Režie:
Steven SpielbergKamera:
Vilmos ZsigmondHudba:
John WilliamsHrají:
Richard Dreyfuss, François Truffaut, Teri Garr, Melinda Dillon, Bob Balaban, J. Patrick McNamara, Warren J. Kemmerling, Roberts Blossom, Philip Dodds (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Francouzský vědec Claude se svým tlumočníkem, kartografem Davidem, objeví letku vojenských letounů, která zmizela před třemi desetiletími. Letadla nejsou poškozená, fungují, ale po pilotech není ani stopy. Starý muž, který byl jediným svědkem, tvrdí, že v noci vyšlo slunce a zpívalo mu. Brzy poté se v poušti Gobi objeví pohřešovaná řecká loď Cotopaxi. V Indianapolis se zase krátce poté na řídící věži podaří zachytit hovor dvou pilotů civilních letadel o zjevení UFO. Stát Indiana je postižen masivními výpadky proudu, a tak je do práce povolán i technik Roy. Právě on na opuštěné silnici zažije setkání s UFO. Začne ho ve vozidle pronásledovat a spolu s ním tak činí i policie, ale kosmická loď mizí na noční obloze. Roy je UFO fascinován a stává se stále více posedlým obrazy, které se mu v mysli stále objevují. Vidí horu a neznámá síla ho nutí ji neustále z něčeho modelovat. (Nova Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (761)
Když jsem tenhle film viděl poprvé, z první poloviny jsem byl vyděšenej a druhou nějak nechápal. Bylo mi totiž asi sedm :). Pak jsem to viděl znova a říkám si - jo, takhle by to bylo lepší než ve Dni Nezávislosti a Aktech X, kde nám tvrdí, že Vládci Loutek nejsou nic jiného než zlí Vetřelci chystající se na Válku Světů a že už Jsou Mezi Námi :). Ale nemuselo to být tak roztahaný, i když Spielberg roztahanost rád, není liž pravda? ()
Tady mám pocit, že to všichni hodnotí jen podle jména režiséra. Mě to teda příliš nezaujalo. Děj je zdlouhavý a nepříliš zajímavý. Setkání s mimozemšťany je poutavé, ale ten příběh, který k němu směřuje je poměrně často nudný. Film je dost rodinný, takže kdybych ho viděl v dětství, asi bych hodnotil lépe. Takto musím dát jen 3* a říct, že Spielbergův E.T. je pro mě o dost lepší sci-fárna s mimozemšťany. ()
Blízká setkání jsem viděl krátce po premiéře v kině jako kluk a to se ví, tehdy na mě svým vizuálem i poselstvím udělal Spielbergův velkofilm velký dojem. Jenže čas se nedá zastavit a dnes ten snímek vnímám úplně jinak. Když se podíváte na raného Spielberga, takový Duel nezestárl prakticky vůbec, kterýkoli béčkař dneška ho může považovat za svůj vzor a nebýt účesů, tak na něm nemusíte nic měnit. Čelisti zestárly jen nepatrně a pořád to je velmi dobře fungující hororový thriler, zatímco Blízká setkání zastarala z mého pohledu přímo děsivým způsobem. A nejde tady ani zdaleka jen o triky, z tohohle pohledu totiž první Indiana Jones zestárl rovněž a přitom dobře funguje. Jde především o celkový pohled na problematiku a odstup a to, jak Spielberg zobrazuje mimozemskou vivilizaci a její setkání s naší kulturou. Je to silně naivní až nechtěně úsměvné. Spielberg totiž pracuje s těmi nejprofláknutějšími motivy tzv. ufologie a jejich oblíbeného motivu únosů lidí. Od 50. let v americké populární kultuře ufologie nabyla bezmála náboženského rozměru a stala se východiskem pro nejrůznější konspirační teorie. Spielbergovi ufoni jsou přesně takoví, jak je vyobrazovaly americké noviny a časopisy nebo podřadné sci-fi snímky minulosti, jen je to všechno vyfutrované vysokým rozpočtem. Zemeckisův Kontakt je úplně jiná liga. Spielbergův film není ani tak sci-fi, jako svého způsobu fantasy pohádka. Celkový dojem: 45 %. ()
Jedno z klíčových děl žánru, které muselo být ve své době neuvěřitelnou peckou, mě dnes léta páně 2012 docela velkým obloukem minulo. Honba za kontaktem s mimozemšťany je sice plná „úžasných“ vizuálních efektů i zajímavých nápadů, ale to, že jsem ji viděl až nyní, bude zřejmě tím největším kamenem úrazu. Slušnou atmosféru nabízí jen sporadicky, hluchých míst naopak poměrně hodně. Přepálená délka z ní pak dělá na můj vkus až příliš neosobní (místy takovou až na Spielberga překvapivě nepříjemnou) záležitost. Ale jak říkám, pětatřicet let poté nemůžu čekat zázraky. PS: Spielberg se navíc opět ukázal jako oscarový smolař (osm nominací, pouze cena za kameru).. ()
Za největší plus považuji to, že se nedočkáme žádného tajení mimozemšťanů a už od úvodu je jasné, že to, co se děje kolem hlavní hrdiny, nebude vysvětleno jako souhra náhod. I bez toho má ale obrovskou sílu zkoumání signálů a přemýšlení o tom, co mají ty vize podivného kopce znamenat. Škoda jen, že tak podnětné dílo za svých čtyřicet let tolik zestárlo. Dlouhotrvající závěr sice potěší, ale už nemůže působit tak magicky jako kdysi. SPOILER Překvapuje mě, že se Spielberg nebál převracet klišé o šťastných návratech k rodinám a nechal Roye jít vstříc osudu. ()
Galerie (230)
Zajímavosti (110)
- Na nápad natáčet u Devil's Tower (Ďáblovy věže) přišel Steven Spielberg po shlédnutí westernu Můj miláček Klementina (1946). (džanik)
- Při natáčení se používaly pravé ovladače letového provozu. Spielberg si jeden nechal dovézt přímo do studia. Přístroj dorazil společně s odborníkem, který ho měl namontovat a ukázat, jak se používá. Jeho profesionální přístup se Spielbergovi natolik zamlouval, že ho nakonec rovnou obsadil. (Othello)
- Známá melodie o pěti tóninách byla vybrána Spielbergem a Williamsem z několika stovek různých modifikací. (don corleone)
Reklama