Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Komedie
  • Akční
  • Krátkometrážní
  • Drama

Oblíbené seriály (10)

Městečko South Park

Městečko South Park (1997)

Od asi 10. série Parker se Stonem odbourávají veškeré zábrany, které byly zaplňovány hlavně gagy a fekálním humorem a rodí se v mých očích nejlepší seriál všech dob. Autoři si začali dělat otevřenou prdel ze všeho, co byste v TV nečekali a ani vám v médiích neukážou. Nejde tu vůbec o sprostá slova, ale o chytré a nečekaně trefné zásahy tam, kam si Simpsonovi ani Family Guy netroufne (prozrazení by byla ztráta překvapení), z Erica Cartmana se stává téměř dokonalý šovinistický a manipulativní 'muž činu', větší role seriálu je dopřána otci Stana Marshe Randymu (jednoznačně druhá nejlepší postava) a naivnímu rodinou zanedbanému Buttersovi (víceméně plochá a malinko přeceněná postava, jejíž vtipnost se mění dle situace a která má nejlepší momenty vedle Cartmana) a z hlavní čtyřky se většinou epizody točí kolem maximálně 2 z nich. Překvapivě to funguje více (jen škoda nevyužití Kennyho, jeho pozdější epizody byly opravdu výborné a měl potenciál). Od asi 16. série se náměty epizod postupně více věnují a bourá se do známých trendů, ale kdo se dlouho nedíval, může se připravit na to, že odhalení scientologie v deváté sérii ještě nebylo zdaleka všechno.

Simpsonovi

Simpsonovi (1989)

Náhrada Štáchové Ivanou Korolovou není vůbec špatná, je lepší než jakákoli jiná za posledních pár let. Problém je ovšem v tom, že Simpsonovi jsou dávno za zenitem a snaha přizpůsobit se době se zachováním aspoň části ze svého stylu jde čím dál hůře do hromady. Některé postavy zemřely a byly vyškrtnuté (Edna), scénáře už nejsou komplexní a celé je to zaplněné skečovitým humorem (ale ne tak vtipným jako u prvních sérií Family Guy), takže veškerá parodie a nadsázka jsou jen výkřiky do tmy. Simpsonovi nezačali nejlépe, v druhé polovině '80 se vysílaly ty skeče v The Tracy Ullman Show, začátek seriálu byl spíše současná žlutá variace na Flintstony, až potom nastala zlatá léta až někam do prvních sérií se Zavřelem (v č. dab.). Obecně halloweenské díly byly podle mě hodně celkově dobré, mnohé výborné, za nejhorší považuji epizody z budoucnosti. A když už jsme u toho, příbuzná Futurama mě bavila celou dobu až na poslední příšernou sérii (a možná filmy, které jsou už tak oproti The Simpsons Movie výrazně slabší), přestože nejlepší epizody se nemohly rovnat těm zdejším. Ale ta skončila, žlutá rodinka je stále 'on air'. Navíc v hlavním vysílání na Prima Cool pořád dokola již od r. 2010 je skutečně přes čáru. Před pár lety jsem netušil, že to někdy řeknu, ale Foxové, už to zabalte.

Teorie velkého třesku

Teorie velkého třesku (2007)

Kdysi můj nejoblíbenější seriál vedle Foxových satirických animáků, Pepperidge Farm remembers když měl seriál ten drzý humor, který mohl někomu propláchnout střeva, ale v jádru vlastně nikoho nesrážel. Chuck Lorre uměl ten cynický humor, niche témata transformovat v mainstream masový úspěch. Ovšem na sklonku 00/10s, kdy se Hollywood radikálně mění, mu vlastně dojde, že se stydí za svůj starý styl. Rozšíření hlavního castu o dvě ženské postavy sice postupně vynalézavě dává prostor pro rozvinutí a hlavně dospívání známých postav, ale roste počet samoúčelných stereotypů a po humorné stránce se seriál sice nestává zrovna hyperkorektním, ale přesto velice velice přízemním. Jakási mutace teenagerovských dramat a popř. sitcomů 80/90s pro střední věk, přesto si beroucí mnoho z Přátel (výrazně více otrocky než HIMYM) a kde bych bez laughtracku potřeboval příručku, kdy se vlastně zasmát. Dokonalý příklad “jumping the shark”, pokud ne tohle, tak už nevím co. A to fyzikální vtipy, kterých byl původně celý seriál, byly kontrolovány odborníky. Nemyslím si, že jsem někdy měl podrobný přehled o zdejších popkulturních odkazech, ale ať už přímé či jejich “zesměšňování” bylo srozumitelné a velmi vzipné. Ale ty stejně jako už jsou taky prehistorie, vychází z toho jen nepříjemné zjištění, že to není, čemu se diváci opravdu smáli. Seriál se vždy snažil bourat předsudky přes drzé narážky, což dělal brilantně s určenými hranicemi do příchodu více ženských postav, ale po jejich debutu doprovázeným výraznou a zcela zbytečnou infantilizací původních postav a jejich backgroundů z toho suma sumárum vyznívá, že tomu doopravdy nevěří. Sem tam nějaká svatba a následné manželství to má omluvit, ale zdá se mi to málo, vzhledem k tomu jaká syntetičnost tomu dlouho předcházela a vlastně i s tím pokračuje. Takže čtvrtá vlastně ze silné nostalgie, protože existuje prvních pár sérií. Prostě jinak to nemám srdce udělat.

