Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Krimi
  • Akční
  • Mysteriózní

Poslední recenze (12)

plakát

Tenet (2020) 

Tento komentář odkazuje na videa a jiné zdroje, proto nejdříve uvádím odkaz k mým externím poznámkám, kde lze všechny hypertextové odkazy najít: https://www.facebook.com/notes/old%C5%99ich-v%C3%A1gner/tenet/4323038174433702/ »» Nejčastěji kladená otázka v diskusích zní: nepřekročil Nolan hranici, za níž se i navzdory promyšlenosti a obří produkci stává z filmu kulometná audiovizuální palba, při níž vám od poloviny už je srdečně jedno, co se na plátně děje, protože to prostě intelektuálně ani emocionálně nejde napoprvé pobrat? »» Většina diváků se shoduje v tom, že po řemeslné stránce lze těžko hledat nějaký problém. Reakce se rozcházejí v tom, jestli to celé vůbec dává nějaký smysl a jestli se podařilo dostatečně předvést motivaci postav. Většinou pomůže si úplně lapidárně přeříkat, co se ve shlédnutém filmu vlastně odehrálo. »» Pravidla inverze: > Pravidla filmu se odvíjejí od poznatků termodynamiky a radiace (poradcem byl opět gravitační fyzik Kip Thorne), Nolan k nim přidává některá vlastní pravidla, jak je jeho zvykem - už jen proto, že sám musí vést příběh v souladu s pravidly kinematografie. Pokusy o přehledné vysvětlení lze najít třeba tady. »» Časové linky: > Časové linky jednotlivých postav filmu jsou celkem přehledně prezentovány na diagramu tady nebo na videích tady, tady, tady nebo tady. »» Výchozí situace a fabule: > Lidstvo nevratně poškozuje podmínky pro život na planetě a vlastně tak provádí vražedný útok na své potomky. Část potomků se domnívá, že jim zbývá jediná zoufalá šance na obranu, totiž přejít do protiútoku: pomocí nové technologie zlikvidovat své předky, jejichž jednání k této fatální situaci vedlo. I za cenu, že tím svět vystavují neřešitelnému „dědečkovu paradoxu“: vrátím-li se v čase a zabiju svého dědečka, nenarodí se mí rodiče, tudíž ani já. Jenže pokud se nenarodím, nemá dědečka kdo zabít, a on bude žít - a tím pádem se narodím. Ve své situaci tato skupina potomků nedá na varování vědců a chce likvidační misi stejně realizovat a riskovat tím nepředpověditelný dějinný rozvrat, protože záhuba jim podle jejich názoru hrozí tak jako tak. Organizace Tenet naopak ono vědecké varování bere vážně a pošle do minulosti své agenty, aby této riskantní akci zabránili. Provedou to prostřednictvím tzv. časového obchvatu, v němž vražednou zbraň (algoritmus) uzavřou a udělají z ní „nevybuchlou bombu“, kterou napříště nebude možné vystopovat. »» Pravidla mise: > V rámci Tenet mise musí být každá akce provedena způsobem, aby se věci odehrály tak, jak se staly („co se stalo, stalo se“). Hrdinové příběhu nemají za úkol věci měnit, ale naopak zabránit změnám, protože pokud by se věci začaly dít jinak, než jak se staly, dojde ke zhroucení dějinného kontinua čili by vlastně pomohli nebezpečnému algoritmu v jeho díle zkázy. Agenti mise musejí neustále pozorně sledovat, jak přesně se splétá síť událostí a vztahů, aby nebyla narušena. Jak současně zasadit počátky událostí, které předejdou klimatické katastrofě? To dělat nemusejí (a není to ani jejich úkolem), protože tyto počátky tady jsou. Kdyby ne, kde by se totiž v budoucnosti najednou vzali dobří lidé, kterým záleží na ostatních, a jak by mohli spustit záchrannou misi? Souboj toho nejlepšího s tím nejhorším v nás probíhá pořád, obojí je vzájemně propletené a jedno lze těžko extrahovat, aniž by se zničilo druhé. Budoucnost je otevřená, jsme sobě nadále hrozbou i nadějí. »» Motivace postav: > Kat - miluje svého syna, udělá vše pro to, aby Max dostal veškerou lásku a mateřskou péči. > Neil - je srdcem filmu, sebeobětavě zachraňuje život svých nejbližších. Je však současně největším tajemstvím a jeho identita a nejvnitřnější motivace se vyjeví až na konci nebo dokonce až po shlédnutí filmu. Teprve s odhalením jeho motivací se nám příběh plně otevře. > Protagonista - je odkázán pouze na svůj instinkt, je to tělem i duší agent, který se v rámci mise naslepo snaží udělat dobrou věc. Jenom cítí a věří a jeho loajalita vůči „těm dobrým“ jde i za hranici sebeobětování. Což je mu také vmeteno do tváře („jste fanatik, který nevěří ani svým spolupracovníkům, které se snaží zachránit“). Na konci se ukáže, že záchrannou misi zorganizoval, a v rámci časového obchvatu byl poslán na samotný začátek událostí, aby zbytek týmu mohl čerpat z informací, které postupně získá. > Sator - panovačně a agresivně si užívá, že byl vyvolen, aby změnil zkažený svět, hraje na všechny zpravodajské strany, s minulostí dítěte vyrůstajícího v radiací zamořeném městě kdesi v Sovětském svazu, si nyní hýčká svou důležitost, majetnický typ, jedná z čistě sobeckých pohnutek: pokud mu svět už nemůže nic dát, je ochoten ho zničit. »» Satorův čtverec: > Pro pochopení filmu je nejlépe začít u jeho titulu: TENET. Pochází z latiny a znamená „udržení“. Slovo je vypůjčeno z tzv. Satorova čtverce, který byl v roce 1926 objeven v zasypaných Pompejích a později i na jiných místech. Více třeba zde. Jedná se o kamennou desku, která měla sloužit jako ochrana před neštěstím a do které je vyryto pět latinských slov: SATOR, AREPO, TENET, OPERA, ROTAS. Všech pět slov se objevuje ve filmu. Každé slovo je složeno z pěti písmen, výsledným seskupením je palindromický čtverec. Všech pět slov je možné číst v každém řádku i sloupci zleva doprava, shora dolů, i zprava doleva a zdola nahoru. Jde o křesťanský kryptogram, šifrované sdělení s křesťanským poselstvím: S A T O R - rozsévač, nejspíš myšlen Ježíš, který rozsévá Boží slovo. A R E P O - pluh, dá se vyložit i jako kříž. T E N E T - držet, udržovat. O P E R A - dílo. R O T A S - kola. Sdělení by se dalo přeložit jako: Ježíš na kříži udržuje svou obětí kola osudu v chodu. Ujalo se ještě jedno, pokročilejší řešení kryptogramu, které nezávisle na sobě vypracovali dva badatelé a později bylo potvrzeno objevem dalšího Satorova čtverce. Přeskupením písmen totiž lze získat nový kříž uprostřed, tentokrát je tvořen slovy modlitby PATERNOSTER, která se rovněž protínají v písmeně N: »» Zbývající čtyři