutý ministerstvem zemědělství, který má likvidovat škůdce tím, že z nich pomocí elektromagnetických vln udělá agresivní kanibaly. Příznačně ale má totožný účinek také na kojence a nedávno zesnulé lidi. Když se zdejší volnomyšlenkářský hrdina George pokouší přijít podivným úkazům na kloub, narazí na neprostupnou zeď v podobě fašistického inspektora McCormicka, který přijel vyšetřit první záhadnou vraždu v okolí. Grau divákům předkládá krutý obraz společnosti, která sama na sebe seslala katastrofu a příznačně právě svou agresivitou a sebezahleděností ji nechá eskalovat až do apokalypsy. Famózně gradující vyprávění již v úvodní sekvenci odjezdu hrdiny z města navodí přízračnou atmosféru, kterou nadále stupňuje až k zneklidňující bizarnosti poslední třetiny, kde se postavy ocitají na hranici šílenství, které by ale bylo příliš snadným vykoupením z hrůzné reality. (text byl původně psaný pro katalog LFŠ) ()

Kusko.t2 

všechny recenze uživatele

Predstaviteľ novodobej vlny zombie hororov z počiatku 70tych rokov, disponujúci už na dnešnú dobu tradičnými postupmi v rámci žánru, t.j. používaním detailných krvavých a brutálnych gore efektov ako napríklad vytrhávanie a pojedanie vnútorností, prípadne scény zamerané na deformáciu a deštrukciu ľudského teľa apod. Čo je ale trocha netradičné, je spôsob akým sa z už normálne zosnulých ľudí uložených v márnici stávajú nemŕtvi, či spôsob akým dokáže pôvodný zombiek prebúdzať k životu (smrti) mŕtvych, ktorí ho potom v jeho hladovom vyčíňaní samozrejme nasledujú. Aj napriek svojim plusom dnes už tento klasický horor s množstvom distribučných názvov stratil to čaro, ktoré nepochybne v roku svojho vzniku mal. Hladové zuby času si vybrali svoju daň a to hlavne na atmosfére. Fanúšikovia zombie hororov nebudú ľutovať, aj keď po tejto stránke je to jeden z tých triezvejších produktov. Vo mne dokázal vzbudiť iba pocit akejsi rutiny dnes už historickej hodnoty. Že sa jedná ale o pravý zombie horor naznačuje aj počínanie britských cenzorov z BBFC, ktorí “Non si deve profanare il sonno dei morti“ – titul v Británii v čase vydania známy ako “Living Dead at the Manchester Morgue“ dokonca v roku 1975 pustili do miestnych kín iba v orezanom zostrihu, konkrétne skrátenom o 1 minútu a 27 sekúnd. O pár rokov neskôr, konkrétne v júni roku 1982 sa tento zombie horor dostáva na pulty predajní a požičovní a to vo svojej pôvodnej nezostrihanej podobe zásluhou distribučného štúdia “VIP“ a to ako titul “The Living Dead“. Medzitým sa na britský trh dostala aj Cut verzia zásluhou distribučného štúdia “LVC“, v tomto prípade film označený názvom “Don't Open the Window“ a opatrený miernejším certifikátom Rated: R. Uncut verzia filmu (“The Living Dead“) bola dokonca v októbri roku 1983 úplne zakázaná cenzormi, ktorí ju v tom čase umiestnili na zoznam tzv. Video nasties. Táto verzia sa preto musela kompletne stiahnuť z obehu. Ban na ňu pominul v apríli roku 1985, kedy sa zo zoznamu film vyradil. Toho roku sa o opätovný Cut re-release (kino zostrih) pokúsilo štúdio “Network Distribution“. Ich žiadosť bola ale zamietnutá. Pôvodný Cut skrátený o 1 minútu a 27 sekúnd cenzorom z BBFC nestačil, čo je zaujímavé, keďže v rámci toho roku odbanovali Uncut. Keďže v Británii, ale aj inde vo svete vychádza “Non si deve profanare il sonno dei morti“ pod viacerými názvami, asi bol problém sa v tom všetkom vôbec vyznať. Štúdio “Network Distribution“ tak Cut verziu upravilo o ešte 26 sekúnd (celkový zásah do filmu teda v trvaní 1 minúta 53 sekúnd), čim už konečne dostalo povolenie na distribúciu – titul vychádzajúci pod názvom “Living Dead at Manchester Morgue“. Chaos s verziami a vydaniami ukončilo až štúdio “Blue Underground“ v roku 2002, kedy “Non si deve profanare il sonno dei morti“ vydáva v remasterovanej podobe na DVD pod názvami “The Living Dead at Manchester Morgue“ a “Let Sleeping Corpses Lie“ a to v Uncut zostrihu (Rated:18). ### Čo sa týka ešte tých alternatívnych názvov, zaujímavosťou taktiež je, že v takej Brazílii a Taliansku miestni distribútori “Non si deve profanare il sonno dei morti“ označili ako pokračovanie Fulciho Zombi 2 (1979). Taliani názvom “Zombi 3 (Da dove vieni?)“ a Brazília zasa jednoducho “Zumbi 3“. Okrem tejto paralely brazílska distribúcia reagovala aj na francúzsky zombie trash La revanche des mortes vivantes (1987) (v Brazílii titul označený ako “A Revanche dos Mortos-Vivos“) vydaním “Non si deve profanare il sonno dei morti“ aj pod alternatívnym názvom “A Revanche dos Mortos-Vivos II“. ### PS. – Kto počúva grindcoreovú skupinu "Impetigo", stretne sa na jej albume z roku 1992 "Horror Of The Zombies" s úryvkom práve z tohto hororu (song "Breakfast At The Manchester Morgue" – čo je mimochodom jeden z alternatívnych názvov). () (méně) (více)

Reklama

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Zombie horror, který výstavbou připomene Romerovu Noc oživlých mrtvol. Výborná hudba (Guliano Sorginy) v úvodu se postupně mění v nepříjemné zvuky, táhlé tóny, sirény, vzdechy a ječení. Hned na začátku tvůrci ukazují rozpor mezi civilizací (město, skládky, mrtvý pták, továrny, jaderný reaktor) a půvabnou krajinou. Zmrtvýchvstání je rovněž způsobeno lidskou technikou. Snaha zasahovat do koloběhu vpřírodě se obrací proti člověku. Policie je nepříjemná jako asi všude na světě a hlavní hrdina nechtěně, zato úspěšně zahlazuje stopy po řádění nemrtvých. Napětí visí ve vzduchu a inferno na zemi má zelenou. Nejlepší jsou scény na hřbitově, kdy se armáda zombií začne rozrůstat. Naděje přežít se pro muže s dívkou stále zmenšuje, byť oni se vzdát tak snadno nechtějí... ()

Shit 

všechny recenze uživatele

Zombie horor založenej spíš na příběhu než na brutálních gore tricích, ostatně moc brutality se tady člověk opravdu nedočká, ale když už se přece jenom něco urodí, tak to pak stojí za to, nicméně příběhově to je docela povedený, jen ty zombáci nejsou zrovna strašidelně pojatý nebo spíš nejsou vůbec strašidelný a myslící zombie mi taky moc nesedí a tak to ve výsledku trošku postrádá takový hororový napětí, ale stejně se jedná o jeden z těch lepších zombie hororů. 3,5* ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Zvláštní horor. Zombie horory obzvlášť ty staré příliš nemusím, přece jen notoricky bloumající mrtvola příliš nevyděsí a napětí také moc nepřinese, zde byli Zombíci vlastně jen 4, takže se jedná o velmi malý horor, který naštěstí disponuje originální myšlenkou a velmi šokujícím a smutným koncem, ale po hororové stránce spíše průměr, gore také poskrovnu. 60% ()

Galerie (34)

Zajímavosti (6)

  • Hudební složka filmu byla částečně vytvořena ze zvuků naříkání a těžkého dýchání. Tyto zvuky dělal režisér Jorge Grau. (Chatterer)
  • V Anglii při propagaci tohoto filmu použili slogan "To avoid fainting keep repeating, it's only a movie... only a movie... only a movie... only a movie...". Tento slogan použil dříve Wes Craven pro film The Last House on the Left (1972). (Chatterer)
  • Pro natáčení hřbitovních scén použili historický hřbitov v Anglii, kde je udajně pochovaný druh Robina Hooda malý John. (Chatterer)

Reklama

Reklama