poster

Dobyvatelé ztracené archy

  • Československo

    Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy

  • USA

    Raiders of the Lost Ark

  • Československo

    Dobyvatelia stratenej archy

  • Československo

    Indiana Jones a Dobyvatelia stratenej archy

Dobrodružný / Akční

USA, 1981, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • EdaS
    *****

    Co k tomu chcete psát? Spielberg má ambicioznější, závažnější a pro lidstvo asi i přínosnější filmy, ale stejně ho budu nejvíc milovat za Jonesova dobrodružství. Jedničku mám nejradši asi kvůli Marion, nejsympatičtější (protože nejráznější a nejvíc sexy) Indyho holce. Jsem moc rád, že se ve čtvrtém díle Karen Allen vrátí.(27.1.2008)

  • genetique
    *****

    Nezabudnuteľné dobrodružstvá kultového Indyho Jonesa vstúpili do povedomia divákov práve touto perfektnou časťou, ktorá nedá divákovi ani na chvíľku vydýchnuť. Skvelý scenár, veľmi svižné tempo s príjemným humorom, ktorý ale neuberá na vážnosti situácií. Príbeh vložený do provokatívnej hitlerovskej doby, navyše s náboženským pozadím so spojením Spielberg-Lucas nemohlo to viesť k ničomu inému, len k úspechu. Nezabudnuteľné naháňačky a riešenia záhad s mysterióznym pozadím pozná snáď každý divák. Zaujímavá je minirola Alfreda Molinu hneď na začiatku. 100%.(15.10.2006)

  • Radek99
    ****

    Polovina 80. let minulého století, doba postupného tání socialistického systému, naprosto vyprodané českokrumlovské kino, očekávání, jež nelze vyvolat žádnou marketingovou kampaní, vůně když už ne zakázaného, tak polooficiálního, slovy stěží popsatelná atmosféra, kterou již dnes nelze zažít, zprostředkovaný zážitek ze zcela jiného civilizačního prostředí... Dnes již s odstupem času tahle má osobní gloriola Dobyvatelů ztracené archy trochu vyprchala, ale přesto si vždy vzpomenu. Nebylo to sice ani zdaleka mé první oficiální setkání s americkou kinematografií, přesto se s prožitky filmů viděných na černobílém československém televizoru Tesla vjem ze Spielbergova velkofilmu v elektrizujícím a k prasknutí nabitém sálu místního kina nedá srovnat...(22.10.2010)

  • Morien
    *****

    (1001) Naposledy jsem se dívala na film v takovém zvláštním rozpoložení, kdy jsem najednou bůhvíproč měla velmi intenzivní dojem, že se vlastně nedívám na komedii, respektive na něco, co by mělo být k smíchu. Bylo to jen takové chvilkové pomatení smyslů, protože Indy je okouzlující a všechno, ale bylo velmi poučné vidět film jinýma očima. Připomněly se mi Tarantinovy filmy, které jsou cool proto, že to o sobě svým stylem říkají, tak třeba se to Tarantino naučil od Spielberga. Jen ta úvodní sekvence "tajemných" záběrů, než se ukáže hrdinův obličej, to je něco, co by mi asi u jiného filmu podvědomě lezlo na nervy jako arogance tvůrců. Tarantina mi to také připomnělo v přístupu k zabíjení, protože jasně, je to film, je to inscenace, je to zábava, je to nadsázka a vůbec, ale když se člověk oprostí od znalostí popkultury a kontextu, tak smrt je zkrátka smrt a v tomto ohledu je ta slavná scéna se zastřelením muže, který se připravuje na šermovací souboj, hodně brutální. A ještě brutálnější, když si představím, že to vidím v kině plném lidí, kteří se všichni naráz zasmějí - ale to už se zase projevuje můj strach z většího množství lidí na jednom místě. Je to podobně brutální jako když nám hlavního záporáka Poslední křížové výpravy Donovana ukážou doma na večírku a v jeden moment do místnosti vstoupí jeho manželka a on ji políbí. Já potom celou dobu musím myslet na to, že z té paní bude vdova a že bude třeba celý zbytek života nešťastná. Co to se mnou je. Taky mi moc není po srsti zdejší damsel in distress, jejíž hlavním nástrojem je nekontrolované vřeštění, přece jenom to už působí trochu lacině. Co mi naopak připadalo nesmírně hypnotické a vlastně až jak obraz z jiného filmu, je právě moment, kdy je Marion zavrtaná mezi mumiemi a řve a čeká, až ji tam odsud Indy vytáhne, a je tam jeden několikavteřinový záběr na lebku, které se pomalým vlnitým pohybem plazí ústy silný had... To se probouzí ty deviace, jaké by člověk na povrchu nečekal při sledování lehkého dobrodružného filmu pro celou rodinu. A jaké psycho by všechna tato psycha mohlo korunovat? Samozřejmě závěrečný závěr ze skladiště, které je taky v prvním plánu takové to hahaha, hihihi, ale když to vezmu vážně, když to vezmu smrtelně vážně, tak je to síla, připomíná mi to takové ty neorealistické filmy typu Zloději kol nebo Ecce homo!, kdy celou dobu sledujeme jednoho člověka existenciálně trpět až do naprosté tragédie a misérie bez zdánlivé naděje na budoucnost, a potom od něj kamera odskočí a ukáže ho stát v proudícím davu lidí, čím nám naznačuje, že těch trpících je všude kolem nepočítaně a že vlastně možná všichni trpí a že vlastně nebude žádné zítra. Myslím, že se nějak potřebuji zbavit chmurů.(1.12.2014)

  • StarsFan
    *****

    Většina ceněných filmů má jednu nezapomenutelnou scénu, která se zapíše do historie a i po letech se vám vybaví. Ne tak Indiana Jones. Hned v úvodu je pronásledován obřím balvanem, že by byla kultovní scéna vyčerpána? Ale kdepak, nedlouho na to se postaví v Káhiře šermíři, usne zatímco je líbán Marion, bojuje u letadla s dvoumetrovým chapíkem, je tažen za náklaďákem... Nebo i jenom ten závěrečný pohled na prázdné skladiště. Indiana je prostě tak kultovní, až je to děsivý, pod tímhle kultem se ale skrývají dvě hodiny špičkové zábavy. Nemůžu se dočkat, co si pro nás trojka Lucas, Spielberg & Ford vymyslí napočtvrté.(19.11.2006)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace