Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Román Doktor Živago vynesl svému autorovi Borisi Pasternakovi Nobelovu cenu za literaturu (1958), ale i takový odpor sovětského režimu, že tvůrce toto ocenění raději odmítl. Velkolepá freska zachycuje nejdramatičtější období novodobých dějin Ruska, první polovinu dvacátého století, tedy především první světovou válku a bolševickou revoluci. V těchto těžkých a krvavých časech hledá svou cestu životem titulní hrdina, lékař s duší básníka Jurij Živago. Nezajímá ho politka, pouze lidská individualita. Je povolán k tomu, aby pomáhal raněným a trpícím. Svým profesním posláním si je jistý, avšak o to méně má jasno v citech k ženám. Zatímco k sestřenici Toně jej poutá manželský slib, stvrzený dítětem, ke křehké dívce Laře jej přitahuje porozumění a milostná touha. Jeho cestu navíc kříží všeho schopný právník Viktor Komarovskij, Lařin bývalý milenec, jenž je schopen přežít za každého režimu a jenž se nemíní Lary vzdát... Dvoudílný britsko-americký snímek je již druhou adaptací Pasternakovy předlohy. Poprvé ji zfilmoval režisér David Lean s Omarem Sharifem, Julií Christieovou, Geraldine Chaplinovou a Rodem Steigerem v hlavních rolích. Ve verzi italského režiséra Giacoma Campiottiho uvidíme Hanse Mathesona, Keiru Knightleyovou, Alexandru Marii Laraovou a vynikajícího Sama Neilla. Snímek vznikl v českých (pražských) a slovenských lokalitách. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (87)

wosho 

všechny recenze uživatele

Campiotti dobře věděl, že v monumentálnosti svého staršího soka těžko porazí. Vsadil tedy vše na příběh a postavy a udělal jedině dobře. Jeho Živago je velice lidským filmem o lidech, jenž smetla doba a přesto navzdory osudu žili své životy nejlépe jak jen mohli. Zvláště je to vidět na konci ve Varikinu. V starší verzi tam Jurij sedí, kouká se na Laru a píše svou životní báseň. V té nové si ti dva a Lařina dcera jen tak hrají na sněhu. Srovnámím těch dvou scén je vidět jak si obě verze jsou tak vzdáleny. ()

kwoky 

všechny recenze uživatele

Tento snimek je doslova epos. Ctyrhodinovy zivotopis, ktery me dostal. Da se rict, ze popis zivota jednoho cloveka a jeho nekolika blizkych (a milovanych) na pozadi nejake svetove tragedie je uz docela klise, ale po shlednuti musim rict, ze hodne zalezi, jak je to natocene. Reziser zde vedel naprosto presne, co chce kterym zaberem rict. Bylo videt, ze snad kazda jednotliva sekunda je dokonale promyslena a celek fungoval jako "namazany stroj". Obcas me trochu nebavily "roztahane zabery", ale mely svuj smysl - vykreslit atmosferu. A to se podarilo skvele, dej, exteriery a lidske osudy me dokonale pohltily. Nebojim se oznacit nektere okamziky jako "velmi silne". Libilo se mi, ze jsem se NEdokazal ztotoznit z postavou doktora Zivaga, ale chapal jsem jeho postoj k zene, pratelum i ostatnim. Byl to "chrarakterni" hrdina, ktery delal chyby. To povazuju na celem filmu za nejlepsi. Ze se nebal ukazat to, ze aby byl clovek opravdu stastny, musi obcas poslouchat hlas sveho srdce... Za zminku take stoji perfektni hudba, ktera se opravdu moc povedla. Celkove je to jasne za 5*. ()

Reklama

gidzitka 

všechny recenze uživatele

Stejně jako Faidra doufám, že Boris tvůrce chodí strašit po nocích. Nevím, jakého inteligenta napadlo svěřit složitou roli Lary Keiře, nicméně nejspíše od této doby považuje tato "herečka" (ano, je svým způsobem roztomilá - to uznávám i já, ale o hraní bych v jejím případě opravdu nemluvila) za vrchol oduševnělosti vyšpulené rty. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Asi nejsem schopna posoudit, jakým způsobem je zachován duch klasiky, protože ducha klasiky hodně často neuznávám. Můžu však říct, že ve mně tahle adaptace vibruje na nějakých zvláštních vlnách, nejspíš takových, jaké tvůrci sami ani nezamýšleli. Specifická kombinace křehkostí herců, které mám z osobních důvodů ráda, a asociací, které si s sebou přinášejí, na mně funguje. A konec, konec je krutý. ()

Primavera 

všechny recenze uživatele

Knihu som čítala, Nobelovku si zaslúžila. Potešilo ma preto jej klasické spracovanie a aj keď knihám sa filmy nevyrovnajú, toto bolo urobené veľmi dobre, s dokonalým citom pre stvárnenie doby a ľudí, ktorí v nej žili. Keira ako mladučká herečka hrala brilantne, tých ťažkých 90 kostýmov, čo musela nosiť, bolo určite ľahšie ako stvárniť Laru. A Hans Matheson podal takisto excelentný výkon presvedčivý ako ten umelý sneh, v ktorom sa s Keirou váľali. ()

Galerie (52)

Zajímavosti (38)

  • Tým kostymérů musel vstávat denodenně už v půl čtvrté ráno, aby připravili všechny potřebné kostýmy k dalšímu natáčení. Často museli zablácené a špinavé kostýmy prát a čistit, nebo je naopak museli různě poškozovat a ničit, aby kostýmy působily starým a opotřebovaným dojmem. (Lynette)
  • Převážná část "městských" scén je točena v Olomouci. Několikrát je jasně vidět socha Sv. Floriána na Floriánském náměstí. Dále si lze všimnout dalších olomouckých pamětihodností, jako jsou Univerzitní knihovna, FF UP Olomouc, Kaple sv. Sarkandera a budova Teologické fakulty. V samotném závěru filmu ve scéně s tramvají je Denisova ulice na pozadí s kostelem Panny Marie Sněžné. Dále se filmovalo v Praze, ve filmové metropoli Žatci a dále na Slovensku. (m.xFuck)
  • Herec Hans Matheson si obzvlášť oblíbil dvě básně B. Pasternaka, a to "Winter's Night" a "Parting". (Lynette)

Reklama

Reklama