Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Akční
  • Drama
  • Animovaný
  • Krimi

Recenze (3 080)

plakát

Barbie (2023) 

Mnohovrstevnatá kýčovitá komedie/společenská satira, které spousta lidí nemůže přijít na jméno, ale kterou jsem si neskutečně užil a považuju ji za vztyčený prostředník celému vesmíru blockbusterů. Autorka zvládla všechno, co si předsevzala. Díky té naplněnosti považuju za zločin prodej lístků na dvojprogram s podobně hutně (ale úplně jiným způsobem) našlapaným Oppenheimerem. Cokoliv dalšího je na osobní diskuzi, protože jak jsem si vyzkoušel, různí lidé vidí v Barbie úplně jiné věci a odnášejí si taktéž dost různé dojmy;) 90%

plakát

Frontline - 20 dnů v Mariupolu (2023) (epizoda) 

Jelikož si na CSFD nechodím procvičovat světonázorovou argumentaci, a velmi zřídka mrhám časem na pokusy přesvědčit přesvědčené, ochotné věřit čemukoliv, co jde z toho jediného správného směru, omezím se jen na prosté konstatování, že tady není o čem diskutovat. 20 dnů v Mariupolu je extrémně syrová dokumentární výpověď o tom, co se dělo v prvních týdnech po zahájení ruské ofenzívy v únoru 2022 (pokud to někdo nepostřehl, tak válku s Ukrajinou Rusko začalo už v roce 2014). Vidět město, jehož některé části vypadají - pardon, vypadaly - úplně jako předměstí Pardubic nebo Havířova, jak se propadá do zmaru, je drsné. Vidět vyčerpané lékaře, z nichž část zoufale roní slzy nad roztrhaným tělem čtyřletého dítěte, a část z hloubi duše proklíná ty, co to způsobili, je ještě horší. Nejhorší je ale pro mě ta část, kde dostane prostor léta nacvičovaná obrana ruských osvoboditelů, která je zároveň velmi nebezpečným útokem - éto dezinformacja, éto herci, všechno je to jen snaha fašistů nás očernit... Nevím, jaký jiný dokument měl toho Oscara vyhrát. 90%

plakát

Chlapec a volavka (2023) 

Jsem dalek toho, abych vykřikoval něco o tom, že král je nahý, ale faktem je, že mě úplně minul už Howlův kráčející hrad (k němuž dlužím komentář už nějaký ten rok:)), a tady to není jiné. A když to ještě vezmu tak, že Howl měl naprosto špičkovou vizuální stránku, která obstojí i dnes, zatímco Chlapec a volavka jsou podřízení Mistrovu záměru bilancovat, a proto se vrací uměleckým výrazem až někam k Totorovi, nějak najednou nemám moc k čemu vzhlížet. Tedy, vlastně ano, můžu obdivovat, kam všude se Miyazaki při svých duševních toulkách vydal, ale prosím Vás pěkně, nemělo by to taky být něco víc než Matrix dvojka v ručně malovaných kulisách s nízkým rozlišením textur?:) Nedělám si legraci - máme tu Architekta, máme tu opakované pokusy umačkat a utlouct hlavního hrdinu (který je ve skutečnosti něčím víc, než na co vypadá;)) davem generických potvor... i když přistoupím na to, že Mistr chtěl zanechat památku na to, co vše dokázal ze sebe vydat, a k tomu přidat své niterné pochyby o tom, co nás asi čeká, nic to nemění na tom, že dějově je to jeden velký bordel, kde nic už od ústřední premisy nedává smysl (jak můžou z onoho světa přicházet děti na ten náš, když onen svět vznikl někdy "na počátku období meidži"?). Místy jsem se uchechtával nad časovými a rodinnými paradoxy jak z Red Dwarfa, ale když čekáte, že poslední film takového velikána bude jeho opus magnum, a ona je to jen víceméně náhodná spojovačka obrazů (a odkazů), které jsou víc znepokojivé než působivé... tak to až zabolí. Počkal jsem si i na závěrečné titulky, jestli třeba doprovodná píseň nepřinese nějaký ten klíč, jak rozumět ať už chlapci nebo volavce, ale bohužel, nula bodov:) Nezbývá mi než dát za pravdu Miyazakiho slovům, že jsem tomu asi nerozuměl, když tomu úplně nerozumí ani on sám (přebírám z recenze na Moviezone;)), a jít si radši zahrát Ni no kuni. Nebo si pustit prakticky cokoliv jiného z tvorby studia Ghibli. Dávám 60% a už jen varuji: hlavně na to proboha neberte malé děti, zvlášť jestli máte doma andulky:) Je to totiž asi podobně pro malé diváky jako Pán prstenů;)

plakát

Jak vznikal seriál The Last of Us (2023) 

The Last of Us je skvělá (zatím dvoudílná) série videoher, nyní už i skvělý seriál (o jedné, a v dohledné době snad dvou řadách), a tohle je dokument, který Vás nechá nahlédnout pod pokličku toho, jak se to druhé vlastně vůbec vyrábělo a co všechno bylo potřeba pro to, aby si to tak skvěle "sedlo". Nečekejte žádný převrat dokumentárního žánru, je to klasický "film o filmu", ale komu nespadne brada z toho, jaká pečlivost se věnovala každému aspektu výroby - včetně nestvůrnosti pohybů "houbíků" a znepokojivosti jejich hlasových projevů - ten už asi viděl příliš mnoho TikTokových videí, v důsledku čehož ztratil schopnost nechat se zaujmout něčím jiným než patnáctisekundovou řachandou tisíckrát jinak. A ano, je tam i segment věnovaný hudbě génia jménem Gustavo Santaolalla. Pořady o vizuálních efektech ve filmech mě fascinovaly už od dob, kdy ČT1 někdy v r. 1991 nasadila "Hollywwodské specialisty" uváděné Jamesem Coburnem, a půlhodinu strávenou s tímhle dokumentem hodnotím skoro tak vysoko jako seriál samotný;) 80%

plakát

Medvěd na koksu (2023) 

Podívejte, souhlasím, že jiný režisér by z toho námětu dokázal vykřesat klenot, zatímco tohle je jen velmi černá a velmi brutální komedie, jejíž vtipnost záleží na vkusu každého soudruha. Ale mně to v zásadě vyhovovalo, a nenatahovaná stopáž plynula velmi slušně až k nezbytným "rodinně hodnotným" scénkám v závěru. I ten medvěd mi přišel z hlediska technického naprosto v pohodě - tohle není Kniha Džunglí, víme?;) A ty postavy měly být figurky, z naprosté většiny nesympatické a jednorozměrné, takže ani tohle bych nebral jako negativum. Na druhou stranu, zasloužil by si Ray Liotta lepší poslední film? Jednoznačně ano, protože zrovna jeho drogový boss je ostudně prostý. Na třetí stranu, na poslední cestu mu hrály naprosto špičkové osmdesátkové synťáky, a to se taky počítá:) Takže abych se vrátil na začátek - OK, je tu nevyužitý potenciál, ale má to styl, a jako něco, co si pustíte s kámoši na nějaké chatovici, je to pecka srovnatelná třeba se Sisu. U toho se nasmějou pro změnu všichni, co někdy zavadili o vojenskou historii:) A chtěl bych to vidět v červené zóně, takže dávám 70%

plakát

The Last of Us (2023) (seriál) 

