poster

Salvador

  • USA

    Salvador

  • slovenský

    Salvador

Drama / Thriller / Válečný / Životopisný

Velká Británie / USA, 1986, 123 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    *****

    S odstupem času to vypadá, že vrchol filmové tvorby Olivera Stonea, měřeno kvalitou, spadá do 80. let, kdy přišel se dvěma špičkovými reflexemi ničivých válečných konfliktů. Četa je známější a vyvolala všeobecně větší ohlas, přece jen ji natočil jako přímý účastník s hlubokou znalostí věci. Bráno z jakéhokoliv pohledu, představovala vietnamská válka významnější událost a vztah k ní si v americké i světové veřejnosti utvářel kdekdo. Válka v Salvadoru zůstala ve stínu nejen té vietnamské, ale i souběžně probíhající irácko-íránské války, kde šlo o krvavý boj o ropná pole. Občanská válka probíhala v době, kdy se míjela se zájmem americké společnosti. Byla to éra ekonomického vzestupu, nového sebevědomí a yuppies. Salvador byla nemocná země, kde převážnou většinu majetku a veškerou politickou moc vlastnilo 27 rodin, které nechtěly připustit jakékoli reformy a ve spolupráci s armádními špičkami likvidovaly opozici nebo ji zaháněly do ilegality. Americké tajné služby se obávaly nové blamáže a la Kuba a rozhodly se zabránit pádu režimu za každou cenu. V zemi se vzedmula vlna brutálního násilí. Stone jako protiválečný aktivista, jehož politický profil formovala protestní 70. léta, sledoval vývoj se znepokojením a chtěl natočit angažovaný film z první ruky. Nenašel ale producenty, a tak film vznikal z nadšení a obětí celého filmového štábu. I přes řadu kompromisů daných omezeným rozpočtem, točilo se obvykle na první dobrý pokus, z toho snímku čiší neuvěřitelný zápal. Salvador není laciná agitka a jeho hrdina není sympaťák, ale složitá postava. Nespolehlivý nestálý dobrodruh se sklonem k alkoholismu, levičák srdcem, ne ideály, a spíš intuitivně se stavící na stranu těch slabších v konfliktu. Stone zároveň vzdává hold novinářské profesi v době, kdy novináři byli za pravdu ochotni riskovat život a jít proti proudu a očekávání veřejnosti i zaměstnavatele. Boylův kolega umírá při pokusu zachytit realitu pouliční bitvy z bezprostřední blízkosti. O pár let později se jeho kolegové ve válce v Iráku v pohodlí luxusního hotelu spokojili s oficiálním komuniké americké armády, efektními záběry pořízenými armádními kameramany a počítačovou simulací. Celkový dojem: 95 %.(21.10.2013)

  • Crocuta
    *****

    Vpravdě nadčasový snímek. Doba a místa se mění, podstata událostí v různých koutech světa zůstává. Oliveru Stoneovi se to v "Salvadoru" podařilo zachytit mistrovským způsobem, počínaje širokou škálou místních i "importovaných" politiků, přes stupidní a zaslepené i odvážné a nekompromisní novináře, až po ten hořký konec. Mimo jiné jde také o jeden z mála snímků, které připomínají veskrze pozitivní roli jakou hrála a hraje katolická církev v boji za lidská práva v nejrůznějších diktaturách Latinské Ameriky od Guatemaly po Chile.(1.7.2007)

  • kinej
    *****

    Úchvatný film o reportážních fotografech z doby, kdy ještě Oliver Stone neztratil soudnost. Stone zde kope na všechny stran, kritikou nešetří na americký režim ani komoušské revolucionáře. A hlavně film je názornou ukázkou toho, že Stone má své řemeslo v malíčku. Rozpočtové omezení na filmu nijak neuvidíte, naopak Salvador působí téměř reportážně a autenticky, se spoustou teoreticky nadbytečných propracovaných záběrů, které nemají žádný dějový význam, ale prohlubují realistické vykreslení světa revoluce v jihoamerické podání.(23.9.2013)

  • Ivoshek
    *****

    Film má postupný náběh, ale rozhodně to není nuda. Už od první chvíle, kdy Boyle přejede hranice El Salvadoru, je zřejmé, že je to horká půda. Postupně se napětí zvyšuje, film graduje a dokáže pořádně vtáhnout do děje. Finále je... ale to neřeknu, to by nebylo fér. Ale je dobré.Každopádně jako pohled na ozbrojený konflikt očima neozbrojeného člověka, kolečka v obrovském stroji dějin, je to hodně dobré a věrohodné... ..... ..... ..... ...... ...... Herecké výkony jsou vynikající, u Jamese Woodse je škoda, že další takový film už nenatočil. Ale i ostatní herci, včetně Latinos, hrají dobře..... ..... ..... ..... ...... ....... ....... ....... Neznám přesně historii střední Ameriky, abych mohl posoudit, nakolik je Stone nestranný, ale vzhledem k jeho politickým preferencím předpokládám, že levicové rebely vykresluje jako o něco menší dobytek než skutečně byl. Nijak zásadně to ovšem filmu neublížilo. Stone je jeden z mých neojoblíbenějších režisérů a tímhle (neprávem!) pozapomenutým filmem u mne zase o kousek stoupnul. Je vidět, že válka je téma, které umí ztvárnit výborně.(31.7.2007)

  • Niktorius
    ****

    Salvador si pád do propasti zapomnění v žádném případě nezasloužil. Je skvěle napsaný i zrežirováný, disponuje velmi dobrou výpravou, kvalitními herci a zdobí jej výtečná kamera Richarda Richardsona. A čeho si cením nejvíc, Salvador není natolik plakátový jako například Četa, byť Stone přeci jen viditelně nadržuje levicovým rebelům. Politické pozadí dramatické roviny Salvadoru má sice z části na svědomí rozvleklost první půle filmu a jeho mírnou únavnost, nicméně má svou myšlenkovou hloubku a přesah i do dnešních dob, kdy mnozí stále ještě nechápu, že nemůžeme nepřátele našich nepřátel automaticky považovat za své přátele... Vážně, divím se, nakolik zůstává Oliver Stone v současné době opomenut a divím se, jak silnou vrstvou prachu zapadalo toto jeho výborné válečné drama...85%(24.11.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace