Reklama

Reklama

Jan Bušta

Jan Bušta

nar. 1980
Československo

Zajímavosti (13)

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022)

  • V epizodní roli CIA babičky se objeví skutečná babička režiséra Jana Bušty Anna Michlová a do role KGB babičky byla obsazena Doris Grozdanovičová, významná překladatelka a přeživší z koncentračního tábora v Terezíně. (Kuli Film)

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022)

  • Rychlodabingu, který hraje ve filmu důležitou úlohu, se v „negativním traileru“ ujal sám režisér Jan Bušta spolu se svým 7letým synem. V další části filmu se zapojili i legendární aktéři zlaté éry pirátského videodabingu – ženských partů se zhostila Dana Hábová a mužských Petr Šaroch. (Kuli Film)

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022)

  • Prvního natáčení davové scény v sokolovně v Dolních Beřkovicích se v roce 2010 zúčastnilo kompletní dětské osazenstvo tamní mateřské a základní školy – přibližně 330 dětí. To režisér Jan Bušta považoval za znamení, protože mezi oběťmi v Jonestownu bylo 307 dětí ve věku pod 18 let. (Kuli Film)

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022)

  • Na unikátní práci s gradingem obrazu se podílel i režisér a vizuální umělec Jaromír Pesr. Ten podle zadání režiséra Jana Bušty nadesignoval postprodukční procesy, aby rekonstrukce „pásky smrti“ působila tak, jako by se obraz postupně vynořoval z white noise mrtvého kanálu televize a pak se jeho podoba měnila tak, aby kopírovala vývoj analogových a digitálních technologií záznamu obrazu od 70. let do současnosti. (Kuli Film)

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022)

  • Snímek obsahuje dvojí autorské střihačské hostování. „Negativní trailer“ sestříhal dvorní spolupracovník režiséra Jana Bušty pro práci na kinokampaních Libor Alexa (mj. také autor kinokampaně samotného filmu). Titulková sekvence využívá práci střihačky Kateřiny Vrbové, která se měla původně podílet i na sestřihu celého filmu. (Kuli Film)

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022)

  • Střihač Šimon Špidla, oceněný za svou práci na á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN na MFF v Jihlavě 2022, strávil prací na vytváření specifického filmového jazyka s režisérem Jan Buštou ve střižně více než rok, rozložený mezi roky 2016 a 2020. Montáž, která musela paralelně suplovat i některé postprodukční procesy, má za úkol především permanentně vyvíjet velké množství střihových konceptů, které film obsahuje. Jedním z nich je např. paradokumentaristický princip inspirovaný prací Larse von Triera nebo Paula Greengrasse odstřihávat záběry o pár framů dřív, než nastává jejich subjektivní vrchol, čímž se dosahuje znepokojivě těkavého dojmu nedokončenosti nebo naopak prudkých ukončení. I takovýmto manipulováním s divákovou pozorností se film vztahuje ke svému tématu předčasně ukončených životů Jonesových „dětí božích“. (Kuli Film)

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022)

  • á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN má i výjimečně vytvořený sound design, na kterém několik let pracoval sound designer a hudebník Jan Balcar (s Janem Buštou spolupracující již na extravagantním dokudramatu Televise bude!). Zvuk je na začátku filmu monofonní a postupně se vyvíjí přes stereo až k prostorovému dolby surround s využitím i zadních kanálů. Proto si lze film plně vychutnat pouze v dobře ozvučeném kině. (Kuli Film)

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022)

  • Film je zároveň unikátním experimentem s diváckou psychologií. Jde pravděpodobně o jediný film v dějinách kinematografie, kde není žádné živé bytosti vidět do očí, ačkoli je z velké části postavený na přímých promluvách postav do kamery. Všechny vystupující postavy včetně zvířat mají přes oči postprodukčně dodělanou anonymizující černou pásku. Jedinou výjimkou je reverend Jones (Jakub Kanhäuser), který má po celý film na očích neproniknutelné černé brýle. Režisér Jan Bušta k tomu dodává: „Byl jsem zvědavý, jestli bude vůbec snesitelné, když divák nikomu po celý film neuvidí do očí. Protože žádný jiný film s tím tak důsledně nepracuje, nebylo od koho opsat ‚work flow‘. Museli jsme tomuhle záměru přizpůsobit už práci ve střižně a pásky postavám vyrábět ve fázi hrubého střihu, abychom věděli, čím se vlastně divák řídí, když ne pohledem do jejich očí. Nakonec nás překvapilo, jak snadno si na to člověk zvykne a vůbec mu to nebrání ve vnímání emocí postav.“  (Kuli Film)

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022)

  • Na rozdíl od usmrcených členů sekty Svatyně lidu se tvář reverenda Jonese ve filmu nikdy neobjeví na dobové fotografii – jeho přítomnost ve filmu je vždy zastoupena jeho hereckým představitelem Jakubem Kanhäuserem. Režisér Jan Bušta si nepřál, aby byl skutečnému Jonesovi věnován byť jen jediný frame jeho filmu. (Kuli Film)

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (2022)

  • Režisér Jan Bušta a jeho spolupracovníci se maximálně snažili, aby jejich rekonstrukce „pásky smrti“ byla co nejvěrnější originálu – při její obrazové i zvukové rekonstrukci se drželi jak samotného zveřejněného záznamu, tak jeho mnohačetných přepisů (primárně přepisu, který učinila FBI, a ten pak porovnávali a doplňovali o přepisy od amatérských „jonestownologů“). Cílem bylo obsah nahrávky dramaturgicky nezkracovat, takže rekonstrukce obsahuje každý identifikovatelný výkřik, každé přeřeknutí, každý potlesk nebo dětský pláč, a dokonce i delší neodůvodněné pauzy a technické chyby. Tomu bylo potřeba přizpůsobit i český překlad, který je nezvykle doslovný v „basic english“ módu. Tvůrci tím chtěli diváka vystavit plnému působení nahrávky, jak ho může zažívat pouze ten, kdo si poslechne originál. (Kuli Film)

Scenárista

Filmy
2022

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN

2004

Byt (studentský film)

Dokumentární
2014

Televise bude! (TV film)

2012

Cartoonoia (studentský film)

Krátkometrážní
2007

Bloody Merry Christmas (studentský film)

Režisér

Filmy
2022

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN

2004

Byt (studentský film)

Dokumentární
2014

Televise bude! (TV film)

Producent

Filmy
2022

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN

Dokumentární
2019

První akční dokument

Krátkometrážní
2019

První akční hrdina

Herec

Seriály
2023

Dobré ráno, Brno!

 

Epizoda 6 (S01E06)

Host

Reklama

Reklama