• Shadwell
    ****

    Zábavná, provokativně extravagantní, oduševnělá, viscerálně terapeutická, prostě typicky verhoevenovská… Rudá záře nad Marsem. Jestliže Joyce transponoval mýtus homérský, Verhoeven zamýšlel transponovat mýtus marxovský. Stanoviska marxismu nicméně chytře zneutralizoval, protože až do konce nedává definitivní klíč k tomu, zda tu máme co do činění se snem nebo realitou, a tudíž zda měníme duchovní nadstavbu či ekonomickou základnu. K neradosti fanoušků P. K. Dicka má celá podívaná blíže k rozmáchlé space opeře než k sedavé introspektivní paranoii, přičemž na vrub to jde bombastickým efektům, které vše ostatní ve filmu přebyly a přiměly Verhoevena, aby se na nějaký psychologizování vykašlal a posunul film k bezhlavé akci kmitající v Arnoldově temporytmu. Přestože jsem skeptický ohledně jakéhokoliv posuzování hereckých výkonů, protože vzhledem ke komplexitě každého filmu nikdy nelze oddělit vklad scénáristy (napsaná role), kameramana (nasvícení, zabírání), režiséra (vedení herce), charismatu člověka a jeho skutečného výkonu - jinými slovy kdykoliv někdo spustí o hereckých výkonech, jedno při jakékoliv příležitosti, dívám se na něho malinko úkosem -, tak přesto nelze Arnoldovu performanci nekvitovat, dvojnásob proto, že je obsazený proti typu do role nevinného civila přeneseného do necivilizovaného prostředí. Jestli se někde lámal přechod od miniatur k CGI, pak někde tady na začátku devadesátých let mezi Total Recall a T2. Kupříkladu proslulá rozplátkovaná hlava tlusté lady je kompletně mechanická práce, tzn. žádný computery, ale kabely, silikonový odlitky a starý dobrý servomechanizmy. Digitální triky stárnou o mnoho rychleji než analogový, proto je filigránsky udělaná 2001 nesmrtelná, proto má Total Recall v análech zaděláno na tuhý kořínek, roller-coasterovému béčkovému vyznění navzdory. Analogový triky a poctivý miniatury nasvědčují také tomu, proč se Total Recall přes četné spekulace odehrává v realitě. Dnes je tomu spíše naopak a filmy jako Počátek a Prokletý ostrov pracují s postavami, které sužují děsivé noční můry, z nichž se nemohou probudit do reality. Kdysi jsme si v tomto kontextu říkávali, že slabší povahy, které nedokážou unést realitu, utíkají do snu. Dnes bychom mohli spíše říci, že lidé, kteří nedokážou zvládnout své sny, utíkají do reality, kde mají alespoň zdánlivý pocit, že mají věci pod kontrolou.(6.10.2010)

  • Houdini
    *****

    Oscar 2 nominace: Zvuk, Střih zvukových efektů + (Vizuální efekty)(9.4.2004)

  • genetique
    ****

    Tento film mal na Arnieho príliš veľa dialógov, pretože v niektorých situáciách mi prišiel fakt smiešny. Ale ako film je to veľmi solídna sci-fi nádielka s kupodivu dobrým a premysleným scenárom, efektami, maskami a nadčasovými kulisami. 80%.(12.7.2006)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • - Natočení scény po příletu na Mars, kdy vidíme Quaida (Arnold Schwazzenegger) v okně vlaku, zatímco se kamera vzdaluje a zabírá povrch planety, nebylo technicky ani finančně možné. Záběr byl natočen pomocí miniatur a obraz cestujících zároveň promítnut malou kamerou zevnitř modelu na okno jedoucího vlaku. (kenny.h)

  • - V prvej verzii scenára bolo menej násilia a viac fantasy o virtuálnej ceste na Mars. (gogo76)

  • - Kvůli brutálním scénám Americká filmová asociace MPAA snímek zpočátku označila jako do 18 let nepřístupný. (ClintEastwood)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace