Reklama

Reklama

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Recenze (134)

classic 

všechny recenze uživatele

Oproti predchádzajúcemu Duelu obrovsky pokrok smerom dopredu, aj keď má toho so svojim debutom pomerne veľa spoločného, že predtým sme si vystačili defacto iba s dvomi autami, teraz je to o niekoľkonásobne oveľa viac dopravných prostriedkov (predovšetkým policajných vozidiel), a tak som opäť na dlhých, amerických cestách, len tentokrát s úplne rozdielnou dejovou líniou. Tá jednak spočíva najmä v ukážkovom širokospektrálnom nasadení, a to z pozície výpravy, kedy vzniká pravý Road-movie, alebo herecký ansámbel má 100 % čo ponúknuť, až som bol z Goldie Hawn dozačista omámený a zmätený, no v dobrom slova zmysle. Jej postava na motívy skutočných udalostí, Lou Jean Poplin v roku 1969 najprv v šikovnom spôsobe «vyslobodí» svojho chlapa Clovisa Michaela Poplina z mierne stráženého, texaského väzenia, kde mu ostávali už iba štyri mesiace, ale nemožno už dlhšie čakať, pretože ich syna Langstona chce sociálka umiestniť do pestúnskej rodiny ! Počas úteku im skríži cestu diaľničný fízel Maxwell Slide, ale z toho sa o chvíľu stáva ich „rukojemník” , že po istom čase bude s nimi normálne sympatizovať, dostavuje sa akýsi «Štokholmský syndróm» . V pätách majú množstvo policajtov, na čele s chápajúcim Kapitánom Harlinom Tannerom, ďalej sa pridávajú i rangeri, aj taktiež istí „lovci odmien” , ktorí si myslia, že sú na Divokom západe, alebo televízny štáb a novinári zase dychtia po novej senzácii. Hotový: „Deň nezávislosti” . Čím sa viac približujú k malému Langstonovi, tým sa situácia viac zamotáva a komplikuje, že nič nie je tak jednoduché, ako by si sprvoti mohli všetci myslieť. _ Prvá spolupráca s Williamsom, Zsigmondom a Fieldsovou, t. j. s hudobným skladateľom, s maďarským DP a so šikovnou filmovou strihačkou, ktorá čoskoro osvieži i budúce Čeľuste, VÁŽNE stojí za obdivuhodnú pozornosť, lebo v nej často vidieť (pozorovať) neuveriteľný PROGRESS režiséra Stevena Spielberga, ktorý vo svojom druhom filme, prvý určený priamo pre kiná, naberá potrebnú sebadôveru (sebadisciplínu), ktorá sa naplno prejaví už o rok neskôr po Expresse. Skutočne som si užíval túto miernejšiu jazdu dvoch mladých ľudí, ktorí mali inak svetelné roky ďaleko od legendárnych zločincov-Bonnie a Clydea, a to ani nehovoriac o Mickeyovi a Mallory z Natural Born Killers, kde vyčíňali o stošesť ! Vskutku zoči-voči týmto šialencom, sú to iba obyčajní, mierumilovní ľudia ! Ešte doplním herecký ansámbel, v ktorom určite dominoval aj Ben Johnson, známy a oscarový z The Last Picture Show, rež. Petra Bogdanovicha. Bill Atherton a Michael Sacks pre zmenu zase zručne sekundovali Goldie Hawn. Niekedy mi to prišlo až strašne prehnané, ale nemyslím si, že by to malo byť automaticky samoúčelné. ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Jóóó, kdybych já měl stejný poprvý v posteli jako Štefan za kamerou... To bychom se možná viděli víckrát, viď? Výčet žánrů je sice dlouhej jako tejden před vejplatou, ten nejzásadnější ale chybí. Spielberg tu vytrousil patrně všechen humor, co dostal do režijního vínku, stál ovšem za to! Všechna ta absurdita a nadlehčenost nechává příběh dýchat svým vlastním životem, který se mi zatraceně líbil. Rozbor je prací pro odborníky s patentem, u mě dobrý, Stýve! ()