písmena (dvě A a dvě O) navazují na Ježíšova slova: „Já jsem Alfa i Omega, Začátek i Konec“ (Zj 21,6). Jsou umístěna na bocích kříže. Názorné video o Satorově desce zde. »» Co si s tím počít? > Co dělá křesťanská šifra ve filmu, jehož hybatelem děje je inverzní entropie? Nolan do příběhu zakomponoval latinská slova ze Satorova čtverce nejspíš proto, aby poskytl vodítko k rozkrytí toho, co ve filmu nemůže být ukazováno čistě kinematograficky (jako třeba kulky letící zpět do zásobníku zbraně). Zaprvé tento odkaz ponouká k akci: obyvatelům Pompejí evidentně nebylo moc platné, že si pouze pověsili na dům Satorův čtverec. Za druhé upozorňuje na otázku, na kterou si možná máme kvůli pochopení celého příběhu odpovědět sami: Kdo se ve filmu obětovává a je tím pádem alfou a omegou příběhu? Kdo svou obětí udržuje kola osudu roztočená? Protagonista to není - je sice ochoten obětovat svůj život, ale zjišťujeme, že se jednalo pouze o náborový test. A už vůbec to není násilnický Andrej Sator, který se řídí heslem, že když nemůže žít on sám, tak ať tedy nežije nikdo, čímž ztělesňuje krajní podobu lidské sobeckosti. Tím, kdo v příběhu obětovává svůj život nezištně pro druhé, je Neil. Nejdříve v opeře poprvé zachrání Protagonistu, poté na konci při útoku červeného a modrého týmu obětuje vlastní život, když si všimne, že Volkov na Protagonistu a Ivese nalíčil past, v níž zemřou, pokud on nijak nezakročí. Vodítkem pro poznání, že to byl Neil, kdo se obětoval, je červená stuha připnutá k jeho černému batohu, který s sebou Neil nosí. Zachraňuje Protagonistu, Kat i jejího syna Maxe, aby ho čekala nějaká budoucnost. »» Jaká budoucnost však čeká na Katina syna, světlovlasého chlapce s černým batohem na zádech a jehož jméno čteno pozpátku začíná písmeny Neil (Maxmilien)? »» Čeká ho život, v němž musí osobně smířit budoucnost s minulostí a nakonec se obětovat, aby mohl se svými nejbližšími zase znovu žít. Maxovi/Neilovi se od dětství dostává obětavé mateřské lásky, kterou pak v dospělosti vkládá do svého konání během mise, aby ji na jejím konci mohla matka jemu jako dítěti vůbec (zase) do života dát. Kruh předávané lásky. »» K Neilově identitě třeba tady. »» Srdce filmu: > Za účelem udržení lidské civilizace při životě si ve filmu podávají ruce termodynamika nerovnovážných systémů, u nichž se může obrátit směr entropie, a křesťanský mýtus sebeobětování a druhého příchodu Božího syna na konci dějin. Potkává se čas nelineárních (inverzně převrácených) dějů a lineární čas křesťanské eschatologie. Neil/Max v dospělosti obětovává život za druhé, aby mohl jako dítě své matky přežít - a jako dítě musí přežít, aby se v dospělosti mohl obětovat. Je na začátku i na konci, je alfou a omegou, aby se kola osudu světa mohla točit dál. Život, který při misi obětovává, je současně životem, pro který je zachraňován. Prožívá ho spolu se svými nejbližšími, matkou, nejlepším přítelem a svými kolegy. Když se Neil v budoucnosti nechává Protagonistou naverbovat do záchranné mise a inverzně vstoupí do světa své dětské minulosti, jeho příchod (a ona závěrečná oběť) přesně podle křesťanské tradice přináší završení lineárního času. Nepřekročitelná propast mezi generacemi se zaceluje do podoby prožívané smyčky, v níž se zhušťuje osobní zkušenost a roste vědomí o zodpovědnosti a zákonitostech, na nichž svět stojí. Nikdy není definitivně vyhráno, nikdy není dopředu vše ztraceno, je možné jedině pokračovat, s novými informacemi a zkušenostmi, a tím zachovat budoucnost i minulost tak, aby se v jednom i druhém dalo ohleduplně pokračovat. Protože o to jde. Pokračování, udržování života a lásky: TENET. »» »» Odtud už divák může pátrat po spirále dál po dalších detailech, pokud mu tento základní půdorys dává smysl. »» Jak stvořit něco z ničeho, a přitom aby se stalo, co se stalo: > Pokud byla algoritmická zbraň poslána do minulosti, nemusela už pak být v budoucnosti vynalézána, už tu prostě je (čili ona vědkyně, která ji v budoucnu odmítá předat světovému společenství a raději ji ukryje do minulosti, je možná jednou z postav filmu, která na vlastní oči viděla, co zbraň a celá likvidační mise může způsobit). Jak může něco vzniknout ve smyčce bez počátku, na to dává odpověď scéna, v níž Sator páčí z Protagonisty informace, kam ukryl devátou část algoritmu, ve chvíli, kdy každému z nich běží čas jiným směrem. Tentýž mechanismus je pak použit při útoku na tunel v Satorově rodném městě, když modrý tým vystoupí z lodi dříve, aby do akce vstoupil později a získal tak informace o jejím průběhu od červeného týmu, který přistane na jejím začátku. A nakonec celá záchranná Tenet mise je takovým velkým časovým obchvatem: o místě, kde Sator plánuje odpálit algoritmus, se tým dozví na základě informací od sira Michaela po 14 dnech od výbuchu. Při inverzní cestě zpět totiž nevědí, kam jít, loví jehlu v kupce sena, avšak po obdržení této informace o výbuchu v ruském městě se tam mohou inverzně vydat. A když se jim pak na místě podaří zabránit iniciaci algoritmu, musejí to být oni sami, kdo nějaký výbuch způsobí (neškodně odpálí jednu z budov), aby dostáli dějinnému kontinuu a mohli se o tom později dozvědět a být tam nasměrováni :) »» Zajímá mě, proč je tak těžké Tenet emocionálně prožívat. Je to divákova sebeobrana před takovou monumentální audiovizuální náloží, nebo je něco se samotným filmem? Je jasné, že člověku k rozechvění stačí i nenápadné gesto, pokud je správně načasováno. A podle mého názoru ve filmu taková gesta nechybí. Jsou tedy dramaturgicky nezvládnutá, špatně zahraná? Nebo v něm jednoduše chybí aspoň chvilka ticha, usebrání? »» Já osobně jsem někde uprostřed smyčky: kinozážitek s Tenetem ve mně roste a na jeho budoucí shlédnutí se těším. Za sebe tedy musím uznat, že se Nolanovi a celému jeho týmu opět povedlo to, o co se stále znovu snaží: posunul kinematografickou zkušenost na novou úroveň. »» Po kinematografickém předvedení způsobu, jak vůči toku času zpomalit lidské prožívání (sen ve snu v Inception) nebo jak tento čas předběhnout (vesmírná mise v Interstellar), je v Tenetu filmovými prostředky předvedeno obrácení směru toku času.

