Reklama

Reklama

Jan Svěrák

Jan Svěrák

nar. 06.02.1965 (59 let)
Žatec, Československo

Zajímavosti (109)

  • Střihač Alois Fišárek v čase vzniku Tmavomodrého světa (2001) komentoval jejich spolupráci: "Střihání s Honzou je zábava, protože je velmi hravý. Existují režiséři-racionalisté, kteří mají všechno do puntíku vymyšlené a do střižny si jen přijdou vyplnit svoji představu. Také Honza má svou naprosto přesnou vizi. Při střihu ale rád zkouší další možnosti, prostě si s natočeným materiálem chce ještě pohrát. A to mě zajímá, protože zkoušením různých, někdy i zdánlivě nesmyslných variant objevujeme věci, na které bychom pouhým rozumem nikdy nepřišli. Hravost, ke které partnera vybízí, je myslím Honzův charakteristický rys a z jeho filmů je určitě znát." (NIRO)
  • K řadě (později vesměs úspěšně zfilmovaných) scénářů, které mu byly nabídnuty zpoza oceánu a které se rozhodl odmítnout, se vyjádřil: "Natočit film - navíc v cizím jazyce a na cizím teritoriu - je tak náročné, že se do té látky člověk musí dvojnásob zamilovat. Musí prostě získat dojem, že je pro ni ochoten i umřít. A když se tenhle umanutý pocit zamilovanosti a odhodlanosti nedostaví, tak je myslím lepší to nechat plavat. I za cenu, že taková šance třeba už nikdy nepřijde." (NIRO)
  • Vzpomínal, že "maminka mě zavedla k psychologovi, aby mi pomohl ve výběru budoucího povolání. Dával mi různé otázky a pak řekl, abych nakreslil muže a ženu. Nakreslil jsem tlustou ženskou s taškama a piráta bez nohy. Po letech jsem si pak v posudku přečetl, že matku hodnotím jako velitelku rodiny a tatínek je pro mě duševní invalida. O volbě povolání posudek neříkal nic." (NIRO)
  • Je autorem knih „Bohemia“ a „Světakrásy“. Ke druhé knize vznikl i film natočený mobilem, který je ale dostupný jen jeho nejbližším. (sator)
  • Na téma přínosu klacků, občas házených tvůrcům pod nohy, řekl: "Filmař by měl někdy za omezení být vděčný a naučit se je využívat. Provokují ho k tomu, aby byl rafinovanější, aby něco hledal, zapojil divákovu fantazii, jeho vlastní zážitky a představy... vezměte si Hitchcocka - protože mu ve své době cenzura nedovolovala ukazovat otevřeně násilí a sex, musel vymýšlet, jak to zobrazit jinak, a tím se dopracoval k mistrovství. Bůh ví, jestli bychom si jeho filmy ještě dnes pouštěli, kdyby tehdy neměl trochu svázané ruce." (NIRO)
  • Svého času byl mimořádně úspěšným tvůrcem televizních reklam, na což později vzpomínal: "Když jsem počátkem devadesátých let dělal v reklamě, musel jsem toho po pár letech nechat, protože jsem se pořád dostával do styku s lidmi od reklamy a klienty. A i když se člověk snaží bránit jejich vlivu, tak stejně s nimi trávíte tolik času, že vás musejí ovlivnit. A to často negativně. Jinak to bylo radostné, hravé období, těch prvních pět let po revoluci. Byli jsme parta lidí pod třicet, sedávali jsme dlouho do noci a vymejšleli - pamatuji se, že jsem to bral jako zábavu. Jezdil jsem výtahem do dvanáctého patra za svojí holkou a řekl jsem si třeba: za těch dvanáct pater vymyslím reklamu třeba na... zmáčkl jsem čudlík a řekl: ústřední topení. A než jsem vyjel nahoru, tak jsem během třiceti vteřin jízdy musel vymyslet námět. Byla to zábava. A byly na to peníze, což na celovečerní film nejsou, takže jsem si mohl vyzkoušet technologie, ke kterým bych se nedostal. (...) Taky jsem byl neustále ve styku s filmováním - teď když točím jednou za tři roky, tak vlastně začínám vždycky znova. U reklamy zase otupíte k tomu, co celovečerák potřebuje, a to je dlouhý záběr, který diváka dokáže vtáhnout a dovolí mu přemýšlet. Reklama se většinou skládá z krátkých záběrů a režisér se je musí naučit komponovat a svítit, vyprávět tak, abyste během tří vteřin bez přemýslení identifikovali, co je na tom záběru důležité. Záběry tu představují vlastně jenom znaky. Kdežto u hraného filmu se uvnitř záběrů odehrává příběh." (NIRO)
  • Ke svým tvůrčím začátkům, řekl, že "jsem vlastně chtěl být výtvarníkem a dělat animované filmy. Kreslil jsem ve výtvarném kroužku, ale pořád i ve škole - všechny sešity jsem měl v rozích pokreslené různými figurkami. V patnácti jsem ale ve výtvarné přípravce zjistil, že řada kluků kreslí technicky mnohem líp než já. Tehdy jsem si řekl - výtvarníkem asi nebudu... Pak jsem chtěl být kameramanem, fotil jsem a na osmičku točil už barevné filmy. Když jsem byl malý, táta koupil kameru, promítačku a k ní dva Chapliny. Brzy jsem zjistil, že se na promítačce dá zpomalovat a zastavovat. Tak jsem tehdy, dávno před příchodem videa, jezdil po okýnku a zkoumal, jak ta filmová iluze vzniká. V těch dvanácti jsem taky začal točit němé grotesky s kamarády. Jedna se jmenuje vzpoura synů a je o tom, jak s malým Smoljakem vystřílíme obě naše rodiny. (...) O prázdninách jsem chodil na brigády na Barrandov, na natáčení. Profesor Šulc mě tehdy odrazoval od studia kamery a doporučoval katedru dokumentu, kde se natočím všechno, základy kamery i režírování, a že si pak budu moct vybrat. A zase jsem zjistil, že jsou lepší kameramani než já. Kdyby jsem později začal dělat s Frantou Brabcem, tak to bylo evidentní. Tehdy jsem si říkal - zaplaťpámbů, že jsem se nestal kameramanem." (NIRO)
  • Jeho sestra byla Hanka Jelínková, dívčím příjmením Svěráková, česká spisovatelka, překladatelka, podnikatelka a pedagožka (*1964). (sator)
  • Křestní jméno Jan dostal na počest Jana Wericha. Narodil se v den jeho 60. narozenin. (Kulmon)
  • V anketě 21 nejmocnějších v českém filmu podle magazínu Cinema se režisér umístil následovně: 2008, 2007 – 1., 2006 – 3. a 2005 – 4. (cinema_cz)

Po strništi bos (2017)

  • Jan Svěrák o filmu: „Myslel jsem si, že to bude hodně podobné Obecné škole (1991), bál jsem se té podobnosti, abychom nenatočili něco, co už jsme jednou udělali, abychom se neopakovali. Ale už během natáčení jsme zjistili, že je to jiný film. S Obecnou školou má společného jen humor a určitou nostalgii. Je to film o dětství, ale je hlavně pro dospělé, kteří si chtějí na dětství vzpomenout.“ (SONY_)

Po strništi bos (2017)

  • Jan Svěrák o natáčení s dětmi uvedl: „Rád pracuji s dětmi. Při troše štěstí dokáží dát filmu velkou opravdovost, protože ještě nemají herecké manýry a situace často skutečně prožívají. Největší problém bývá uhlídat děti, které stojí poprvé před kamerou, aby se nedívaly do objektivu. Když jsou ve scéně čtyři najednou, tak můžete vzít jed na to, že to některé z nich nevydrží. První dny to vypadalo, že film proto nikdy nedokončíme. Ale stačilo vydržet. Po týdnu si na kameru naši herci zvykli a po dvou týdnech se už i sami režírovali.“  (SONY_)

Po strništi bos (2017)

  • Jan Svěrák nazval tento svůj režijní počin „rezervním“. „Pohádka Tři bratři (2014) a Po strništi bos jsou z radosti udělané, ale prostě nouzovky. Vrhl jsem se do nich, když mi pořád nevycházel ten můj anglicky mluvený film a pod stůl spadl i nápad na adaptaci románu ‚Henderson, král deště‘ od Saula Bellowa,“ řekl Jan Svěrák Kateřině Kadlecové z Reflexu na podzim roku 2019. (klukluka)

Související novinky

Ocenění 55. ročníku MFF Karlovy Vary

Ocenění 55. ročníku MFF Karlovy Vary

28.08.2021

Dnes večer proběhlo slavností zakončení 55. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Hlavní cenu letošního festivalu si vysloužil snímek v koprodukci Srbska, Francie, Lucemburska… (více)

Karlovarský festival startuje se Zátopkem

Karlovarský festival startuje se Zátopkem

19.08.2021

55. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary začíná již zítra. Odstartuje světovou premiérou nového českého filmu režiséra Davida Ondříčka Zátopek, který je věnován legendárnímu atletovi… (více)

Zemřela Libuše Šafránková

Zemřela Libuše Šafránková

09.06.2021

Z Prahy přichází velmi smutná zpráva. Svět českého filmu dnes opustila filmová, televizní a divadelní herečka Libuše Šafránková. Před pouhými dvěma dny přitom oslavila své 68. narozeniny. O úmrtí… (více)

Ceny české filmové kritiky – výsledky

Ceny české filmové kritiky – výsledky

02.02.2020

Nejlepším filmem roku 2019 byl českými kritiky zvolen road movie Staříci. Hraný debut Ondřeje Provazníka a Martina Duška o pomstě a spravedlnosti získal kromě nejvyššího ocenění na 10. Cenách české… (více)

14. Festival krátkých filmů Praha se blíží

14. Festival krátkých filmů Praha se blíží

21.01.2019

Příběhy nepoddajných žen z oblasti Amazonie, filmy oslavující a reflektující tvorbu fenomenálního švédského režiséra Ingmara Bergmana, kraťasy sekce La Quinzaine z Cannes, enfant terrible… (více)

Režisér

Filmy
2022

Betlémské světlo

2017

Po strništi bos

2014

Tři bratři

2010

Kuky se vrací

2007

Vratné lahve

2001

Tmavomodrý svět

1996

Kolja

1994

Akumulátor 1

 

Jízda

Reklama

Reklama

1991

Obecná škola

Dokumentární
2013

Proso - opereta DJC (koncert)

2010

Film o filmu: Mamas & Papas II - Jak se točily velryby (TV film)

2004

Tatínek

1986

Vesmírná Odysea II (studentský film)

1985

Však su vinař (studentský film)

1984

Sbohem, nádražíčko (studentský film)

Pořady
1992

Písničky divadla Sklep

Divadelní záznam
2012

České nebe: Cimrmanův dramatický kšaft

Krátkometrážní
1988

Ropáci (studentský film)

Producent

Scenárista

Filmy
2022

Betlémské světlo

2017

Po strništi bos

2010

Kuky se vrací

1994

Akumulátor 1

 

Jízda

Dokumentární
2004

Tatínek

1985

Však su vinař (studentský film)

Krátkometrážní
1988

Ropáci (studentský film)

Herec

Host

Kameraman

Související novinky

Ocenění 55. ročníku MFF Karlovy Vary

Ocenění 55. ročníku MFF Karlovy Vary

28.08.2021

Dnes večer proběhlo slavností zakončení 55. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Hlavní cenu letošního festivalu si vysloužil snímek v koprodukci Srbska, Francie, Lucemburska… (více)

Karlovarský festival startuje se Zátopkem

Karlovarský festival startuje se Zátopkem

19.08.2021

55. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary začíná již zítra. Odstartuje světovou premiérou nového českého filmu režiséra Davida Ondříčka Zátopek, který je věnován legendárnímu atletovi… (více)

Zemřela Libuše Šafránková

Zemřela Libuše Šafránková

09.06.2021

Z Prahy přichází velmi smutná zpráva. Svět českého filmu dnes opustila filmová, televizní a divadelní herečka Libuše Šafránková. Před pouhými dvěma dny přitom oslavila své 68. narozeniny. O úmrtí… (více)

Ceny české filmové kritiky – výsledky

Ceny české filmové kritiky – výsledky

02.02.2020

Nejlepším filmem roku 2019 byl českými kritiky zvolen road movie Staříci. Hraný debut Ondřeje Provazníka a Martina Duška o pomstě a spravedlnosti získal kromě nejvyššího ocenění na 10. Cenách české… (více)

14. Festival krátkých filmů Praha se blíží

14. Festival krátkých filmů Praha se blíží

21.01.2019

Příběhy nepoddajných žen z oblasti Amazonie, filmy oslavující a reflektující tvorbu fenomenálního švédského režiséra Ingmara Bergmana, kraťasy sekce La Quinzaine z Cannes, enfant terrible… (více)

Reklama

Reklama