Režie:
Karel SmyczekKamera:
Jaroslav BrabecHudba:
Michal PavlíčekHrají:
Jiří Langmajer, Jan Potměšil, Martin Sobotka, Daniel Větrovský, Pavel Zvarič, Daniel Landa, Pavlína Mourková, Markéta Zmožková-Zahradníková (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Ve své době - v druhé půli 80. let - mimořádně závažný film, věnovaný negativním dopadům fotbalového chuligánství. Režisér Karel Smyczek sugestivně ukazuje, jak lidé spojení primitivním sportovním fanděním snadno podléhají agresivním choutkám, jak vzájemné hecování vede k tragickým činům, jichž by se jedinec sám o sobě nedopustil. Příběh je inspirován skutečným případem, kdy skupina většinou mladistvých vlajkonošů zdemolovala nejen vlakovou soupravu, v němž cestovali na fotbalový zápas, ale ohrožovali navíc spolucestující i osamělou průvodčí. Stále působivá výpověď si všímá i mravní devastace, i rodiče pachatelů odmítají přijmout svůj díl odpovědnosti. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (473)
Čo má tento film spoločné s nejakou pravdivosťou? A načo všetky tie povzdychy, že ako mohol v takej dobe vzniknúť takýto film? Veď sa to nijako nelíši od dobovej väčšinovej predstavy o chuligánoch. Je to len taká moralita v slučke opakujúca to isté. A keď tvorcovia pocítili, že treba nejako aj naznačiť pôvod výtržníctva, tak tam prilepili obraz s mudrujúcim Leošom Suchařípom o odcudzení v modernej spoločnosti. Všetky postavy sú ploché figúrky, všetci iba ziapú, dôvod zlej výchovy detí je vždy prvoplánovo vyriešený nekompletnou rodinou. Exploatácie veľmi málo. Pokus rozprávať v rôznych časových rovinách sa zmenil na neprehľadný guláš. Kvazidokumentárne pasáže sú najtrápnejšie, hlavne keď v nich účinkuje teatrálna Zimková. Réžia nula bodov. ()
Na prejavy násilia, ničenia, ponižovania a iných prejavov chuligánstva nie je potrebné byť futbalovým fanúšikom. Dôležité je vnútorné pnutie u jednotlivcov a ich potreba grupovať sa s rovnako postihnutými do skupín, v ktorých sa ich individualizmus dostáva na nový, vyšší level s pocitom správnosti a beztrestnosti správania sa skupiny. Smyczkov film bol koncom osemdesiatych rokov šokujúcim prekvapením pre väčšinu divákov, ktorí neprichádzali do styku s fanúšikovskými klubmi a vyčínaním ich členov. Pre súčasníkov je film historickým dokumentom z doby, keď málokto tušil, ako sa bude násilie v spoločnosti šíriť a tolerovať. ()
Velice slušně natočená studie davové psychózy fotbalových fanoušků. Někomu se může zdát, že jsou herecké výkony křečovité a nevěrohodné, nicméně soudím, že takové téma ani lépe uhrát nejde. Tento jev není nic jiného, než produkt doby a sotva ho šmahem vyřeší jakýkoliv parlament na světě. Soudce na stadionu bude pro tyto hrdiny jen příjemným zpestřením a případný trest se stane zdrojem prestiže a vítaným zářezem do „pažby“. ()
Pro nás Sparťany asi must see. Pro ostatní je to jen zábavnej, nijak šokující, dobře zahranej, místy až dokumentarisickej snímek o pár opilcích, násilnících a fanaticích. Na svou dobu je to poctivě natočený, nechyběj ani vulgarismy či nahota a flešbekovej styl vyprávění, kterej mě u tak starýho filmu hodně potěšil. "Chlapci, já taky fandím! Ale Slávii!" - "Se Slávií jdi do prdele, dědku!" ()
Už George Orwell v roce 1945 v eseji Sportovní duch charakterizoval nepřiměřené "fanouškovství": "Na mezinárodní úrovni je sport otevřenou nápodobou války. Podstatné však není chování hráčů, ale postoj diváků: a za diváky postoj národů, které tyhle směšné soutěže dohánějí k zuřivosti a vážné, přinejmenším krátkodobé víře, že běh, skok a kopání do míče jsou zkoušky národní cti." Snímek Karla Smyczeka a Radka Johna je pozoruhodný, netradiční a nadčasový. Bohužel sport bývá i nadále zneužíván... Sportu zdar. ()
Galerie (9)
Zajímavosti (42)
- Ve filmu si zahráli skuteční příslušníci VB. (PROCESOR)
- Film byl v roce 1988 uveden na přehlídce deseti pozoruhodných snímků na 41. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Deník Le monde napsal, že tvůrce inspirovala skutečná událost z roku 1985. „Film zaznamenává postoje v sociálním kontextu, který by klidně mohl být zasazen do Francie,“ konstatoval list. (Laliss)
- Uvedení filmu v kinech provázely nebývalé výtržnosti. Většinu publika v pražském Blaníku tvořili agresivní vlajkonoši, kteří při představení demolovali zařízení v sále a napadali ostatní diváky. (L_O_U_S)
Reklama