plakát

Svět pod hlavou (2017) (seriál) 

Tak za tenhle seriál velikánské díky! Odteď mají Češi kam odkázat, když budou chtít cizinci nebo někomu mladšímu vysvětlit, že mezi komunistickou totalitou a porevolučním režimem je sice rozdíl tak zásadní, že navzdory stále stojícím panelákům a kulturákům žijeme v principiálně jiném systému, ale současně že navzdory onomu předělu si toho z totality s sebou neseme tolik, že nás její důsledky dohánějí prakticky na každém kroku. Jak je vůbec možné takový rozpor vysvětlit a názorně ukázat, když je až příliš všudypřítomný, když nás jako Čechy/Slováky definuje? Seriál Svět pod hlavou převzal zdánlivě odtažitý ústřední nápad z Life on Mars a nabízí skvělý způsob, jak filmovým příběhem nechat vystoupit tuhle dvojsečnost: nepřekročitelnou propast mezi normalizací a současností - a zároveň tu nesnesitelnou oboustrannou propustnost. Oboustrannou - protože naši současnost obydlují artefakty, lidé i způsoby myšlení minulosti. A naši minulost zabydlujeme našimi zpětnými projekcemi, které ji neustále upravují a dotvářejí. Svět pod hlavou nechce a nemůže být historickou reportáží - a nejde mu vyčítat panoptikálnost a nerealistickou stylizaci. Protože přesně tohle mělo být ukázáno. Minulost jako kolekce pokroucených vzpomínek a projekcí, jako výběr fantaskních propleteností, to z tehdy, co v Češích žije i dnes, zárodky přítomnosti. Jsme to my sami, kdo tady žil tehdy a kdo tady žije i dnes - my jsme ta nepřekročitelná hranice i propusť. »»» Filip Marvan zná rok 1982 pouze z prenatální zkušenosti. Později komunismus vnímal jako dítě. Pak už na tu dobu mohl jen vzpomínat jako dospělý. Z téhle osobní zkušenosti si tehdejší obraz skládá. Jako my všichni, kdo tu dobu aspoň částečně pamatujeme. Seriál rozhodně nevyužívá klasického sci-fi motivu návratu v čase proto, aby si připravil pole pro jakousi edukativní rekonstrukci. Ale nabízí velmi speciální cestu do minulosti: kóma přeruší vnímání aktuálního světa, hlava chce dál žít, musí proto pracovat s jinými zážitky - se vzpomínkami, polosny, prenatálními dojmy. To, co kómatu předcházelo, přivede pod hlavu Filipa Marvana svět roku 1982, aby navázala právě tady. »»» Celé kómatické přepnutí tak dává pochopit jednu důležitou věc: zakusit totalitu lze jedině tehdy, když nezbývá nic jiného, než v ní žít, s nejistotou, jestli se odsud někdy dostaneme, když není k dispozici jiný život. Filip Marvan dostává příležitost té době přijít na kloub tím, že je znovu ve stejné situaci jako všichni tehdejší českoslovenští občané: uvízl tu, a neví, na jak dlouho. A podobnost s osudem tehdejších současníků sahá ještě dál. I on může (chce) spoluutvářet dění pouze tak, aby se budoucnost odehrála, jak má (čili paradoxně musí podporovat dějinnou nutnost, jak hlásala marxistická doktrína), protože jinak se odsud nedostane. I jeho nejsilnějším pocitem je, že sem nepatří, že se z tohohle šíleného snu musí probudit a začít zase normálně žít. Ano, pocit nepatřičnosti byl určující (doktorka: „Mnoho lidí si namlouvá, že sem nepaří, pak se ukáže, že to není pravda.“) Ale pokud do obrazu nikdo nepatřil - kdo nebo co na něm tedy vlastně je? »»» V obou ohledech (v nezobrazitelnosti minulosti a v pocitu nepatřičnosti) je geniálním počinem výběr titulní písně seriálu. Zpěvačka Jana Kratochvílová, sama o sobě esence nepatřičnosti, zpívá píseň Ve stínu kapradiny, která taktéž spoluutvářela atmosféru tehdejška. („To je pekná piesnička. Taká zvláštna.“) A pozor, tu píseň jsme slyšeli tisíckrát, zaryla se nám pod kůži - ale stejně ji nikdo z nás nedokážeme přezpívat slovo od slova. Její text je zpaměti nevyslovitelný. Jako celá tehdejší doba. A i kdybychom její slova četli, píseň nezazpíváme. Věrně zazpívat, tak aby v nás píseň něco vyvolala, ji může jen jeden jediný (nepatřičný) hlas na světě. A pokaždé když ten hlas a tu píseň slyšíme, vždy v nás něco vyvolají. Nějaký střípek. Jeden z tisíců, v nichž se zrcadlí minulost v současnosti a naopak. »»» Vděk patří českým tvůrcům (Ondřej Štindl, Marek Najbrt, Robert Geisler, Benjamin Tuček, Radim Špaček), že si všimli, jaký potenciál má nápad z Mars of Life pro české prostředí. Najednou nám mohli představit něco, co jsme nedokázali vidět ani v těch nejpoctivějších vzpomínkách.

plakát

Spring Breakers (2012) 

