Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Horor
  • Animovaný

Poslední recenze (1 203)

plakát

La Vie à l'envers (1964) 

Šedesátá léta byla zlatým věkem francouzského filmu: věkem experimentování, nových výrazových prostředků a hluboce angažovaných i hluboce osobitých (dušezpytných) témat. Nelze se tedy divit, že se "svěží vánek", který "novovlnaři" začátkem šestého desetiletí vnesly do francouzské kultury, propsal i do méně známého (ale ostatně i méně kvalitního) a ne tak historicky důležitého filmu (v porovnání s všemi těmi Godardy a Truffauty), celovečerního debutu Alaina Jessuy - La Vie à l'envers (Život naruby), snímku, jemuž vévodí standardně výborný výkon Charlese Dennera, jenž je zřejmě hlavním důvod, proč film vidět. Ale vraťme se k nakousnutému tématu: kde se Alain Jessua stýká se svými současníky? Třebas na rovině obsahu: i přestože Dennerův Jacques Valin rozpoznatelně trpí psychickým onemocněním, ve filmu skoro absentuje medicinský diskurz a psychiatrický aparát - blíže než dejme tomu k Johnu Nashovi z Čisté duše má k Camusově Mersaultovi z románu Cizinec, jakoby nemocným nebyl vymykající se (přecitlivělý a rebelující) jedinec, nýbrž většinová společnost; za mě je to jeden z definičních znaků filmů francouzské nové vlny totiž, že hlavní hrdinové jejich filmů zakouší sociální vyloučení a bolestivě prožívají absurditu lidské existence. Poděkování pak samozřejmě patří Willymu Kufaltovi, který mě na existenci tohoto filmu upozornil a nasměroval mě na Netflix, kde ho lze zhlédnout (platí k datu 27.2.2024). 65 %

plakát

Hoffman (1970) 

Film jsem zatoužil vidět, jelikož jsem se doslechl, že v něm Peter Sellers ztvárňuje zápornou roli (spoiler co na tom, že je v závěru jeho "padoušství" relativizováno? spoiler), to jsem si zkrátka nemohl nechat ujít; nevím, jestli si v nějakém dalším filmu střihl Sellers roli morálně pochybného chlapíka? A asi jsem dobře udělal, že jsem filmu tu šanci dal, tím jak je Hoffman (1970) vystaven jakoby divadelní inscenace (až na výjimky kamera neopustí prostor Hoffmanova bytu), dává spoustu prostoru předvést hercům (kromě zmíněného Sellerse hlavně Sinéad Cusack v úloze slečny Smithové) co v nich vězí. Osobně mám tyhle komorní, konverzační snímky velice rád, a tak mě mrzí, že nemohu jít s hodnocením na více než tři hvězdičky. Holt mě finále filmu ideově děsí, resp. děsí mě, kterak Alvin Rakoff odlehčuje tam, kde by měl přitvrzovat (celou dobu jsem přemýšlel, jak by tenhle film mohl vypadat, kdyby ho točil A. Hitchcock jakožto svůj typický thriller). Poučen feminismy (feminismy, jelikož stejně jako neexistuje jednolitý liberalismus nebo konzervatismus, neexistuje ani jednolitý feminismus), mám za to, že sebevědomé (tj. znající svou cenu) ženy spoiler nemají důvod se zamilovávat do mužů, kteří o nich mluví s despektem misogyna a erotomana (lhostejno, že tím skrývá svou bolest z předešlých milostných selhání a z ní pramenící současné nejistoty) a že po vztahu chtějí víc, než aby z nich potencionální životní partner udělal pomyslného kanárka ve zlaté kleci spoiler. Poněkud ošklivě by se dálo říct, že pod všemi těmi společenskými změnami posledních padesáti let, tenhle snímek krapet zplesnivěl. Poděkování pak samozřejmě patří Willymu Kufaltovi, který mě na existenci tohoto filmu upozornil a nasměroval mě na Netflix, kde ho lze zhlédnout (platí k datu 5.3.2024). 60 %

plakát

Lucemburk, Lucemburk (2022) 

Musím říci, že mě zmátla netflixovská anotace (konkrétně: "vyrazí proto z Ukrajiny až do dalekého Lucemburku"), po jejím přečtení jsem usoudil, že mě čeká typická komediální road movie, a tak jsem měl celou první hodinu (možná to bylo i o něco málo déle), jenž se odehrává na Ukrajině, nepříjemný pocit, že mi film něco upírá, že se neumí odšpuntovat, ptal jsem se sám sebe, tak kdy už konečně vyrazí na tu dalekou cestu? Tady vidíte, jak ošidné může být číst anotace (a proč to obvykle nedělám; ale když tahle měla pouhé dva řádky...)! Nakonec jsem však rád, že mi bylo nabídnuto něco docela jiného (spoiler obrázek toho, jaký vztah mohou synové zaujmout k otci, který je v dětství; jak se v dospělosti mohou (ne)vyrovnat s jeho odchodem; jaký může mít tato událost a její rozdílné čtení vliv na jejich životní cesty spoiler), kdyby to skutečně vyprávělo pouze o daleké cestě dvou naprosto rozdílných a rozhádaných bratrů za umírajícím otcem, muselo by to skončit tím nejkřiklavějším klišé, totiž jejich usmířením nad otcovou smrtelnou postelí. Takhle mi finální rozuzlení přišlo mnohem osobitější a promyšlenější (v protikladu k žánrové kinematografii), za což jsem se rozhodl udělit onu čtvrtou hvězdičku (o které jsem byl dlouho přesvědčen, že ji tento film ode mne nezíská; inu, vyplatí se čekat až do konce). 70 %

Poslední hodnocení (3 532)

Scapinova šibalství (1980) (TV film)

27.03.2024

Jízda do Ox-Bow (1942)

26.03.2024

Dálava (2019)

24.03.2024

Hezké holky (1960)

24.03.2024

Síla (2021)

23.03.2024

Tři barvy: Bílá (1994)

23.03.2024

Pilát Pontský, onoho dne (1991) (TV film)

21.03.2024

Španělé v Praze (1987) (TV film)

20.03.2024

John Adams (2008) (seriál)

18.03.2024

Reklama

Poslední deníček (62)

TOP 2023

Rok se s rokem sešel, čas na výměnu oblíbených filmů/seriálů. Viz zde.