Režie:
Steven SpielbergKamera:
Dean CundeyHudba:
John WilliamsHrají:
Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, Richard Attenborough, Joseph Mazzello, Ariana Richards, Martin Ferrero, Samuel L. Jackson, BD Wong, Wayne Knight (více)Obsahy(1)
Za vědcem, doktorem Grantem přiletí milionář John Hammond. Řekne jemu a jeho kolegyni, vědkyni Ellie, že má pronajatý ostrov, kde má biologickou rezidenci, kam by mohli jezdit lidé. Ellie a Grant hledají vykopávky koster dinosaurů, jsou to paleontologové. Hammond potřebuje, aby mu někdo udělal posudek. Chce proto po Ellie a Grantovi, aby schválili, že jeho Jurský park je v pořádku. Hammond by jim za to podporoval jejich vykopávky po dobu tří let. Ellie a Grant nejdříve nechtějí, ale nakonec souhlasí. Neznámý muž mezitím přijde za Dennisem, zaměstnancem Hammonda. Nabídne mu mnoho peníz, pokud mu přinese embrya dinosaurů, ale Hammond se to nesmí nikdy dozvědět. Ellie a Grant s kolegou Ianem, Hammondem a dalšími společníky doletí tryskáčem na ostrov. Když projíždí Jurským parkem, Grant ani Ellie nevěří vlastním očím. Jsou tam živí dinosauři. Lidí se nebojí a žijí ve stádech volně v přírodě v parku. Hammond jim pak všem ukáže, že mají i muzeum. Díky videa jim ukáže, že dinosaury rozmnožili. Vzali komáry, kteří byli zatvrdnutí v pryskyřici z přírody před mnoha lety a zkoumali jejich krev. Někteří v sobě měli krev dinosaurů, jelikož jí vysáli. Vědcům se pak podařilo z D.NA. vytvořit dinosaury, jelikož k tomu použili i žabí D.N.A. Následně pak dinosaury rozmnožili. Vědci pak Grantovi oznámí, že volně se dinosauři nerozmnožují, jelikož mají jen samice a řídí jejich chromozomy. Jsou nebezpeční, ale v parku jsou udělaná opatření a mají elektrický plot. Kolegové Granta však budování parku neschvalují. I samotnému Grantovi dochází, že spojování lidí a dinosaurů může být nebezpečné. Hammonda pak přijedou navštívit vnoučata, děti Tim a Lex. Hammondovi je oznámeno, že se blíží bouře. Grant se svým týmem a s vnoučaty mezitím odjede na vyhlídkovou jízdu. Všichni jedou auty, které nemusí nikdo řídit, řídí je počítač. Tým pak řekne Hammondovi, že mají v parku spoustu problémů. Dennis by je měl vyřešit, ale nechce se mu. Pořád Hammondovi říká, že dostává málo peněz. Auto dojede k výběhu s tyranosaurem, ale on se neukáže. Dají mu tam i kozu, kdyby ji chtěl sežrat, ale nepomůže to. Grant následně z auta vyskočí a rozhodne se jít po svých. Ellie vystoupí taky a jdou i vnoučata. Po cestě potkají dinosaura, který leží, je nemocný. Ellie zjistí, že se otrávil, ale musí zjistit přesně čím. Najednou začne bouře, ale Ellie chce dál zkoumat otráveného dinosaura. Zůstane tedy na místě a ostatní jedou pryč. Dennis mezitím Hammondovi a jeho týmu řekne, že vylepšil telefonní síť, takže je možné, že na chvilku vypadne systém. On ho přitom záměrně vypl a jde si pro embrya dinosaurů, ale ostatním řekl, že jde do automatu. Potřebuje se dostat přes elektrickou bránu, ale nesmí se to nikdo dozvědět. Dennis ukradl několik embryí, ale kvůli vypnutému systému se zastavilo auto a přestávají fungovat elektrické ploty. Nefungují ani telefony, takže se s ostatními nemá Grant jak spojit. Dennis mezitím dojde k bráně... (TV Prima)
(více)Videa (15)
Recenze (1 346)
(1001) Když jsem byla malá, uměla jsem Malý atlas dinosaurů zpaměti. Tento film jsem ale viděla až jako velká, a to ještě k tomu až potom, co jsem prošla pseudointelektuální mutací a artovým znesvěcením. Tudíž nic moc zábava a ani ten kult kolem se mě nikdy nestačil dotknout. A ještě bych měla říct, že tím, že otevřel dveře blockbusterům spoléhajícím na počítačové divy a ignorujícím ostatní složky filmové tvorby, si vlastně zasluhuje mé donebevolající opovržení. ()
Jako malej jsem na Jurskej park koukal pořád a pořád dokola a doslova hltal každou scénu s dinosaury. Letos je tomu právě 20 let a Jurský park neztratil nic na své výjimečnosti. Stále se jedná o prvotřídní film, jeden z nejlepších, co kdy Steven Spielberg natočil. Naposledy jsem film, před tímto komentářem, viděl tak před pěti lety a kdy jindy si ho zopáknout, než právě na dvacetiny. I dnes má Jurassic Park co nabídnout a je plný kultovních scén, které viděl snad každý civilizovaný člověk. A ten soundtrack, i teď mě to uzemní...100% ()
Čistě za přínos pro trikovou stránku filmů. Proti knížce totální slabota, jak už je ostatně u adaptací Crichtona zvykem. Z předlohy je vypreparována druhohorní fauna a předhozena divákovi coby zábavní atrakce, přesně tím způsobem, který jakoby kritizuje. V knize jsou přitom dinosauři druhý plán, celé je to o neschopnosti předpovídat vývoj složitého systému a tím pádem neschopnosti ho řídit. ()
Minimálně 2 z těch 4 hvězdiček jsou ovšem za bombastické triky. Je sice fakt, že od tohoto vpravdě revolučního filmu již moderní technologie opět udělaly nějaký pokrok, ale triky z Jurského parku by i přesto stále patřily do TOP 10 nejlepších triků, kdyby ovšem nějaká TOP 10 existovala. Hodnocení příběhu, to už by bylo asi horší. Jelikož jsem poměrně krátce před prvním shlédnutím četl knihu M.Crichtona, byl jsem dějem nezměrně zklamán. Dnes, s odstupem času ale říkám,. že ten výsledek nakonec tak hrozný nebyl. ()
Galerie (173)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (216)
- Z vďaky za popularizáciu paleontológie pomenovali vedci po Michaelovi Crichtonovi dva novoobjavené druhy dinosaurov. Bienosaurus crichtoni a Crichtonsaurus bohlini sú menšie bylinožravé jaštery s pevným pancierom. Anhanguera spielbergi je zasa lietajúci pterosaurus pomenovaný podľa režiséra Stevena Spielberga. (krasomama)
- Jelikož je Sam Neill (dr. Alan Grant) Ir, který žil i na Novém Zélandě a v Austrálii, měl velký problém předstírat americký přízvuk. V polovině prvního dne natáčení mu režisér Steven Spielberg řekl, ať na to zapomene, a ať mluví svým přirozeným hlasem. Vydrželo to dva dny. Poté ho Spielberg poprosil, jestli by nezvládl něco mezi. (PaTeXx)
- Jako alternativy za Richarda Attenborougha do role Johna Hammonda byli zvažováni Ian Bannen, Jon Pertwee, Clint Eastwood, Marlon Brando nebo Sean Connery. (PaTeXx)
„Sú to bylinožravce. Ale u teba urobia výnimku.“ Spoilery! Jurský park patrí k mojim najsilnejším kinozážitkom 90. rokov. Kasting je zaujímavý v zmysle, že sa režisér šikovne zaobišiel bez hviezd. Tým šikovne ušetril monštruóznu časť z rozpočtu, keďže dané desaťročie vstúpilo do dejín o.i. aj tým, že najväčšie hviezdy bežne dostávali 20 a viac miliónov za jeden jediný film. Mojím favoritom vždy bol bezpečnostňák Muldoon, ale skvelý miláčik je samozrejme aj Ian Malcolm alias polonahý adonis. Nechýba ekoposolstvo, ľahko zapamätateľné hlášky a dialógy („Stavím sa, že doma na strome máš podobnú preliezačku.“ – „Nemám.“ – „Ani ja.“), strhujúcich akčných scén (džíp vs. dinosaurus), vyložene hororové nápady (mrazivo vystupňovaný útok T-Rexa na kolónu, velociraptory v kuchyni), skvelé nápady (otrasy v pohári s vodou), nezabudnuteľné pasáže (koza) a poeticko-bombastická hudba Johna Williamsa (záverečný klavírový nežný odlet z ostrova, ústredný motív). V neposlednom rade máme k dispozícii úžasne exotickú, hravú výpravu džungľového ostrova s elektrickými ohradami, namakanými autami, počítačovými strediskami a jedálňami, do ktorých ešte nevkročila noha zákazníkova (a v ktorých sa topí skvelá zmrzlina, keďže vypadol prúd). Jurskom parku sa toho v tvorbe špeciálnych efektov zmenilo nie dosť. Zmenilo sa všetko. Po atmosférickej stránke je to pohrobok 80. rokov (napr. Critters, Gremlins...), kedy to síce bolo hravé, bezstarostné, rodinné a dobrodružné, ale zároveň sa tu nielenže umieralo, ale i pomerne drsne, pričom bytosti (v tomto prípade dinosaury) vyzerajú ako čistý horor (fakt by som v noci v lese nechcel stretnúť kyselinového dilophosaura). Vizuálne je to vďaka kamere Deana Cundeyho (Halloween, Hmla) skutočná krása (Nedry v daždi, Arnold a za jeho chrbtom svetlá v tme, tieň živého raptora prelínajúci sa s jeho kresbou v reálnej veľkosti, odraz v kuchyni). Nepokazí to ani dvojsekundový záber na počítačového letiaceho Malcolma. Oproti knihe sa odohralo množstvo zmien (napr. v knihe je expert na dinosaurov Lex, Hammond s Malcolmom umrú, Hammond je v knihe solídny zmrd a nie rozkošný deduško, chýba množstvo scén a vedľajších dejových línií, Harding dostal oveľa väčší priestor). V scenári mi prekážalo pár logických hovadín (absolútne neschopný veterinár, ktorý vôbec nič nevie) a povinných dramaturgických oblúkov (ak je neustále zdôrazňované, že postava je fanúšik počítačov, je len otázkou času, kedy s nimi bude musieť pracovať, aby ostatným zachránila život), rôzne drobnosti (jedla sa ani nedotkli, výbeh pre raptorov sa veľkostne hodí ledva-ledva pre bernardína, Grant deťom pripomína náučné video, ktoré ale nevideli, keďže prišli až po premietaní a vrcholom je dilophosaurus v džípe, to ako vážne?), deus ex machina (T-Rex vs. raptory) a okamihy, ktorým som proste nerozumel (T-Rex vidí len pohybujúce sa predmety? Takže ak je v džungli a vládne v nej úplne bezvetrie, tak je slepý?). Nikdy som nechápal (neviem, možno chyba v preklade dabingu?) Elliein monológ „Viem, že aj ja som urobila chybu, že som nemala dostatok úcty k tej strašnej sile, ktorá sa nám vymkla z rúk.“ Z nostalgie každopádne nemôžem dať menej, ako 5*. Rozpočet 63 miliónov, celosvetová tržba nad jednu miliardu, čo dodať. Keby v tom hral Jackson o 2O rokov neskôr, všetko by to tam na kompletku vybúchal plameňometom. Kino Považan NMnV 1994 () (méně) (více)