Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Krimi
  • Horor

Recenze (2 041)

plakát

Rodokmen krve (2018) 

Magický realismus v jeho nejúžasnější, nejpřístupnější a nejčistší podobě. Julio Medem je velký epický vyprávěč, geniální baskický režisér ze San Sebastianu, jenž mě uchvátil podobně jako před dvaceti lety se svým možná nejslavnějším filmem Sex a Lucía. Vyžaduje však divákovu naprostou soustředěnost, není možné polevit ani na pár vteřin, prolíná se tolik časových rovin, složitých vztahů mezi postavami, že nelze myslet na cokoli jiného. Střih se povedl na jedničku s hvězdičkou. Obecně mám pocit, že ve španělských filmech nemohou hrát herci a herečky, kteří nesplňují kritéria fyzické atraktivity, u Julia Medema je to vyhnáno možná až do extrému. Téměř jako by šlo o odkaz na Borise Viana a Zabte ošklivé! :-)

plakát

Moje slunce Mad (2021) 

Pozoruhodný a hodnotný český počin na poli animované tvorby pro dospělé, kde zrovna nepřekypujeme desítkami či stovkami titulů. Mezinárodní ocenění byla tomuto snímku udělena zaslouženě. Nesmíme navíc zapomínat, že ústřední téma nepatří mezi ta typicky česká. Příběh je v poměrně krátké stopáži vyprávěn velmi svižně a místy je srdcervoucí. Silný filmový zážitek.

plakát

Chudáčci (2023) 

Dalo by se v jistém smyslu konstatovat, že jde o svérázné Lanthimosovo pojetí Frankensteina. Film však obsahuje daleko více. V mnoha ohledech je naprosto dokonalý - především ve scénáři, v dialozích, v neuvěřitelně vybroušeném jazyce, vtipkování a slovní hříčky ve francouzštině, portugalština v Lisabonu, takhle ohromen jsem filmovým jazykem nebyl možná nikdy v životě. Emma Stone, její výkon se mi zadřel hluboko pod kůži. Ukousla si obrovské sousto, ale zvládla to na 101 procent. Pokud dostala Oscara za La La Land, Akademie letos nemůže volit jinak. Lily Gladstone mohou dát sošku klidně za vedlejší roli, de facto tomu tak je. Nesmírně náročná a komplikovaná role, při níž jde o každé slovo, každý pohyb, každé mrknutí. Předvedla takovou bravurnost, že ostatní herečky v uplynulém roce nechává daleko za sebou jako Sha'Carri Richardson. Mark Ruffalo rovněž exceluje coby děvkař a bonviván milující pastel de nata a sex a propadající regulérnímu šílenství z neodolatelné a neuchopitelné Belly. Nádherné obrazy, fantaskní svět a celý ten zběsilý mix absurdit, kuriozit, bizarnosti, všudypřítomného humoru všeho druhu, sexu všeho druhu, cestování, filozofování, medicíny i v její nejzvrácenější podobě činí z Chudáčků Lanthimosův nejlepší film. A mně osobně atakují moji TOP 10.

plakát

Tancuj Matyldo (2023) 

Na rozdíl od Přišla v noci se nedostavilo zklamání, ale obrovské nadšení. Tancuj Matyldo není pouze film roku 2023, je to nejlepší český film posledních několika let. Dlouho mě žádný film tak nesevřel u srdce. A v sále jsem evidentně nebyl jediný, v závěrečné půlhodině by bylo slyšet špendlík na zemi. Všechny čtyři hlavní postavy jsou znamenitě napsány a stejně znamenitě zahrány. Lze na ně nahlížet jako na čtyři přímky, které se nemohou nikdy protnout, nemohou se nikdy pochopit. A my je můžeme buď nejméně jednu anebo i klidně všechny čtyři nenávidět, nechápat, odsuzovat, litovat, ale v duchu si přát, kdy už se sakra aspoň dvě z nich protnou?! Souhlasím s tím, že Karel Roden a Regina Rázlová podávají životní výkony, platí to však ale i o Zuzaně Kanócz a mladém Antoniu Šopoském. Pokud tihle čtyři nebudou ověnčeni Českými lvy, budu to považovat za nespravedlnost. A to musím podtrhnout, že zbožňuji Elišku Křenkovou a Tatiana Vilhelmová předvedla strhující výkon v Bratrech. Silný filmový zážitek, na nějž nikdy nezapomenu. Kdyby tvůrci do snímku nevložili aspoň trochu humoru a špetku odlehčení, myslím, že by všichni diváci a divačky po půlhodině upadli do silně chmurných stavů.

plakát

Nadobro ztracený (2021) (seriál) 

Viděl jsem několik adaptací Cobenových nervydrásajících thrillerů - britské, španělskou, polskou a nyní francouzskou. Nemohu si pomoci, nejsem jako frankofil snad zaujatý, ale podle mě to Francouzi zvládli nejlépe. Možná i těch pět dílů Cobenovi sluší, že do více dílů se děj už zbytečně rozplyzne. Navíc příběh zasazen do překrasného města Nice hned nabídne jinou atmosféru, než potemnělá Anglie. Současně však zavítáme i do nehostinných koutů sladké Francie. U mě plný počet.

plakát

Medvěd (2022) (seriál) 

Seriál Medvěd představuje takřka povinnost pro každého filmového a seriálového fajnšmekra. Žánrově jde o atypický seriál, bylo by povrchní jej označit za seriál o vaření, jakož za komedii, drama nebo dramedy. Nelze mu dát žádnou nálepku, žádné přesné vystižení mě nenapadá. Častokrát se zdánlivě nic neděje, zachycuje naprosto banální scény, které ale mají svůj smysl a skládají dohromady fascinující obraz. Zatímco první série ve mně vyvolávala pořád otázky, proč, proč, proč, u druhé jsem si jen spokojeně pobrukoval no jasně, tak to má a musí být. Shodnu se s ostatními recenzujícími, že šestý díl druhé série s vánoční večeří představuje naprostý vrchol seriálové zábavy. Jamie Lee Curtis tady vystřihla famózně postavu, jakých po světě chodí určitě mnoho a dokáží zkurvit život sobě i svým blízkým. V následujícím díle potěšila všechny svojí přítomností další oscarová herečka Olivia Colman. Ve vedlejší roli v obou sériích exceluje Oliver Platt. Ten seriál může na první pohled působit nudně, depresivně nebo podivně, ale je to skrytý ryzí poklad. Druhá série posunula laťku ještě o hodně výš, nemohu se dočkat třetí. Čistě osobně - hodně herců dokáže spadnout do škatulky a nevyhrabe se nikdy z jedné kultovní postavy. Jeremy Allen White pro mě navždy zůstane oblíbeným Lipem z Shameless, ale u Medvěda jsem si snad nikdy na tu postavu nevzpomněl, protože Carmyho se zhostil naprosto skvěle. Na úplný závěr - postava Richieho by zasloužila cenu za nejlepší seriálovou proměnu.

plakát

Un amor (2023) 

Filmový festival v San Sebastianu, film číslo 11. "Spousta jeptišek kouří a spousta děvek se modlí"...Dočkal jsem se pětihvězdičkového filmu a moc bych mu přál, aby získal hlavní cenu. Název trochu svádí k filmu o lásce, ale jak řekla Isabel Coixet na tiskové konferenci, její filmové dílo je spíše pěstí do břicha. Pojmenoval bych jej jako film o tom, co všechno jedna žena vydrží a přitom nepřijde o rozum. Od začátku do konce vynikající a dechberoucí i v mnoha detailech. Jemná a něžná Nat versus nehostinný dům s nenávistným pronajímatelem, cizí prostředí v zapadákově někde v La Rioja, zanedbaný a utýraný pes coby nevyžádaný dárek a do toho přijde obr s přezdívkou Němec s "nabídkou, jež se neodmítá". Největší filmový zážitek v San Sebastianu se vší krásou, něhou, vášní, bolestí, zmarem i nadějí. Mads Mikkelsen získal v Laie Costě silnou konkurenci v závěrečné taneční scéně.

plakát

#annaismissing (2023) 

Po výborném martyisdead jsem šel asi mezi prvními po premiéře na annaismissing. Sál v multikině jsme si se třemi podobnými nadšenci rozdělili přesně na čtvrtiny. Očekávání nezklamala, naopak celovečerní stopáž snímku jen prospěla a posunula laťku zase o něco výš. Mrazivý thriller je příhodné přirovnání a žánr je naplněn do puntíku přesně včetně dostatku servírovaných zvratů a překvapení. Vystupuje zde již více známých herců a hereček a pozorný divák si všimne propojení s martym. Vše odpovídající dnešní době, komunikaci, zhoubě virtuálního světa, genderové korektnosti. Snímek se opravdu povedl, tleskám vestoje.

plakát

TY - Série 2 (2019) (série) 

Za skvostnou pointu nelze neudělit pět hvězdiček.

plakát

Rychle a zběsile 10 (2023) 

Sázka na Momou coby psychopatického arciďábla a návrat všech možných i nemožných postav se vyplatila všemi deseti. Celou sérii sleduji od středoškolských let, mám s jejím sledováním spojeny nejrůznější vzpomínky a ačkoli by to do mě řekl málokdo, patřím mezi skalní fanoušky. Mrzí mě, jestli jsou pravdivé a relevantní povídačky o tom, že Vin Diesel je tak sebestředný, že všechny ostatní utlačuje nebo v horším případě vyštípá ze série, protože jednou z hlavních kouzel spočívá v tom, jak se do celé bandy/rodiny přidávají hlavní záporáci předchozích dílů i policisté, kteří proti rodině nejdříve bojují. A tyto postavy mnohdy nosí tvář slavných herců, dokonce i tří oscarových hereček. Každopádně v desítce se vydařilo úplně všechno, vidět ji v IMAXU je ten správný adrenalinový zážitek, našlapaný příběh, výborná hudba, kulervoucí akce a neskutečně dobrý Momoa, jenž si roli výstavního a šíleného zloducha náramně užívá. Osobně mě potěšil akcent lusofonních států, které hrají v celém příběhu prim. Jediné, co bych desítce vytkl, je únavné, klišoidní americké věčné omílání o rodině a příliš mnoho všech bratrů, sester, tet, babiček a už i dokonce prababiček...S tím by už mohli všichni přestat. Jinak jedinečný oddechový zážitek, kdy si hlava jednoznačně odpočine, stačí zapojit jen oči a uši a nepřemýšlet o tom, jak nelze zničit Řím a Vatikán.