poster

Prokletí domu Hajnů

  • EN název

    Uncle Cyril

Thriller / Psychologický

Československo, 1988, 107 min

Komentáře uživatelů k filmu (44)

  • Radek99
    ****

    Podařená filmová adaptace románu Jaroslava Havlíčka Neviditelný. Srovnám-li však tuto adaptaci s jinou, tentokráte televizní, adaptací totožné literární předlohy, tedy s Neviditelným režiséra Jiřího Bělka, v němž doslova exceluje Rudolf Hrušínský, musím konstatovat, že Prokletí domu Hajnů je v takové přímé komparaci jednoznačné zastíněno...(20.11.2006)

  • Bloody13
    ****

    Psycho!(26.2.2014)

  • paascha
    *****

    Výtečné zpracování mimořádného románu Jaroslava Havlíčka Neviditelný. Při čtení jsem si sice Cyrila představoval spíše jako strýčka Festera Addamse, ale Čepek je gut:-) Zato oficiální text distributora je zase blábol nad bláboly. proč si to ten ignorant, co tyhle tlachy píše, alespoň nepřečte?(20.11.2006)

  • NinadeL
    ****

    Po formální stránce do sebe zahleděný dobový meziválečný horor, který nicméně nabízí slušnou porci nevídané atmosféry v našich luzích a hájích. Nadužívání podhledů, nadhledů, rybích očí a nejrůznějších jízd kamery se tu absurdně snoubí s mlžnými opary a temnými zákoutími opuštěného zámku a továrny na mýdlo. Ale nebýt dabingu Stropnického, přes velice dobrý herecký výkon Horvátha, účasti nejpřeceňovanějšího herce Čepka a asexuální Steimarové, mohla bych jít na maximum. Neb adaptací Jaroslava Havlíčka v naší krajině nikdy nebylo dosti. Ačkoli stejně jako Ta třetí i Neviditelný se dočkali po dvou adaptacích. A konečně studie šílenství Petry Vančíkové patří mezi absolutní vrchol expresivního herectví u nás.(13.5.2011)

  • k212
    ***

    Podhledy, nadhledy, snímání zblízka, divně pokřivený zooming, hrátky se světlem, téměř masochistická obsedance kruhovými tvary a hlavně chodbami - toliko a jednoduše je to nejspíš lehký manýrismus ve snímání + Zajímavá a atmosférická výprava, drásající sysntetizátorová hudba a neokoukané herecké tváře v hlavních úlohách k tomu. Bohužel toto všechno upadá a padá na přečpělé televiznosti a nekvalitě materiálu. Každopádně se jedná o zdařilou adaptaci výtečné literární předlohy. 65%(8.1.2009)

  • lola3121
    *****

    Kam se hrabe leckterý "mysteriozní horor" ze současnosti... velmi povedená adaptace románu Jaroslava Havlíčka, který jsem četla v mládi a fascinoval mě už v knižní podobě. Petr Čepek prokázal svou způsobilost pro role tohoto typu už v Petrolejových lampách, tady ji jen potvrdil, pozadu nezůstala ani jeho solidní protihráčka Petra Vančíková. Takzvaný "normalizační režisér" Jiří Svoboda se v tomto případě opravdu nemá za co stydět.(11.10.2011)

  • Falcor
    ****

    Líbil se Ti Čepek v Petrolejových lampách? Hloupá otázka, co? Tak tady jej tolik neuvidíš. Ale pocítíš spolu se zvláštním mrazením v zádech.(30.10.2005)

  • Krissty
    *****

    Tak tohle je pro mě opravdu velké překvapení, protože od tohoto filmu jsem nic extra neočekávala.. Rozhodně musím v první řadě pochválit tu vynikající kameru, bez té by asi tento film ani zdaleka nedosahoval takových kvalit.. Herecký výkon Petra Čepka pro mě byl docela nečekaný a hned v jeho první scéně si mě jako šílenec Cyril dokázal naprosto získat.. No a pak samozřejmě i Petra Vančíková, která pro mě byla největším překvapením, protože do ní bych to vůbec neřekla, že dokáže tak bezchybně zahrát narušenou Soňu.. V neposlední řadě určitě nesmím zapomenout na Valerii Kaplanovou, která mě tímto filmem naprosto ohromila.. Ten její úžasný hlas, nezvyklý vzhled a celkové vystupování.. Stala se pro mě jednou z nejlepších českých hereček! Příběh bych samozřejmě mohla vychválit také, stejně jako závěr, který byl bezchybný.. Opravdu hodně dobrý český film, který můžu jen a jen doporučit! :)(14.1.2012)

  • veronikav
    **

    Nějak jsem to celé nevstřebala a asi ani nepochopila :((11.2.2013)

  • eraserhead666
    ****

    Šajze, musím si přečíst tu literární předlohu. Zpočátku nádherně pochmurné, mrazivé, děsivé psycho, vytvářené nejen chumurnou atmosférou, ale i výbornou kamerou, skvělou hudbou a velmi povedenými hereckými výkony. Ano, Čepek je největší psychouš československé kinematografie a Petronela Vančíková ho dokázala odhadnout a pokračovat v jeho běsnění skvěle. Dokonce i Emil Horváth ml. tu byl skvělý, ač ho normálně nemusím. O Evelyně nemluvě... Proč už se dneska u nás netočí takové filmy? To jsou samé komedie s přívlastkem i bez přívlastu a rádoby dramata "ze života", pak musí člověk pro originální, nezvyklé a zajímavé filmy sahat do historie.(24.1.2014)

  • Parlay
    ***

    Havlíčkova psychologická próza pojednává o pokřivených lidských postavách a jejich osudech, ze kterých člověku není dvakrát dobře po těle. Stejné pocity ve vás vyvolá i filmová adaptace jeho románu "Neviditelný". Zajímavé filmové postupy jako jsou práce se světlem, kamerou a hudbou vás buďto upoutají, nebo donutí k přemítání nad tužbami typu „je to sice zajímavě udělané, ale ať už je proboha konec...". Já jsem se žel spíše těšil na závěrečné titulky...(8.1.2009)

  • Sandiego
    ***

    Četl jsem předlohu a proto film vnímám jako poměrně neoriginální přepis vynechávající pro mě zajímavé scény, také posun u postavy Katy mi moc neseděl. Devizou tohoto snímku je akorát inventní Smutného kamera, docela podařená hororová atmosféra a šílenství, které Vančíková u své postavy pojala přinejmenším zajímavým způsobem.(7.3.2009)

  • mortak
    ***

    Svoboda umí pracovat s atmosférou, ale jeho problémem je nadužívání efektů - zběsilých kamerových jízd vyjadřujících neviditelnou přítomnost těch druhých, kteří sice nejsou přítomni fyzicky, ale neseme si je v našich duších, či záběru tváří zespodu naznačujících klaustrofobii uzavřeného prostoru. I laboratoř se mění v peklo se záblesky "plamenů" (ta je díky své viditelné umělosti neslabším místem filmu). Horváth je sice nepřirozeně dabován Stropnickým, který hlasově vůbec nesedí, ale jinak jsou herecké výkony tím hlavním tahounem filmu. Kdyby Svoboda nechal hlavní tíhu na hercích, a všechnu tu expresi použil jen v těch správných chvílích, nemusel být výsledný dojem tak rozporuplný. Tak totiž zanikne třeba vypjatá scéna s dítětem na stromě, protože Svoboda musel i obyčejný rozhovor, svatbu či křtiny natočit přepjatě a expresionisticky.(25.8.2010)

  • Tommassi3
    ***

    ( POZOR !! OBSAHUJE SPOILERY !! ) "Co tady hledáte ?? Peníze ??" - "Jste velmi prostořeká, Katy !!" - "Kdybyste hledal štěstí, poradila bych vám !! Utečte odsud !!" Srovnávat Prokletí domu Hajnů s knižní předlohou Jaroslava Havlíčka Neviditelný jistě můžeme a postupně se k tomuto dostanu i já, ač odklony od románových inspirací nemusí být na škodu, dokáží-li divákovi některé myšlenky lépe vysvětlit či samotný příběh posouvají do poněkud jiné roviny, obávám se však, že právě zde se kladenský režisér Jiří Svoboda se scénáristou Václavem Šaškem dopustili nejzásadnějšího pochybení, když samotný závěr snímku vlastně vyznívá úplně jinak než v Havlíčkově knize !! Jaroslav Havlíček, jeden z nejvýraznějších zástupců naší psychologické prózy a mistr chladnokrevného vykreslení tragických osudů postav s vyšinutou či pohnutou, chcete-li, myslí, totiž de facto příběh Petra Švajcara, nikoli Švejcara, jak je chybně uvedeno zde v obsahu, na konci umocňuje osudovostí nikoli předvídatelnou a zřejmou pomocí očekávané vrozené šílenosti svého syna, o níž diváka tvůrci znovu ujišťují pomocí scénky s kočkou, jako v případě filmu, protože románový Petrův syn zápasí se zánětem mozkových blan, jehož následky jsou děsivé, chlapec totiž s trvalými následky zůstává mentálně na úrovni batolete !! Petr tak musí sledovat, jak jeho milované dítě roste, smiřuje se s tím, že mu nikdy nebude moci předat Hajnovu továrnu a naprosto na vše rezignuje, přestává se zajímat jak o syna, tak o svůj podnik, a sleduje postupný rozklad všeho, čemu zasvětil svůj prázdný a sobecký život, čímž se naplňují výhrůžná slova tetiččina, ale utahuje se i ona pověstná smyčka osudu !! Velmi symbolicky v souvislosti s tímto faktem vyznívá i skutečnost, že sám Jaroslav Havlíček podlehl právě zánětu mozkových blan !! Jinak bych proti lehce pozměněnému závěru filmu neměl příliš výhrad, což však nemohu říci o poněkud nešťastném výběru hlavních postav, byť právě na velmi silných hereckých výkonech snímek zcela jistě stojí, Valérie Kaplanová coby tetička znovu jen potvrzuje své mistrovství, mladičká Petra Vančíková uchvacuje svojí vyspělostí a talentem, zejména ten přechod od zamilované dívky toužící po lásce v naprosto šílenou ženu uvězněnou ve vlastním strachu a představách je excelentní, snad překonává i výborného Petra Čepka, jehož prostě a jednoduše casting vybral do role strýce Cyrila terorizujícího rodinu špatně, dík jeho charismatu hereckému umu a velkým laskavým očím v jeho postavě prostě nemůžete nalézt starého tlustého a plešatého egoistu !! Radoslav Brzobohatý naopak nesnese se svým umírněným lidským projevem výhrad, a tak mě mrzí snad jen asexuální Evelyna Steimarová v roli Katy, rozhodně ne veselá a oddaná Sonina přítelkyně jako v románu, a především Emil Horváth ml., který mi jednoduše k postavě Petra nesedí, a tak nechápu, proč jeho postavu neztvárnil právě Čepek, byť na tom nese svůj podíl viny i Martin Stropnický, který Horváthovi propůjčil v postsynchonech svůj hlas !! Prokletí domu Hajnů disponuje neuvěřitelně znepokojivou a bizarní atmosférou, kterou ještě umocňuje skvostná výprava, volba interiérů, střih s těmi zvolna se prolínajícími výjevy a dokonalý hudební motiv Jezefa Revalla, nicméně Jiří Svoboda znovu do diváka pere tu svoji okázale expresivní symboliku horem spodem, co se do něj vejde, a tak často snímek působí neskutečně přepjatě, přičemž na druhou stranu přes veškerou snahu geniálního Vladimíra Smutného, který opravdu se svojí kamerou čaruje, taková invence snoubící se s rutinou se opravdu příliš často nevidí, při některých scénách, minimálně při těch z továrny, to hutné drama s hororovým nádechem nezvládá zachovat v jedné rovině, laťku si sami nasadili prostě příliš vysoko, a to se tak nechtěně překlápí v křečovitou unylost !!(25.11.2013)

  • troufalka
    ****

    Filmy podle Havlíčka se mi líbí. Jeho knihy se mi líbí víc. Proto se většinou raději napřed podívám na film a pak si přečtu knihu. Pro jistotu ... :o)(11.7.2014)

  • BoredSeal
    ****

    Román NEVIDITELNÝ od Jaroslava Havlíčka je solidní psychologická depresárna, čtivá i v dnešní době. Režisér Svoboda, zodpovědný za pár zajímavých a vybočujících filmů v 80. letech adaptoval román stylově s vybranou vizuální stránkou a trochu děj a motivace některých postav z předlohy změnil a zhustil, ale ustál to. Na filmu je kromě předlohy lákavé i herecké obsazení, které je s vyjímkou páru Horváth - Vančíková přítomno v méně scénách, ale určuje atmosféru filmu Valerie Kaplanová konečně hraje démonickou tetu místo senilní stařeny, Brzobohatý si nezvykle vystřihl roli bezradného slabošského továrníka a na Petra Čepka zbyl zase cvok i když si ho moc neužijeme. Škoda jenom, že Slovák Horváth, schopný herec, který umí dobře pracovat se svým hlasem, je předabovaný kvůli jazykovému rasismu nevhodně Martinem Stropnickým, který k němu moc nesedne a hlasově akorát trapně teatrálně křičí nebo "diktuje" dialogy. Celkově se jedná o slušný film, co chybí v příběhu, doplní tvůrci psycho stylem - Dario Argento by měl radost, čtyři hvězdičky bez váhání.(14.10.2009)

  • SOLOM.
    ***

    Docela jsem se na tento náš starý psychothriller těšil, přestože jsem román nikdy nečetl. Jen tak letem světem jsem proletěl několik komentářů na netu a už se nemohl dočkat, jakýže je to skvost. Ze startu tomu tak skutečně bylo a já se ponořil do tajuplného sídla rodiny Hajnů a vytvořená atmosféra byla skvělá, stejně jako různobarevná charakteristika jednotlivých postav – Čepek byl prostě skvělý, stejně jako Kaplanová. Jenže jakmile strýček Cyril zmizí ze scény, započala kvalita rychle klesat. Uvřeštěná Vančíková mi začala lézt po nějaké chvíli na nervy a já se popravdě začal trochu nudit, ono kouzlo mizelo v mlžném oparu a já nemohu než souhlasit s J. Mayenem, že jde jen o lepší průměr.60%(16.12.2013)

  • rt12
    ***

    Silný, drsný příběh.(27.5.2014)

  • Estrellita
    ***

    Adaptace asi dobrá, ale na mě to bylo trošku pomalé. Jasně, román pomalý je, ale film se musí zařídit tak, aby diváka nenudil. Naopak musím pochválit atmosféru, ta je výborná, a stejně tak i herecké výkony většiny aktérů. Tvůrci si perfektně poradili s koncem, tenhle otevřený tomu sluší daleko líp, a z pana Smutného je pod taktovkou tohoto režiséra úplně jiný kameraman, než jak ho známe třeba ze Svěrákovin. 59%(18.11.2013)

  • honz
    *****

    Opravdu více než dobré zpracování Neviditelného od mistra psychologického románu Jaroslava Havlíčka. Filmu vévodí výborná kamera, která chvílemi až expresivně umocňuje celkovou dusivou a svazující atmosféru rodinné vily i osudové charaktery postav její obyvatel.(6.11.2009)

<< předchozí 1 2 3