HBO to opět dokázalo. Znovu posunulo hranice toho, co je na "televizní obrazovce" možné, a tentokrát pro změnu vytvořilo nejlepší videoherní adaptaci všech dob. Samozřejmě že tomu šlo hodně naproti, když umožnilo velmi těsnou spolupráci mezi lidmi ze studia Naughty Dog, se skladatelem Santaolallou, s "mozkem" Černobylu. Samozřejmě, pokud Vám nesedí atmosféra či vůbec děj hry, tak to na Vás nebude fungovat. Já jsem měl největší pochybnosti o dvojci hlavních představitelů, protože Pedro pascal mi přišel jako příliš velký sympaťák na pána jako Joel Miller, a Bellu Ramsey jsem si pamatoval jen z úplně vedlejších rolí v GoT a Zlatém kompasu - pardon, His Dark Materials. A oni tu celou produkci naprosto zválcovali. Kdo chce, může diskutovat, proč je třeba jedna celá epizoda věnovaná dvojici stárnoucích gayů, kteří ve hře jako pár vlastně ani nebyli, ale můj názor je, že narozdíl od takového Zaklínače se HBO dokázalo udržet na uzdě, i když chtělo hrát nějaké "společenskyobjednávkové" akcenty. Jako fanoušek her (ale nikoliv hráč Last of Us) asi nejvíc oceňuji pochopení pro rozdílnost obou médií, kdy se podařilo nahradit infekci šířící spóry něčím, co umožnilo hercům nemít třetinu stopáže dýchací masky, a zároveň vysvětlilo stádní chování a svolávání "zombíků", bez kterého by při té řádově snížené nakažlivosti nedával seriál prakticky žádný smysl. Já jsem byl vrcholně spokojen, a říkám dopředu, že jestli měl někdo problém s tím, že někdo zatahuje "do hry" sexuální orientaci, nedej bože rovnou gender, tak mu doporučuji se na druhou řadu nedívat, protože mu nejspíš rupne cévka:D Já se na druhou řadu velmi těším, protože Ellie projde velmi zajímavým vývojem, protože LoU2 je režijně geniální dílo, a hlavně proto, že teď mám v HBO důvěru, že to vše zvládnou přetavit do seriálové podoby. 90%

plakát

Tři mušketýři: D'Artagnan (2023) 

Nové zpracování Tří Mušketýrů je podobně odvážnou aktualizací jako byl loňský Batman - možná mi to vytanulo na mysli kvůli posunu směrem k detektivní zápletce, možná kvůli větší syrovosti, která u aktuálního "Dumasova" díla číhá na diváka úplně všude. Ať už je to všudypřítomná špína (z prvního záběru z pařížských ulic téměř cítíte "autentický dobový zápach":)), upuštění od soubojů zabíraných ve velkých celcích, aby vyniklo ladné máchání meči, plášti na rukách apod., nebo třeba i prostý fakt, že Slunce si v tomto zpracování skutečně užijete jen velmi málo;) Kostýmní výtvarníci odvedli skvělou a naprosto nevděčnou práci, protože je mnohem těžší správně ušmudlat a natřepit obnošené hadry než nažehlit a nazdobit sváteční kabátce - což ovšem neznamená, že by oko divákovo bylo ochuzeno o honosné šatstvo při opulentních plesech. Až na to, že tentokrát je francouzský dvůr znázorňován v podstatě velmi umírněně, a největší párty se koná v sídle lorda Buckinghama:) Když už jsem zmínil královský dvůr - jak Ludvík XIII., tak královna Anna jsou naprosto úžasně zahraní, což ale platí v podstatě o všech hlavních postavách (počítaje v to i kardinála Richelieu, který tu mnohem věrněji realitě působí jako fyzickými neduhy oslabovaný vlastenec, než jako od pohledu zřetelně nebezpečný hráč - čti Charlton Heston:) ). Překvapivě je zde málo Milady, která to ovšem bohatě vynahradí svými převleky a mluvou hned v několika jazycích. Což mi připomnělo míru pozornosti věnovanou jazykové vybavenosti šlechty - vůdci protestantských vzbouřenců v konverzacích s Buckinghamem přecházejí z francouzštiny do angličtiny a zpět, totéž královna a Buckingham. S čímž souvisí důrazný apel - běžte rozhodně na titulkovanou verzi, atmosféře to velmi prospívá - zvlášť když mluví Eva Green;) Už to nebudu protahovat, jen shrnu, že noví Mušketýři (BTW střelné zbraně se tu skutečně používají, a ne málo:)) možná nebudou po chuti každému, ale rozhodně stojí za vidění. Já dávám 80% a velmi se těším na druhou část, ve které dost možná dojde i na skutečnou válečnou vřavu - a pomstu jedné nejen zhrzené, ale smrtelně nenávidějící ženy, ba možná že dokonce čarodějnice. Jsou to jen náznaky, ale nepřekvapilo by mne, kdyby se některé věci "vysvětlily" okultními prostředky;) A vlastně bych jednu věc vysvětlit chtěl já - proč se k sakru nechal "do Bible postřelený" titulní hrdina pohřbít?:D No ale to máte fuk, prostě 80% a už aby byl prosinec;)

plakát

Tři mušketýři: Milady (2023) 

