Reklama

Reklama

Mario Mattoli

Mario Mattoli

nar. 30.11.1898
Tolentino, Itálie

zem. 26.02.1980 (81 let)
Řím, Lazio, Itálie

Biografie

Italský režisér Mario Mattoli sám sebe označoval jako filmaře bez talentu a odborné průpravy, přesto dokázal italskou kinematografii obohatit o více než osmdesát filmů, které byly úspěšné u diváků a – jak už to bývá – zatracované kritiky. Pocházel z významné rodiny šlechtického původu, jeho otec Aristide Mattoli působil jako lékař v nevelkém městě Tolentino u jadranského pobřeží a tady se také Mario narodil.

Mario Mattoli vystudoval práva a původně začal pracovat jako právník v proslulém vydavatelství Suvini e Zerboni, které se specializovalo na distribuci hudebnin. Díky tomu se Mattoli začal stýkat s umělci, mezitím se v roce 1924 ve vydavatelství vypracoval na pozici tajemníka, ale svět divadla jej začal přitahovat více. V roce 1927 založil novou pobočku divadelního uskupení Spettacoli Za bum a během několika let z ní vytvořil svébytnou a populární scénu. Opustil zaměstnání právníka a naplno se začal věnovat práci divadelního ředitele, přičemž se mu podařilo získávat do svého souboru později slavné herce v čele s Vittoriem de Sicou.

K práci filmového režiséra se Mattoli dostal víceméně náhodou, když chtěl zfilmovat jednu z divadelních her s jeho herci, všichni oslovení režiséři však byli zaměstnáni jinými závazky, Mattoli se tak filmové režie ujal sám a debutoval komedií PLNÁ RYCHLOST (Tempo massimo, 1934) s již zmíněným Vittoriem de Sicou v hlavní roli. Během třicátých let pak natočil několik dalších filmů, komedií i melodramat, vesměs dnes řazených do tzv. éry bílých telefonů. Za zmínku ale stojí spolupráce s tehdy populárním komikem Erminiem Macariem, s nímž natočil například komedii OBŽALOVANÝ, VSTAŇTE! (Imputato, alzatevi!, 1939); tento film byl jako jeden z dokladů vývoje italské filmové veselohry promítán v nesoutěžní sekci na festivalu v Benátkách v roce 2010.

Za druhé světové války se Mario Mattoli nechal inspirovat vrcholnými díly francouzské kinematografie a realizoval několik dramatických snímků s vyššími uměleckými ambicemi. Pomohl tehdy mimo jiné ke stoupající slávě mladé Alidy Valli, jíž v letech 1938-1945 svěřil velké role v šesti filmech. I v českých protektorátních kinech se tenkrát naši diváci s Alidou Valli mohli seznámit v Mattoliho filmech PROBUZENÉ MLÁDÍ (Ore nove lezione di chimica, 1941) nebo NOCTURNO (Luce nelle tenebre, 1942). Spolupráci s Alidou Valli završil dramatickým příběhem mladé matky, která se za války v nepřítomnosti manžela nechá svést svým sousedem (ŽIVOT ZAČÍNÁ ZNOVU – La vita ricomincia, 1945). Tento film viděly v italských kinech v roce 1945 bezmála tři milióny diváků a Alidě Valli otevřel cestu do Hollywoodu.

Jako jiní režiséři spjatí s érou bílých telefonů, tak i Mario Mattoli měl krátce po válce cestu do filmových studií uzavřenou a jeho filmografie z let 1945-1947 je početně velmi chudá, z této doby pochází jedna adaptace klasické literární předlohy (DVA SIROTCI – I due orfanelli, 1947), což je v jeho filmografii vzácný případ. Koncem čtyřicátých let zahájil Mattoli nový a mimořádně úspěšný útok na italská kina, když své síly spojil s populárním komikem Totò. Ten tehdy stoupal k vrcholům filmové slávy, točil samozřejmě i s jinými režiséry, nicméně 16 filmů realizovaných s Mattolim tvoří v jeho početné filmografii významnou položku. Hned jejich první filmy FIFA E ARENA (1948) a TOTÒ NA TOUR D′ITALIA (Toto al giro d′Italia, 1948) vidělo v kinech devět miliónů diváků a Mario Mattoli se tak stal komerčně nejúspěšnějším režisérem za rok 1948.

Mattoliho nijak netrápila nálepka komerčního režiséra bez vyšších uměleckých cílů, na druhou stranu je nutno přiznat, že s despektem na něj pohlíželo i samotné vedení filmové společnosti Cinecitta a Mattoli musel nejednou čekat s natáčením ateliérových scén, až studio uvolní významnější filmaři. I to bylo příčinou, proč jeho filmy vznikaly často v řádu několika dnů, což se týkalo právě komedií s Totò. Ze spolupráce s jinými herci se sluší připomenout dramatický příběh z počátku 20. století NIČIVÉ PLAMENY LÁSKY (Assunta Spina, 1948) s Annou Magnani v hlavní roli.

I když v padesátých letech pracoval Mattoli i s jinými herci, těžiště jeho tvorby té doby tvořily komedie s Totò. Za neúspěch se považovala návštěvnost v kinech klesající teprve pod tři milióny diváků, což Mattoliho i Totò řadilo mezi komerčně nejúspěšnější filmaře té doby. Naopak kritika se k Mattoliho filmům stavěla značně rezervovaně, některé jejich společné filmy ale dodnes patří ke klasice italské komedie, připomeňme alespoň tituly jako NEAPOLSKÝ TUREK (Un turco napoletano, 1953) nebo BÍDA A VZNEŠENOST (Miseria e nobiltà, 1954). Ve druhém jmenovaném filmu byla partnerkou Totò mladá Sophia Loren, s níž předtím Mattoli natočil historickou komedii DVĚ NOCI S KLEOPATROU (Due notti con Cleopatra, 1953). Totò točil filmy až do své smrti v roce 1967, s Mattolim pracoval naposledy ale již v roce 1961 (JEHO EXCELENCE SE STAVILA POJÍST – Sua Eccellenza si fermo a mangiare, 1961).

Mezitím pod Mattoliho režijním vedením absolvovala svůj filmový debut také populární dvojice komiků Franco Franchi a Ciccio Ingrassia (SCHŮZKA NA ISCHII – Appuntamento a Ischia, 1960). Následně se Mattoli neubránil dobové poptávce po žánru sandálu a meče (MACISTE PROTI HERKULOVI V ÚDOLÍ BÍDY – Maciste contro Ercole nella valle dei guai, 1961) a jeho filmografii uzavírá titul z dalšího tehdy žádaného žánru spaghetti westernů, pojatý ovšem jako parodie (PRO JEŠTĚ MÉNĚ DOLARŮ – Per qualche dollaro in meno, 1966).

Mario Mattoli byl od roku 1928 ženatý s divadelní herečkou Mity Mignone, jejich dcera Marina Mattoli působila v 70. a 80. letech jako asistentka režie. Mario Mattoli zemřel v Římě 26. února 1980 ve věku 81 let. Od roku 2008 probíhá v jeho rodišti v Tolentinu každoročně akce Mattoli si nasce, kde se konají přednášky k jeho rozsáhlé tvorbě a projekce nejslavnějších filmů.

Pavel "argenson" Vlach

Režisér

Filmy
1966

Per qualche dollaro in meno

1964

Cadavere per signora

1963

Obiettivo ragazze

1962

Appuntamento in Riviera

1961

Appuntamento a Ischia

 

Jeho Excelence se stavila pojíst

 

Maciste contro Ercole nella valle dei guai

1960

Mandarino per Teo, Un

 

Muži se rodí

Reklama

Reklama

1959

Guardatele ma non toccatele

 

Non perdiamo la testa

 

Tipi da spiaggia

1958

Come te movi, te fulmino!

 

Totò, Peppino a fanatička

1957

Peppino, le modelle e chella là

1955

Le diciottenni

 

L’ultimo amante

1954

Bláznivý lékař

 

Bída a vznešenost

1953

Due notti con Cleopatra

 

Neapolský turek

 

Siamo tutti inquilini

1952

Cinque poveri in automobile

 

Vendetta... sarda

1951

Accidenti alle tasse!!

 

Anema e core

 

Arrivano i nostri

 

Il padrone del vapore

1950

Cadetti di Guascogna, I

 

Inafferrabile 12, L'

 

Totò Tarzan

 

Vedovo allegro, Il

1949

Adamo ed Eva

 

I Pompieri di Viggiù

 

Signorinella

1948

Assunta Spina

 

Fifa e arena

 

Il fiacre N. 13

 

Totò al giro d'Italia

1947

Due orfanelli, I

1946

Partenza ore 7

1945

Vita ricomincia, La

1944

Circo equestre Za-bum

1943

Ho tanga voglia di cantare

 

La vispa Teresa

 

L’ultima carrozzella

 

Valle del diavolo, La

1942

Labbra serrate

 

Neviditelná pouta

 

Stasera niente di nuovo

 

Tre aquilotti, I

1941

Nocturno

 

Ore 9: Lezione di chimica

1940

Abbandono

 

Miseria e nobiltà

 

Non me lo dire!

1939

Ai vostri ordini, signora...

 

Eravamo sette vedove

 

Imputato alzatevi!

 

Lo vedi come sei... Lo vedi come sei?

 

Mille chilometri al minuto!

1938

Dama bianca, La

 

Eravamo sette sorelle

 

Il destino

 

Il trionfo dell'amore

 

L'ha fatto una signora

 

La damigella di Bard

 

Nonna Felicita

1937

Felicità Colombo

 

Gli ultimi giorni di Pompeo

 

Questi ragazzi

1936

L'uomo che sorride

 

Musica in piazza

 

Sette giorni all'altro mondo

1935

Amo te sola

1934

Tempo massimo

Seriály
1965

Za-bum N. 2

Herec

Filmy
1934

Tempo massimo

Reklama

Reklama