foto

Abel Korzeniowski

  • nar. 18.7.1972 (44 let)
    Krakov, Polsko
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Abel Korzeniowski (občanským jménem Adam Korzeniowski) je polský skladatel filmové, divadelní i orchestrální hudby. Již od raného dětství žil v inspirujícím prostředí; jeho matka je cellistka, oba bratři Antoni a Andrzej jsou také hudebníci. Jeho první zkušeností s filmem byla spolupráce s tehdy začínajícími režiséry Borysem Lankoszem a Mariuszem Palejem pro jejichž krátkometrážní a dokumentární filmy složil svou první filmovou hudbu. Tato spolupráce pokračovala i po celou dobu jeho studia instrumentální hudby, během něhož se specializoval na smyčcové nástroje, zvláště na violoncello. V letech 1992-1997 zhudebnil Lankoszovy filmy: POJEDYNEK, GDY ODLATUJA WÓZKI, OCZAMI DZIECKA, PINOKIO, KOMIN, KOLEKCJA, ZLOTA NIC a Palejův snímek: GLOSY W CIEMNOSCI. Ve svých 22 letech pak Korzeniowski poslal jednu demonahrávku Jerzymu Stuhrovi. Krátce poté ho režisér požádal, aby vytvořil hudbu pro jeho inscenaci "Macbeth". Když v roce 1996 absolvoval první etapu svého studia, byl již dobře známým a respektovaným skladatelem filmové i divadelní hudby. Jeho skladby byly uváděny na nejvýznamnějších filmových festivalech v Polsku, Německu, Slovensku, Moldavsku a Ukrajině.

V roce 2000 byl za svou hudbu pro Stuhrův film VELKÉ ZVÍŘE vyznamenán na 25. filmovém festivalu v Gdyni „Zlatým lvem“. Na tomto filmu pracoval téměř rok, podrobně studoval scénář a účastnil se natáčení, aby se vcítil do nálady jednotlivých scén. Svou představu dokonalého soundtracku tehdy charakterizoval takto: „Myslím, že by to měla být taková hudba, která způsobí, že divák si nedovede představit jinou podobu filmu než tu, kterou viděl.“ Ve stejný rok uzavřel s vyznamenáním navazující studium Akademie muzycne v Krakově na katedře skladby, dirigování a hudební teorie ve třídě Krzysztofa Pendereckého (V letech 1999-2001 působil na této katedře jako asistent). Během studia obdržel tvůrčí stipendium města Krakova v kategorii hudební kompozice. Po práci na divadelním představení „Kafka“ (jeho výkon byl oceněn cenou „Ludwik“ v roce 2002), však zavedenou pozici v Krakově opouští a s manželkou (hudebnicí) se stěhuje do Varšavy.

Po příjezdu do Varšavy začal Korzeniowski komponovat pro Lankoszův kontroverzní film VÝVOJ o životě obyvatel domu pro duševně choré. Za toto dílo obdržel prestižní „Golden Gate Award“ na 45. filmovém festivalu v San Franciscu. V roce 2001 byl časopisem „Film“ oceněn „Zlatou kachnou“ za mimořádný úspěch v oblasti filmové hudby. Ve stejné době byl rovněž časopisem „Cinema“ zahrnut do top seznamu polských filmových skladatelů. V roce 2001 měla v Berlíně premiéru jeho symfonie „Hypnóza“ (v provedení Sinfonietta Cracovia pod taktovkou Krzysztofa Pendereckého). Představení živě vysílalo Deutsche Radio.

V roce získal 2002 cenu Jańcia Wodnika za soundtrack k filmu ANIOL W KRAKOWIE na festivalu ve Wrześni. V roce 2004 pak vytvořil novou partituru pro legendární Sci-Fi Fritze Langa METROPOLIS. Monumentální 147 minutová skladba pro devadesátičlenný orchestr, šedesátičlenný sbor a dva sólové hlasy ambiciózně přetlumočila němý film z roku 1927. Skladatelovým záměrem bylo přiblížit film současnému divákovi, zbavit jej domnělých konotací s nacismem, dát „nereálnosti“ města novou dimenzi. Dílo opět provedla Sinfonietta Cracovia pod vedením Tadeusze Karolaka. Tato událost byla rozhodujícím okamžikem jeho mezinárodní kariéry. V roce 2005, během 14. mezinárodního filmového festivalu v Moskvě, získal Korzeniowski „Golden Knight Award“ za nejlepší hudbu pro film POČASÍ NA ZÍTRA.

V roce 2006 se skladatel přestěhoval do Los Angeles, aby se mohl naplno věnovat své kariéře v Hollywoodu. Zde spolupracoval na filmu POLOČAS ROZPADU TIMOFEJE BEREZINA. Jako skladatel se podílel rovněž na filmech: 30 DNÍ DLOUHÁ NOC, BITVA O PLANETU TERRA 3D, WHAT WE TAKE FROM EACH OTHER, TICKLING LEO, DOZNÁNÍ a COPERNICUS‘ STAR. Celosvětové slávy se Korzeniowski dočkal zejména po té, co zhudebnil režijní debut Toma Forda SINGLE MAN. Hudba, která umocnila vizuální vytříbenost toho filmu, byla kritikou velmi chválena a získala také nominaci na Zlatý glóbus, dále „San Diego Critics Award“, ceny AFT, ICS, IFMCA, nominaci na cenu WSA, a konečně objev roku a cenu publika v rámci „World Soundtrack Awards“.

Abel Korzeniowski je jedním z nejtalentovanějších skladatelů současné mladé generace. Není pochyb o tom, že ho čeká skvělá kariéra, zbývá tedy jen doufat, že si udrží svou dosavadní úroveň.

Travis "Taxikář" Bickle

Skladatelská filmografie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace