Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Krimi

Oblíbené seriály (10)

Yellowstone

Yellowstone (2018)

Tak pokud chtěl někdo odpověď, jakým způsobem zacílit moderní western, Yellowstone je ta správná odpověď. Žádný krvavý brak jako Kosti a skalp či Osm hrozných! Na moderní western se nesmí přes hektolitry krve, ale skrze příběh, zachovávající ducha původních příběhů z Divokého západu. To vše se zde Tayloru Sheridanovi naštěstí povedlo na výbornou a stvořil tak moderní příběh o rodinných hodnotách a nevyzpytatelných stezkách spravedlnosti, které v sobě kloubí jak staré westernové historky, tak do jisté míry mafiánské drama. Za správnou cenu jsou všichni na prodej! Yellowstone je testosteronový zážitek se vším všudy, zasazený do malebné krajiny Montany, plný vražd, politiky a divokých koní. Občas mi seriál připadal jako moderní Legenda o vášní a tu já moc rád. Většina rolí excelentně zahraných, samozřejmě všem kraluje Kevin Costner a Kelly Reilly. Scenárista a režisér Taylor Sheridan je jedním z nejzajímavějších tvůrců současnosti a vždy se těším na další jeho další příběh...

1883

1883 (2021)

Seriálovému Yellostoneu jsem se snažil nějakou dobu vyhýbat. Nakonec jsem neodolal a nechal se zcela pohltit rodinou ságou v neo-westernovém kabátku zasazené mezi kopci malebné Montany. Jenže Taylor Sheridan jde dál a nechává nás nahlédnout do krvavé historie rodiny Duttonů v časech, kdy Divoký západ byl vážně divoký a prériemi projížděly kolony přistěhovalců mířících za svým americkým snem kamsi do Oregonu. Jenže, tohle byly časy, kdy na prériích najdete i vrahy, zloděje koní a hrstky indiánů, jenž prozatím unikly genocidě vyvolané bílým mužem... Tak tohle je pecka! Nejlepší westernový seriál jaký jsem kdy viděl a vlastně i western obecně za posledních pár desítek let. Nádherná výprava, výtečná hudba a povedené obsazení. Mého oblíbence, matadora Sama Elliotta skvěle doplnili další, zejména mě bavil výkon i ve skutečnosti manželského páru country hvězd Faith Hill a Tima McGrawea... Nádhera! Kde v prvních epizodách sledujeme pomalejší rozjezd pak s blížícím se koncem série napětí a obrátky stoupají... až do emotivně nabité poslední epizody, jenž je pro některé postavy vlastně začátkem a zrodem legendy o rodině rančerů, kteří si pevnou rukou podrobili Montanu. A proto se nemůžu dočkat dalšího střípku z téhle ságy, nazvané znovu prostě "1923", kde se na Duttonovu rodinu mrkneme v časech prohibice. Něco mi říká, že to zase bude pecka...

1923

1923 (2022)

Tak se nám ten Duttonovský vesmír pěkně rozrůstá. Dostáváme tady nepřímé pokračování série 1883 a přesouváme se do časů, kdy se starý svět střetl s tím novým, časů po první světové válce, kdy Ameriku opanovala prohibice a Duttonovic rodina musí čelit nelítostnému tažení obchodníka, prahnoucího po jejích pozemcích, plných zlaté rudy... Tak tohle je opravdu monumentální! Seriál, na kterém i bez využití počítačových kouzel cítíte, že cestujete po celém světě. Montana je Montana, Afrika je Afrika, ne nějaké blbé studiové kulisy. Ano, tenhle seriál je rozmáchly a sleduje hned několik dějových linek, více či méně zajímavých. Osobně mě nejvíc baví linie z Montany, kde stárnoucí Jacob Dutton a Cara Duttonová svádějí boj za rodinné hodnoty a dědictví. Oba výtečně zahráli Harrison Ford a Helen Mirren. Jejich bolest budete sami prožívat! Taylor Sheridan jde opět až na krev, nebojí se místy pomalejšího tempa vyprávění a buduje ságu způsobem, že žádná z postav si nemůže být jista tím, zda přežije další epizodu. Je to skvělé, je to drsné a je to přesně takové, jaké jsem doufal, že bude. Takže, jak často u svých oblíbených seriálu říkám, už se nemůžu dočkat další řady...

Starosta Kingstownu

Starosta Kingstownu (2021)

A je to tu znovu. Marně se snažím vzdorovat dalšímu televiznímu projektu pod kterým je podepsaný Taylor Sheridan. Nutno říct, že jsem to vydržel dlouho, protože na rozdíl od Yellowstoneu a 1883 mě prostředí gangů, drog a basy až tak moc nelákalo. No, ale stejně jsem podlehl. Dostal jsem totiž chuť na testosteronovou zábavu, právě takovou jakou Sheridan umí. A tenhle svět je od první chvíle temný jako kafe říznuté horkým asfaltem. Nic není černobílé, ta tam jsou lehké mantinely mezi dobrem a zlem. Uprostřed toho všeho balancuje bývalý trestanec v podání Jeremy Rennera, který své zkušenosti vložil do práce poradce ostatních vězňů a jejich rodiny. Ač to není žádný svatoušek, divák mu musí fandit, protože i když opravdu nejedná v rukavičkách, stále je směrován svým neochvějným morálním kompasem... Seriál z počátku vyžaduje větší soustředění, aby divák dokázal zachytit motivace postav, jejich roli v příběhu a vůbec, aby se v postavách dokázal zorientovat. Odměnou mu je další parádní sheridenovka. Za mě nečekaná spokojenost a budu se těšit na pokračování. No a vzhledem k tomu, že Taylor Sheridan oznámil několik dalších projektů, tak začínám mít strach, že v té bedně za chvíli nebudu hledět na nic jiného. Ale co se dá dělat, když ono je to všecko vážně dobrý...

Bosch

Bosch (2014)

Přiznám se, že mi nějakou dobu trvalo najít si cestu k detektivu Boschovi. Ne že bych se obával, že to nebude dobré, ale prostě nebyl čas a tak jsem se k seriálu dostal až nyní, kdy jsou venku 4 série. A dal jsem si je pěkně všechny během jednoho týdne... Tenhle seriál je špička televizní detektivní tvorby! Harry Bosch je nekompromisní policejní veterán s jasnou představou spravedlnosti, drcen v soukolí moderního světa zločinu, korupcí policejního sboru a politiky. Mimoto je však starostlivý a milující otec dospívající dcery. Nevídaně komplexně napsaná postava, navíc výtečně zahrána skvělým Titem Welliverem. Stejně tak celá příběhová linie je parádní! Nesoucí v sobě prvky noiru a oldschool detektivky. Možná je na škodu, že se zde mísí v každé sérii více knih, i tak je to však spojeno s lehkostí a na konci poslední epizody vše zapadne kam má. Tahle forma, kdy se jeden případ řeší těch deset dílů a prolíná s dalšími, leckdy mikropříběhy mě baví a ukazuje jasný rozdíl mezi Boschem a kupříkladu rychlokvaškami CSI. Baví mě i ta soukromá linka života Harryho Bosche, nabitá emocemi a skutečně mě zajímalo, jak se Harryho vztahy a pátraní po vrahovi v odloženém případu jeho matky, bude dále vyvíjet. Prostě, ta kvalitní literární předloha od mistra moderní detektivky Michaela Connellyho z toho jde cítit v každé minutě. Musím také vyzdvihnout soundtrack, protože ač jsem spíše na rockovou hudbu, k Boschovi se ten jazz vyloženě hodí a dokonce jsem potom dostal i chuť si nějaký ten jazzový výběr poslechnout. Hudba zde parádně navazuje atmosféru. Tenhle seriál si mne naprosto získal a jsem nadšen, že byly ohlášeny další dvě série. Jsem tedy moc zvědav, jak televizní tvůrci uzavřou osudy detektiva Harryho Bosche...

Temný případ

Temný případ (2014)

