Reklama

Reklama

Duch úlu

  • Španělsko El espíritu de la colmena (více)

VOD (1)

Obsahy(1)

Píše se rok 1940. Španělsko se zrovna vzpamatovává z občanské války a následného nástupu generála Franca k moci. Na pozadí historických údálostí sledujeme příběh sedmileté Any a její sestry Isabel. Obě žijí v opuštěné vesnici kdesi v Kastilii. Venkovský klid naruší příjezd putovního kina. Promítá se Frankenstein! Scény, které teprve sedmiletá Ana vidí na plátně, jí nedají spát. Když Aně Isabel prozradí, že Frankensteinův duch žije nedaleko vesnice, začne po něm Ana usilovně pátrat. (venus)

(více)

Recenze (41)

anais 

všechny recenze uživatele

Pocitově odvyprávěný příběh, kde vše zústává v náznacích, ale přitom to do sebe krásně zapadá. Lze to vnímat metaforicky i konkrétně, jako pohádku i drama z válečných let. Prolnutí s filmovou projekcí Frankensteina tomu dodává nádech archaických časů kinematografie, jako je tomu například v Tornatoreho Bio Ráji... ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

4,5  Krásne poetický a magický film s parádne hustou atmosférou tajuplného napätia. Na svet sa dívame pohľadom nevinných detských očí veľmi vnímavej malej Anny (skvelá Ana Torrent). Detská dušička sa snaží pochopiť kolobeh života a smrti, pričom je tu zrejmá najmä fascinácia smrťou. Obe dievčatká sú strašne roztomilé a rovnako aj presvedčivé, tak Anna, ako aj jej sestrička Isabel (Isabel Tellería). Tempo vyprávania je príjemne pomalé, je tu množstvo pôsobivých obrazových výjavov krajiny vtedajšej doby (ošarpané budovy), sprevádzaných príhodnou snovou hudbou. Film prináša krásny odkaz na samotné filmové umenie, veľmi mocné svojim vplyvom. ()

Reklama

kobejn 

všechny recenze uživatele

Klasickej "ponrepáckej" film - uměleckej, krásnej, ale děsně pomalu plynoucí (což nemusí být ovšem na škodu, záleží případ od případu, film od filmu, člověk od člověka, nálada od nálady a milion dalších věcí), nicméně co tady zmínilo více lidí, má to naprosto mimořádnou kameru, která tu dominuje nad vším ostatním...co záběr, to malé umělecké dílo, jedno jestli detail tváře any torrent, černé kočky, nebo velký celek opuštěné krajiny, domu, železnice, vlaku, čehokoli...obrazově prostě vynikající a působivé...o to absurdnější je fakt, že z těch pár ocenění, co film získal nebylo ani jedno za kameru. ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Přiznám se, že příliš nedokážu (a ani nechci) v Duchu úlu vidět alegorii frankistického Španělska. Film je mnohem spíš náhledem do dětského světa - dává na chvíli spoluprožít úžas i hrůzu sedmileté hloubavé Any, pro niž se dosud skutečnost prolíná s fantazií a která se především poprvé setkává a vyrovnává se smrtí. Dítě je tu ukázáno jako víc než jen nedospělý člověk, spíše jako bytost vnímající realitu, již všedností otupělý dospělý již vidět přestal. Tenhle pomalý, jinotajný snímek mě sice místy nebavil, ale přece si mě získal kouzelným melancholičnem, atmosférou hlubokého, ale ne zoufalého, smutku, který se jím prolíná a je sdělován holou krajinou, polorozpadlými domy i tvářemi postav. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Herecký výkon malej Any Torrent, sa môže bez problémov zaradiť k veľkým zárezom detských hercov do svetovej kinematografie. Komorný príbeh, ktorý nepojme každý, ale malá slečna vie vtiahnuť do deja. Nebyť jej famózneho prevtelenia sa do naivnučkej osôbky, nebol by som k tomuto filmu taký zhovievavý. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (14)

  • Pustá a prázdná krajina kolem ovčína je považována za symbol izolace Španělska v prvních letech frankistického státu. (classic)
  • Víctor Erice o svém výběru titulu napsal: „Název opravdu není můj. Je převzat z knihy, podle mého názoru nejkrásnější, jaká kdy byla napsána o životě včel, kterou napsal velký básník a dramatik Maurice Maeterlinck. Maeterlinck v tomto díle používá výraz „Duch úlu“, aby pojmenoval mocnou, záhadnou a paradoxní sílu, které se včely zdají být poslušné a kterou lidský rozum nikdy nepochopil.“ (classic)
  • Symbolika tohoto filmu se netýká pouze politických témat, ale také aspektů dětství, jako jsou strach, úzkost a představivost. (classic)

Reklama

Reklama