Reklama

Reklama

Možnosti dialogu

  • Velká Británie Dimensions of Dialogue
Animovaný / Krátkometrážní / Komedie
Československo, 1983, 12 min

Mezilidské vztahy mají svá úskalí. Tři animované etudy na jedno téma, v podání mistra surrealismu Jana Švankmajera. Vířivý kaleidoskop svárů a příčin, které znemožňují dialog – tři animované metafory o světě, který nás obklopuje. V Možnostech dialogu (1982) pracoval Jan Švankmajer s asambláží, objekty, koláží, s aktéry animovaných modelací. Možnosti dialogu jsou jedním z nejslavnějších a nejúspěšnějších animovaných filmů a patří do Zlatého fondu české i světové animované kinematografie. (Česká televize)

(více)

Recenze (108)

kej-el 

všechny recenze uživatele

Jana Švankmajera jistě jeho loutkové divadlo, které dostal v 8 letech od rodičů velice zaujalo, poněvadž jeho pozdější profesionální tvorba jako filmaře byla na loutky velice zaměřena. Již při jeho studiích na divadelní akademii múzických umění v oboru režie a scénografie se s loutkami setkává. Musím podotknout, že jeho filmy si veškerá mezinárodní ocenění jistě zaslouží. Například jeho krátkometrážní snímek „Možnosti dialogu“, který získal cenu za nejlepší animovaný film v Austrálii a mnoho dalších. Velice nápaditý a originální interpretace toho jak lidé mezi sebou „mohou komunikovat“ je velmi zajímavou podívanou na hlavy, které tvoří zelenina, ovoce, kuchyňské náčiní a jiné předměty. Dojde mezi nimi k tak velkému dialogu, až se z těchto materialistických hlav stanou hlavy téměř opravdové. Na tento „věcný dialog“ navazuje „dialog vášnivý“, kdy dojde, díky jejich vášni a touze po kohabitaci, k naprostému spojení postav z hlíny. Jejich vášeň je tak silná, až úplnou náhodou dojde k rozepřím a konečné vzájemné destrukci. Poslední část těchto možností dialogů je „dialog vyčerpávající“, kdy bysty dvou mužů na sebe vyplazují jazyk s různými nástroji a dochází k opravdu vyčerpávajícím kombinacím. Možnosti dialogu jsou dle mého názoru velmi věcným snímkem, který nám poukazuje jak vášnivé můžou dialogy mezi lidmi být, ačkoli bývají mnohdy víc než vyčerpávající. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Vskutku velmi působivé. Jan Švankmajer patří dodnes mezi moje oblíbené tvůrce a jsem rád, že si jeho tvorby váží po celém světě. Všechny tři příběhy mají něco do sebe, jak svým pojetím, tak i samotným ztvárněním a „poselstvím“. Druhý s mužem a ženou se mi velmi líbil – nechyběly i jisté emoce, třetí s dvěma hlavami a jejich postupná sebedestrukce rovněž neměla chybu – u toho prvního se mi líbila hlavně jeho první polovina a surrealistická nálož, která ke konci však trošku postrádala šmrnc. To je taky jediný důvod, proč tomu nedám plné hodnocení… ()

Reklama

Melios 

všechny recenze uživatele

Zo všetkých krátkometrážnych experimentov pána Švankmajera asi ten najviac docenený. A to právoplatne. Obsahuje to všetko, čím je jeho tvorba tak ikonická, od využitia plastelínových postáv, zvláštnych náhrad za bežné predmety, chaotický strih i kameru a opakujúce sa prvky. Prosto skvelá satira na vtedajšiu spoločnosť i na súčasnú nevrlosť komunikácie. Plus točiť za socíku takéto projekty si zaslúži pochvalu. ()

ZeroCZ1233 

všechny recenze uživatele

O tomto režisérovi jsem slyšel hodně a o jeho proslulosti ještě více a zrovna dnes jsem si řekl, že je čas si pustit jednu z jeho věcí. A tak jsem si jako první dílo vybral právě toto. A musím konstatovat, že to je 11 minut plných protikladů. Je to hnusné, ale zároveň krásné. Je to jednoduché, ale zároveň geniální. Švankmajer zde naprosto skvěle odprezentoval pár typu dialogu skvělým výtvarným stylem, který využívá ty nejobyčejnější věci, ale přesto je to těmi věcmi vystiženo dokonale. Nádhera. ()

bublajsa 

všechny recenze uživatele

Dialog věcný mě parádně vyděsil. Chaotická změť, dokonalý zvuky a nakonec logika ... Dialog vášnivý pohltil, zhypnotizoval a nadchnul. A nakonec tvrdá realita ... Dialog vyčerpávající ze všeho nejvíce pobavil, protože přesně tak to je ... Dokonalost sama. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (3)

  • Jan Švankmajer podle názvu filmu pojmenoval svou výstavu, která měla podtitul „Mezi filmem a volnou tvorbou“ a konala se od 26. října roku 2012 do 03. únoru roku 2013 v Domě U Zvonu v Praze. Kromě autorových výtvarných děl či loutek se na ní objevily také fotografie z natáčení jeho filmů. (JoranProvenzano)

Související novinky

10. ročník Festivalu krátkých filmů Praha

10. ročník Festivalu krátkých filmů Praha

11.01.2015

Horor čtrnáctiletého českého režiséra, drama sestříhané Dolanem či ztracené kraťasy s Peterem Sellersem. Jubilejní 10. ročník Festivalu krátkých filmů bude bilancovat svoji historii i hledět vpřed… (více)

Reklama

Reklama