Projížděl jsem si svá hodnocení za poslední rok a půl a smutně si musel přiznat, že filmová tvorba se utápí v moři sterility, tuctovosti a neinvenčnosti. Zarazilo mne, že nejvíc jsem se vloni bavil hlavně příběhy vyprávěnými na televizních obrazovkách, ač jsem dříve nikdy nepatřil k oddaným seriálovým fandům. Jenže seriály jako The Killing, Breaking Bad či mrazivé Fargo se svými filmovými bratříčky doslovně vytírají podlahu. Není tak s podivem, že to nejlepší co podle mne v poslední době vzniklo, nebylo žádným filmem nýbrž seriálem, ač způsob jeho vyprávění a celkový dojem za filmový jednoznačně považuji. A po včerejším třetím opáčku jej považuji za jednoznačně nejlepší seriál či minisérii, kterou jsem kdy v životě viděl… True Detective lze charakterizovat jako nekompromisní a atmosférický neo-noir prostoupený kataklyzmatickým existencionalismem. Příběh dvou naprosto rozdílných policajtů, kteří jsou nuceni během pátrání hodit za hlavu spory mezi sebou, i démony minulosti a povýšit vyšší spravedlnost nad zákon. Pátrání, jež má svým způsobem pro oba ničivé následky a trvající téměř dvě desetiletí, je zavede do té nejhorší žumpy amerického jihu, do blízkosti politických kruhů či feťáckých vaříren… Místy má série až hororový nádech, jenž si scénárista Nic Pizzolatto vypůjčil z knihy Roberta W. Chamberse Král ve žlutém, a okolo motivu tajemného města Carcosy vytvořil vlastní mytologii. Dalším důležitým prvkem je kriminální a sociální linie, která ve své spojitosti zafunguje naprosto jedinečně. Obrovský podíl na celkové atmosféře je pak krajina Louisiany, která ve své divokosti může působit velmi melancholicky, mě osobně však vždy nějakým zvláštně magickým způsobem přitahovala a proto si záběry na bažiny a lesní porosty hodně užívám. Nelze opomenout herecké výkony Woody Harrelsona a zvláště pak Matthew McConaugheye, jehož postava se mi svou naléhavostí hraničící s šílenstvím, zaryla hluboko pod kůži… True Detective je příběhem, který se nikam nežene, spíše tak staví na atmosféře a ničivé komplexnosti příběhu. Když už však na nějakou tu akci dojde, vždy to stojí za to. 1. série je totiž přesně taková, jakou ji pojmenoval český distributor, tedy „Temný případ“ v celé své brutální kráse...

Impérium - Mafie v Atlantic City

Impérium - Mafie v Atlantic City (2010)

Tak jsem dnes dokoukal seriál, který mne neodmyslitelně provázel několik televizních sezón. Navíc byl pro mne dnešní díl trošku šokem, protože jsem vůbec netušil, že je poslední (na rozdíl od předchozích sérií se končilo osmým dílem). Uzavřela se tak jedna velká kapitola, veliký příběh o vzestupu a pádu zločineckého krále Atlantic City Nucky Thompsona v bravurním podání Steve Buscemiho. Boardwalk Empire není jen seriál, tohle má stejnou kvalitativní úroveň jako hodně dobrý film, jen tenhle trvá nějakých 56 hodin :D HBO nám servírovala příběh, jenž částečně vycházel z osudů skutečných postav, částečně byl stvořen představivostí scénáristů. Mohli jsme tak vedle Nuckyho sledovat osudy takových person mafiánského podsvětí jako byli Al Capone či Lucky Luciano. Pokud někdo čekal obyčejnou gangsterku, mohl být asi nemile překvapen, protože tvůrci kladli velký důraz na psychologii postav a budování atmosféry, což mohlo pro někoho občas představovat pomalejší tempo příběhu. Já jsem však spokojen, protože i pomsta je pokrm, který nejlépe chutná za studena, a tak jsem na tuhle hru rád přistoupil. Odměna pak vždy přicházela v podobě neočekávaných a originálních zvratů. Samozřejmě, na štěkající samopaly, nabroušené skalpely a jiné vraždící nástroje v rukou pološílených gangsterů zde rovněž dojde často, vraždy však vždy mají v daném příběhu svůj smysl a nejsou zde pouze pro efekt. Prostě nejlepší pocta zlatému věku gangsterů jakou si jako fanoušek můžu přát. A ruku na srdce, ať přemýšlím jak přemýšlím, s výjimkou Road to Perdition mne nenapadá lepší gangterka z období prohibice od dob Neúplatných...

Bojovník

Bojovník (2019)

Tak tohle je bomba! Je až s podivem, že jsem se k seriálu dostal až v průběhu 3. série, ale vlastě jsem si pak celý ten příběh mohl užít pěkně najednou. Bojovník je akčně-historická gangsterka v lecčem se podobající spíše britským Peaky Blinders nežli Banshee. Oproti Peaky Blinders jsem ale spokojen se všemi sériemi. Bavilo mě to pojetí válčících tchungů v prostředí Čínské čtvrti, boje Číňanů proti Irům a celé ty politické hrátky okolo. Samozřejmě nemůžou chybět parádní bitky, neustále rozbité ksichty hlavních protagonistů a nádherné smrtící asiatky v hlavních  rolích. Obsazení bylo vybráno skvěle a vlastně ani nevadí, že spoustu rolí ani nehrajou etničtí Číňani. Prostředí stísněné Čínské čtvrti dodává seriálu jistou tajemnost a velkým osvěžením pro mě bylo, když se asi jednou za každou sérii vyjelo za hranice San Franciska a výprava dostala nefalšovaný westernový nádech. Já jsem prostě spokojený. Zda bude 3. série poslední? Doufám, že ještě ne. Některé linky se nám sice uzavřely, ale pořád mě ještě napadají další, které by bylo dobré rozvinout a dokončit. Byl bych za to rád...

Nabídka

Nabídka (2022)

Občas v životě dostanete nabídku, která se neodmítá… Přesně tohle mi vytanulo na mysli, když skončil poslední díl tohoto seriálu. A já musím konstatovat, že je to neuvěřitelné! Vždyť jaká je pravděpodobnost, že původní román, následná filmová adaptace a teď i seriál o jejím vzniku budou totální pecky, které vás nemilosrdně trefí přímo na komoru?!? A právě tohle se stalo… The Offer je výtečně napsaná, natočená a zahraná minisérie, která s větší či menší měrou pravdivosti zachycuje vznik kultovního filmu v roce 1972. Filmu, který se nerodil vůbec snadno a do jehož natáčení natahovala své prstíky skutečná americká Mafie… Kmotra bezmezně miluju, takže jsem si užíval každou minutu. Dost pomůže, pokud máte před sledováním nějaké ponětí o hollywoodských hitech počátku 70. let a pokud znáte pár důležitých mafiánů té doby. Ale i bez toho si seriál užijete. Osobně mě nejvíc herecky bavili  Burn Gorman jako vlastník studia Paramount a producent v podání Matthew Goodeho, jeden lepší než druhý. Ostatní herci za nimi moc nezaostávají, dost vtipný je například neustále něco žvýkající Patrick Gallo v roli Maria Puza nebo Dan Fogler jako režisér Francis Ford Coppola. Televizní Paramount zkrátka natočil jeden z nejlepších seriálu roku a když se tak dívám, jaké seriály v posledních letech vyprodukoval, tak je to momentálně má osobní televizní jednička. Jo, tenhle seriál je vážné dobrý…

Osamělá holubice

Osamělá holubice (1989)

Americký západ zplodil spoustu legend a díky převážně nové vlně westernů víme, že to povětšinou nebyla taková romantika, jako nám nabízeli matadoři žánru John Wayne nebo James Stewart. Ač jejich westerny miluju, mnohem bližší mi jsou westerny třeba Clinta Eastwooda, jenž to romantické pozlátko řádně ušpinily. A Osamělá holubice je právě někde uprostřed. Vypráví o nerozlučném přátelství dvou stárnoucích texaských hraničářů, kteří se na stará kolena rozhodnou hnát stádo krav z Texasu až daleko na sever do Montany. První minuty seriálu romantika, i když taková drsně chlapská. O to víc jsem pak byl překvapen s vývojem a osudy jednotlivých postav, zvláště pak se smrtí některých z nich, kterou bych dopředu takto vůbec neočekával. Příběh o přátelství, vzpomínkách a touhách po starých láskách ani na chvíli nenudí. Okamžiky citových vzplanutí jsou neočekávaně střídaný s nestrojenou brutalitou reality Divokého západu někdy na sklonku éry opravdových kovbojů. V hlavních rolích se skvěle předvedli Tommy Lee Jones a zejména Robert Duvall, který si svou postavu očividně užíval. Rovněž se mi líbila na televizní poměry nadstandartní až epická výprava a také hudební podkres. No a pak ten pocit, když skončí poslední díl… takový ten pocit radosti z příběhu o správných chlapech a také smutku, jako by vás právě opustil nejlepší přítel. Kolikrát za život to u nějakého filmu či seriálu pocítíte? Na seriály moc nekoukám a jen občas po nějakém sáhnu, když mě zaujme. A u Osamělé holubice mě opravdu mrzí, že jsem na ni nenarazil mnohem dřív. Jistě na ni ještě párkrát mrknu…