poster

Alexander Veliký

  • USA

    Alexander

  • Německo

    Alexander

  • Francie

    Alexandre

  • Slovensko

    Alexander Veľký

  • Velká Británie

    Alexander

Akční / Dobrodružný / Drama / Životopisný / Historický / Válečný / Romantický

USA / Německo / Nizozemsko / Francie, 2004, 175 min (SE: 214 min, Director's cut: 167 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • DaViD´82
    ****

    Ultimátní sestřih z roku 2013 uvedený ve Varech režisérem: Nesporně sevřenější a s jasnějším tvůrčím záměrem i rešící většinu problémů původních verzí. Problém je, že to dalo vzniknout celé řadě nových problémů. A nepotěší ani částečné opuštění od výrazně symbolické linie originálu. Paradoxně tak je vysněná (údajně) finální podoba Stoneova opusu magnum tou nejméně zajímavou ze čtyřech dostupných verzí. Kinoverze 2004: Plné nevytěženého potenciálu? Záleží co jste čekali. Alexander není filmem pro všechny. Buď ho milujete i přes jeho nesporné zápory nebo ho právě pro ně zatratíte. A ani jednomu se nelze příliš divit. Jako "tak trochu jiný" historický film to nemá chybu. Alexander si z vaší strany sice vyžádá jisté vstřícné kroky i nemalou dávku trpělivosti a chtění proniknout pod jeho zdánlivě nezajímavou slupku. Zato se však odvděčí netradičním zážitkem plným podobenství, symbolů a naznačených věcí. Co se povedlo náramně je psychologie postav. Snad v žádném historickém spektáklu si tvůrci nedali tolik práce s charakterizací nejednoznačných postav. Nepotěší Stoneovo přehlížení Alexandrových kontroverzních kroků typu vyhlazení některých měst. Do celkového realistického rámce to moc nezapadá. Škoda také nevhodně použitého a špatně zkomponovaného Vangelisova partu. Nečekejte klasický efektní velkofilm, to zde opravdu není. Je tu ovšem spousta jiných věcí k objevování.(14.1.2005)

  • Dever
    ****

    Soundtrack Vangelis: 1. Introduction [1:31] ,2. Young Alexander [1:36] ,3. Titans [3:59] ,4. The Drums of Gaugamela [5:20] ,5. One Morning at Pella [2:11] ,6. Roxane's Dance [3:24] ,7. Eastern Path [2:58] ,8. Gardens of Delight [5:24] ,9. Roxane's Veil [4:40] ,10. Bagoa's Dance [2:29] ,11. The Charge [1:41] ,12. Preparation [1:42] ,13. Across the Mountains [4:12] ,14. Chant [1:38] ,15. Immortality [3:18] ,16. Dream of Babylon [2:41] ,17. Eternal Alexander [4:37] ,18. Tender Memories [2:59],(10.6.2011)

  • POMO
    ***

    Sladkokyslo vyrozprávané 3 hodiny dejepisu. Bez svalnatého a mužného hrdinu, bez akcie a v prvých dvoch hodinách bez emócií a vysvetlených podnetov pre konanie postáv (všetko zmení až onen flashback). Ešte aj historickú atmosféru, ktorá tak príjemne sálala z prostoduchej Tróje, tu vystriedalo bisexuálne erotické dusno, pripomínajúce 'slávneho' Caligulu. Oceňujem, že si Stone nič nezjednodušil a je verný histórii. Ako psychologický profil veľkého dobyvateľa s boľavou dušou sa mu to vydarilo. Ale od trojhodinového veľkofilmu čakám predsalen niečo iné. A hlavne nechápem investorov, ako mohli do takéhoto scenára, ktorý sa absolútne vymiká komerčným vzorcom, investovať $150 miliónov. P.S. Tri dni po zhliadnutí filmu: Tie 3 hodiny dejepisu sú možno trochu nudné a "čudné", ale NIEČO vo vás zanechajú. Niečo, čo vo vás nezanechala práve zábavnejšia Trója. Dielo, ktoré si zaslúži byť vypočuté...(13.1.2005)

  • Gemini
    ****

    Velký vojevůdce v OBROVSKÝCH a nádherných pohyblivých obrázcích s ještě nádhernější Vangelisovou hudbou. A jelikož se tu nikdo nežene za pomstou a nehřímá do toho Zimmer, je to něco poněkud jiného než (s)prostý sandálový epos tak jak si ho Hollywood představuje. Daleko víc jde o životopisný film o zřejmě největším muži své doby. A jelikož to byl shodou okolností vojevůdce a potenciální světovládce, nejde se bitvám a bojům vyhnout;) I bojové scény jsou však použity jen tam, kde došlo v životě Alexandra Makedonského k významné události a celý film de facto není oslavou jeho samého, ale spíše úvahami nad velikostí a výjimečností...a kdo by k takovým promluvám byl vhodnější než Sir Anthony Hopkins? Jeho hlas provází diváka celým filmem/Alexandrovým životem, a ten opravdu nebyl z nejjednodušších. Paradoxně za nejlepší část tohoto Stoneova díla považuji tu úvodní, Alexandrovo dětství. Není nad harmonické rodinné vztahy;) Skvělá role pro Vala Kilmera a hned po Colinu Farrellovi druhá nejhlavnější nebo nejdůležitější pro Angelinu Jolie, a někde mezi tím nejsilnější scéna celého filmu - mladý Alexandr a Bukefalos. Alexander rozhodně není film pro každého, ale pro mě ano. Pokud už nic jiného, sežeňte si soundtrack;) 80%(28.7.2007)

  • Adrian
    ****

    História slávnych je dláždená ich činmi! Ak pochopíme ich pohnútky, pochopíme (i keď nemusíme súhlasiť) aj ich život. Na Alexandra - ako jednu z výrazných postáv dejín ľudstva platí vyššie uvedené dvojnásobne. Žiaľ Stoneov výklad jeho životných osudov mi túto snahu o pochopenie neumožnil hneď od začiatku filmu. Približne prvá hodina (po príchod do Babylonu, ktorého výtvarné riešenie mojmu oku silno lahodilo) tak vo mne rezonuje ako režisérova snaha obsiahnúť už zo začiatku všetko, pričom ale paradoxne vďaka tomu zostal stáť príbeh na mieste (resp. inak povedané, Stone ako keby sa do látky natoľko ponoril, že nevie nájsť nadhľad, z ktorého si treba vytýčiť úvodný bod prieniku do deja - túto myšlienku vo mne posiluje aj podľa mňa príliš prehnané používanie postavy Ptolemaiosa ako rozprávača a nadväzovateľa viacerých sekvencií). Našťastie táto nerozhodnosť ustupuje v druhej hodine, kde vďaka rozhovorom medzi Alexandrom (miestami presvedčivý a miestami máličko prehrávajúci Colin) a jeho blízkym priateľom Hefaistionom (výborný Jared Leto) ako aj bližšie vyobrazenému vzťahu k rodičom, začína režisér pred našimi očami budovať charakter človeka, výrazne ovplyvneného práve výchovou ako i rodinným zázemím. Rozpoltený nenávisťou medzi rodičmi, snahou vymaniť sa z vplyvu intrigánskej matky a prekročiť tieň svojho vlastného otca je ALexandrova duša preplnená túžbou ovládnuť a zjednotiť čo najviac vtedy existujúcich národov a civilizácii? Možno áno. Ale možno za tým všetkým stojí ešte niečo silnejšie. Možno je (bola) motorom činov najväčšieho muža svojej doby snaha nájsť ten svoj pravý domov. Lenže čo môže byť domovom dobyvateľa,hnaného neustálou túžbou ísť ďalej? Jedine celý svet (nepripomína vám to z dnešnej svetovej politiky niekoho až priveľmi...) a tým zároveň aj žiadne konkrétne miesto. A práve táto línia rozprávania tvorí pre mňa najsilnejšiu časť príbehu, ktorú sa Stoneovi podarilo do filmu úspešne vložiť. Vangelisov soundtrack (miestami je až priveľmi "inšpirovaný" predchádzajúcou autorovu tvorbou) sa mi páčil oveľa viac na samotný posluch než ako podfarbenie obrazu. Kamera dokáže byť miestami správne veľkolepá i keď bojové scény veľakrát nesníma zrovna najštastnejšie - v snahe simulovať dusnosť boja sa podľa mňa zbytočne pripomína značným roztrasením a nadmerným využívaním iba polocelkov až detailov. Vo výsledku 3,5*.(12.1.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace