Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (477)
Režisér Steven Soderbergh natočil niečo čo v nás zanechá veľa pre nás nevypovedaných myšlienok a hlavne otázok ako takto svet môže stále fungovať a popri tom sa spokojne šklebyť, zo zarobených čiernych peňazí. Film ostal s otvoreným koncom, lebo nejaký happyend by bol zbytočný a asi aj dosť nereálny, teda rozprávkový... Tento korupčný príbeh má výhodu v tom že sa tu zoskupila plejáda charakterných hercov, čo vložili do svojich úloh neskutočnú vnútornú stránku a tak rad, radom sa tu prezentovali v nezabudnuteľných úlohách pomaly zabudnutý Michael Douglas, Dennis Quaid ale aj menej známy a o to presvedčivejší Don Cheadle či Benicio Del Toro, výborne dopĺňala príbeh spočiatku nenápadná Catherine Zeta-Jones. Vedľajšie postavy hrali ďalší známy herci a aj na malom priestore presvedčili, že malá úloha môže byť výstuhou pre celkový dojem z príbehu, a tak zákutie predaja drog sa stáva v tomto prípade skoro dokumentárnou sondou do života mocných ľudí, čo určujú pravidlá bytia v podsvetí. Vtiahnutie do deja nám prináša aj spôsob prezentovania obrázkov, či že vizuálne poňatie snímania. Takže kamerový filter je buď presvietený do žlta pokiaľ sa jedná o teritórium Mexika a USA zas mierne do modrého odtieňa. ║Rozpočet $48miliónov║Tržby USA $124,115,725║Tržby Celosvetovo $207,515,725║ ()
Drogy na talíři pěkně zasyrova jak pravý biftek nebo krvavý tatarák. Hodně drastické vyprávění formou blízko dokumentární a příjemně civilní herectví, obojí téměř bezchybné i díky citlivé (ne)ukázce násilí. (až na místy roztřesenou kameru) Nejvíc mě zaujal Benicio Del Toro a teď už vím, že dostal Oskara - právem. Jako obvykle uhlazený elegán Michael Douglas potěšil svým lehkým barytonem. Catherine ZJ konečně opravdu něco zahrála, i když o stupínek lepší byla skvěle sjetá Erika Christensen. Don Cheadle taktéž výborný. Hodně se tady míchaly emoce a zkoušky charakterů, ale bez zbytečného patosu nebo přehnaného zveličování. Skoro happyend se mi líbil, třeba existují nějaké ty boží mlýny ne? ()
Vždy jsem na Soderberghovi obdivoval ten zdravý odstup a nadhled, kdy faktům ustupují emoce, přesto to resp. právě naopak, na zážitku nic neubírá. Takový je i Traffic. Syrový, odosobněný pohled na jedno z nejpalčivějších témat našeho světa, tj; působivá exkurze do světa drog. To jak na stranu poptávky, tak nabídky, napříč celým spektrem, tj; od malých rybek (bezvýznamných pěšáků) až po úplné špičky. Soderbergh nementoruje, je pouhým pozorovatelem, nesoudí a nechává na samotném divákovi, ať si úsudek udělá sám. Co se samotného závěru týče, možná může SPOILER scéna s B. Del Torem sedícím u osvětleného baseballového hřiště plného dětí aneb “kdo si hraje resp. nenudí se, nezlobí” vyznívat (lehce) naivně, ale opak je pravdou. Pokud by se vytratila i ta poslední kapka naděje, můžeme to tu rovnou zabalit. Tuhle hru asi skutečně nelze vyhrát, to ale neznamená, že bychom ji měli přestat hrát. Přičemž paradoxně nejúčinější zbraní jsou ty nejmenší bitvy (vy)bojované uvnitř rodin, jak Soderbergh ukazuje na postavě soudce resp. právě jmenované hlavy ONDCP (otce) R. Wakefielda, přesvědčivě ztvárněném M. Douglasem. Traffic je snímek, který se opírá o silný příběh resp. více než zběžně propracovaný mnohovrstevnatý scénář, působivé herecké výkony, syrovou kameru a lehce upozaděnou režii, která dává hercům dostatečnou volnost, ale přitom je to právě ona, která má vše pevně pod kontrolou. Jako návdavkem nastoluje spoustu otázek na mnohem širší diskuzi a byť ta sama o sobě ještě nikdy nic nevyřešila, jako odrazový můstek to není málo, nemáte ten pocit? 95%[Můžeme polemizovat nad tím, zda-li by se postavy ztvárněné M. Douglasem resp. C.Zeta-Jones i v reálném světě (za)chovali stejně, nicméně právě díky přesvědčivým hercům, nemám důvod věřit v opak. Rodina je potřeba chránit.Tečka]. ()
Poprvé mě to ještě jakž takž bavilo, protože jsem stále čekal, co se z toho vyklube. Ale podruhé potřetí už ne - suchopárná středoproudová protidrogově angažovaná N-U-D-A. Rozmazlené, znuděné a dutohlavé bílé dětičky se v rámci protestu proti svým bohatým rodičům sjíždějí drogami, které kupují od chudých pouličních negrů, kteří jsou, chudáčci, vlastně obětí systému, a celý ten tyjátr dirigují španěláci, to je opravdu velké a originální překvapení. A tenhle byznys se bude točit dál a dál bez ohledu na to, kolik dealerů nebo narkobaronů se pozatýká, to jsem taky nevěděl. Mexičtí policajti jsou zkorumpovaná sebranka (další velké překvapení), ovšem kromě Benicia, jednoho statečného, který je zkorumpovaný jen trochu. Rodokapsový přerod Bety-Jones z ženušky-těhulky na Donnu Corleone. Pak nějaké to zákulisní politické a rodinné tlachání všelijakých panáků a paniček, při kterém se stále dokola mlátí už stokrát vymlácená sláma a ze kterého se citlivějším jedincům zvedá kufr. K tomu naprosto příšerná ruční kamera, aby to celé působilo hodně moderně a autenticky (a hlavně aby to bylo levnější), pocukrováno uslintaně patetickým koncem, a máme tu žhavého kandidáta na pár Oscarů. A divácké stádo tupě tleská a spatřuje v téhle rozplizlé bezpohlavní nudě geniální režii, myšlenkovou hloubku a závažné poselství, protože jelikož má celá tahle příšernost skoro dvě a půl hoďky, musí na ní přece "něco" být... ()
Až mě překvapilo, jak moc je tenhle film dobrý. Soderbergh mi zatím moc nesedl, takže Traffic rozhodně považuji za jeho nejlepší film. Má velice dobrý příběh, Catherine Zeta-Jones je naprosto skvělá mrcha, která kvůli své rodině jde přes mrtvoly, Douglas otec, kterého teprve dcera, která je úplně na dně, probere k pocitu odpovědnosti a lásky, Benicio Del Toro zase kolísá mezi zkorumpovaným a velmi odpovědným policajtem a všichni ostatní hrají jako o život. Moc dobré, nemám vůbec žádné výhrady. ()
Galerie (52)
Photo © 2001 USA Films
Zajímavosti (36)
- Hotel San Diego, ve kterém drželi Eduarda Ruize, už dnes nestojí. Byl zbourán v roce 2006. (don corleone)
- "2GAT123" stojí na poznávací značce auta, jímž ve filmu jezdí Catherine Zeta-Jones. Vůz registrovaný pod tímto číslem byste ale v Americe hledali marně. Jde o značku fiktivní, používanou filmaři právě proto, aby nedošlo k záměně s reálně existujícim automobilem. Vedle Trafficu jste ji mohli zahlédnout například v Policajt z Beverly Hills 2, Pošli to dál, Mullholand Drive či S.W.A.T. (Divočák)
- Benicio Del Toro je je jedním z pěti herců, kteří vyhráli Oscara za film nominovaný v hlavní kategorii, ve kterém mluvili převážně cizím jazykem (většina dialogů Del Tora byla ve Španělštině). Ti další 4 jsou Sophia Loren, Robert De Niro, Marion Cotillard a Roberto Benigni. (don corleone)
Reklama