Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (369)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Ani se nedivím, že Byt vyluxoval Oskarové nominace. Na svůj rok působí dost pamětnicky, jak staré české filmy pro pamětníky, ale pořád má v sobě takového laskavého ducha, který nenuceně baví a hlavně nic a nikoho neuráží, jak je u dnešních komedií zvykem. Jedná se vlastně o absolutně klasické a totálně omšelé téma, ale natočené milou a zábavnou formou. Trošku v tom cítím tu prášky vyhnanou pozitivní atmosféru tehdejšího Hollywoodu, ale s laskavými rysy, které ani urazit nemůžou. ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Být či nebýt? To není, oč tu běží. Jde o Byt.....Tenhle žánrově amorfní snímek je neodolatelně zábavný a poučný- pánové se dozví, jak užitečné je mít tenisovou raketu v kuchyni nebo kam by dosáhla hlava posledního Newyorčana v řadě od Times Square a dívky zjistí, proč nosit rozbité kapesní zrcátko a nemalovat se řasenkou, pokud jste zamilovaná do ženatého muže. .......V humorné satiře kafkovského rozměru hraje Jack Lemmon pana Baxtera, muže bez tváře a zakotvení, jehož nedůležitost je vyvážena půjčováním bytu pro mimomanželské spády svého šéfa. Vesmír, který zná, má jedinou hvězdu, kolem které obíhá jeho osamělá planetka- Korporaci. A pak potká Ji. Stejně jako Baxter si mladá dáma Fran Kubelik (Shirley MacLaine) vybrala okovy moderního otroctví. Kudy vede cesta z firemního pojišťovacího labyrintu? A jak se cítí jehla v kupce sena? Odpovídá maestro Wilder a volí prostředky existenciální komedie. Oscarový scénář klame tělem. Vyřádí se v břitkých komediálních dialozích, ostrých jako čerstvě nabroušená břitva, ale na jazyku zůstává příchuť hořkých mandlí. Last lines tvoří jedno z nejkouzelnějších filmových rozloučení všech dob ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Brilantní romantická komedie, která má šťávu, chuť i aftertaste, jak říkají Angličané. Prvních zhruba deset, patnáct minut nebylo nějak extra záživných, ovšem brzy se snímek změnil v parádní podívanou s decentním humorem, příjemnou hudbou, dobrými dějovými zvraty, sympatickými herci v hlavních rolích (C. C. Baxter, Fran Kubeliková, Jeff Sheldrake, ale také dr. Dreyfuss ve vedlejší úloze) a dobře napsanými postavami. Ani mi nepřišlo, že je Byt dlouhý 120 minut, protože jsem neměl ani chvilku prostor pro nudu. Vynikající oddechovka na večer, jejíž pohodovou a příjemně romanticko-komediální chuť cítím ještě dlouho po zhlédnutí. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Řekl jsem, že nemám rodinu, neřekl jsem, že mám prázdný byt“ Asi nejpravdivější ze všech Wilderových komedií, která šikovně kombinuje romantiku se společenskou satirou. Život starého mládence je prezentován se stejným nadhledem a stejnou neochotou moralizovat jako vztah mezi mužem a ženou. Pracovní a soukromá linie jsou do sebe mistrně zaklíněné, jedna postrkuje dopředu druhou, aby mohlo v závěru dojít k jejich naprosto přirozenému splynutí. Wilder sám sebe označoval za „pouhého řemeslníka“, za komerčního režiséra. Byt tomuto tvrzení neodpovídá. Přestože by z dnešního pohledu potřeboval přidat na tempu a ubrat ze schematičnosti při vykreslování ženských figur (labilní, žárlivé, na mužích závislé), pro žánr romantických komedií jde o podobně přelomový film, jakým bylo Psycho pro thrillery. 80% Zajímavé komentáře: Tsunami_X, pshimi, Nathalie, Eddard ()

Eddard 

všechny recenze uživatele

Movie-wise, there has never been anything like "The Apartment" - laugh-wise, love-wise, or otherwise-wise! Tenhle zatraceně chytrý propagační slogan přehání jen malinko. Další důkaz toho, že některé filmy časem nescházejí, ale naopak zrají. Byt je úžasný film. Hluboce smekám v první řadě před výkonem Jacka Lemmona, který famózně skloubil komickou a dramatickou polohu své postavy... a že to byla sakra těžká role, tenhle C. C. Baxter. Klaním se rovněž dokonalému scénáři (s vybroušeností dialogů se drtivá většina dnešní tvorby nemůže rovnat) a sním ruku v ruce jdoucí Billyho režii. A zapomenout bych nechtěl ani na milou Shirley MacLaine, která do role přesně sedla a s Jackem jim to patřičně slušelo. "Ya know, I used to live like Robinson Crusoe. I mean shipwrecked among 8 million people. And then one day I saw a footprint in the sand and there you were." 100% ()

Galerie (95)

Zajímavosti (32)

  • Roku 1968 napsal Neil Simon podle filmu muzikál jménem „Promises, Promises“, který se hrál na Broadwayi. Své tažení začal 1. prosince 1968 a odehrálo se 1281 představení. Muzikál dal také vzniknout slavné písni „What Do You Get When You Fall in Love?“ skladatelů Burta Bacharacha a Hala Davida. (HellFire)

Reklama

Reklama