foto

Milka Balek-Brodská

  • nar. 26.12.1888
    Praha, Čechy, Rakousko-Uhersko
  • zem. 8.10.1961 (72 let)
    Praha, Československo
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Matylda Balek - Brodská (vlastním jménem) započala kariéru profesionální herečky v roce 1905 v Ostravě. Později odešla hrát divadlo k venkovským scénám a kočovným společnostem, což byla pro herce bezpochyby velká škola. Z venkova odešla do Prahy, kde působila na řadě okrajových scén. Za okupace hrála ve Stálém divadle v Unitarii v Anenské ulici. Přestože se o Balek – Brodské tak málo ví, zapsala se nesmazatelně do české kinematografie. Faktem je, že se stala s více než 160 filmovými rolemi rekordmankou a dnes jí můžeme označit za nejobsazovanější filmovou herečku v českém filmu. Při tvorbě filmových rolí dbala na to, aby její postavy (především zlé drbny a sousedky), byly v kontrastu s kladnými hlavními přestaviteli, a nebála se zvýraznit jejich negativitu, především hlasovými prostředky. Charakteristická byla její rychlá mluva a výrazná gestikulace a práce s tělem.

Na filmovém plátně se pravidelně objevovala 36 let v letech 1925 – 1961. První rolí byla Veronika Králíčková v prvním filmovém zpracování JEDENÁCTÉHO PŘIKÁZÁNÍ (1925). Ve filmu vytvářela především drobné postavičky rázných žen z lidu. Přestože hrála velmi často v umělecky slabších filmech, objevovala se i ve filmech té nejvyšší kvality. Takovými příklady jsou Paní poštmistrová v POHÁDCE MÁJE (1927), sousedka Skůrová v BLUDNÝCH DUŠÍCH (1926), porodní bába v EROTIKONU (1929), malířova služebná v dramatu VARHANÍK U SV. VÍTA (1929), sousedka peroucí prádlo v MARYŠE (1935), zákaznice u řezníka ve FILOSOFSKÉ HISTORII (1937), biletářka Žofie v melodramatu MINULOST JANY KOSINOVÉ (1940), host u Berků v RUKAVIČCE (1941), žena havíře v MĚSTEČKU NA DLANI (1942), nebo farská služka v PRSTÝNKU (1945).

Velmi často byla využívaná do rolí ve filmových pohádkách Oldřicha Kmínka a Josefa Kokeisla. Byla čarodějnicí v obou verzích PERNÍKOVÉ CHALOUPKY (1927, 1933), ženou obuvníka Smůly v osvětovém filmu KAŠPÁREK A BUDULÍNEK (1927) a macechou v POPELCE (1929). Jejími nejčastějšími rolemi byly sousedky, drbny, bytné a zákaznice. Často hrála i výraznější role po boku Vlasty Buriana. Byla Procházkovou hospodyní v první zvukové burianovské komedii C. A K. POLNÍ MARŠÁLEK (1930), švagrovou Plicové ve FUNEBRÁKOVI (1932), princezninou komornou v POBOČNÍKU JEHO VÝSOSTI (1933), sousedkou v dramatu U SNĚDENÉHO KRÁMU (1933), návštěvnicí ochotnického divadla v komedii HRDINA JEDNÉ NOCI (1935), sekretářkou u Fauknera ve filmu DUCHÁČEK TO ZAŘÍDÍ (1938) a po válce účastnicí ohňostroje v komedii MUŽ V POVĚTŘÍ (1955). Milka Balek – Brodská se také objevila ve všech třech filmových zpracováních DOBRÉHO VOJÁKA ŠVEJKA. V roce 1926 byla Švejkovou zákaznicí, v roce 1931 baronkou von Botzenheim a v roce 1956 Švejkovou sousedkou.

Narozdíl od celé řady jejích kolegyň, Milky Balek – Brodské se znárodnění kinematografie příliš nedotklo. Dále byla vyhledávána filmovými režiséry, i těmi mladšími, kteří po válce vstupovali do české kinematografie. Dále natáčela většinou více než dva filmy ročně, i když závažnost rolí poklesla. Často se objevovala i v komparsních, těžce identifikovatelných rolích, např. jako žena při autohavárii v zahradě v komedii TŘI KAMARÁDI (1947), úřednice v satirické komedii KONEC JASNOVIDCE (1957), babička v redakci v PÁTÉM KOLE U VOZU (1958), nebo správcová v psychologickém dramatu TAKOVÁ LÁSKA (1959).

Naproti tomu se během své dlouhé kariéry objevila několikrát i ve větších, nebo dokonce hlavních rolích, např. jako Barbora Vychytralová v komedii STRÝČEK Z AMERIKY (1933), Rézinka Popelková v komedii KOHO JSEM VČERA LÍBAL? (1935), bytná Brandejsová v melodramatu MANŽELSTVÍ NA ÚVĚR (1936), Adéla Dominiková v PANENCE (1938), Marešová v nedochovaném dramatu KRÁLOVNA STŘÍBRNÝCH HOR (1939) a v závěru své kariéry měla možnost hrát vedle Zdeňka Štěpánka jednu z hlavních rolí v dramatu PRVNÍ A POSLEDNÍ (1959) jako švadlena Prokopová.

„Nekonečnou“ filmovou kariéru Milky Balek – Brodské ukončila její smrt. Poslední film KOHOUT PLAŠÍ SMRT (1961), kde se objevila jako venkovanka s hráběmi, byl uveden do kin až po její smrti. Ojediněle se objevila i v televizi, např. jako harmonikářova žena v seriálu RODINA BLÁHOVA (1959).

Milka Balek - Brodská byla ženou Filipa Balek - Brodského, herce, spisovatele a činorodého kulturního pracovníka v oblasti herectví a filmu.

Petr "Bart" Bartoš

Herecká filmografie

1961 Kde alibi nestačí
Kohout plaší smrt
1960 Černá sobota
1959 Dařbuján a Pandrhola
Pět z milionu
První a poslední
Přátelé na moři
Rodina Bláhova (TV seriál)
Taková láska
Život pro Jana Kašpara
1958 Kasaři
O lidech a tramvajích
O věcech nadpřirozených
Povodeň
1957 Konec jasnovidce
Páté kolo u vozu
To byla noc
1956 Dobrý voják Švejk
Robinsonka
1955 Kam s ním?
Muž v povětří
Něco se tu změnilo
Vzorný kinematograf Haška Jaroslava
1954 Cirkus bude!
1952 Haškovy povídky ze starého mocnářství
Mladá léta
1950 Past
1949 Vzbouření na vsi
1948 Daleká cesta
Hostinec „U Kamenného stolu“
Návrat domů
1947 Až se vrátíš...
Nikdo nic neví
Parohy
Tři kamarádi
Znamení kotvy
1946 Průlom
13. revír
1944 Kluci na řece
Prstýnek
1943 Bláhový sen
1942 Barbora Hlavsová
Host do domu
Městečko na dlani
Pět strýců
Valentin Dobrotivý
1941 Advokát chudých
Rukavička
1940 Minulost Jany Kosinové
Okénko do nebe
Píseň lásky
Prosím, pane profesore!
1939 Humoreska
Královna stříbrných hor
Lízino štěstí
Srdce v celofánu
Tulák Macoun
V pokušení
Ženy u benzinu
1938 Bláhové děvče
Boží mlýny
Druhé mládí
Ducháček to zařídí
Manželka něco tuší
Panenka
Vandiny trampoty
Včera neděle byla
1937 Advokátka Věra
Děvčata, nedejte se!
Děvče za výkladem
Filosofská historie
Hlídač č. 47
Jarčin profesor
Karel Hynek Mácha
Kariéra matky Lízalky
Lízin let do nebe
Panenství
Ze všech jediná
Žena na rozcestí
1936 Irčin románek
Manželství na úvěr
Švadlenka
Ulička v ráji
Velbloud uchem jehly
1935 Cácorka
Hrdina jedné noci
Koho jsem včera líbal?
Král ulice
Maryša
Vdavky Nanynky Kulichovy
1934 Pán na roztrhání
1933 Exekutor v kabaretu
Madla z cihelny
Na sluneční straně
Perníková chaloupka
Pobočník Jeho Výsosti
Strýček z Ameriky
S vyloučením veřejnosti
U snědeného krámu
Vůně domova
1932 Děvčátko, neříkej ne!
Funebrák
Kantor Ideál
Načeradec král kibiců
Pepina Rejholcová
Písničkář
Sňatková kancelář
Zlaté ptáče
1931 Dobrý voják Švejk
Dobří pomocníci
Kariéra Pavla Čamrdy
Psohlavci
1930 C. a k. polní maršálek
Černé oči, proč pláčete...?
Když struny lkají
Vendelínův očistec a ráj
1929 Andělíčkářka
Boží mlýny
Erotikon
Hříchy lásky
Chudá holka
Její pastorkyňa
Kamarádské manželství
Loretánské zvonky
Páter Vojtěch
Popelka
Takový je život
Tchán Kondelík a zeť Vejvara
Varhaník u sv. Víta
Z českých mlýnů
Znáš onen malý domek u jezera?
1928 Děvče z tabákové továrny
Osudné noci
Pramen lásky
Stín ve světle
Veterán Votruba
Z lásky
Známosti z ulice
1927 Kašpárek a Budulínek
Kašpárek kouzelníkem
Paní Katynka z Vaječného trhu
Perníková chaloupka
Pražský kat
Sextánka
V panském stavu
1926 Aničko, vrať se!
Bludné duše
Dobrý voják Švejk
Falešná kočička aneb Když si žena umíní
Lásky Kačenky Strnadové
Otec Kondelík a ženich Vejvara II.
Pohádka máje
Prach a broky
Příběh jednoho dne
Radioamatéři
Svéhlavička
Švejk v ruském zajetí
Válečné tajnosti pražské
Vdávala se jedna panna
1925 Do panského stavu
Jedenácté přikázání
Z českých mlýnů
1919 Píseň lásky

Dokumentární

1953 Večery s Jindřichem Plachtou
1926 Neděle československých filmových pracovníků
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace