Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Rok 1781. Stárnoucí a životem zklamaná hraběnka Marie Karolina Chamaré (B. Bohdanová) poskytuje na svém zámku pohostinnost abbému (E. Cupák), jenž se u katolických obyvatel panství těší značnému vlivu. Ve skutečnosti je to bývalý jezuita a fanatický odpůrce jakohokoliv pokroku. Jediný, kdo mu dokáže v názorech na víru a vzdělání odporovat, je mladý vídeňský lékař Kamenický (P. Svoboda). Právě díky němu najde zatrpklá hraběnka novou radost ze života. Její manžel se totiž o ženu ani o panství nestará a věnuje se jen hledání podzemního pokladu a svádění hraběnčiny chráněnkyně Renáty (P. Havlíčková). V té době se do kraje vrací českobratrský emigrant Václav Horák (T. Hanák), který se v jeskynním úkrytu tajně schází se svou milou Frantinou (M. Kuklová). Žárlivý nápadník Tomáš (I. Jiřík) však jejich skrýš odhalí a s pomocí abbého rozpoutá na "kacířského" nepřítele krvavý hon. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (66)

Lima 

všechny recenze uživatele

Temný syrový historický příběh tehdy ještě nadějného režiséra Zdeňka Trošky, v kontextu jeho tvorby zcela vyjímečný počin. Úvodní apokalyptická scéna s hořícím kostelem, peklem a upalováním čarodějnic naznačuje, že by jeho vysněný projekt o hraběnce Báthoryové nemusel dopadnout špatně, ačkoliv jeho poslední "veledíla" tomu moc nenasvědčují. ()

Djoker 

všechny recenze uživatele

Forma značně přebíjí obsah. Divák se toho moc nedozví, ale po vizuální a hudební stránce je to skutečně propracované dílo. Pokud někdo stále nevěří, že Troška svého času uměl točit filmy, tak tento méně známý kousek z jeho dílny možná pomůže k přehodnocení názoru. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Uznávám, že na hodnocení se značně podepisuje (pro mě) hlavní ženská postava aka Patricie Havlíčková. Zdeněk Troška sám přiznal, že ve svých začátcích se inspiroval velkými kostýmními historickými dramaty a tady tu inspiraci jednoznačně prokazuje. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jeden z příkladů, že kontroverzní Zdeněk Troška dokázal přinejmenším v minulosti točit filmy úplně jiného ražení a jeho směřování ke krystalickému kýči ještě v polovině 80. let zdaleka nebylo jasné. Jiráskovsky laděný příběh o střetnutí dogmatismu a konzervativního myšlení s moderním pohledem na svět, který se odehrává na šlechtickém sídle koncem 18. století. Rozumně krátká stopáž a sympatické herecké obsazení. Celkový dojem: 60 %. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Drsné tuhé drama s "krimizápletkou" z opravdu ohavné doby našich dávných předků.. Ovšem tomuto snímku chybí jasně definovaná osnova děje, tudíž na ostatní své doby ztrácí.!!! Je to jen jakýsi nástin plný děje a bez "zbytečných" dialogů navíc.. Troška jde silně identifikovat skrze kameru, výběr hudby, aranžmá, herce. :-) ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Hořící kostel, fanatický kněz, čarodějnice, pekelná jáma a nazí hříšníci srážení do ní Ďáblovými pomocnicemi. Skvostná scéna jako z gotického románu nezklame ani po letech. Herecký koncert Blanky Bohdanové snímané pro změnu šerosvitnou kamerou připomínající dobu baroka. Osvícenské nálady a postoje začínají pomalu prosakovat i na český venkov, kde ale nejsou vítány. Eduard Cupák po Kladivu na čarodějnice znovu v roli církevního hodnostáře, nyní však zatrpklého, nesnášenlivého, nenávistného. V 80. letech působil snímek naprosto překvapivě, divák i věděl, koho si aktuálně kam dosadit. Čas kvality snímku prověřil. Viděno 5x a znovu jsem spokojený. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Ke konci osmdesátek to muselo být jako historické kostýmní drama mezi tehdejší tvorbou asi něco dost z jiného soudku. Kdo viděl pozdější filmy Zdeňka Trošky včetně pohádek, ihned ho v tomhle filmu pozná. Ta práce kamery, záběry, ozvučení... Jako bych koukal na princeznu Jasněnku. Tady ale téma bylo mnohem zajímavější. Nástup osvícenství musel zejména na venkově zaseklém ještě ve středověku působit jako něco nesmírně rušivého. Jen si vemte, že vám vrchnost a církev pere do hlav něco tak vytrvale až tomu svatosvatě věříte a pak přijde někdo kdo to začne rozporovat, nebo vám to dokonce úplně rozloží. Nic si nenalhávejme, blbec má ve své blbosti komfortní zónu. Stačí, když mu někdo řekne jak to je a aby se tím řídil. Tohle chápe. Ale chtějte po něm aby začal myslet! Podobně to měli někteří kněží, kteří dobře cítili konec vlivu. Kláštery se rušily jeden za druhým  a nejeden řád měl s novou dobou velký problém. Neznalost a fanatismus, to jsou moc nebezpečné kamarádky. Docela mne zajímalo jak to ve filmu vygraduje mezi abbém a mladým lékařem. Bohužel to celé v závěru tak nějak podibně vyšumnělo. Nechápu proč byl T. hanák Dabovaný. Z hlediska vizuálu, kostýmů a interiérů i exteriérů ale velká spokojenost. Navíc ta zima tomu dala nádech takové té sychravé nepříjemnosti. Dávám tedy za tři zápalné šňůry. * * * ()

Disk 

všechny recenze uživatele

Zdeněk Troška vzal stejnojmennou novelu Aloise Jiráska a přetavil ji v nádherný expresionistický monument, za který by se nestyděl ani Friedrich Wilhelm Murnau v dobách své největší slávy. Ta hudba! Ty kamerové nájezdy! Ta veškerá deprese! Jo, je to geniální a totálně nedoceněné. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Lacinou výpravu milosrdně překrývá všudypřítomná tma, kterou chtěl zřejmě Troška vybudovat ponurou atmosféru. Nepomohlo to, nepomohlo ani to, že alespoň do hlavních rolí obsadil skutečné herce, což nikdy později už neudělal. Začínám Trošku chápat, než být posledním mezi režiséry standardních filmů, to raději bude prvním mezi režiséry pro primitivy. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Historické drama (nejen) o střetu zastanců náboženského fanatismu a osvíceneckého myšlení (viz Kladivo na čarodějnice) s náramně temnou (až hororovou) atmosférou a velmi solidními hereckými výkony (hlavně Eduard Cupák jako Abbé je parádně odporný, aniž by jakkoliv přehrával). Ambiciózní, naprosto "netroškovský" film, zejména dynamicky natočená expresivní úvodní sekvence je velice působivá... 70 % ()

Fingon 

všechny recenze uživatele

Poklad hraběte Chamaré je dosti rozporuplný film. Na jedné straně je naprosto famózní úvodní sekvence, na straně druhé slepenec scén, kterým také nelze upřít zajímavost, který ale na straně druhé vůbec nedrží pohromadě. Veškerou pozornost na sebe strhává hraběnka, abbé (Cupák si tu znovu zopakoval náboženského fanatika, tentokrát ale na rozdíl od Kladiva na čarodějnice neudává, ale přímo přebírá roli podobnou té Bobligově) a mladý doktor. Ostatní postavy jsou naprosto nevýrazné, což je škoda. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Společně s prvními dvěma Slunci a Jasněnkou asi to nejlepší z Trošky.  Poklad jsem léta míjel, možná i proto, že jsem si ho pletl s o mnoho let mladší a zřejmě mnohem horší Andělskou tváří.   Opatrně jsem tedy opět dal na dosud osvědčený tip kolegyně helianto a  vůbec nelituju.  Začátek až ve stylu filmového Hieronyma Bosche je vážně ohromující a jen dokazuje, že v "srdíčku" pana režiséra dřímalo i něco jiného než pitvořící se čertíci,  huhlající babky a  Kikinčuk.  Hned na to jsem se tedy chvíli s jeho neučesaným stylem vyprávění  chvíli ladil, ale vždy, když promluvil pan Cupák byl jsem blíž  a blíž pocitu tzv. "na vlně". Kdo někdy surfoval, ví o čem mluvím. Já tedy na tom nikdy nestál. A ačkoliv mě některé pro dění i důležité figury iritovaly, Kuklové jsem snad (a zase) ten osud i přál, a jiné jsem skoro nevnímal, Hanáka jsem třeba poznal až v posledním jeho záběru, tak celkový obraz byl výborný , a to i po formální  stránce, kdy se Troškovy temnou kamerou dařilo vytvářet a držet pochmurnou atmosféru končící Jiráskovy doby Temna.  A duo Cupák a Bohdanová rovněž vynikající. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Dnes již dávno zapomenutý a jediný doklad uměleckého embrya režiséra Zdeňka Trošky. A je to škoda, protože Poklad hraběte Chamaré je fantastický film, temný, hororový, skličující, nádherně modelující zlo v jeho nejrůznějších podobách. Bohužel ďábel později posedl i pana režiséra a ten nic podobného už nikdy nenatočil (a nenatočí). ()

jarous 

všechny recenze uživatele

Knižní předloha, se kupodivu čte docela dobře ( na Jiráska ) a filmová verze za ní moc nepokulhává, Tedy 4* ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Zdeněk Troška je stejný případ jako Jaroslav Soukup. Než u nich došlo k naprosté ztrátě vkusu a soudnosti, oba dokázali natočit pár opravdu zdařilých filmů, povětšinou zasazených do historických kulis. Tohle je jeden z nich. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Podle mě totální blábol s režijními a bohužel i hereckými výkony na úrovni amatérského filmu. Historicky naprosto nevěrohodné, filmařsky zmatené, nesourodé, s až moc velkou snahou být "originální". Tady někde bych viděl začátky Troškových konců. ()

Reklama

Reklama