Jak jsem poznal vaši matku

Jak jsem poznal vaši matku (2005)

Dlouho jsem nevěděl, co napsat. Není to zas tak dlouho, kdy byl seriál hlavní konkurencí The Big Bang Theory. Přestože ten druhý nejprve začal s vyšší kvalitou, čili chytřejší a více provokativní vůči určitému tabu, paradoxně ho srazila k zemi politická korektnost, která nezdravě přidala na schématičnosti, čistého moralizování a celkově změnila schéma seriálu. How I Met Your Mother si ovšem svůj ráz udržela, byť později s kolísavou kvalitou. Ano, všichni jsou jako Přátelé “Junioři” na steroidech, kromě counterparta natvrdlé Pheobe. Ale i přes TAK MÁLO let jako by hodnotami zestárnul o dekády (žádný vliv na mé osobní hodnocení). Někdo tu má problém s Tedem, podle mě tam se svou naivitou a do sebe zahleděnou (do určité míry) vynalézavostí pasoval velmi dobře. Přijde mi až geniální, že vlastně celou dobu nevíte, jestli jsou jeho kumpáni takoví, jak je vykresloval, nebo jen vychází sám ze sebe. Ovšem dneska by postavy jako Ted ani Barney (wow) v kladné roli nepošly, ať už v USA nebo u nás. Zato Marshalla s Lilly by kdekdo miloval. xD Stárnu snad? :’) Závěr seriálu není zas taková podpásovka v mých očích, ale přesto otázka “k čemu to všechno” směřující aspoň na nějakou tu sérii zpátky hlavou proletí. P.S. Je Weird Al Yankovic skutečně v USA tak nepopulární? Není to něco, co bych poslouchal každý den či rok, ale přesto tam za mořem plno lidí dokázalo, že má cit pro recesi. Nějak se mi nechce věřit, že tamní rostou tak rychle.

Přátelé

Přátelé (1994)

Kdo by je nemiloval? :) Celou dobu skvělá kvalita, přesto nejlepší na začátku a později je ta flanderizace znát dost silně. Ale ty camea - Bruce Willis (ještě s vlasy xD), Reese Witherspoon, Brad Pitt, Alec Baldwin, Charlie Sheen, Julia Roberts, Ben Stiller, Danny DeVito, Robin Williams, Hugh Laurie (!!!)... Najednou mi dochází, že Moničin milionář, který si v surovém sportu zničil jarabáčka, je zodpovědný za start MCU i předělávku Lvího krále. 0.o A místo toho Adama Goldberga jsem si pamatoval Adama Sandlera, nevím, jak je to možné, jen krčím rameny.

Mr. Bean

Mr. Bean (1990)

Rowan Atkinson - jeden z mála lidí, kteří v devadesátkách pomohli oživit klasickou grotesku. Bohužel ne nadlouho. Každopádně nepřeložení titulu (vedle těch pět a půl dialogů) má v našich končinách zaslouženě vícerozměrný význam, poněvadž pan Bean je skutečný mistr.

Griffinovi

Griffinovi (1999)

Kdysi můj nejoblíbenější seriál (vedle tBBT, tedy když ještě tvůrci znali inteligentní humor) se změnil a je to do očí bijící. Čert vem změnu dabingu, i když nechápu to přeobsazení výtečného Bohdana Tůmy do jiné role. Humor je více politický, brutální a nelidský, s mnohem více vypípanými sprostých slovy, avšak největší změna je cítit v postavách a jejich rolích. Stewie již není matricidním megalomanským sociopatem, ale víceméně přátelským homo/bisexuálním vynálezcem/géniem, který má snad vždy Briana při boku (jsou nyní nejlepší přátelé), ale přesto mu sem tam zůstaly nemístné sklony k násilí. Brian už není sarkastickým a sofistikovaným mozkem rodiny, který dokázal každého uzemnit a stál při Peterovi přes jeho průsery, ale levicově orientovaným liberálem a demokratem, sukničkářem, domýšlivým intelektuálem a prokrastinátorem, který má deprese a komplexy z toho, že je antropomorfním psem ve víceméně normálním světě (-> kohout Ernie a jeho žena, dále všelijaká camea). Chris je podobně roztržitý puberťák jako dříve, ale s častějším příležitostným projevem inteligence a více kritičností k rodině. Z Meg je “boxovací pytel”, který je z Griffinů asi nejchytřejší po Stewiem a Brianovi, ale v jádru spíše delikventem než andílkem. Ze starostlivé obětavé matky Lois je nyní dost jiná osoba, více sobecká a sebestředná jako Peter, záleží jí jen na sobě a má sklony k promiskuitě a drogám. A pokud jde o našeho “rodinného taťku”, už není naivní a dětinský otec, který se stará o svou rodinu, ale naprostý sociopat, kterého zajímají jen posedávání a akce s přáteli u Škeble. Navíc si nedokážu vybavit moc scén s celou rodinou při sobě, ale ta tvrdá nadsázka pořád funguje, i když to není, co bývalo. Změna v charakteru Glenna Quagmira mi však přijde jako velký omyl. Co se stalo s tou komickou až cartoonovskou karikaturou spontánního a naoko sympatického Casanovy/sexuálního predátora/oportunisty ‘50/‘60 z leteckého průmyslu s tváří podle Boba Hopea? Nyní má minimálně jednu vraždu na kontě, jinak je praktikant extrémního BDSM a podle některých dvojsmyslných vtipů potenciální kriminální násilník, pašerák lidí, zoofil (sex s želvou), nekrofil, pedofil , i s incestními sklony a nadržeností vůči věcem (scéna v lednici) a podle scény se spaním s Peterem v jedné posteli možná i potlačený bisexuál či pansexuál. Ovšem vzhledem k tomu, že je z něj pokrytectvím přetékající ultrakretén, už se nikdy neusmívá jako dřív, je nerudný a výbušný a snaží se být morálně nadřazený pomocí toho, čím bývali Cleveland a Joe, tj. straight manem a alfa samcem (a selhává v obojím), je nyní jeho posedlost sexem spíše děsivá, přestože jako komická figurka fungoval dříve dokonale. Má sice vyšší vzdělání, zdá se být více loajální rodině a sem tam více ochoten dát pomocnou ruku než jeho přátelé, ale celkově už je zabijákem zábavy na obrazovce. Ovšem MacFarlanovi a jeho scénáristům musím přiznat jejich (pop)kulturní přehled. Seriál je teď sice méně vyvážený - některé scény jsou lepší než kdy dříve, jiné zas více stereotypní a hrající na shock effect. Ale mnohé odkazy jsou postavené na punech, dvojsmyslných vtipech, velikonočních vejcích a karikujícím podtextu (samozřejmě že něco se ztratí v překladu). Nejde jen o scény nesouvisející s dějem (-> pánové ze South Parku, kteří mimochodem původně něco podobného dělali taky, ale nyní Parker nesnáší první 3 série svého díla). Narozdíl od třeba Simpsonů mám nutkání dívat se dál, i když Am. Dad je více vyvážený a Cleveland Show v podstatě “poafroameričtělá” verze původních Griffinů. P.S. Aspoň že ten Quagmire zas více po návratu Clevelanda do seriálu připomíná sám sebe. Od sedmičky nebo osmičky byl naprosto strašný.

Hotýlek

Hotýlek (1975)

John Cleese zabíjel a ukradl si show. Kam se hrabe Trpaslík.

Česká soda

Česká soda (1993)

Klasika, která si dělala prdel ze všeho a všech. Jen o pár let později kolem přelomu tisíciletí už klasický český humor neuměl doopravdy prodat nikdo, čímž pomohly zejména více striktní pravidla. Lekce němčiny s Vávrou a Šteindlerem si snad pmatuje každý, ale byl to Čtvrtníček, kdo to nesl nejvýš. Je celkem škoda, že podobně jako u klasického britského humoru se už podobný pokus opakovat nemůže.