Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film je inspirovaný italskou kronikou. Vypráví příběh „profesora“ – podvodníka, který z vězení řídí své nelegální aktivity. Za pomoci své věrné sestry prchá z vězení, aby se krok po kroku stal šéfem všech místních podvodníků. Nechává za sebou velkou krvavou stopu, Italské orgány jsou proti němu bezmocné. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Videa (1)

Trailer

Recenze (33)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Při dotazu na nejlepší filmy s mafiánskou tématikou si nejspíš tento titul nevybavíte a jméno režiséra jakbysmet. Ostatně spojovat Tornatora s krvavým příběhem o vzestupu outsidera do jedné z nejčelnějších pozic italského organizovaného zločinu může být na první pohled opravdu překvapivé. Bývá totiž obvykle spojován s výrazně komornějšími projekty. Přesto to zvláštním způsobem funguje, navzdory některým teatrálním scénám a nešťastnému castingu. Obsazení poměrně známého amerického herce mělo určitě význam pro producenta, který doufal v příznivé přijetí snímku v zámoří, a mělo konec konců i logiku ve vztahu k námětu. Ben Gazzara se nikdy netajil svým původem a pozitivním vztahem k Sicílii a účast na projektu nepochybně bral jako poctu a životní příležitost. Potíž je v tom, že na tak exponovanou roli potřebujete skutečného hereckého chameleona, kdežto Gazzarův herecký rejstřík byl bohužel omezený. Herecky tento složitý part zkrátka nezvládl. Laura del Sol představující profesorovu sestru byla obsazena kvůli svému typu - na křehce a nevinně vyhlížející dívce se dá dobře demonstrovat, jak prostředí mění její chování a posun hodnot. Mezi věkem Laury del Sol a Bena Gazzary je ale šokujících 31 let - stěží jim uvěříte sourozenecký vztah. Na druhou stranu síla příběhu o vzestupu a pádu mafiánského bosse funguje, intenzivní scény, konfrontace uvnitř vězení a soupeření mezi gangy mají nezanedbatelnou sílu a Tornatore už ve svém raném období předvádí, proč bude o pár let později považován za jednoho z největších italských režisérů. Celkový dojem: 80 %. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Filmy z mafiánského prostředí budou mít asi už navždy handicap srovnávávání s Kmotrem. Při vzpomínce na něj nelze dát víc *, i čtyři je možná trošku moc. Nicméně je to pěkné, byť trošku dlouhé drama se zajímavými herci a ne vždy předvídatelným příběhem, které mohlo být možná o poznání lepší, kdyby se více zabralo do hloubky deformované povahy hlavního hrdiny. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodný a velkolepý mafiánský příběh z italské Neapole, kde nechybí napětí. Vzestup a rozmach člověka, odsouzeného na dlouhých třicet let do vězení za vraždu muže, který urazil jeho sestru. Vesuviánský profesor (dobrý Ben Gazzara) má dlouhý čas přemýšlet, jak zlepšit své životní postavení. Má odvahu se postavit starým zavedeným pořádkům a dané hierarchii. Má řečnické nadání, které mu pomáhá získávat na svou stranu stejné zatracence, jako je on sám. Navíc má i sociální cítění a dokáže potřebně pomoci lidem daleko účinněji, než stát, či kdokoliv jiný z původního mafiánského prostředí. Jím vedená reformovaná camorra získává postupem času významnějšího postavení, až zcela ovládne místní prostředí organizovaného zločinu a nelegálního podnikání. Jeho drzost, přemýšlivost a odvaha ho dostávají nejen na svobodu, ale vynáší ho na až na samotné výsluní, kdy se stává seriózním partnerem oficiálních představitelů moci. Ovšem jeho neukojitelná touha po dalších a dalších vrcholech ho sráží znova na zem, do vězení, do izolace, ke ztrátě všech spojenců, ke ztrátě zdravého rozumu. Z dalších rolí: profesorova sestra Rosaria (Laura del Sol), z níž okolnosti udělaly silnou a rozhodnou ženu, která měla rozhodující vliv ve zločinecké organizaci, policejní komisař Iervolino (Leo Gullotta), neúnavně se snažící dopadnout svého osudového muže, starosta Salvatore (Marzio Honorato), úzce spolupracující s reformovanou camorrou, protože byl i jejím členem, profesorův blízký přítel Ciro Perrella (Luciano Bartoli), kterého zločinecká organizace vynesla hodně vysoko, oddaný a všehoschopný Alfredo Canale (Nicola Di Pinto), jehož oddanost ho nakonec stála život, a jeho manželka Anna (Anita Zagaria), volající zoufale po pomstě po smrti svého chotě. Pozoruhodné a kvalitní dílo o vzestupu nebojácného muže ve sféře organizovaného zločinu, který ho dovádí až na samotný vrchol života a prestiže. Prostředí, kde se vše řeší násilnou cestou a kde poslušnost je nedílnou součástí života. Kde pomsta je životní cestou. Navíc se sociální tématikou, kde se zaobírá samou podstatou vzniku a fungování těchto mocných zločineckých uskupení. Zvolená cesta určuje život nejen nám, ale i ostatním. Navíc v daném prostředí je to přirozená cesta, která přeje nebojácným a připraveným. Obzvláště v případě, kdy nemáte už co ztratit, neboť o svobodu už jste dávno přišli. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Počas tých troch hodín premietania pomerne neznámeho filmu o zrode, vzostupe a páde šéfa miestnej camorry som sa snažil spomenúť si na všetky filmy s obdobnou tematikou, ktoré som už videl. Podarilo sa mi ich napočítať dosť a to určite neboli všetky. Takže pri hodnotení aj pri komentovaní sa musím sústrediť na odlišnosti, ktoré film identifikujú. Páčili sa mi niektoré realistické scény, Ben Gazzarra bol pre hlavnú úlohu dobre vybratý, i keď register jeho výrazov tváre bol na úrovni Nicolasa Cagea, ale snaha o komplexnejšie zachytenie vývoja camorry v dlhšom časovom úseku už narazila na filmové časové limity. Ako seriál by to mohlo byť znesiteľnejšie. Takto to strácalo údernosť a chvíľami aj nudilo. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ben Gazzara je v úlohe "Profesora" tak extrémne nesympatický, až je jediným dôvodom, prečo mi trochu vadila extrémna dĺžka filmu. Porovnajte napríklad s Pacinom v Scarface, v ktorom videl Tornatore určite svoj vzor. A nielen citáciou s Profesorom vo vani, komunikujúcim podráždene so svojim okolím. Profesor je film, ktorý sa viac sústredí na mafiu ako celok oproti americkým gangsterským filmom, ktoré berú viac do úvahy rodinné vzťahy a hlavne milenky a manželky hlavných "hrdinov". Od začiatku je jasné, kam film speje ale ťažko nazývať tento prístup ako gangsterské klišé, pretože iný koniec ako "koniec" by bol podrazom na diváka, ktorému z podstaty veci by mala byť hlavná postava nesympatická až odporná. Možno si v rámci nejakého (veľmi dlhého) tématického večera pustíte po sebe napríklad Scarface, Ill camorristu a Krstného otca a môžete tak aspoň veselo porovnávať a zároveň sa baviť kvalitnou kinematografiou. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (2)

  • Původní televizní verze měla pět hodin! (Kulmon)

Reklama

Reklama