Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Krimi
  • Dokumentární

Oblíbené filmy (10)

Tenká červená linie

Tenká červená linie (1998)

Kamera v Tenké červené linii volně přechází od vojákovi k vojákovi, z nichž každý je výsledkem toho, co z nich válka utvořila nebo tvoří. Vidíme jejich výraz, cítíme a chápeme jejich pohnutky, natolik rozdílné a přesto stále pochopitelné. Slyšíme jejich vnitřní hlasy, soucítíme s nimi, získáváme o nich přehled, byť ne celkový, ale dostačující. Přílišná explikativnost by ani v Malickově (ne)válečné kontemplaci nebyla na místě, jen by znevažovala mikrosvět v němž vojáci při bitvě žijí. Trefně to definuje seržant Welsh při rozhovoru s vojínem Wittem: „Neexistuje žádnej další svět, kde všechno bude v pohodě. Je jenom tenhle svět. Jenom tahle hrouda.“ Žádný jiný výrok ve filmu by snad lépe nevyjádřil mikrokosmos, ve kterém vojáci na ostrově žijí. Nakonec i vojín Witt dochází k tíživé pravdě: vidí pravý opak toho jiného světa (ráje), vůči němuž se pobytem a poznáním pekla odcizil. Ani on neunikl dostředivé síle válečného utrpení (famózní střih a jízda kamery při útoku na vesnici), které je přenášeno v různých podobách na všechny postavy a pohlcuje je, byť jsou nuceni se mu vehementně ubránit.

30 minut po půlnoci

30 minut po půlnoci (2012)

Zčásti antiteze ke snímkům tematizujících pátrání; zejména v tom, že zde splnění úkolu není nijak glorifikováno a už vůbec ne nikterak heroizováno, bin Ládin tu není ani tak ztělesnění zla jako spíše neurčitelná a neobjevitelná entita tam někde na druhém konci světa. Zero Dark Thirty je ve společensko-historickém kontextu USA portrétem nedávno minulého zeitgeistu - není to kriminální film s mustrem nastolení problému-pátrání-vyřešení, film Kathryn Bigelowové se soustředí ne na výchozí (11. září) či na konečný bod (samotná akce), ale tematizuje jeden velký a zdánlivě nekonečný proces vedoucí k bin Ládinově smrti, který je výrazem Mayiny posedlosti po jeho dopadení. Žádná velká katarze - jen střídmá radost a podání ruky jako gesto odvedení dobré práce. A Mayin smutek, která najednou - po probírání se množstvím mnohdy mylných dat a překonání několika kritických chyb - ztratila svůj životní cíl. „Possible jackpot“ roku 2012.