Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kiddo
    ****

    Spielberg natočil vzhledem ke své dosavadní filmografii až nezvykle temné sci-fi, které by nemělo problém dosáhnout na pět hvězdiček, kdyby jím přece jen neprobleskovaly jisté hollywoodské nešvary. Modro-šedo-bílá barva obrazu, který výborně střídá chladnou utlumenost s oslňující září a výrazností barev (které jsou chvílemi podobné Jeunetově Vetřelci), brilantně navozuje dojem odcizenosti a technického věku, což vyniká zvlášť při nájezdech na lidské oči, které vypadají opravdu chladně a odosobněně. Vize světa roku 2054 je úžasná a začínám být opravdu zvědavá, jak to v té době bude vypadat (a jaké bude dobové sci-fi). Herecké výkony nejsou nijak oslnivé, přesto se v hereckém ansáblu nevyskytne snad nikdo, kdo by vás měl nějak iritovat. Kamera je zajímavá hlavně skákavým a roztřeseným snímáním při scénách rvaček, místy ale dává vyniknout trochu okázalé počítačovosti (např. honička na dálnici). A teď k tomu ryze komerčnímu: Andertonova závislost či jeho trauma ze ztráty syna jsou, řekněme, poněkud nepřesvědčivé. Člověk se až diví, že v dnešním hollywoodském filmu se nevyskytne policista, který by si neřešil trauma z minulosti. Konec by vás mohl docela slušně znechutit: poté, co tvůrci rozehrají prakticky nerozseknutelné závěrečné dilema, rozřeší ho takovým způsobem, že máte pocit, že se díváte na televizní detektivku. Závěrečný happy end tomu jen nasazuje korunu (nemluvě o replikách „Každý z nás utíká“ nebo monolog o kněžích). A dále: to, co PreCrim charakterizuje jako „vraždu vykonanou v budoucnosti“, je v dnešní době určováno jako „pouhý“ pokus o vraždu. Nevidím důvod, proč by to mělo být v roce 2054 jinak, pokud předpokládáme, že tehdejší společnost bude vyspělejší. Na tomhle nezmění nic ani to, že by k vraždě došlo, kdyby vrah nebyl vyrušen. Vražda jako taková prostě spáchána nebyla, takže Anderton a jeho kulička si mohou hrát na „spadne-nespadla-spadla by“, jak chtějí. Na druhou stranu tohle film smývá vysoce originálními a působivými prvky, jako například výměna očí, působivý Peter Stormare, futuristické vězení, postavy Tušitelů, jimž je upíráno právo na lidskost a běžný život, „probírání“ se počítačovou obrazovkou rukama, scéna, kdy Anderton honí vlastní oči, odhalení pachatele jako vystřižené z L.A – Přísně tajné i samotná detektivní zápletka, jejíž rozuzlení s výsledným oklamáním zdánlivě neprůstřelného systému je neobvykle komplexní. Spielberg a Cruise velmi zručně balancují na žánrové hranici temného futuristického sci-fi, jen jim občas uklouzne noha takovým způsobem, že 5* prostě nedám.(29.8.2005)

  • POMO
    ****

    Inteligentná, dejovo nabušená a vizuálne úchvatná pecka, ktorej schéma dejových súvislostí bohužial v kľúčovej, poslednej tretine, stráca potrebnú harmóniu (prítomnú napríklad v 12 opiciach). A tiež rýdzo komerčná hračka, ktorá síce na jednu stranu povyšuje tuctovú zábavu na niečo viac, ale na druhú stranu 'plýtva' vynikajúcim námetom a tvorcovským nadaním dvoch nadľudí (Spielberg a Kaminski). Tieto dva parametre totiž mohli dať vzniknúť klenotu žánru, aké sa točia raz za dvadsať rokov. A tým Minority Report, napriek všetkým pozitívam, nie je.(3.10.2002)

  • choze
    *****

    Spielberg zpátky ve svém žánru s Kaminskim po ruce opět čaruje. Oceňuju hlavně to hororové ladění mnohých scén, počínaje vizemi vražd, přes rozhovor s lehce pomatenou matkou PreCrimu až po operaci očí nevypočitatelným úchylem Peterem Stormarem. Vizuálně samozřejmě pecka, nápaditá je jak realistická vize blízké budoucnosti plná fajn udělátek (monitor s klávesnicí, špivouci), tak akce (únik na vertikální dálnici, honička s jetpacky, bitka ve smontovávaném autě), jen ten jinak inteligentní scénář s dráždivou premisou je strašně průhledný (neříkejte, že jste nepředvídali, proč Anderton zabije Lea nebo kdo za tím vším stojí). A občasné samoúčelné exhibice, jako když Agatha předvídá budoucnost za pochodu (nemá náhodou vidět jen vraždy?). Každopádně jedno z nej filmových sci-fi.(29.6.2011)

  • golfista
    ****

    Moc jsem se těšil a musím říct, že jsem ani moc zklamán nebyl. Dobrý scénář zpracoval Spielberg tak jak umí jen on, ale výhrady by se určitě našly. V některých chvílích mi vadila "režisérská invence" za každou cenu. Také mi nesedl casting u některých důležitých rolí např. Lois Smith v roli stvořitelky Pre-Crime a také kupodivu Colin Farell. Takže film sice velmi dobrý, nicméně o budoucím zařazení mezi kultovní lze s úspěchem pochybovat. . . . .(13.4.2003)

  • Le_Chuck
    *****

    Strhujúci film ktorý ma po druhom pozretí presvedčil o jasných 5-tich hviezdičkách. Inteligentné, technický brilantné a hlavne bez zbytočných klišé. Jedno z najlepších sci-fi vôbec.(16.6.2005)

  • Tom Cruise

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace