poster

Dogville

  • Dánsko

    Dogville

  • Francie

    Dogville

  • Finsko

    Dogville

  • Slovensko

    Dogville

Drama / Thriller / Mysteriózní / Krimi

Dánsko / Švédsko / Francie / Norsko / Finsko, 2003, 140 min (Director's cut: 178 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • J*A*S*M
    *****

    Vynikající. Nejsem si jistý, zda-li bych si film pustil, kdybych předem věděl, jakým stylem je natočen. Naštěstí jsem tak učinil a jsem nadšen. Jednoduchý děj prohlouben sondou do temných zákoutí lidských duší se naprosto úžasně hodí právě k takovéto minimalistické formě. Šťastný ten, jemuž nebylo z filmu z vlastní zkušenosti nic povědomé.(6.4.2009)

  • berg.12
    ****

    Filmové prostředky jsou zredukovány až na samou dřeň, přesto film nepůsobí divadelně. Vyžaduje divákovu spoluúčast a fantazii (takhle krásný západ slunce už jsem ve filmu dlouho neviděl). Jen mám občas pocit (možná i díky té zbytečně ruční kameře), že režisér dává najevo až jakési intelektuální opovržení filmem, které tentokrát nevyznívá jako koncept, ale spíš jako póza. A k tomu příšerné moralizování. Přesto výjimečný filmový zážitek.(13.9.2005)

  • Djkoma
    *****

    Larse von Trier mě po Tanci v temnotách znovu dostal. Když jsem četl o filmu natočeného v jednom "velkém" interiéru, kde jsou domy (resp. jejich zdi) nakresleny na zemi křídou, myslel jsem si, že to bude pouze experiment bez smyslu. Pustil jsem film a hned první pohled kamery z ptačí perspektivy mě přesvědčil o něčem magickém okolo tohoto "průhledného světa". Rozdělení na kapitoly, epilog a hlas vypravěče mi připomínají divadlo. Okolo celého "městečka" je zeď, v noci černá ve dne svítivě modrobílá. Při mlze je všude mlha, když sněží sněží sníh. Je to neuvěřitelné jak to dokáže vtáhnout a za pár minut to budete považovat za něco opravdu výjimečného. Nevím proč, ale neexistence zdí a minimalizace např dolu a hory je opravdu zvláštní, ale přesto krásná. V člověku to může vyvolat pocit naprosté harmonie a sjednocení se s pohledem na takový svět a nebo naprostý opak a zavrhnutí tohoto filmu. Kamera je opět Larsem von Trierem používána naprosto odlišným způsobem než u jiných autorů. Přiblížení na osobu prožívající emocionální zkoušku je stejné jako v Tanci v temnotách. Film vyprávějící o městě kam přijde žena, která dostane šanci tu zůstat, pokud si jí lidé oblíbí. Nikdo nic nepotřebuje, ale postupně začne přibývat hodně práce a lidé začnou "pomocnice" čím dál více využívat. Vede to až ke znásilnění Nicol Kidmanové a postupnému "kdo chce at si zajezdí :". Film velmi silně ukazuje jak lidé začnou využívat lidi, když oni nemají na vybranou. Vydírání, lenost, krutost.... To vše se najde v tomto městečku. Lidé mohou být opravdové ... sviňe... Velmi jsem litoval Nicol Kidman a Toma, který jí stále říkal o nových a nových plánech jak ji osvobodit. Tom je snílek, který se nakonec nechal zmanipulovat a skončil jak skončil(jen řeknu, že skončil jak měl. Závěr jsem osobně velmi očekával a předem odhadl a myslím, že to není problém(a pokud ano asi jsem fakt sadista :)). Úžasné závěrečné nasvícení toho krásného a následně i špatného(" a pak jsem uviděla to trní okolo...."). Perfektní práce se světly a s mikrosvětem na pár metrech čtverečných. Herecké výkony hvězd různé zářivosti jsou skvělé, lidské a věrohodné. Skvělý film o tom jací lidé byli, jsou a budou .... PS: logika a myšlenky hlavní hrdinky byly chvílemi na hranici ignorance....(6.2.2005)

  • kiddo
    *****

    Od čtenáře tohoto komentáře se očekává ochota kličkovat mezi spoilery. Ač je Dogville křišťálově jasný a své poselství donese na talíři až pod nos, znám jen málo filmů, které by byly chápány podobně špatně. Oproti obecnému mínění není podstatou sdělení prohnilost obyvatel Dogville, ale naivita a pompéznost hlavní hrdinky, která je tak vysoce etická, že si nedokáže odpustit krádež psí kosti, zároveň je ale natolik přesvědčená o výjimečnosti svého etického založení, že s odzbrojující samozřejmostí odpouští ty nejhnusnější zločiny a staví se do falešné role ježíšovského milosrdenství. Grace lidem odnímá svéprávnost, zodpovědnost za své činy a svým chováním v podstatě tvrdí, že morálka je vyhrazena bohatým a zaopatřeným, kdežto chudoba automaticky plodí nemorálnost, kterou je ale nutno kvůli špatnému zázemí zločinců odpouštět. Dětsky se zamilovává do iluzí, ať už je to iluze venkovské prostoty, lásky (proto jí nelze ani na chvíli věřit její údajné city k Tomovi) nebo právě iluze nutnosti být milosrdný tváří tvář špatným sociálním podmínkám. Teprve závěrem Grace paradoxně přiznává obyvatelům města lidskost a povýší je na sobě rovné. Film je tedy spíš než nadčasovým poselstvím velice aktuálním komentářem. Ano, v jádru Dogville je velice jednoduchá, až samozřejmá myšlenka, přesto mě nikdy nepřestane udivovat, kolik diváků si vážně myslí, že tou myšlenkou je neskutečně banální „lidi jsou svině“.(29.8.2010)

  • Marius
    ***

    Ako natočiť "kontroverzný intelektuálsky film inovatívnym postupom" ? To vezmete výborný scenár, výborných hercov a necháte ich to hrať na prerastenom javisku s divadelnými kulisami. Potom to natočíte tak, aby to vyzeralo ako (veľmi podarená) generálka nafilmovaná štýlom televízneho spravodajstva, podivne to nastriháte a máte film nad ktorým budú kritici a pseudointelektuáli debatovať dlhé hodiny. Môže to však mať malý problém, a síce nebude to fungovať ako film, ale ako generálka nafilmovaná štýlom televízneho spravodajstva, podivne nastrihaná, nad ktorou budú kritici a pseudointelektuáli debatovať dlhé hodiny. Jednak si nie som istý, či toto je podstatou filmového umenia a jednak som presvedčený, že so stopážou cca dve hodiny a s normálnou výpravou pre žáner dráma by to odo mňa dostalo plný počet a možno pár Oscarov k tomu. Pretože jediná scéna v Dogville, ktorá si IMHO také hodnotenie zaslúži sa celá odohráva v aute, teda pôsobí ako film, nie ako divadlo. Za tú si tiež Dogville odo mňa vyslúžilo tretiu hviezdičku. 6/10(21.11.2005)

  • - V před-produkční fázi byl vytvořen 15minutový film, aby si režisér vyzkoušel, jak bude vypadat originální výprava, kterou tvoří jen křídou na podlaze naznačené obrysy budov. (imro)

  • - Dogville je v poradí druhý film, v ktorom sa postava Nicole Kidman volala Grace. Postavu Grace stvárnila Nicole aj vo filme Tí druhí. (Makky)

  • - V roce 2003 Evropská filmová akademie ocenila Dogville za nejlepší režii a nejlepší kameru. (imro)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace