Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Andrej BarlaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Jiří Zahajský, Marek Brodský, Rudolf Hrušínský, Blažena Holišová, Josef Abrhám, Veronika Jeníková, Jaroslava Adamová, Vlastimil Brodský, Petr Čepek (více)Obsahy(1)
Policejní inspektor Trachta je známý nezvyklými vyšetřovacími metodami. Se svým mladým praktikantem Hlaváčkem se chystá rozlousknout záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla. Avšak jeho nadřízený svěří případ čerstvě povýšenému vrchnímu inspektorovi Klečkovi. Ten je hned na začátku vyšetřování v Bierhanzlově vile přepaden. Vyjde najevo, že onoho osudného dne se pan továrník vrátil domů s ovázanou tváří a zamkl se v koupelně. Tam pak byl, jak se policisté záhy přesvědčí, ve vaně rozpuštěný a vypuštěný. U vany stojí prázdný demižon kyseliny sírové a na jejím dně uspořádaně leží nerozpustné součásti Bierhanzlova oděvu… Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salónním coupé, tentokrát však bez účasti „génia“. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení. (Česká televize)
(více)Recenze (465)
Humor S&S miluji a filmová tvorba pana Svěráka se mi líbí. Přesto u Rozpuštěného a vypuštěného se nesměji tolik, jako u klasických her. Film je praktickým vyňatkem hry Vražda v salónním coupé. Máme tu inspektora Trachtu, který vyšetřuje zmizení továrníka Bierhanzela. Jen s tím, že vyměnili coupé za Prahu. Humor se mi líbí, ale nejlepší hlášky jsou převzaty právě z originálu, tudíž je znám a mám je zažité. Zajisté potěší i přítomnost cimrmanologů (Hraběta, Kašpar, Weigel, Svěrák, Vondruška, Rumlena a Brukner). Přestože mě film bavil, tak dávám přednost jeho originálu. Příjemně se na něj kouká a je to přeci jen dílo mých oblíbených českých autorů. Pro neznalce samotné hry vřele doporučuji, bude se u toho smát mnohem více. (60 %) ()
Cimrman patří hlavně na divadlo, byť nápad rozvést hru do filmu nedopadl špatně. Některé prvky jsou obzlášť zábavné. Hlavně postavičky bláznů. Zajímavá je i ta dobová stylizace a detektivní zákoutí. Dobrá zábava, byť na hru to nemá a ruku na srdce, Svěrák s Bruknerem by byli vážně lepší než Zahajský s Brodským. ()
Hlasuji pro Marka Brodského a Jiřího Zahajského. Myslím, že Smoljak volil představitele hlavních rolí správně. --- Divadelní předloha filmu Vražda v salonním coupé je podle mého soudu jednou z nejslabších Cimrmanových her. Autoři se přidrželi velkolepého a vpravdě cimrmanského nápadu napsat detektivku o vraždě, která se nestala. Mnohé přidali, zápletku důkladněji zapletli, ale nepodařilo se hned na začátku vyzradit konec celé detektivky. Pomalejší tempo tohoto filmu mi nevadí, sedí mi k rozšafnému naturelu c.k. mocnářství. ()
Inspektor Trachta a jeho nezvyklé vyšetřovací metody musí oslovit každého milovníka detektivek. Parodie na žánr detektivních příběhů je velmi povedená a promakaná, klobouk dolů. Zasazení děje do počátku dvacátého století byl taktéž geniální nápad, který se navíc podařilo výborně realizovat. V českém prostředí má časové období kolem počátku století zvláštní příchuť. Rozhodně má silný tematický potenciál, který zůstává z velké části nevyužit. Tedy kromě diskursu Járy Cimrmana. ()
Svěrák, Smoljak, Cimrman - tato tři jména zůstanou zapsána zlatým písmem v dějinách českého humoru. Tento film, natočený volně podle divadelní hry Vražda v salonním kupé, patří mezi nejlepší české komedie 80. let, ale vlastně nejen 80. let. Dodnes si tento styl inteligentního (a to slovíčko je tady velmi na místě) humoru nachází nové a nové příznivce i mezi mladou generací a i diváci, kteří už "Cimrmanovo" dílo znají, se s chutí znovu a znovu smějí nezapomenutelným scénkám, byť už je mnohdy znají nazpaměť. Svěrák se Smoljakem by si zasloužili nějaké čestné místo v Síni slávy české komedie, a to nejen za tento počin. A mimochodem - Marek Brodský je sice toporný, ale přesně ve stylu cimrmanovských divadelních her, kde jsou toporní všichni herci. To je taky neoddělitelnou součástí stylu jejich humoru. ()
Galerie (14)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (35)
- “Autokar“ bola filmárska atrapa, ktorú postavili na malom traťovom plošinovom vozíku len pre účely nakrúcania. Po skončení ešte nejaký čas stála na Dejvickej stanici. (Raccoon.city)
- Vo filme si zahrali postávajúce dievčatá na ulici aj obidve režisérove dcéry Kateřina a Alžběta Smoliakové. (Raccoon.city)
- Při jízdě drezíny je mimo jiné záběr na výpravní budovu, na níž je nápis Vlkovec. Železniční zastávka Vlkovec existuje a nachází se dvanáct kilometrů od Čerčan – na trati z Čerčan do Světlé nad Sázavou. (VMa)
Reklama