Reklama

Reklama

Nino Besozzi

Nino Besozzi

nar. 06.02.1901
Milán, Itálie

zem. 02.02.1971 (69 let)
Milán, Itálie

Biografie

Herec Nino Besozzi počátkem 30. let dvacátého století vstoupil mezi přední milovníky italského filmu, a i když nepronikl do první ligy (kam patřili například Vittorio de Sica nebo Amedeo Nazzari), ještě řadu let po druhé světové válce byl oblíbeným představitelem elegantních seladonů. Narodil se v Miláně jako Giuseppe Besozzi a již od roku 1919 hrál divadlo v Sieně, během dvacátých let vystřídal postupně několik divadelních společností, hrál s legendami italského divadla, například s Irmou Gramaticou nebo Ruggerem Ruggerim, jeho parketou se staly především komedie.

Do světa filmu jej přivedl režisér Goffredo Alessandrini, který jej pověřil hlavní rolí mladého bankéře Roberta Berriho v romantické komedii SEKRETÁŘKA (La segretaria privata, 1931). Nenáročný námět o chudé dívce, která získá lásku svého zaměstnavatele, byl ve stejném roce zfilmován i v dalších zemích a přes nevysoké kvality se těšil značnému diváckému zájmu. S Elsou Merlini, jíž titulní role sekretářky přinesla slávu, se pak Besozzi setkal před kamerou ještě několikrát (TŘICET VTEŘIN LÁSKY - Trenta secondi d'amore, 1936; DÁMA V BÍLÉM - La dama bianca, 1938).

Jenom během třicátých let natočil Nino Besozzi přes dvacet titulů, v nichž hrál vesměs hlavní role a setkával se s největšími kráskami tehdejšího italského filmu jako byla například Elsa de Giorgi (VŽDY TĚ BUDU MILOVAT - T'amero sempre, 1933) nebo Assia Noris (NINO, NEBUĎ HLOUPÁ - Nina non far la stupida, 1937), několikrát bylo krásných hereček v jednom filmu i více, jak ostatně vyplývá z názvů BYLO NÁS SEDM SESTER (Eravamo sette sorelle, 1938) nebo TŘI DÍVKY HLEDAJÍ MANŽELA (Tre ragazze cercano marito, 1943), nutno ale dodat, že většinou se jednalo o nepříliš náročné veselohry nebo melodramata spadající do éry tzv. bílých telefonů. Kromě pokračujících aktivit v divadle začal Nino Besozzi ve třicátých letech pracovat také pro rozhlas.

K náročnějším hereckým úkolům se Nino Besozzi dostal ve 40. letech, titulní postavu slavného skladatele Gioacchina Rossinoho ztvárnil v kritiky dobře přijatém životopisném snímku ROSSINI (1940), zajímavé příležitosti mu pak několikrát poskytl režisér Camillo Mastrocinque (MASKA A TVÁŘ - La maschera e il volto, 1942). Po válce mu popularitu přinesl divácky velmi úspěšný film PRYČ S BÍDOU (Abbasso la miseria, 1945), v němž vytvořil manželský pár se slavnou Annou Magnani. Stejně tak jako ve filmu, tak i na divadle mezitím přešel k dramatičtějším polohám (Bezvýznamná žena od O. Wilda).

V padesátých letech se Nino Besozzi věnoval hlavně divadlu, zatímco film mu přinášel již jen vedlejší role, objevil se ale v několika úspěšných komediích (STALO SE VE VĚZNICI - Accadde al penitenziario, 1955), stále oblíbenému Vittoriu de Sicovi sekundoval v letní romantické komedii DOVOLENÁ NA ISCHII (Vacanze a Ischia, 1957), ze stejného soudku byl také film AZUROVÉ POBŘEŽÍ (Costa Azzurra, 1959), tentokrát v hlavní roli s Albertem Sordim. Naši diváci se s ním mohli seznámit po boku Sophie Loren ve filmu ŠTĚSTÍ BÝT ŽENOU (La fortuna di essere donna, 1956), kde hrál producenta Magnana. Jestliže Besozziho filmografii padesátých let dominovaly komedie, tak i na jevišti se vrátil ke komediálnímu žánru a hrál zejména v dílech domácích autorů.

Četnější spolupráci navázal později také s televizí, kde od konce 50. let hrál v adaptacích divadelních her a seriálech, po delší době se objevil před filmovou kamerou v režii Alberta Sordiho (PROMIŇTE, JSTE PRO NEBO PROTI? - Scusi, lei è favorevole o contrario?, 1966), jeho filmografii uzavírá postava plukovníka ve slovenském filmu Juraje Jakubiska DOVIDENIA V PEKLE, PRIATELIA (1970), který se však k našim divákům dostal až v roce 1990.

Nino Besozzi zemřel v Miláně 2. února 1971 jen pár dnů před svými 70. narozeninami.

Pavel "argenson" Vlach

Reklama

Reklama