Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách
- Ako utopiť dr. Mráčka alebo Koniec vodníkov v Čechách (více)
Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Vladimír NovotnýHudba:
Vítězslav HádlHrají:
Libuše Šafránková, Jaromír Hanzlík, František Filipovský, Miloš Kopecký, Vladimír Menšík, Zdeněk Řehoř, Stella Zázvorková, Eva Hudečková (více)Obsahy(2)
Fantastickou komedii o lásce mladé vodnice Jany k nesmělému právníkovi a o tom, jakými možnými způsoby se z vodníka stane člověk, natočil V. Vorlíček v roce 1974. Dr. Mráček chce Janinu rodinu, nic netušíc o jejím původu, vystěhovat z mokrého domku na Kampě a ten nechat zbourat. Pro poslední dynastii vodníků v Čechách by to ovšem znamenalo jistou záhubu. Musejí proto všemi prostředky zabránit asanaci domu - i kdyby měli dr. Mráčka utopit... (Bontonfilm)
(více)Recenze (451)
Evergreenová klasika mezi československými komediemi, fantazijně opojný, vpravdě geniální a neskutečně vtipný snímek nestora české filmové crazy komedie Václava Vorlíčka aneb další část traktace o tom, kterak smutná doba plodí nadčasová humorná díla (viz kupříkladu Saturnin a doba okupace...) Moderní autorská pohádka poplatná své době, je nanejvýše jasné, že námět mohl v roce 1974, tedy ve vrcholící normalizaci, projít jedině díky průhledným ideologickým alegoriím - vodníci jsou poslední reakční protisocialistická složka socialistické společnosti a jako takoví jsou hodni jen převýchovy (těžkou manuální prací) nebo vyhubení, všichni ostatní (rozuměj normalizovaná pokroková socialistická společnost) tančí na parníku a pluje vstříc šťastným komunistickým zítřkům... Naštěstí ovšem Václav Vorlíček s Milošem Macourkem byli schopni tíživou dobu přelstít autorským útěkem k dada poetice a normalizovanou realitu přetavit do crazy nadsázky, která se ukázala jako absolutně nadčasová a tak zůstal Konec vodníků v Čechách jedním z mála snímků té doby, který umělecky přežil a dá se na něj dívat i dnes... ()
Na tomhle filmu mě vždy fascinovalo nasazení, s nímž tehdejší herecká elita deklamuje své stupidní repliky. Bože, naprostá většina dialogů v tomhle filmu se vážně nedá poslouchat. Ne, nikdy jsem téhle komedii nepřišel na chuť, protože mě její humor nikdy neoslovoval. A za sebe nemám dokonce problém prohlásit, že tahle Vorlíčkova slátanina nemá daleko k Anně proletářce - Kopecký to coby vykořisťovatelský buržoust dostane v závěru pěkně sežrat a pracující třída vodníků dojde k uvědomění, včetně mladičké Šafránkové, která rovněž procitne ze svého reakčního individualismu a pochopí, co si od ní žádá socialistická společnost - přivést na svět Husákovo dítě. Panenanebi, dokud se budou v českých televizích desetkrát do roka reprízovat podobné normalizační sračky, pak nelze po této společnosti čekat zlepšení v jakémkoli ohledu. ()
Vorlíčkova klasika nezestárne pravděpodobně nikdy a to zcela zaslouženě, protože to množství originálních nápadů a nezapomenutelných scén na jeden metr pásky je skutečně obrovské, vše navíc za přispění skvělých speciálních efektů, kde obzvlášť vynikaly zlaté ručičky a vynalézavost. Jaromír Hanzlík a Libuše Šafránková jsou skvělý pár, o hvězdném složení vedlejších rolí není třeba hovořit, každý kdo se narodil v této zemi to musí vědět dobře sám! ()
Jedinečná a dokonalá práce dalšího geniálního spojení československé kinematografie Macourek-Vorlíček. Triky používané v tomto snímku, by se mohly pouštět jako názorná školní pomůcka v Holywoodu. Tohle byli a jsou mistři svého oboru. Vše co dokázali vymyslet, zamotat a zase dějově rozplést, dokázali i natočit. Pomocí zrcadel, kamery, trpělivost a optického klamu dokázali vše, co je napadlo. "Copak se stalo, Karlíčku, ále Lojzik mu usek nohu, ale neni to nic vážnýho" ()
"Byl pod vodou 38 minut bez kyslíku, to je velmi obětavý soudruh!" "Konec vodníků v Čechách" je komedie natolik jeblá, že k ní snad scénář psali tvůrci japonských televizních soutěží. Hon na dušičky (a zvláště na jednu konkrétní úřednickou svini) za účelem zachování přiměřeně vlhkého a plesnivého domácího zázemí je v první polovině záležitostí velmi zábavnou, ale bohužel se to v poslední třetině jaksi zvrhne do skorotrapna. Filmu jsem se bezmála čtvrt století důsledně vyhýbala v domnění, že jde o hovadinku čistě pro dětské publikum, ale o víkendu jsem byla vyvedena z omylu - je v tom spousta záseků i pro dospělá dítka. Věčná škoda, že zpoza mlhy husté tak, až by se dala krájet, nepodpořil české vodnictvo ještě Rákosníček, jistě by s Libuškou stvořili krásná hastrmaňata. 70% ()
Galerie (19)
Photo © Filmové studio Barrandov / Alena Červená
Zajímavosti (62)
- V scéne, kde sa Dr. Mráček (Jaromír Hanzlík) s Janou Vodičkovou (Libuše Šafránková) vracajú k domu Vodníka (Miloš Kopecký), vydáva ich Octavia kabriolet zvuk, ktorý odpovedá brzdiacemu autu na asfaltovej ceste, avšak zastavujú na zemitej. (Marian555)
- Utopený Dr. Mráček (Jaromír Hanzlík) má v čase 17:20 košili mokrou, ale o minutu později ji má již suchou. (sator)
- Bazén který v ateliérech postavili pro podvodní scény, měl na konci volný prostor s přepadem vody a architekt postavil dekoraci sklepení tak, aby Jaromír Hanzlík (dr. Mráček) šel do vody a Miloš Kopecký (Wassermann) do sucha. Kamera vše snímala v rovině hladiny, čímž se ztratil při správném nasvícení rozdíl mezi suchou a mokrou polovinou schodiště. (Redyx1)
Reklama