Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh lásky a cti se odehrává v období kolem poloviny devatenáctého století v době mnoha revolucí, ekonomické, politické, společenské... Zachycuje pokrytecké ovzduší oněch časů, zvláště takzvanou "lepší společnost", ovšem od společenského akcentu se více přesouvá k soukromým trablům dvou mimořádných, osaměle se však cítících umělců - Jana Nerudy a Karoliny Světlé. Jejich milostné vzplanutí dokládají zachované dopisy, které si vyměňovali. Na jejich základě scenárista Jiří Šotola domyslel plně uvěřitelný příběh, jemuž však režisér Otakar Vávra vtiskl staromilský výraz, marně nadlehčovaný nostalgicky zamženou kamerou Miroslava Ondříčka. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (27)

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Podle mě jde o právě ten druh velké historické romantiky, o který se tak trapně pokouší některé hollywoodské taškařice s potápějícím se titánským kolosem v čele. Vávru se nebojím označit za českého Spielberga, co se týče schopnosti vytvořit životný obraz jiné doby. Na ulici to žije, scény jsou komponovány reálně, jako by zaznamenávaly denní realitu. Asi nejlepší role Jiřího Bartošky. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Tu a tam bylo velmi užitečné nechat Vávru se věnovat velkému tématu z našich kulturních dějin. Pečlivostí sobě vlastní nechal rozvinout mnoho profesí, skvělou výpravu, kostýmy, dal příležitost zralým hereckým výkonům. A jako marionetář vzkřísil jeden z nejdůležitějších mýtů české literatury 2. poloviny 19. století. Samozřejmě povaha skutečnosti, že se celá ta láska mezi Světlou a Nerudou dochovala jen ve fragmentech a opisech, dala příležitost vzniknout celé řadě interpretací a ohýbání, v každé době vznikl nový názor a spor o to, co se mezi těmi velkými literáty vlastně stalo, kdy přesně a jak to ovlivnilo jejich tvorbu (a život). A Vávra se nebojí ničeho, smysluplně využívá i tu marginální skutečnost, že poslední dopis Světlé už Neruda nikdy nečetl a zároveň, že Světlá uchovala sobě na památku popel z dopisů, které obětovala manželství s Mužákem. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Dokonalé ztvárnění, výborní herci i samotný fakt, že Otakar Vávra je filmový dějepisec české historie, zaslouží respekt v podobě 4 hvězdiček. Těžký a komplikovaný vztah Karolíny Světlé a Jana Nerudy, v kontrastu se 100% povrchní, pokryteckou, pomlouvačnou, závistivou a nepřející měšťáckou společností. Různé pohledy na pojem vlastenectví a formu literatury. Způsob života, který lpí pouze na veřejné pověsti, a naopak rozhodný a nic nepředstírající Jan Neruda. Snímek, který zřejmě není na časté sledování, každopádně uznání je potřeba. ()

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Otakar Vávra dal na filmové plátno kus života Johanky Mužákové (alias Karolíny Světlé) a jejího citu k Janu Nerudovi. Oba hlavní herci Božidara Turzonovová a Jiří Bartoška hráli s největším nasazením, protože i oni se o této nenaplněné lásce dvou literárních českých velikánů na gymnaziu učili a tak se jim to dobře hrálo. Mě se film velmi líbil jako většinou vše (z historie) co natočil pan Vávra. ()

FilmFan24 

všechny recenze uživatele

Zajímavý námět, precizní výprava ale ve výsledku strašně neživé a sterilní. Škoda. Přesto i tak nadprůměr mezi českými dobovými dramaty. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Opat vyborny film v podani skveleho rezisera Vavru, ktory uz Kladivom na Carodejnice dokazal, ze je Pan reziser. A nebojim sa povedat, ze Vavra je tunajsim Wellesom. Ako bol vplyv Orsona Wellesa /Obcan kane/ obrovsky na vyvoj svetovej kinematografie, tak rovnako obrovsky bol vplyv Vavru na vyvoj tunajsej kinematografie. Scenar je vyborny, k tomu skusena rezia /uz spominany Vavra/ a herecke vykony na velmi kvalitnej urovni. 82 % ()

wampilenka 

všechny recenze uživatele

Zakázaná láska v 19. století! Samo téma ve mně probouzí téměř nekritické zaujetí filmem. Zde bylo umocněno ještě volbou představitelky hlavní role. Jako Karolina mi vysloveně sedla. (Úsměv vyvolávající scéna ve filmu byla, když Neruda lákal Světlou na útěk do Vídně a ona na to reagovala: A já bych ti musela vařit? Prát a uklízet?:-) Jediné, co mi kazilo dojem z filmu, byly "výkladové vsuvky". Na začátku je sice řečeno, že tento příběh není z učebnice literatury, ale právě díky (podle mě) zbytečným vstupům vědoucího vypravěče z 20. století, získává film takový nepříjemný, dodatečně vzdělávací ráz. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Ocenuji Vavrovu tvorbu mj. za to, ze se venoval nasi historii. V tomto filmu se sice nejedna o zadne " velke dejiny ", ale o vztah mezi Nerudou a Karolinou Svetlou. Myslim, ze se jedna o dost zajimavou sondu do soukromi techto umelcu. I kdyz zde neni takova vyprava jako u jinych Vavrovych snimku, herecke vykony take nejsou nijak vyrazne ( Bartoska mi v roli Nerudy vubec nesedel ), tak si film drzi slusny standart od zacatku do konce. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Vávra se pustil do tématu, na kterém by si řada tvůrců vylámala zuby. Milostné vzplanutí celebrit literárního světa 19.století na pozadí Národního obrození a pletichaření tehdejší české politické reprezentace. Neruda a Světlá, Cit a Rozum, Láska a Čest. Svoboda a tradice. Divoký nástup moderní doby v kontrastu se starým nazíráním věcí, měšťácká společnost se svou "samočistící" schopností zlikvidovat všechno "zlo" v okolí. Za banálním příběhem se v tomto případě skrývá mnohé, jen to chtít vidět...80% ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Přestaňte už s tou láskou. Láska je sobecká, žárlivá.  Chce toho druhého je pro sebe. Přátelství je mnohem ušlechtilejší. Láska být často i povinností ale přátelství to je volnost…" Vávrův film o platonickém vztahu Jana Nerudy a Karoliny Světlé, má určitě čím zaujmout. Hlavně jde o oba hlavní představitelé (Božidaru Turzonovovou a Jiřího Bartošku), kteří ty dvě "podobizny z čítanky" ztvárnily naprosto věrohodně. Ale zajímavý je třeba i vzhled do tehdejší šosácké společnosti plné klevet a pomluv. A výborná je jako vždy i hudba mistra Lišky. ()

Master19 

všechny recenze uživatele

Veleširoké sukně, drdoly, služky, uhlazené chování a pod tou slupkou normální lidé s normálními city. Z historického hlediska možná zajímavé, z obyčejného diváckého nudné nadbíhání Jiřího Bartošky alias Jana Nerudy. Dobové reálie jsou Vávrovsky propracované, ale filmu chybí něco, co by poutalo větší pozornost. ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Chladné, odtažité a divácky nelíbivé zpracování zakázané lásky mezi spisovatelkou Světlou a básníkem Nerudou. Ach ten Vávra a jeho nebytostní a čítankové postavy - jsem lačný po filmech, kteří popisují české velikány, ale proč z nich dělat takovéto bezduché legendy, bez jakékoliv živelnosti. Však i oni byli lidé z masa a kostí. Když to porovnám s filmovým životopisem Boženy Němcové (rovněž Vávrův film z šedesátých let), je to už mírný pokrok kupředu. Škoda jen, že se už takovéto velké a nákladné filmy z prostředí českých velikánů netočí, a žádný dnešní režisér si na ně netroufne. Bylo by zajímavé vidět je z dnešního pohledu... ()

vitekpe 

všechny recenze uživatele

Kvalitne obsazeny Vavruv pokus o vykresleni vztahu JN a KS, popr. doby, jenze...nemohu si pomoci, ale myslim ze Freud se radosti teteli v hrobe, protoze Bartoska-Neruda meni emoce asi kazdych 30 vterin a KS chce tak, ze nezvladatelnycm chticem nici vse uz v zakladu. Az mi bylo te pragmaticky smyslejici KS lito...Proste mi to cele prislo jako kdyz nadrzenej pubertak "strasne miluje" starsi zenu...jaksi smesne. "Pojd uteceme spolu...ja Te totiz miluju...atd.". Ale jak rikam, film neurazi, natoceny je hezky (byt trosku v pomalem tempu), a jedna projekce nikoho nezabije. Bohuzel ho asi vickrat neuvidim, prestoze Bozidara vypada jako vzdy krasne... :) 3- ()

klúčik 

všechny recenze uživatele

Otakar Vávra sa pustil do historického filmu - klasika. Film nesklamal ale ani nezasiahol - taký pekný priemer....65%. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Film zachraňují výborné výkony herců - Božidara Turzonovová, Jiří Bartoška, Jiří Pleskot... A standardně odvedená práce režiséra O. Vávry. Jinak je to vlastně příběh o ničem, prvních 75 minut je to nudné povídání, které nespěje vůbec k ničemu, až příhoda se směnkou, která přináší vyústění příběhu, mu dává trošku šťávy. Ale na film o 100 minutách je toho málo. ()

Chřástal 

všechny recenze uživatele

„Všecko se ví.“ Dneska by je vláčel bulvár (Co ty na to, Mužáku? Světlá se tahá s Nerudou a za svého zajíčka dokonce platí dluhy!), tehdy to veřejné mínění zvládlo i bez něj. Praha dýchá vlastenectvím, ale umí taky podusit, protože český spisovatel musí být morální. Slušní lidé už na to dohlédnou – pod tím se schová jak pokrytecká morálka, závist, bigotní hloupost (výborná je slečna, co „studuje filosofii“), tak i osobní msta. Hlavní hrdinové nejsou bezezbytku čítankoví - Nerudovy výlevy citů vůči vdané ženě jsou místy docela sobecké a služka Světlé by mohla být hrdinkou jejího románu o tom, jak někdo trpělivě snáší sekýrování náladové paní, která ale jinak ví, že obyčejní lidé z venkova jsou dobří. Kromě toho všeho ukazuje Vávra s Ondříčkem i něco jiného, obrazy jiné doby, kus zeitgeistu. Štědrovečerní společnost u stolu, za okny sněží jak u Lady a pánovi nesou pivo ve džbánku. Neruda s přítelem Arbesem sedí u skromného stolečku a stará maminka servíruje kaši. Anička (krásná Jana Preissová) nabízí mísu koblih (ve filmu padne i sarkastická poznámka o koblížkových vlastencích), sama smažila… ________ Vstupy vypravěče, který laskavě vysvětluje, co si má divák myslet, spíš otravujou. A Jiří Bartoška s touhle vizáží je spíš Karel Havlíček Borovský. ()

Související novinky

Otakar Vávra: 1911 - 2011

Otakar Vávra: 1911 - 2011

16.09.2011

Ve věku 100 let zemřel včera nejstarší žijící český režisér Otakar Vávra. Režisér před nedávnem podstoupil operaci zlomeniny krčku, kterou si přivodil krátce po jarních oslavách svého významného… (více)

Reklama

Reklama