Recenze (1 055)
Chudáčci (2023)
JO! Nejelpší film po snad 15 letech (od Benjamina Buttona). Konečně zas film, co nemá slabé místo, vy se při sledování modlíte, ať je delší, a víte, že se na něj budete kdykoli rádi koukat znovu (za měsíc, za rok, za 10 let, za 20 let..). Je to gejzír kreativity, humor, napětí, láska, sex, dojetí. Nádherná výprava s přehnaně stylizovanou belle epoque (už je tu několik zmínek o Burtonovi, ale až takhle dobré to Burton neměl nikdy, navíc vždy točil mládeži přístupné filmy, pche). Baxterova laboratoř plná pozoruhodných výtvorů, od pospojovaných zvířátek po hlavní hrdinku - dospělou ženu s duší dítěte, která se ale postupně učí a moudří. Frankenstein s růží pro Algernon. Výkon Emmy Stone je fantastický a toho Oscara získat musí (ale holt ho dostane zamlklá puťka Gladstone, aby mohla být první Indiánkou s touto cenou). Skvělý slizák Ruffalo. I Dafoe mě tu bavil, a je namaskovaný tak, že je větší fešák než ve skutečnosti. Nečekaný twist 20 minut před koncem. Krásný design titulků i hudba. Prostě životní film pro všechny zúčastněné a instantní klasika.
Zóna zájmu (2023)
Filmu jsem věřil i přesto, že se mi žádný Glazerův film zatím nelíbil. A vyplatilo se. Nápad je geniální a Glazer to celé poskládal naprosto s přehledem. Sledujeme Hössovu rodinu při běžných činnostech, jaké dělá snad každá rodina (zahrádkaření, koupání, plánování lepších pecí na spalování Židů, plánování společné dovolené, apod.) a do toho jen tak mimochodem v pozadí vidíme/slyšíme kouř a střelbu, jejichž kontext je děsivý, ale postavy se ničím nevzrušují. Skvělá kamera a dekorace (prý se to fakt točilo u Osvětimi, domy za zdí nejsou trik), mírně nepřirozené barvy, skvělá práce se zvukem. A ten konec!!! Prostě jasný film roku...kdybych o týden později neviděl Chudáčky. Ale 2. místo je také pěkné. Jen váhám, zda číst knihu, podle synopse má s filmem společného jen název a koncentrák (dokonce ani Hösse ne).
Taylor Swift: The Eras Tour (2023) (koncert)
Vyrazili jsme tento víkend na Hranice (2023) a na Taylor Swift, to je takový nový Barbenheimer:) Z Taylor Swift byl nakonec jeden z nejnezapomenutelnějších kinozážitků, vždyť kdy jindy se vám stane, že většina sálu nesedí na sedačkách, ale tancuje dole před plátnem? Koncert to byl velkolepý, obrovský několikapatrový stadion, ozářený tisíci světýlek z mobilů, obrovská projekční obrazovka, obrovské pódium (které je také obrazovkou), úžasné dekorace, skoro s každou písní se měnící (třeba klavír porostlý mechem (Jakub Dvorský likes this), scénky s komparsem, a kostýmy od slavných návrhářů (já je teda neznal, ale prý jsou slavní jako Ronaldo ve fotbale), skoro s každou písní se měnící. Film je skutečně jen záznam koncertu a Taylor tam naštěstí moc nemluví. Tím nechci říct, že je hloupá, to rozhodně není (koukněte na dokument Miss Americana (2020)), já jen nemám rád žvanění na koncertech. Z filmu je oprávněně megahit vydělávající stamiliony. Tedy ne u nás, ČR je tradičně co se týče hudby 100 let za opicema. Ani nevím, jestli ji u nás hrajou v rádiích. Já poslouchám jen Radio 1 a tam ji teda nehrajou:) Jestli posloucháte normální hezké české rádio, dejte mi vědět do pošty, pls. Na koncertě zazní skladby skoro ze všech desek, škoda jen, že jich nebylo víc z desek Folklore a Evermore, které jsou zdaleka nejlepší (protože tam spoluskládal hudbu Aaron Dessner z The National, což je jedna z nejlepších skupin všech dob, to jako bez debat). Vážně, i pokud posloucháte alternativnější hudbu, nějakým omylem jste zabloudili na profil tohoto filmu a z ukázek máte kopřivku, tak tahle dvě alba zkuste. Ale i skladby z diskodesek nebo countrydesek, které by mě doma moc nebavily, dokážou v této formě strhnout. K filmu mám jen tři výtky, dvě drobné, jednu větší: 1) bezdůvodně vyšší cena vstupného. Tedy ono to důvod má, ale cenovou politiku Taylor bych tu nerozebíral. Haló, Cinema City, když lístek stojí v USA 19,89 USD a v EU 19,89 EUR (s odkazem na album 1989), proč u nás nestojí 19,89 Kč, he? Ehm, no nic. 2) opatřit záznam koncertu titulkama pro neslyšící typu "(AUDIENCE CHEERING)" je debilita, která je užitečná pro 0% a otravná pro 100% lidí, kteří do kina přijdou 3) a hlavní výtka je, že film zažil předčasný vrchol s písněmi z alba 1989 a dvěma akustickými překvapeními, pak ale následovalo ještě pět spíše slabších skladeb z poslední desky Midnights, kdy už se neubráníte pohledům na hodinky. Neříkám, že by se měly vypustit, ale nové skladby se většinou zařazují na začátek, ne na konec setlistu...
#annaismissing (2023)
Skvěle napsaný i natočený moderní thriller od dalšího z mladých nadějných tvůrců. Žádná postava není černobílá a žádný ze zvratů není úplně jednoznačný, takže po skončení filmu si budete mít o čem povídat. Film představuje i několik nových mladých hereckých talentů, a byť jejich výkony nejsou vždy 100% přesvědčivé, možná z nich budou další hvězdy českého filmu. Jo, a klidně na to můžete jít, i když jste neviděli #martyisdead, návaznost je velmi volná.
Nothing Compares (2022)
Perfektní dokument o jedné z nejvýznamnějších osobností světové hudby. Hlavně lidé, co si myslí, že Sinéad byla něco jako Celine Dion a zpěvačka jednoho hitu (protože na českých rádiích uslyšíte jen ten jeden) budou asi dost překvapeni, ale i lidé, co její tvorbu znají (např. já) se dozví mnoho nového, zejména o jejím dětství, vztahu k církvi, a uvidí jak to měla v hlavě srovnané už ve 20 letech (bohužel po 40 se jí to zase odrovnalo, ale to už je jiný příběh, kterému se film nevěnuje).______ Sinéad a tento film toho udělali proti zneužívání dětí víc než celý Sound of Freedom, bohužel ho tolik lidí neuvidí.______ fun fact: Dědicové umělce dříve známeho jako Prince zakázali použít ve filmu Sinéadinu verzi Nothing Compares 2 U. Ale nevadí to, stejně jste ji slyšeli 100x, aspoň zbyl prostor na jiné skladby.
Red Rooms (2023)
Velmi originální, intenzivní film, který vás zadupe do země, přestože v něm nic brutálního neuvidíte (slovo "neuvidíte" podtrhuji). Zpočátku až dokumentárně vyhlížející soudní drama vygraduje do neuvěřitelně silného zla a teroru (psychického). Jednohvězdičkových názorů si nevšímejte, očividně jsou v menšině a navíc mimo. Než začnete psát něco o modelce hackerce, tak si uvědomte, že hlavní "hrdinka" není žádná hackerka, jen umí dobře googlovat (pardon, duckduckgovat), ani geniální pokerová hráčka, počítač jí ukazuje pravděpodobnost výhry a v závěru měla prostě kliku._______ Nejlepším důkazem toho, o jak dobrý film jde, je umístění v první desítce divácké ceny, kde se většinou umisťují jen nekonfliktní feel good filmy.
Blažiny lekce (2023)
Strhující sociální drama (v tom nejlepším smyslu) o důchodkyni okradené šmejdy. Film má hned několik vrcholů - telefonát se šmejdem krátce po začátku, při kterém si možná budete říkat, jak je blbá, ale zažít to naživo, asi byste mluvili jinak. Dále twist v druhé půlce filmu, kdy hlavní postava zareaguje na svou situaci nečekaným, ale ne zas úplně nelogickým způsobem. No a pak poslední minuta filmu a závěrečné titulky, při kterých nehraje hudba, ale jsou jen slyšet kroky. Film má jeden z nejvíc zdrcujících závěrů (víc než v Glory!), co jsem kdy viděl a teď trochu lituju, že jsem film neviděl ve Velkém sále s lidma. Tipuju nejdřív hrobové ticho a pak standing ovation.
Minulé životy (2023)
V podstatě standardní jihokorejská romanťárna, která vzbudila pozornost, protože je americká a tudíž má mnohem větší dosah a dostala se k širšímu publiku, pro které je to něco nového. Ale samozřejmě je to výborný film a dojat jsem byl.
Úsvit (2023)
Jsem rád, že tu vyrůstá mladá generace tvůrců, jejichž filmy vypadají světově a ne jako další Hřebejk. Tohle je po výtvarné i hudební stránce špička, a naštěstí i po stránce příběhu je to zajímavé, i když občas vidím ve filmu spíš názory tvůrců než jejich postav. Doufám, že to půjde na Oscary. A po premiéře na uložto (R.I.P., opravuji na: Netflixu) očekávám pokles hodnocení na 60% :(
Babylon (2022)
Audiovizuální orgie, co nenudí ani po třech hodinách (narozdíl od jiných audiovizuálních orgií z letošních Oscarů (nebudu jmenovat, aby se Danielové neurazili), které nudí i při pouhých dvou a půl hodinách). Škoda, že film na Oscarech ostrouhal (narozdíl od jiných...), asi je pro Akademiky až moc dobrý.