Reklama

Reklama

Ropáci

(studentský film)
  • USA Oil Gobblers

Obsahy(1)

Jana Svěráka známe především jako režiséra dlouhometrážních filmů. Hraný dokument Ropáci natočil Svěrák v roce 1988 jako absolventský snímek na katedře dokumentárního filmu pražské FAMU. Sugestivní vyprávění pojednává o fiktivní vědecké výpravě za neznámým živočichem, ropákem, jehož existence odporuje veškerým zásadám normálního života ve zdravé přírodě. Závažný ekologický problém je zde podán zcela naruby; příběh je přitom líčen tak věrohodně, že mystifikace je takřka dokonalá. Pro tyto mimořádné kvality byl film vyznamenán kromě jiných cen i studentským Oscarem. Další ceny: Zlatý drak + Cena OIRT Krakov 1988, Cena za nejlepší režii – Parma 1989, Hlavní cena festivalu Odense 1991. (Česká televize)

(více)

Recenze (281)

Laurent 

všechny recenze uživatele

Tento film je bez kontextu české umělecké tvorby pouze průměrný počin, o kterém by nešlo říct nic víc než, že je experimentální. Avšak v kontextu české umělecké tvorby a faktu, že je to studentský film, vše vyznívá velmi špatně. Kdyby za mnou jako za pedagogem (ve skutečnosti jím nejsem) přišel s tímto filmem Jan Svěrák, tak bych na něm nenechal nit suchou. O nějakém nápadu či genialitě nelze vůbec hovořit, ba právě naopak. Vždyť přesně tohle už desítky let před Janem Svěrákem praktikoval a praktikuje jeho otec Zdeněk, což je námět s neexistující záhadnou postavou (o které navíc houbeles víme), vědecko-dokumentární formou a humorem. Právě v tomhle bych viděl velký problém, že se Jan nesnažil jít vlastní cestou, přijít s vlastním nápadem. Ropáci jsou pouze variací na Cimrmana. Divím se, že Jana s tímto záměrem soudobí pedagogové zavčas nevyhodili. A že za tento film získal nějakou cenu? Porota asi neznala Cimrmana. Já, jako soutěžící, bych se styděl. Jestli někdo vidí v podobných projektech smysl, tak tedy jen houšť. Chcete třeba někdo vyhrát zlatou palmu z Cannes? Pak si vezměte ve světě neznámý film, třeba Happy end Oldřicha Lipského, a natočte snímek se stejným fíglem. Je docela dobře možné, že dopadnete podobně jako Jan Svěrák se svými Ropáky. Na csfd si potom přečteme od uživatelů "skvělý nápad", "geniální", "originální", "obdivuhodný" a kdo ví, co ještě. Jan Svěrák v době vzniku tohoto filmu dokázal pouze to, že je synem slavného otce. Dokonce i režijní stránka filmu není vůbec dobrá. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Na svou dobu, kdy to ještě nešlo brát jako módní ekologickou agitku, zvláště Greenpeace, jako je tomu u dnešních frikulínských dokumentů, šlo o nesmírně zajímavý a aktuální počin. Líbí se mi ten naprosto vážně představený paradox, kdy až s pokerovou tváří britského komika se nám dostává absurdních hodnocení a scén, že je jako potřeba zamořit republiku smogem, aby se ropákům (a tací mezi lidmi skutečně v reálu existují, lidé, kteří nesmějí do přírody, protože se začnou dusit, a tak setrvávají ve smogu měst, kde se jim dobře dýchá) dobře žilo. Myslím, že i v oblasti sci-fi dokumentu jde o ojedinělý unikát, absurdní hříčku s tragickým podtextem. Navíc skvěle natočenou (Svěrák měl vždy cit - tehdy ještě ne tak kýčovitý - pro výběr dobrých záběrů pro kameramany) a uvěřitelně zahranou. ()

Reklama

A.L.E.S. 

všechny recenze uživatele

Jan Svěrák začal velmi dobře. Natočil krátkometrážní, avšak velmi uvěřitelné sci-fi o živočichovi z mostecké uhelné pánve, který si libuje v tom svinstvu, jež nám sice neprospívá, ale k životu jej potřebujeme stejně. Jak jsem napsal, jde o tu uvěřitelnost, protože tým, který film představuje, je složen z vědců a dokumentaristů, takže je to takové fiktivní National Geographic. Genialitu tohoto díla dokazuje fakt, že jsou lidé, kteří si opravdu myslí, že ropáci existují. ()

Sinn 

všechny recenze uživatele

Oscar rozhodně zasloužený, tahle geniální pseudodokument jsem ještě neviděla. Svěrákova ironie a nadhled mě hrozně baví, je to opravdu Pan režisér. I přes komediální nádech mě v závěru trochu zamrazilo. "Máme jistotu, že se Ropák Bahnomilný v Červené knize ohrožených druhů nikdy neobjeví. Jeho životní podmínky se mohou jenom zlepšovat." ()

Galerie (16)

Zajímavosti (13)

  • Ekologie v té době v socialistickém Československu, kde bylo všechno v pořádku, byla tabu. Jan Svěrák si proto nastudoval závěry posledního sjezdu KSČ, kde našel větu „o ekologii by se mělo hovořit“. To udělal proto, že kdyby snímek chtěli zakázat, mohl argumentovat „ale v závěrech strany je, že je o ní třeba hovořit“. (sator)
  • Prvý Ropáci, ktorých Barbara Šalamounová navrhla, vyzerali skôr ako Marťania. Jan Svěrák ale chcel, aby pôsobili autenticky, a preto sa museli prerobiť. (Raccoon.city)
  • Od roku 1992 je postavička Ropáka cenou združenia "Deti zeme" za anti-ekológiu. (Raccoon.city)

Související novinky

10. ročník Festivalu krátkých filmů Praha

10. ročník Festivalu krátkých filmů Praha

11.01.2015

Horor čtrnáctiletého českého režiséra, drama sestříhané Dolanem či ztracené kraťasy s Peterem Sellersem. Jubilejní 10. ročník Festivalu krátkých filmů bude bilancovat svoji historii i hledět vpřed… (více)

Reklama

Reklama