Reklama

Radiq 

všechny recenze uživatele

Tak tohle byl Spielberg, když ještě uměl točit filmy. Pak se pokazil těma svejma megalomanskejma a komerčníma sračkama a to trvá přibližně doposud. Ale i když to bylo lepší než 95% jeho filmů, pořád se to pohybovalo na hranici průměru. Z nedokonalostí budu jmenovat tyto: nesouvislost děje (čímž později Spielberg trpí čím dál víc), v tomto filmu jsem si toho všiml jen jednou (když projížděli jedním městem s lidma, tak jim na střeše seděli děcka a pak ne) a další věc byla barva Clovisovi krve, což byl kečup ředěnej temperama. Což jsou fakt jenom maličkosti, který nevaděj. Jinak děj byl dobrej. A pokud to bylo podle pravdy, tak se mi mozek zastavuje nad třema věcma: proč za nima jelo tolik polijecních aut (asi ten Sugarlandskej Express), proč se do nich pustili ti soukromí lovci na parkovišti a proč do nich střílela hraniční hlídka, když věděli, že uvnitř je strážník. Hádám, že důvod je jednoduchý - jsou to pitomí amíci a jejich podělaná posedlost zbraněmi. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Aj keď sa jedná o Spielbergov dlhometrážny debut (výjma televíznych projektov), z toho, čo som od neho videl, ide podľa mňa o jeho najslabší film. Aj keď sa sprvu zdá, že tento mix krimi a road movie začína sľubne, zvyšok ukazuje opak. Dvojica slaboduchých protagonistov vyslovene nudí, divák aby čakal, kedy ich už konečne odbachnú, aby sa dej mohol vyvíjať iným smerom. Zachrániť to nedokáže ani inak schopný Ben Johnson, asi v jedinej vážnej postave, ostatné sú až nesympaticky odľahčené a totálne uberajú na atmosfére filmu. Celkovo je film príliš odľahčený a ten komediálny "náhľad" mi od začiatku vôbec nesedel. Inak, tých krátkozrakých 70-ročných odstrelovačov som vôbec nepochopil, asi nenašli žiadneho 80-ročného. Dramatickejší záver sčasti napráva celkový dojem, aj keď len o toľko, aby som nešiel v hodnotení o hviezdu nižšie. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Tak tohle mě jaksi minulo. Úvod mě ještě celkem zaujal, ale pak mě to postupně začínalo čím dál tím víc nudit a do konce už si mě to moc nezískalo. Je to sice dobře natočené, námět sám o sobě není vůbec špatný a pak to taky dost zachraňují povedené vtipné scény, ale jinak to prostě moc nefunguje. Už jenom tou divnou snahu spojit několik různých žánrů dohromady a pak taky tím, že tomu příběhu chybí uvěřitelnost. Ti dva zdrhají napříč Státy, všude možně na ně číhají policajti a přitom žádnou z jednotek nenapadne udělat někde na cestě zátaras? Vždycky když se o to začali pokoušet, tak nakonec auty uhnuli do stran. A problém jsem měl i s ústředním duem, které mi celkem dost lezlo na nervy a nedokázal jsem k nim mít moc velké sympatie - Lou je strašně otravná, uječená, hysterická a hrozně naivní a její manžel sice zpočátku nechce uskutečňovat ten její šílený plán, ale pak se to v něm zničehonic zlomí a začne jednat úplně stejně pitomě jako jeho manželka. A myslím si, že právě ta nesympatie k hlavním postavám vedla k tomu, že ten film šel mimo mě. Bylo to totiž otravné, trávit skoro dvě hodiny života s takovými lidmi... No a nadhodnocovat jen proto že Spielberg fakt nehodlám. Lepší 2* ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • První celovečerní film Stevena Spielberga a zároveň první spolupráce s jeho dvorním skladatelem Johnem Williamsem. (Satan)
  • Natáčelo se v Sugar Land, San Antoniu, Lone Oak Community, Floresville nebo v Del Riu v Texasu. (Terva)
  • Ukradené policejní auto, Dodge Polara, bylo i se všemi dírami po kulkách po natáčení Spielbergem odkoupeno. (Satan)

Reklama

Reklama