Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dnes už pozapomenutý Mejdan přináší nekompromisní obraz změny společenského uspořádání, připomínající vize z filmů Psi nebo Šamanka. V debutu Łukasze Wylężałka, oceněném na filmovém festivalu v Gdyni, Polsko připomíná obrovskou putyku, ve které probíhá pitka probouzející ve svých účastnících ty nejprimitivnější pudy. V realitě kypící agresí upoutal režisérovu pozornost především konflikt mezi dvěma žáky učiliště a nenáviděným učitelem. Eskalace nejrůznějších napětí, která mohou sloužit jako metafora všeobecné krize autorit, konfliktu generací a morální rozpolcenosti, vede k neodvratné tragédii. K chápání filmu v kategoriích symbolického zobecnění vybízí rovněž forma, jakou si režisér vybral – záměrně nerealistická, nadsazená, až směřující ke grotesce. Nádech nesamozřejmosti vznášející se nad dějem přivedl část kritiků k přesvědčení, že Mejdan je polskou analogií Městečka Twin Peaks. Z dnešní perspektivy je Wylężałkův film cenný především jako protestní film, jehož sílu umocňuje hudba skupin Voo Voo a T. Love. (Kino na hranici)

(více)

Reklama

Reklama