poster

Tetsuo

  • anglický

    Tetsuo: The Iron Man

Drama / Horor / Sci-Fi

Japonsko, 1989, 67 min (SE: 69 min, Director's cut: 77 min)

Hudba:

Čú Išikawa
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • anais
    ****

    Reakce na současnou přetechnizovanost Japonska? Intelektuálský úlet? Úchylácký úlet? Horor? Sci-fi? Porno s ohromnou vrtačkou a kovovým chobotem? To všechno. A také několik švankmajerovsky působících animací obživlého kovu, bizardní střih, kamera, masky Nechronologický děj. ČB. Japonci. Exprese. Zážitek!(25.11.2005)

  • movie
    odpad!

    Tohle je hrozný. Ne že bych se na to nedokázal dívat, ale když nad tím tak přemýšlím, ani vlasně nemám důvod a celkem se divím, že jsem to tehdy dokoukal, i když to pro mě bylo fakt těžce stravitelný. A navíc, asi sem blbej, ale moc jsem v tom zběsilém tempu nepochopil o co pořádně šlo ...(9.7.2003)

  • Jhershaw
    ***

    Tak nějak nevím, po těch nadšených komentářích jsem čekal... asi že se mi to bude líbít víc. Po vizuální stránce zajímavá a v první půli i zábavná úchylárna, ale pak už mě to "přestalo bavit". Radši si sežeňte nějaké starší klipy od Nine Inch Nails.(5.1.2004)

  • Pedestrian
    **

    Mazací hlava hadr.(7.1.2007)

  • Subjektiv
    ****

    Z gigerovských obrazů, stop-motion animace, ultrarychlého střihu, industriální hudby, ruchů, změti kovu, výměšků zmučeného lidského těla a sexu vykoval Tsukamoto surrealistickou, hororovou noční můru bez identifikovatelné fabule a interpretace. Tak nějak se o Tetsuovi píše. Poněkud se zapomíná na fakt, že co je pro jednoho noční můra, může být pro druhého sen, skrz který se dobere veselého rána. Že strach nahání lidem i návštěva zubaře a injekce, které jim ve skutečnosti pomáhají. +++++ Pokud je Tetsuo snem, pořád to ještě neznamená, že se nemůžeme pokusit o jeho interpretaci. Pokud vím, nějaký Freud si na tom založil část své živnosti a ještě dnes tisíce jeho následovníků pokračují v praktikování této kontroverzní psychologické metody. Film ale není sen, film je především film, interpretaci si zaslouží. Pokud se té věci neujme břídil, ale největší žijící český vykladač zdánlivě nevyložitelného, člověk strojům blízký, stane se náhle možnou. Rád jsem se této hry ujal. Pozor, interpretace se neobejde bez SPOILERŮ. +++++ Mnozí diváci zmatení nánosem obrazů přehlédli samotný začátek filmu, v němž si Tetsuo sám "voperovává" do svého těla šroub bez hlavy. Jeho motiv poznáme z výzdoby jeho chudičkého experimentálního pracoviště, výstřižků fotografií atletů, vlastníků nejdokonalejších těl lidstva. Tetsuo v touze se jim vyrovnat, možná je i překonat, provede první primitivní krok na cestě k tomu, učinit je historií. Nechtěně tak spouští metamorfózu mnohem zásadnější, než si dokázal představit. +++++ Nahání mu ohromný strach a jen proto a pro svou působivost Tetsuo přijal formu noční můry. Pod povrchem, pod vzhledem, tam skrývá se vize naprosto žádoucího splynutí se strojem, které poskytne nové smyslové vjemy, nová potěšení, nové poznání, nové zkušenosti, nový způsob bytí. Hrdina marně prchá před svým vlastním výtvorem, vždyť si jej nosí v sobě. Stroj prorůstá do Tetsuovy intimity, objevují se motivy industrializovaného sexu, začíná nejenom vypadat ale i vidět a cítit jako stroj. +++++ Jeho schopnost ukojit ženu dávno přesáhla běžnou, jeho snaha zlepšit člověka se ukázala úspěšnou. Ani dokonale obšťastněna však nedokáže změny milovaného přijmout a tak jakožto přežitý pozůstatek minulé éry žena odchází na smetiště dějin. +++++ Odolnější Tetsuo se též děsí procesu i výsledku metamorfózy. Nechápe, že směřuje k existenci na vyšší úrovni, že se stává dokonalejší bytostí. Dívky se též obávají první menstruace a deflorace, třebaže oboje je nezbytné, aby se mohly stát opravdovou ženou. Nejenom strach, ale i bolest provází ztrátu panenství a první promeškanou ovulaci. Přeměna Tetsuova, tisíckrát zásadnější přeměna si žádá bolesti a strachu tisíckrát více. Musí krvácet tak, jako se krvácelo na pařížských barikádách, o Velkém Říjnu i na kříži. Každá závažná revoluční změna si to zřejmě žádá a tentokrát nemusíme být pohoršeni, protože zatím ještě cennou kapalinu ztrácí jen sám nedobrovolný revolucionář. +++++ Má štěstí, na pomoc mu přichází zkušenější kolega, který mu asistuje při získání získání finálního tvaru. Nejde o protivníka, jak se mi jevilo při první projekci, ale o průvodce na cestě k budoucnosti. Sám říká: "Ukáži ti nový svět," a: "Dokončím tě." Má leccos z chování guru východních náboženství a filozofií, jež známe z kung-fu filmů. Tetsuo se po zkompletování konečně cítí skvěle. Nám to tak možná nepřipadá, ale hodnotit vyšší bytost podle standardu našich tupých výrazů nám nepřísluší. Jeho radost nechápeme. Překonal nás, překročil všechny meze uchopitelné představiteli zastarávajícího přežívání. Přijal, pochopil, osvobodil se, zvítězil. Pryč je takzvaná noční můra. +++++ Kulturní luddisté, biologičtí luddisté i zcela obyčejní luddisté, Tsukamoto vám vytřel zrak. Nalezl krásu v hadicích, trubkách a čepelích, potěšení v hluku, skřípotu a hučení fréz, strhl nás šílenou rychlostí ocelového světa. Dal Tetsuovi moc prolomit hranice času. I my přispějeme k proměně lidí ve stroje. Přísáhám, že to uděláme! +++++ Chci chlemtat ropu z hlubin Matky Země, chci žvýkat smolinec z jejích žil, obrůstat železem, lesknout se chromem, slyšet hudbu v továrním rachotu, chci se milovat s Matkou, ne s Ženou Zemí svým vrtákem. Yeah! Stroj je mým bohem a já jsem stroj! Ore wa Tetsuo desu, ore wa kami desu! Musím vyrazit do ideové války proti zaostalosti. Proč je ideová? Protože Tetsuo se svým bratrem přimomíná alegorický vůz, zbraň ideové války. Věřím, že v této válce nám alegorické vozy a knihy stačí. Kulky ocelovým lidem neublíží. Proč do války musíme? Protože řvoucí automobil, který jako by se řítil po kartáčových nábojích, je (opět) krásnější než Niké ze Samothráky.(31.8.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace