poster

Alexander Veliký

  • USA

    Alexander

  • Německo

    Alexander

  • Francie

    Alexandre

  • Slovensko

    Alexander Veľký

  • Velká Británie

    Alexander

Akční / Dobrodružný / Drama / Životopisný / Historický / Válečný / Romantický

USA / Německo / Nizozemsko / Francie, 2004, 175 min (SE: 214 min, Director's cut: 167 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Psema
    *****

    KVIFF - The Ultimate Cut(4.7.2013)

  • StarsFan
    ***

    Olivere, Olivere, proč mi to děláš? Okay, i když miluju historický filmy a i když miluju filmy Olivera Stonea, tahle kombinace mi dohromady jaksi nesedí. Hrozná nuda, bez jakýkoliv špetky ivence, kritiky, kontrastu, bez pokusu nadzvednout diváky ze sedaček a nabídnout jim politicky možná neobjektivní, zato ryze autorský film. Tohle hledám u Stonea. A tohle se mi tentotkrát, pokud nepočítáme homosexualitu za nějak kontroverzní, nedostalo. Taky bych chtěla být nadšená jako někteří lidé kolem, ale prostě nemůžu. Zdá se mi, že pan režisér od nového milénia ztrácí svůj pověstný styl a to mě moc mrzí.(28.10.2007)

  • maxi6
    ****

    Přepis:.............Neodolal a zašel se podívat na film ALEXANDER VELIKÝ. Po přečtení všech těch zdrcujících kritik (moc upovídané a zdlouhavé, špatné herecké výkony, málo akce a vojenské taktiky, málo romantiky, hodně povídání o vztazích, ale málo sexu atd.; nejpříznivější z nich mluvila o dekonstrukci mýtu) jsem neměl žádná přehnaná očekávání a popravdě řečeno, byl jsem zvědavý jen na dvě věci – na to, co režisér Oliver Stone tak pokazil, a na Colina Farrella v hlavní roli. Výsledek? Očekáváte-li tradiční hollywoodskou podívanou ve stylu rozdělení hrdinů na klaďasy a padouchy, jedna efektní akční scéna stíhá druhou, minimálně jeden romantický vztah s postelovým happy endem, tak na ten film ani nechoďte. Budete zklamaní a odejdete v průběhu téměř tříhodinového děje. (Mimochodem bylo pro mně dost rušivé, když nemálo diváků podcenilo své kapacity a neustále courali na toaletu a zpět.) Nicméně doporučuji vám jeho shlédnutí, pokud máte rádi historii, Colina Farrella, Angelinu Jolie a odpustíte jeho tvůrcům pár nedostatků faktického rázu (maják v egyptské Alexandrii za Ptolemaia I. ještě nestál a Babylon v té době už dávno nebyl výstavné město) a hlavně filmařského rázu. Podoba některých postav jako např. Alexandra se v průběhu tažení mění, jiných jako např. Héfaistiona zůstává naopak stejná. Pár slabších hereckých výkonů. Téměř každá postava ve filmu mluví s dost jiným anglickým přízvukem, čehož si na rozdíl od rodilých mluvčích, kterým to připadá směšné i zábavné zároveň, ani nevšimnete. Přirovnal bych to k českému filmu, v němž by většina včetně Alexandra mluvila víceméně standardní češtinou, ale někteří jeho kamarádi z dětství se silným holomóckým nebo ostravským přízvukem (nic proti hanákóm a ostravakum). Snad nejlegračnější je scéna, v níž se novomanželka Roxana ptá Alexandra „You-love-HIM?“. To se nejde nesmát, i když tím má být zdůrazněno, že se ještě nestačila naučit jazyk svého manžela. Ten film musíte nechat na sebe působit. Obsahuje mnoho dobových reálií a životních postojů, které dnešní lidé nemohou bez dalšího ihned chápat. V tomto směru je historicky věrný. Obsahuje však také množství mezilidských vztahů a vystupování, které zůstávají dodnes beze změny, jako např. vztah syna s matkou a s otcem, touha osamostatnit se a prosadit se, zklamání z toho, že jsme dětmi svých rodičů a tedy že dědíme všechny jejich ctnosti a nectnosti, přesvědčení o vlastní intelektuální nadřazenosti nad „barbary“, opouštění ideálů mládí a přátel pro mamon a ješitnost a další. Je s podivem, jak se svět za 2.400 let změnil. V té době měl každý muž jediný životní úkol – nebát se bojovat a v boji zemřít. Plus mít legitimní syny, kteří jednou nastoupí na jeho místo v boji. Ženy byly k rození těch synů a pro zábavu. Největším prohřeškem muže v klasickém Řecku byl nedostatek macho chování a především macho pověsti. Muži (citově) závislí na ženách nebo (sexuálně) podřízení jiným mužům byli společensky nepřijatelní. Muž mohl mít otevřený vztah s jiným mužem, nesměl ovšem nikdy přiznat svoji pasivní roli v něm. Takový muž byl ostatními respektován. Naproti tomu dnešní společnost takového muže nestrpí a bylo to cítit i z reakcí diváků a divaček v kině, kteří tápali, co si mají o postavě Alexandra myslet. Vybočoval z obecně vžité stereotypní představy o virilních heterosexuálních mužích, kteří bytostně nesnesou ani představu o tom, že by k nim mohl jiný muž nebo oni k němu cítit něco jiného než pouze rivalitu, a o zženštilých homosexuálech, kteří na sebe musí všechny předem upozorňovat již svým zjevem a projevem, aby nemátli vdavekchtivé slečny a „normální“ kluky. Je to jedno z posledních tabu, které je třeba prolomit, a podle mého názoru tento film o gayi – velikánovi tomu vrchovatou měrou napomáhá právě proto, že postrádá dnešní předsudky. Závěrem musím vyjádřit obdiv ke Colinu Farrellovi, že tu roli vzal. Když před lety režisér Stone začal přemýšlet o natočení tohoto filmu, uvažovalo se o Tomu Cruiseovi. Ale buď mezitím zestárnul, nebo se té role zaleknul. Ještě, že se už i v Hollywoodu mění časy k lepšímu........." ......... BRIGHT.......... ...(13.2.2005)

  • Fr
    ***

    vyrůstá obklopen legendami řecké historie. jeho dětství (otec) - bylo bohaté na získávání rad a zkušeností (východ ten umí jen ničit muže a jejich sny; ženských se střez, jsou nebezpečnější než muži; králi se nikdo nerovná...). nejdůležitější je ale zřejmě tato: SE SLÁVOU JDE I UTRPENÍ. alexander veliký byl schopen nadchnout se pro myšlenku STÁT SE NESMRTELNÝM (jako prométheus),OSVOBODIT A BUDOVAT NOVÝ SVĚT, ale collinu farrellovi bych to asi nevěřil, ani kdyby mě nalejval vínem od rána do rána. v tom je asi ten problém proč mě film moc nechytnul. nebo ten projev před bitvou - za melouše (gibsona) jsem kolikrát ochoten položit (v obývaku) život, ale ,,SAŠA" mě opravdu nevyrajcoval. OLIVER STONE do nás opět hustí fakta, a někdy se vše dozvídáme v dlouhých rozhovorech, které mě vůbec neberou. stejně tak mě nebere ,,globalizace" A.V. přesto vše jsem se na film dokoukal. velmi zajímavé je vyprávění, které tento film provází, pro mě mnohokrát zajímavější než některé scény. moc se mi líbila angelina jolie, která upoutá nejen kvůli hadům. celkově zhrnuto: nejsem ,,specifický" filmový divák, který sleduje film stouhou dopsat něco do školní učebnice. já se chci bavit! a k zábavě potřebuji víc než sledovat blonďatýho nažehlenýho te.....e, který se stal legendou. (ale myslím si, že opravdový ALEXANDER VELIKÝ za to nemůže).(3.9.2005)

  • Lima
    *****

    Ne, není to dokonalý film. Ale Stoneova snaha - oprostit se od nudného popisného způsobu vyprávění tím, že se pokusím o promyšlenou sondu do Alexandrovy duše, přiblížit jeho Oidipův komplex z matky (skvělá mrcha Angelina Jolie), ukázat jeho touhu objevovat a překonat slávu starých antických hrdinů, přiblížit jeho sen o sjednocení národů tehdy známého světa pod vlivem antické vzdělanosti, to vše za nepochopení jeho nejbližšího okolí - je mi velmi sympatická. ALEXANDER není žádné nudné šablonovité vyprávění s "hodnými" a "zlými" a je oproštěný od scenáristické plytkosti a pseudohistorického náhledu typu GLADIATOR či TROJA. Jasně, film má i svá slabší místa a není jich málo. Např. postelová scéna s Roxanou, jakkoliv efektní, je pro vývoj děje úplně zbytečná. Nebo scéna Alexandrova zkrocení Bucefalose tu má poměrně velký prostor, ale událost tak zásadního symbolického významu, jako bylo přetnutí Gordického uzlu, Stone ani nezmíní. Přese všechno mi ty tři hoďky utekly jako voda a ani na chvilku jsem se nenudil. Myšlenkově podnětný historický biják, zabalený do atraktivního obalu v podobě velkolepé výpravy, to je ALEXANDER._____Negativní kritické ohlasy zámořské novinářské obce mně, vzhledem ke Stoneově pokaňkané reputaci člověka s nálepkou nepřítel a vyděděnec Ameriky, vůbec nepřekvapují. Chválit Stoneovy filmy se prostě v poslední době moc nenosí a svojí roli hraje i zajisté jistý efekt "ovčismu".(31.1.2005)

  • - O Alexandru Makedonském (356-323 př.n.l.) bylo natočeno překvapivě málo filmů. První, ještě němý, natočili v roce 1917 v Dánsku, v roce 1956 si hlavní roli střihl Richard Burton a svého národního hrdinu zvěčnili na celuloidu v Řecku. (imro)

  • - Přestože byla z Alexandra Velikého vytřižena téměř hodina materiálu včetně peprnějších homesexuálních scén, Stone nechce o případném DVD s režisérským sestřihem ani slyšet. "Ten termín nenávidím. Plně si stojím za verzí, která je v kinech," říká režisér, který je značně skeptický k celému fenoménu DVD. (Pumiiix)

  • - Colin Farrell pri natáčaní riskoval. A s riskovaním neprestal ani tam, kde by za seba iní nechali hrať skúsených kaskadérov. Natáčanie síce prežil bez zranenia, ale na rozlúčkovom večierku spadol zo schodov a poranil si členok. (genetique)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace