Režie:
Robert WiseScénář:
Harold LivingstonKamera:
Richard H. KlineHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, George Takei, Walter Koenig, Nichelle Nichols, Majel Barrett, Persis Khambatta (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Dobrodružství začíná, když neidentifikovaný mimozemský vetřelec zničí flotilu klingonských křižníků. Kapitán James T. Kirk se hrdinně vrací do čela nově ztransformované lodi U.S.S. Enterprise, kde převezme velení. Toto dobrodružství odstartovalo jednu z nejdéle běžících filmových franšíz všech dob s hereckým obsazením původní série Star Trek, včetně Williama Shatnera, Leonarda Nimoye, DeForesta Kelleyho, George Takeie, Nichelle Nichols, Waltera Koeniga a Jamese Doohana. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (303)
Před nějakými patnácti lety byl toto jeden z prvních sci-fi filmů který jsem kdy viděl a už tenkrát mě nadchnul. Teď jsem ho viděl podruhé... a vůbec nic se na tom nezměnilo. Snaha o připodobnění k Vesmírné Odyssey je tu místy až příliš zjevná, ale nejde o nic jiného než styl, ve kterém záleží hlavně na působnosti a síle myšlenek které ty filmy prezentují, než na rychlém tempu a dynamice. Atmosféra by se tu dala krájet v každém pozvolna plynoucím záběru, vizuálně nezestárnul film takřka vůbec a děj s originální pointou je stále stejně úchvatný, jako v době premiéry... a to je něco, k čemu už se žádný z novějších Trekovských filmů ani nepřiblížil. Takhle má vypadat Star Trek - ne jako ta o třicet let mladší digitálně akční komedie. 9/10 ()
přestože i následující startrekové filmy budou patřit k dobové špičce v rámci svého žánru, ten první si vysloužil místo mezi nejlepšími fantastickými filmy všech epoch. zhlédl se v bezprecedentním úspěchu Lucasových Star Wars, volně navázal na již v té době kultovní seriálový Star Trek, ale nejvíce ze všeho jako kdyby se inspiroval u Kubrickovy fenomenální 2OO1: Vesmírné odysei. platí to nejen o kromobyčejně pomalém tempu odvíjení děje, které - stejně jako u Kubricka - dává vyniknout lyrizujícím průletům vesmírných lodí, stanic a orbitálních modulů prázdnotou kosmu a ještě hmatatelněji dovoluje pocítit Goldsmithovu geniální hudbu, ale i o volbě tématu: pro nejlepší sci-fi filmy typický motiv střetu s neznámem, jaké dalece přesahuje dokonce i člověka budoucnosti. díky velice detailnímu a originálnímu produkčnímu designu (Andrew Probert je génius na svém místě a umělecké nadání Roberta McCalla nelze zpochybnit), Trumbullovým bezkonkurenčním schopnostem svého času nejlepšího tvůrce speciálních efektů, Wisově zkušené režii a snad i postřehům konzultanta Isaaca Asimova představuje antagonista filmu entitu dokonale cizí a nepovědomou, záhadnou a znepokojující, gargantuovsky rozlehlou a nepředstavitelně silnou. /// paradoxně právě bezdějové okamžiky jsou nejsilnějšími momenty filmu: dlouhé, geekovsky opojné, uchvacující záběry na Enterprise v suchém doku, dechberoucí průlet kolem gigantické cizí lodi a pozdější exkurze jejím nitrem. /// ač to lze vnímat jako klad i zápor, na rozdíl od Kubricka a jeho černého monolitu se Star Trek: Film vydává cestou postupného zodpovídání pokládaných otázek a odhalování mystérií, během čehož diváka zaplavuje udivujícími obrazy, znepokojivým burácením varhan (respektive blaster beamu) a subtilními hereckými výkony, které spíše jen chytře naznačují pocity a pohnutky postav. v nejlepším startrekovském duchu jsou osudy známých postav důmyslně propleteny jeden s druhým jako i s epickým konfliktem ohrožujícím celé lidstvo. na vztazích hrdinů a každém z jejich drobných, osobně motivovaných rozhodnutí záleží úspěšné rozvinutí celého toho relativně komplikovaného dějového spletence, v němž má takřka každá postava svou významnou úlohu, svůj vlastní konflikt a vlastní téma. skoro se ani nechce věřit, že film, který původně ani filmem být neměl, se těší tak důvtipnému a intelektuálně podnětnému scénáři. svým způsobem až mystický, ba duchovní snímek o bohu, který se vydal hledat svého stvořitele a našel ho v člověku. ()
Úvodní průlet vesmírem, trvající tři minuty, za zvuku instrumentální hudby, je velice impozantní. Teprve po těch třech minutách následuje logo společnosti Paramount. Hudbu k prvnímu celovečernímu filmu ze série Star Trek dělal Jerry Goldsmith a jeho hudební orchestrální doprovod skrze celý příběh je podmanivý. Sluchově dokresluje dění na obrazovce. Snímek režíruje Robert Wise. Zemi hrozí zkáza od neznámého energetického oběktu a loď Interprise - NCC - 1701 - je jediná, která mu stojí v cestě. Cizí mimozemská civilizace označuje lidi jako virus. CITÁT - Warp jedna !!!........... Podaří se posádce lodi Interprise zabránit zničení Země ? Nechte se překvapit. Posádka je takováto : ..........Kapitán Kirk - WILLIAM SHATNER ..........Spock - LEONARD NIMOY ..........Dr. McCoy - DEFOREST KELLEY .........Scotty - JAMES DOOHAN .........Sulu - GEORGE TAKEI ..........Chekov - WALTER KOENIG ..........Uhura - NICHELLE NICHOLS. Issac Asimov byl speciální konsultant při natáčení tohoto snímku. ()
Jedna místnost, nějaké to tlachání a ani značné množství prehistorických počítačových efektů mne dostatečně neuspokojilo. Pro mne byl zkrátka souboj uhlíkových jednotek s živým mrakem poněkud zdlouhavý a nepříliš zábavný, ale s blížícím se koncem jsem dostal šanci několikrát radostně zastříhat vulkánskýma ušima při náznacích zrychlení tempa alespoň na Warp 1. ()
Úžasné....Charaktér seriálu i pozdějších filmú šel zde trošku stranou a někdo to určitě nepřekousne ..ale kdo si dokáže vychutnat pomalu plynoucí, vizuálně až hypnotické sci-fi s myšlenkou, která není vycucaná z prstu (a její váhu něják nesrazí ani stáří filmu)-ten bude u tohodle StarTrekovského klenotu slintat blahem...90% ()
Galerie (66)
Zajímavosti (32)
- Klingonské slová, ktoré hovorí klingonský kapitán, boli vymyslené Jamesom Doohanom (inžinier Scott). Neskôr lingvista Marc Okrand vymyslel gramatické a syntaktické pravidlá pre tento jazyk, spolu s viacerými slovami pre Star Trek III: The Search for Spock (1984), a napísal klingonský slovník. (Nekrofil)
- Leonard Nimoy pôvodne odmietol zopakovať svoju rolu Spocka v novom seriáli, a tak bola vytvorená nová vulkánska postava nazvaná poručík Xon, ktorého mal hrať David Gautreaux. Keď však nakoniec Leonard Nimoy súhlasil, že vo filme hrať bude, nahradil Xona Spock a David Gautreaux dostal menšiu rolu ako komandér Branch. (Nekrofil)
- Jediný STAR TREK film, v ktorom nie je ani raz vystrelené z fázeru. (Nekrofil)
Reklama