Spring Breakers páchá krásnou filmovou loupež. Co bylo do té doby zprostředkováváno pouze videoklipovými záběry k tanečně popovým songům (a jenom a právě ony videoklipy vymyslely celý beach party styl i obsah), se tady stalo chytře vybraným dějištěm uhrančivého příběhu. Tohle byste nikdy nečekali. Dokonce i když odhodíte počáteční nedůvěru, nejspíš neodhadnete příští momenty filmu dost odvážně. A nepřekvapilo by mě, kdyby většina diváků vlastně úplně přehlédla, co se jim to skutečně odehrálo před očima. *» O prázdninách čas běží jinak. Tedy pokud nepodlehnete mánii masového odreagovávání se a v tentýž moment neprovádíte na tomtéž místě navlas tutéž činnost jako stovky ostatních, čímž fakticky ničíte volné možnosti prázdninového režimu a vlastně jen pokračujete v ubíjejícím, pro všechny stejně odpočítávaném čase školy. Tudíž by se mohlo zdát, že to poslední místo, kde byste hledali vědomí vnímavá k jedinečnosti okamžiku, je floridská pláž obsazená rozjásanou, zpovykanou bohatou omladinou v době jarních prázdnin. A ejhle... *» Stačí sledovat děj, čas a sebe v čase, a pak se prázdniny mohou stát školou vlastní intuice, vlastního očekávání a vnímání času, ať jste, kde jste. Ovšem pozor. Ve Spring Breakers se do toho pustí čtyři exempláře svého druhu, které mají do hloubajících existencialistek opravdu daleko: šestnáctileté středoškolačky. Přestane jim stačit pouze kopulačně vrtět boky na večírcích, šňupat koks, relaxovat v hotelovém bazénku. A rozhodně se nespokojí s "pomádovým" prázdninovým románkem, nezůstanou v bezpečných vodách rádoby hříšných tanců, při nichž ve skutečnosti nic nehrozí. Ale budou rozmetávat každou minutou veškerá svá i divákova očekávání a rozjedou hypnotickou hru na život a na smrt. *» „Nechci se vrátit. Tady mám konečně pocit, že jsem sama sebou. Chci kliknout a zastavit čas.“ Tohle přání je klíčem – k příběhu i zasmyčkované struktuře filmu. Může ho paradoxně splnit jediná věc: odvaha pokračovat, nezastavovat. (Dívka, která přání vznese, to příznačně vzdá první – ale zanechává touhu.) Čas prázdnin, čas Spring Breakers se může zpomalovat, natahovat, je to jeden ze zázračných aspektů jeho „toku“, může nechat vracet ve smyčkách ty momenty, které jsou tak mimořádné a fantaskní, že „utkví“, „nezmizí“, jsou jako zvukové vlny, rozvibrované všudypřítomnými strunami. Tento efekt se může udržet a znovu opakovat jen tehdy, pokud odhodlané postavy mají odvahu jít ještě dál, do ještě fantasknějších a napínavějších důsledků. Pokud protáhnou magický čas prázdnin až tam, kde ostatní už se poslušně vracejí do zaběhlých smyček školního a rodinného bezčasí. Zbylé hrdinky pokračují v největším paradoxu lidského života: zastavují čas jeho udržováním v pohybu. Nutí ho, aby znovupřehrával a zastavoval mimořádné momenty, tím, že ho akcelerují, že dál logicky rozvíjejí příběh. Potom jim čas jako nekonečné echo přivolává neustále všechno: je, jejich současnost i minulost, to, co právě dělají, i to, co už udělaly (přepadení kavárny), aby se dostaly sem. To už jednou provždy definuje je a jejich příští možnosti. Jakmile s tím přestanou, budou prostě jen „trávit prázdniny“. *» Pokud vám tohle všechno zní i při nejlepší vůli školmetsky, pusťte si rovnou Spring Breakers. Je to čirá dechberoucí napínavá magie.

Poslední hodnocení (702)

Tenet (2020)

13.09.2020

Tři billboardy kousek za Ebbingem (2017)

25.09.2018

Šestiraňák (2004)

25.09.2018

V Bruggách (2008)

25.09.2018

Sedm psychopatů (2012)

25.09.2018

Dabing Street (2018) (seriál)

25.09.2018

Domestik (2018)

25.09.2018

Dej mi své jméno (2017)

25.09.2018

BlacKkKlansman (2018)

25.09.2018

Reklama