Druhá polovina (ehmehm) příběhu nepříliš jasného počtu mušketýrů od příslušníka Boulonské větve Bourbonů - zápach středověku stále cítíte i z plátna, změnou je posun od detektivky více ke špionážní, ale také válečné (byť nečekejte tisícihlavé voje ženoucí se bitevním polem) podívané. Šedivost postav s čestnou výjimkou mladého Gaskoňce je všeprostupující, ale co je nejdůležitější - až tady konečně pochopíte, proč v tomto zpracování vyškrtli Rocheforta. Eva Green válcuje všechny a všechno (sekunduje jí sice Vincent Cassel, ale má méně prostoru, protože je jeden z "mnoha"), král Ludvík a královna Anna jsou opět na svém úzce vymezeném prostoru úžasní, a já upřímně doufám, že třetí díl skutečně vznikne. Sice by se nepochybně obešel bez černého mušketýra (a králova kmotřence!!!:) ), ale tuhle daň klidně zaplatím, pokud se ještě v takovéhle formě vrátí Marc Barbé jako kapitán de Tréville... a pokud se konečně dozvíme, jak to kruci bylo s tou Milady;) Bohužel to asi budou muset zařídit francouzští diváci sami, protože u těchto Tří Mušketýrů se mi podařilo to, co ještě v životě ne, a sice abych byl v sále multikina sám samotinký. No dobře, možná v tom hrálo roli to původní znění s titulky;), ale i tak mě to zarazilo. 80%, tak jako "jednička".

plakát

Avatar: The Way of Water (2022) 

Kdo jiný by měl zařídit technické posunutí filmového média, než James Cameron? A opět se mu to povedlo. Tak jako před těžko uvěřitelnými třinácti roky jsem na to dokonalé 3D nestačil zírat. Ano, jistě, možná by to chtělo nějakých těch dvacet, třicet minut ubrat, a třeba vymyslet něco trochu složitějšího než ekologickou agitku s prvky rodinného dojáku a solidní military akcí... ale když on je to zase takový vizuální nátěr, že mu není rovno, a u Titanicu vám to (skoro) nikomu nevadilo:P Ne, budu se chovat dospěle, nádech, výdech... prostě jenom o parník napřed jsoucí vizuál stačit nebude, i famózní Gravitaci jsem kdysi dal čtyři hvězdy. Takže to bude spokojených 80%, a chci vědět, jak se rozehraje ta linka s Kiri. Mám tušení, že to bude naprosto velkolepé;)

plakát

Batman (2022) 

Nový a dá se říci originální "tejk na" příběh Netopýřího muže, na kterém je v mém vesmíru nejzajímavější asi to, že definitivně rehabilituje Roberta Pattinsona jako herce. Ne že bych mu Twilight ságu zapomněl, ale už se jí můžeme smát jako tragickému mladickému pomýlení:) Naprosto mne uchvátil obrazový cit kameramana (a možná režiséra), a byť prostě v Batmanovi očekávám víc "comicsového nereálna" než jen mikrovysílačky, velmi rád si dopřeju pokračování. Atmosféra prohnilého Gothamu, větší důraz na jeho sociální rozměr, poněkud odlišná práce s osobou Thomase Waynea, a až fyzicky nepříjemné ztvárnění Riddlera... kdyby to nebylo tak nepatřičné, řekl bych, že "krása stíhá nádheru":) A co může být pozitivní překvapení pro všechny bez rozdílu - navzdory stopáži film plyne velmi dobře a jeví se podstatně kratší než lecjaký jeho nejenom comicsový konkurent. 80%