Reklama

Reklama

Kolo v Pekingu

  • Česko Pekingské bicykly (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Bicykl je v čínské metropoli zdrojem obživy i znakem společenského statutu. Přijít o něj může být osudové. Drama o moderní Číně a její mládeži. Jízdní kolo bylo odnepaměti symbolem Pekingu. Ačkoli dnes již nemá tak zásadní roli, jako v době před tím, než se Čína otevřela tržní ekonomice, ale nadále pro řadu lidí představuje zdroj obživy i znak společenského statutu. Snímek ověnčený cenami ve dvou kategoriích na berlínském filmovém festivalu vychází z čínské reality a spojuje ji s inspirací klasickým dílem italského neorealismu Zloději kol (1948). Podobně jako ve filmu Vittoria De Sicy představuje krádež bicyklu začátek cesty, během níž postavy projdou různými vrstvami společnosti a prostřednictvím rozličných peripetií před zraky diváků vyvstane obraz místa dění. Na rozdíl od sociálně agitačního italského snímku zasazeného do Říma v době po druhé světové válce se Kolo v Pekingu odehrává v moderní době a ukazuje čínskou metropoli z pohledu mladé generace. Hlavními hrdiny vyprávění jsou dva mladíci – jeden pochází z vesnice a v Pekingu se živí jako poslíček, zatímco druhý je ze středostavovské rodiny a ve městě chodí do školy. Režisér Wang Xiaoshuai bývá řazen k tzv. šesté generaci čínských filmařů. Ta představuje poslední etapu v generačním členění čínských tvůrců a přelom mezi organizovaným filmovým aparátem a bujícím tvůrčím prostředím tržně orientované společnosti. Jedná se o režiséry, kteří vystudovali Pekingskou filmovou akademii a první díla vytvořili začátkem 90. let. Na rozdíl od estétsky zaměřených filmařů páté generace jako Zhag Yimou či Chen Kaige se zaměřovali na každodenní realitu. Snažili se poukazovat na témata spojená s proměnami společnosti v tehdejší Číně, kde se spojovaly počátky bující ekonomiky s paradoxy stále platného komunistického řízení. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (19)

JFL 

všechny recenze uživatele

Tezovitě toporná festivalovka, kterou svého času přes všemožné festivaly protáhla povrchní promo floskule o spojitosti se "Zloději kol", působí dnes, po opadnutí módní vlny šesté generace čínských filmařů, jako směšně průhledný konstrukt šálící povrchem a nemotorně se snažící zaujmout selankovitě prostými postřehy o soudobé Číně. Národní fenomény jako migrace z vesnice do měst za prací a měnící se sociální rozvrstvení ve velkoměstech jsou zde prezentovány jako líbivé ozdůbky na příběhu imbecilně se chovajícíh scenáristických loutek (o postavách nemůže být řeč). ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Co znamená kolo v Pekingu? Že ho vidlákovi ve velkoměstě čerstvě zaměstnanému jako messenger někdo ukradne, bylo jasné po pár minutách. Ale zajímavější bylo, co se dělo po tom. Kdo z těch dvou byl vlastně větší looser? Neexistuje žádná jednoduchá cesta, jak z toho ven. A možná to opravdu nemohlo skončit dobře... (90%). ()

Reklama

igi B. 

všechny recenze uživatele

Zajímavý i když ryze filmařsky nikterak výjimečný pohled do života ve městě, kde "zítra" znamenalo dávno už pozítří... A cyklisté dávno dosykali, nesténají... Přesedli a odjeli ve svých vozech směrem Peklo >civilizace< , přičemž od natočení tohohle filmu stačilo jen jedenáct let... . . . Takže ty čtyři hvězdy hlavně za tu >realistickou< syrovost a umanutost hlavního hrdiny i tvůrců natočit ve svých podmínkách nepodbízivý pohled na tehdejší civilizační střety a žití a >problémy< mladých Pekiňanů, za kritický pohled na dobu, kdy bicykl znamenal víc než jen "status"... ;-] - - - P.S. A k těm lokomotivám (ahoj Vášo!) - no podívejte se na vývoj čínských rychlovlaků, tam už se brzo bude všude >motat< tak leda nějaká ta magnetická levitace... A potom postaví ty svoje "maglevy" směrem k zapadajícímu slunci a vyrazí a... Vidím zemi mlékem a strdím a cyklostezkami oplývající... ;o) - - - - - (Poprvé viděno 26.3.2012 na >cyklistickém prostoru< , hodnocení 66., komentář zde jako dvanáctý - 27.3.2012) ()

joseee 

všechny recenze uživatele

Kultový snímok čínskej kinematografie. Príbeh imigranta z vidieka, ktorý poukazuje na to, že v podstate rozmýšľania obyčajných ľudí sa Čína nezmenila od čias Lao-šeho Rikšiara. Film poukazuje dnešný Peking so svojimi hutongami i bohatstvom, historickú nezmieriteľnú hradbu medzi bohattými a chudobnými, ktorú neodstránila ani veľká kultúrna revolúcia. Tento snímok by si mal IMHO pozrieť každý, kto chce trochu poznať dnešnú Čínu, resp. Peking. ()

pijavica 

všechny recenze uživatele

3,0/10 Svojim spôsobom typická "festivalová" zlátanina, ktorá vás má "chytiť za srdce" - potenciál na to má, námet a spracovanie vyznievajú spočiatku veľmi sľubne. Kameňom úrazu je (zrejme) scenár, ktorý je vystavaný tak, aby z vás silou-mocou vyžmýkal nejaké city. Vedľajším produktom tohto prístupu sa stali: 1, hlavné postavy, pôsobiace ako úplní idioti bez štipky zdravého rozumu, s ktorými jednoducho odmietate súcitiť 2, zbytočné (a až násilné) naťahovanie stopáže 3, postava dievčaťa, ktoré mohlo dostať viac priestoru vo filme, aby nepôsobila iba ako pekná atrakcia. Pravdupovediac, dve hviezdičky mi prídu až nesmierne milosrdné vzhľadom na znechutenie, s akým som film dopozeral (koketoval som aj s "odpadom"). Môj virtuálny pohár trpezlivosti s podobnými festivaloými záležitosťami však definitívne pretiekol. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (1)

  • Snímek se nechal inspirovat klasickým dílem italského neorealismu Zloději kol (1948) (Olík)

Reklama

Reklama