Režie:
Edgar G. UlmerKamera:
Benjamin H. KlineHudba:
Leo ErdodyHrají:
Tom Neal, Ann Savage, Claudia Drake, Edmund MacDonald, Tim Ryan, Esther Howard, Pat Gleason, Don Brodie, Harry Strang, Eddie HallObsahy(1)
Film nám představí jednoho z největších filmových loserů, jazzového pianistu, který své osudové smůle vší silou vydatně pomáhá. Sledujeme ho na cestě autostopem za svou milou napříč Státy. Ženu svého srdce již nikdy nespatří, zato se však během cesty naplno sešine na šikmou plochu a z ní až na samotné dno. Stane se zlodějem, podvodníkem a nakonec i vrahem. To vše za neuvěřitelných a bizarních okolností a hlavně zcela bezdůvodně, pouhým hnutím osudu. Svět, kterým projíždí, je temný, deštivý a v jukeboxu hrají vždycky tu špatnou písničku.
Ve filmu je hojně k vidění zadní projekce, typické svícení filmu noir a další dobové filmové koření.
(ČSFD)
Videa (1)
Recenze (48)
Kratučký, no zato veľmi zaujímavý film-noir a s pre mňa neznámymi hercami v hlavných úlohách. No boli skvelí, účel svätí prostriedky. Zaujímavé ako niekedy dokáže osud zamiešať karty, stačí na začiatku jedna náhoda, potom jediná smolná situácia a nešťastná jazda z ktorej nie je úniku sa môže začať - pád na šikmú plochu a rovno do pekla. Veľmi dobre vymyslený scenár, klobúk dole. Slušný nadpriemer. 80/100 ()
Takové stylové, docela pěkné temné béčko - s podobnou náladou, jaké mají obrazy E. Hoppera (ale pořád béčko, jen si vemte, co by s filmem udělal o pár let později třeba Melville) se skvělou megerou jako druhou hrdinkou filmu. Ústřední klavírista není jazzový muzikant, jak se leckde člověk může dozvědět, ale hudebník školený klasicky, vydělávající si v baru, kde zvládne bez problému i jazzovou improvizaci. Osobně si ale myslím, že ho jazz spíš pěkně štve (viz scéna s jukeboxem a poznámka o kvílejících saxofonech). ()
Nejhorší je film, po jehož skončení vás nic nenapadne. Potom mu dáte "průměr", protože to může být ve filmu stejně tak jako ve vás. Tady bych ale přece jen vsadil na film, ale zas bych nechtěl urazit žádného pětihvězdičkáře. - Přestože Wim Wenders považuje herecký výkon Ann Savage ze 30 let nadčasový, mně se její projev příliš nelíbil, stejně jako dlouhé "mute head" Toma Neala. ()
Objížďka je chvílemi zbytečně kýčovitá, chvílemi strhující, ale ve výsledku prostě výborná. To vše hlavně díky jedné z nejodpornějších a zároveň nejsympatičtějších femme fatale jménem Vera a sympatickému a dokonale zruinovanému Alovi. Výkony herců nejsou nijak oslnivé, naopak často působí spíš prkenně, dojmu to ale nějakým způsobem spíš prospívá. Všechny situace jsou totiž i díky nim natolik absurdní, že nezůstanou žádné pochyby o jejich reálném základu. ()
Když se něco pokazí, tak se to pokazí kompletně. Neúspěšný člověk se stává ještě neúspěšnějším, protože tomu tak náhoda chce. Že je to levný film, je poznat hlavně ve chvíli, kdy se nad tím trochu zamyslíte. Jinak ale výborná ukázka filmu noir se skvělými klasickými prvky tohoto žánru. Hlavně ty stíny a ten voice-over jsou výborné. ()
Galerie (34)
Photo © Producers Releasing Corporation
Zajímavosti (8)
- Film v roce 2018 zrestaurovaly Academy Film Archive a The Film Foundation ve spolupráci se Cinémathèque Royale de Belgique, The Museum of Modern Art a Cinémathèque Française. Prostředky na restaurování byly poskytnuty Nadací rodiny George Lucase. (Zdroj: MFF Karlovy Vary)
- Režisér Edgar G. Ulmer měl k dispozici tak nízký rozpočet, že auto, které ve filmu řídí Charles Haskell (Edmund MacDonald), patřilo ve skutečnosti jemu. (buzzwoody)
Reklama