Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Děj se odehrává začátkem 20. století. Malý Lojzík, kterému blesk zabil matku, žije na statku se svým otcem a starým čeledínem. Drsný svět ho naučil vnímat obrazy, které mu připomínají ztracenou matčinu náruč. Mezi lidmi marně hledá člověka, na kterého by se mohl znovu citově upnout. Oporu a bezpečí nenachází ani u otce, ani u matčiny sestry ani u macechy Rózy, i když ta jako jediná měla s chlapcem soucit na začátku jejich společného soužití. Jediný, kdo s Lojzíkem skutečně sdílí jeho úděl opuštěného mláděte je obyčejné kuře... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (80)

Houdini

všechny recenze uživatele

Český Lev 2 : Kamera, Výprava + 7 nominací: Herec HR - Karel Roden, Herec VR - Lubomír Kostelka, Herečka VR - Vlasta Chramostová, Výprava, Střih, Hudba, Zvuk ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Nádherně procítěný a smutně baladický příběh. Skvostné herecké výkony, jimž dominuje hlavně Karel Roden, podmanivá hudba, vizuální vytříbenost - to vše dělá z tohoto filmu jedno z nejvýraznějších českých filmových děl po roce 1989. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Já jinak české filmy z historie kvituju s povděkem, ale tady se to nějak minulo účinkem. Možná za to můžou herci, kteří ne vždy mi ve své roli sedli. Spíš ale za to může příběh, který mě vůbec nijak neoslnil stejně tak, jako způsob, kterým místy byl vyprávěný. Karel Roden je ale výborný a kdyby nic jiného, tak on tady prostě za žádných okolností nezklame. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Nádherná baladická adaptace stejnojmenné knihy J. K. Šlejhara. Literární naturalismus předlohy z ní sice vyprchal, pryč je determinace a sociálně kritický tón, ale zůstává posmutnělá až tragická tónina stylizace a civilizační strach, dá se říci i odpor k tomu, co nám civilizační tlaky přinášejí. Rozvrat tradičního manželského svazku (zde způsobený zásahem vyšší moci - maminku zabil blesk) vyústí v citovou frustraci způsobenou příchodem toho, co symbolizuje chlapcova nová macecha. Nově příchozí osoba přináší do narušeného, přesto ale funkčního a harmonického světa zapomenutého statku uprostřed přírody (ukotveného do koloběhu ročních cyklů) všechny propriety dravě se rozpínající civilizace - mamon, citovou vyprahlost, materialismus, hedonismus, požitkářství, fyzično, cynismus a lakotu... Bezbrannému chlapci tak zůstává útěchou už jen útěk k přírodě (propojení s mrtvou maminkou - rys podobný baladám Erbenovým), po jeho odtržení od přírody pak už jen do sebe a k věcem, které mu spojení s přírodou symbolizují ... hlavně tvor přesahující rozměr mazlíčka či hračky, malé bezbranné kuře, stejně osamělé a zranitelné jako on sám... ()

Fr 

všechny recenze uživatele

LOJZO NEPLAČ, TAKOVEJ JE ŽIVOT.…“ /// O chlapečkovi, kterej tak dlouho hledal cestu za maminkou, až si ho našla… Körnerův rukopis je cejtit až na gauč, ale stejně pocity předlohy nevyloudí. Film je depresivně hnusnej, můžete bejt v klidu, fanklub náročnýho diváka zde najde hafo věcí k onanování, ale postrádá onen cit, znázorňující pesimistickou bezvýchodnost. Navíc je tohle přesně ten příběh, který optimisti moc nemusej. Možná proto mám dojem, že to je ,,jen“ další tragédie, která má jedinej cíl – útok na nějakou (filmovou) cenu. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Povídku, kterou v roce 1889 napsal Josef Karel Šlejhar jsem nečetl. 2.) Páč sex s Vilmou mi činí dobře. 3.) Kuřátka se mi zdaj málo tragický. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Skejpr odpad!

všechny recenze uživatele

Samoúčelná a rádoby umělecká brutální hovadina o lidech, který utýrali malýho kluka až k smrti. FUJ!!! ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Jeden z mála skutečně výrazných porevolučních filmů, připomínající například adaptace Kornerových knih. Dobře vyvedené prostředí podporuje skvělý výkon Rodena a zejména toho malého chlapce (jméno nevím), jeden z nejlepších dětských výkonů. K tomu na současné české poměry nezvykle výrazná hudba a kamera dávají ve výsledku jeden z nejpůsobivějších filmů polistopadové "svobodné tvorby". Jediný film, kde mi nevadí Geislerová. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Film jsem poprvé viděla už dávno, ale vlastně nějak pořád nerozumím tomu, jak může film plný tak živelných herců působit tak bezpohlavně. Dneska jsem to tedy pozorně zkoumala a dospěla jsem k závěru, že za to může (mimo jiné samozřejmě) špatné, necitlivé záběrování. Kameramani se snaží o to, aby jim vznikaly série krásných obrázků a úplně v tom zaniká všechno, co by na filmu mohlo být silné. Detaily používají jen informativně, žádné emoce z nich neplynou. Spousta důležitých záběrů je velmi krátká a jejich obsah nestačí v divákovi zarezonovat, místo toho se ale může dívat na spoustu rádoby malebných záběrů inscenované "divoké" přírody. Také se úplně připravují o nejslibnější potenciál příběhu - vyprávění z perspektivy dítěte, které vnímá informace jinak než socializovaní a znecitlivělí dospěláci. K dítěti se přistupuje pouze skrze ostatní, místo aby tomu bylo naopak, a tím jde všechno zajímavé do háje. ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Nádherný film, který si vás svým kontrastem (citlivý chlapec x drsný svět okolo, matka x macecha x teta) naprosto získá. Karel Roden i Vilma Cibulková by své výkony zasloužili Českého lva. Scénář, režie, kamera - to vše tvoří jeden z nejlepších filmů minulé dekády. ()

Ony odpad!

všechny recenze uživatele

Kuře melancholik se to jmenuje jen náhodou, že jo? Nesnažil se tu snad někdo o adaptaci? Šlejharova próza je totiž překrásná. Je kraťoučká a jednoduchá, ale přesto silná a opravdu krutě melancholická. Ale co bylo tohle? Téměř chyběla lyričnost, kterou by si námět zasloužil. Namísto toho někdo sesmolil rádoby atraktivní příběh s několika zoufalými pokusy o zobrazení krutosti a zhýralosti a ještě zoufalejšími o tzv. pohled dětskýma očima. Ten chlapec nehraje úplně špatně a typově sedí, ale když promluví, je to na pěst. Karel Roden není k zahození, ale že by na jeho výkonu bylo něco výjimečného, to bych neřekla. Totéž platí o ostatních hercích, až na Vlastu Chramostovou. Ta má totiž opravdu výjimečně debilní roli. Na stará kolena cpát malému klukovi ňadra do ksichtu - bravo! Když už zfilmovat Šlejhara, zasloužilo by si to citlivějšího tvůrce. Napadl mě György Pálfi, beze srandy. Sice nemůžu vědět, jak by to dopadlo, ale toto Brabcovo a Körnerovo zpracování je podle mě katastrofální. Za některé povedenější momenty bych, pravda, mohla hodnotit výš, ale že by formální prostředky světily účel? To se mi nezdá. ()

Posheidon 

všechny recenze uživatele

Bude to možná znít ulítlé, ale dějová linka mi trochu připomínala S čerty nejsou žerty. Statkář přijde o manželku a na její místo přichází „Dorota Máchalová“, která na statku mění zaběhnuté pořádky. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Konečne po dlhšom čase v telke niečo z českej tvorby 90. rokov, ktorá v žiadnom smere nenadbieha divákovi. Kuře melancholik asi nebol divácky hit. Odvážna a zaujímavá výtvarná forma, nevyhýbajúca sa symbolom, zato však nevyhýbajúca sa ani klasickému naratívnemu klišé. Ono totiž tento predvídateľný film trvá dve hodiny a nemusí každý niektoré opakujúce sa scény vydržať. Takže krásna kamera, výborné herecké výkony, ktoré sa však snažia zastrieť nie príliš dôveryhodné správanie postáv. Tá Rodenova sa v istom dôležitom okamžiku, takpovediac kde sa jeho osud láme, zachová v rozpore s tým, ako sa choval doposiaľ a niet divu, že dej sa uberie tragickým smerom. Ale keď dá prednosť na pohľad zostarnutej Cibulkovej pred mladšou Mórovou, tak nič iné si nezaslúži. ()

claudel 

všechny recenze uživatele

Už si ani nevzpomínám, zda jsem na gymnáziu četl Šlejharovu předlohu, nicméně tento film mě nijak nenadchnul. Aňu Geislerovou uznávám jako vynikající herečku, ale do této role mi vůbec neseděla. Roden skvělý jako vždy. ()

kobejn 

všechny recenze uživatele

Rozhodně film, který svojí expresivností nenechá nikoho chladným. Je dobře když film vzbudí kontroverzi, od odmítání až po přijímání, znamená to, že se nejedná o tuctový film. To, zda se nám tento film jeví jako "odpad" nebo nás naopak zasáhne, záleží na subjektivní zkušenosti (a také psychologickém profilu) každýho člověka. Ale odhlédnu li od subjektivních pocitů, nezbývá než uznat, že zcela nezaujatě se jedná o mimořádný film, a ryze filmový, což se v naší porevoluční kinematografii vidělo hodně zřídka. Nádherná hudba. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Po vizuální stránce film stejně úchvatný jako Kytice a přitom neodbíhající krásou obrazů od tragického příběhu, herci procítěně dodávají svým postavám životnost (Roden je zde překvapivě umírněn, CIbulková až démonická i ve své nejednoznačnosti, Chramostová zde předznamenává výkon v Želarech, Mórová až dojímá, Geislerová tu má bohužel pořádně plochou roli, ale pěkně se na ni dívá, jen to dítě mi bylo docela protivné, i když dost podobné Rodenovi). Až na pořádně naturalistické detaily je však film zastíněn předlohou, která vztah postav ještě více prohlubuje a hlavně do ní požár nevpadá jako deus ex machina. Dá se říct, že oproti ní je i film nakonec slabý kafe. ()

erased 

všechny recenze uživatele

Velmi citlivý snímek se nádhernou hudbou, výpravou a vesměs i výbornými hereckými výkony. Roden se překonává, Geislerová je na svém malém prostoru naprosto kouzelná a malý Lojzek vedle nich uvěřitelný. A i když má film hodně slabých míst, kvůli převaze scén, kde se výše zmíněné spojilo v jeden unášející a dojemný celek, si Kuře melancholik zaslouží místo mezi nejlepšími českými porevolučními filmy. ()

Související novinky

Zemřela herečka Vlasta Chramostová

Zemřela herečka Vlasta Chramostová

06.10.2019

Ve věku 92 let zemřela česká divadelní a filmová herečka Vlasta Chramostová. Chramostová byla výraznou osobností české kultury, v mládí vystudovala konzervatoř v Brně, později během komunistické éry… (více)

Zemřel herec Lubomír Kostelka

Zemřel herec Lubomír Kostelka

28.11.2018

Ve věku 91 let zemřel známý herec Lubomír Kostelka (Což takhle dát si špenát, Dívka na koštěti). O jeho úmrtí poprvé informoval server Blesk. Přestože ve své kariéře neměl mnoho zásadních rolí, byl… (více)

Reklama

Reklama