Vitex

Vitex

Vít Zapletal

okres Břeclav
a Praha

102 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 8 12 15
    • 25.4.2017  20:44
    Lví žena (2016)
    *****

    Sloní muž pro holky. Filmařsky špičkové. Herecky především. Emocionálně skvěle dotažené až do konce (paní Zajíčková plakala a nebyla sama). Výprava poctivá. Masky taky. Zůstává jen otázka - proč na to ti lidi nechodí?

    • 18.4.2017  22:48
    Agnus dei (2016)
    ***

    Nepříliš věrohodný film, sice jen ve dvou věcech, ale klíčových. (spoilery!) Rudoarmějci přistiženému při pokusu o znásilnění francouzské sestřičky Červeného kříže by se pravděpodobně stalo něco o dost nepříjemnějšího, než jen kopanec do zadku od velitele. To je věc, která film činí černobílým. A pak, především, ústřední zápletka/pointa s matkou představenou, která novorozence likviduje, je tak odflákle vystavěná a sama o sobě absurdní, že dokonale shazuje celý film, přestože vše ostatní je vlastně v pořádku. I kdyby se v reálné historii něco takového stalo, tady to každopádně nebylo vyjeveno uvěřitelně. Nejen že by matka představená v reálu měla asi více rozumu i empatie, a celý problém mohla řešit mnoha různými způsoby, např. s pomocí jejich biskupa nebo jiného kněze, nějaký mlčenlivý by se jistě našel, ale opravdu máme věřit, že abatyši nenapadne, jak rychle bude její lež, že děti posílá do rodiny z blízké vesnice, odhalena? Dozvěděla by se to přece okamžitě kterákoli z jeptišek, která by se někoho z té rodiny zeptala, jak se dětem daří... Při vší eleganci formy a ztišenosti je ten film v jádru nemístně efektní.

    • 5.4.2017  08:01
    Masaryk (2016)
    **

    To si děláte zadek? Masaryk není zdaleka tak špatný film jako třeba Lída Bárová nebo Ve stínu, ale zároveň to není ani trochu dobrý film, už jen kvůli tomu, že je diváku naprosto všechno, co se tam děje, dokonale ukradené. Není šance dostat se blíž k postavám, protože neexistuje jakýkoli přirozenější vnitřní rytmus scén, vše je nám jen spěšně verbálně oznamováno, nic se nedá prožít / spolužít. A především, dialogy jsou ve většině případů přinejmenším pitomé (ale zároveň ne dost na to, aby se člověk v kině aspoň smál, kromě scény s TGM). Věrohodnost v politické či historické rovině nemůže ani z části nastat, protože státníci se tu mezi sebou baví jako desetiletí kluci, kteří si hrají na válku. Výprava ve výsledku působí vlastně strašně levně, neustále chybí pár komparzistů v pozadí... Jsem vlastně dost překvapený, protože jsem čekal, že to bude dobré aspoň jako průměrný Hřebejk.

    • 12.3.2017  14:37

    Hodně, hodně depresivní. Viděl jsem to spolu s děckama z gymplu na školní projekci. Byli samozřejmě úplně v šoku, ale z diskuse pak vyplynulo, že se těch svých hraček od Applu stejně nevzdají.

    • 20.2.2017  21:03
    Sieranevada (2016)

    Tak tohle jsem nezvládl. Hrozně otravný film. Po hodině jsem začal odcházet ze sálu. Když jsem se občas vrátil, narazil jsem i na poměrně zajímavé scény, ale znovu je střídaly lajdácky švenkované panorámy z chodby a další a další prázdné plácání v unilém tempu. Mé nepochopení rumunské vlny trvá.

    • 9.2.2017  21:05

    Tak aspoň mají filmaři v Hollywoodu na chleba. Žádný jiný smysl ten film nemá a neměl mít. Chtěl jsem napsat "Eric Rohmer meets Tinto Brass", ale hodně bych tím Rohmera urazil, protože jeho filmy nedějově jen na první pohled působí, ale nakonec se vždycky něco stane. Tady ne.

    • 26.1.2017  09:57

    Film o tom, jak někdo čte knížku! ;-) Super.

    • 19.1.2017  21:26

    Ve finále jsem skoro plakal.

    • 14.12.2016  13:12
    Příchozí (2016)
    ***

    Geniální režisér, nekongeniální scénárista. Druhého dne o tom filmu člověk sice přemýšlí, ale jen o logických chybách v příběhu.

    • 12.12.2016  22:45
    Zdaleka (2015)
    **

    Nuda.

    • 6.12.2016  22:23
    24 týdnů (2016)

    (spoilery) Neexistuje-li Bůh, vše je dovoleno. Co je ale horší, nejsou pak ani žádné orientační body. Vše se řídí jen podle pocitů konkrétního jednotlivce. A nejsilnějším či nejpádnějším z pocitů je často strach (např. o kariéru, jak doslova ve filmu padne, ale jednoznačné to samozřejmě není, beztoho i nepojmenovaný strach má ukrutnou sílu). Druhý v řadě je pak pocit, že nejlepší je udělat to, co je "normální", tzn. co by udělalo devět lidí z deseti. Film má pitomou hudbu, která vnucuje diváku něco, co mně třeba k příběhu vůbec nesedělo. Nepotřeboval jsem ani tolikrát šmírovat těhotné ženy ve sprše, natož nahlížet do ložnice při jistých aktivitách. A charaktery postav i konkrétní situace jsou budovány velmi "svévolným" způsobem - nechci přímo napsat, že je to špatně, protože chápu, že skoro až do konce filmu máme být zvědaví, jak se kdo zachová či rozhodne - ve výsledku se pak ale díváme na postavy, které se rozhodují opravdu jen podle aktuálních pocitů, protože žádné dlouhodobější názory či hodnoty nemají (nesmějí mít, aby scénář takto fungoval, nebo aspoň nesmí být moc zjevné pro diváky). Člověku dnešní doby koneckonců takové počínání není až tak vzdálené. Zbývá jen dodat, že film končí ve chvíli, kdy začíná být opravdu zajímavý (podobně jako snímek 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny), protože situace předtím je tak vyšponovaná, že zajímavá vlastně není (jestli si nechat vzít dítě, protože má dvě nepříjemná onemocnění, i když reálnou možnost žít s nimi šťastně, dá-li osud, je jistě menší dilema, než například zbavit se zdravého dítěte jen proto, že je vám teprve sedmnáct, nebo protože ho čekáte s někým, kdo vás zajímal tehdy před pár týdny na diskošce, ale dnes vás už rozhodně nezajímá - kdo by se ale dobrovolně identifikoval s takovou hrdinkou? - film proto musí být náležitě vystavěný tak, aby měl i diváky). Mnohem víc by mě zajímalo, co se bude dít dál. Jak budou po tom všem tato žena a tento vpravdě moderní muž spolu žít?

    • 29.11.2016  22:51

    Otravná hudba. Komické momenty nadbytečné. Kinematograficky nuda. Ale "psychologicky", nebo dokonce až sociologicky podle mě dost přesné. (spoiler) Ta / ten Ray je nakonec nejsympatičtější postava (pokud nepočítám otce), protože má jako puberťák aspoň trochu výmluvu pro svoje hystericky sebestředné chování. Film skoro působí tak (i když hudba jde úplně proti tomu), že Ramoniny / Rayovy problémy s identitou vznikly právě kvůli nepřítomnosti otce. Možná to tak tvůrci i mysleli, ale dnes samozřejmě není korektní to vyjevit příliš přímo. Film se tak každopádně číst dá a moment u zrcadla v poslední scéně vypadá skoro jako znovuobjevení ženskosti.

    • 23.11.2016  22:58
    Toni Erdmann (2016)
    *****

    Shodou okolností jsem den před Erdmannem viděl znovu Tatiho Playtime. V něčem jsou ty filmy podobné - podobné téma, které je podáváno skrze humor, respektive humor sám je jedním z témat. Ale Ade samozřejmě není Tati a Erdmann jeho filmům filmařsky nesahá po paty. Což není špatně. Všechno je naopak v pořádku. Tati je geniální, elegantní a smutný, Ade je srozumitelná všem a optimistická. Všechno je v pořádku. Záměr naplněn dokonale. // A funguje to i napodruhé.

    • 19.11.2016  13:04
    Láska z kláštera (studentský film) (2015)

    Obdivuhodně upřímný a vtipný film s poněkud jednostranným pohledem na jisté věci.

    • 16.11.2016  21:30

    "Nehodnotitelné" (radši). Filmařsky a celkově řemeslně moc pěkné. Co se týče vhodnosti jakožto film pro děti ale úplně mimo. Běžte někam s celou magií, ať je černá, bílá nebo černobílá. (spoilery) A poselství, že když jsi zrozen pro "kouzelnictví", ale potlačuješ to v sobě (nebo nějaký moc moc moc zlý zlý zlý nečar to v tobě potlačuje fyzickými tresty), proměníš se v čiré zlo, to bych taky dětem moc necpal. Jsem tak rád, že jsem se narodil už tenkrát, před třiceti lety, a vídal pohádky prosté aktuální ideologie (no dobře, Dařbujáne a Pyšná princezno, ale u vás mi ta ideologie zrovna vůbec nevadí...). (Tak, a teď jsem homofob a ještě k tomu komunista :-) ) Scéna pokusu o znásilnění ze strany světélkujícího nosorožce byla ale snad ještě horší, než ideové vyznění celého filmu. Na druhou stranu, (heterosexuálně) romantický dvojzávěr byl dojemný.

    • 2.11.2016  19:58
    Room (2015)
    *****

    Funguje ještě líp na druhé podívání.

    • 1.11.2016  18:38
    Anthropoid (2016)

    Střídání filmařské geniality a pitomosti, často v rámci jednoho záběru, z vteřiny na vteřinu. S českým dabingem to bude mnohem snesitelnější.

    • 1.11.2016  00:30

    Nejlepší letošní film? (V něčem by ho na této mé pomyslné pozici mohl ohrozit Sully, ale když si ty dva snímky konfrontuju v hlavě, Líná zátoka mi připadne víc jako ten, o kterém se bude vědět i za dvacet, třicet let...) - Film například o třídní nenávisti, který dokonale dává smysl (někomu) a jde hodně daleko.

    • 22.10.2016  21:24
    Arzenál - 50 % (E07) (epizoda) (2016)
    ****

    Cha! Trochu vzrůšo tady :-) Nemám v plánu nijak zvlášť obhajovat kvality tohohle díla, i když mi na televizní poměry nepřijde vůbec špatné. Fascinuje mě spíš, co se tu objevuje v komentářích - až mě napadá cosi o potrefené huse, která… která kdáká trochu zbytečně, protože se do ní podle mě nikdo nijak zvlášť nestrefuje. Jsem tady už nějaký ten rok, tak mě snad nebudete obviňovat z toho, že jsem provokatér z druhé strany barikády (i když přiznávám, že trochu jsem - už nějakou dobu mi připadá mnohem zajímavějších víc modrých než červených filmů). Zároveň znám Radima Procházku osobně, jakožto student i Vachka a Blažejovského, a dokonce jsem se jednou kvůli čemusi sešel s Pomem (ale neklaplo to, tak mě nemusí nikdo z ničeho podezírat). Chápu, že Vachek a Blažejovský působí na lidi, co je (pravděpodobně) vidí poprvé, trochu zvláštně. Co vám ale vadí na tom, co říkají? Proč by Blažejovský nemohl dávat svým studentům horší známku za to, že ve svých seminárních pracích používají nepravdivé informace, které se na csfd, přiznejme si to, občas pořád najdou? Proč by si s kamarádem starým cinefilem nemohl zavzpomínat, jak za jejich starých časů cinefilové vypadali? (Ano, mluvil o tom, že na Bergmana chodili cinefilové, ne holky z JZD, jak se pak dezinterpretuje tady v jednom komentáři.) Blažejovský obhajuje takový způsob cinefilie, kdy se divák filmu otevře, nechá se jím zasáhnout a „prochodí pak celou noc po Brně“ – v protikladu k tomu, když někdo jen znuděně zhodnotí technickou úroveň triků. Co se proti tomu dá namítat? Vachek si zase vachkovsky filosofuje… překvapivě. „Průměrování“ na csfd mu připadá jako zajímavý materiál pro studium demokracie v praxi. Podiví se nad tím, že Prázdniny pana Hulota mají docela dost vysoké hodnocení, jeden z jeho vlastních filmů dokonce ještě vyšší a jiný zas o něco nižší. S Pomem se dokonce poklidně shodne, že vůči sobě nejsou v opozici, spíš jim jde prostě každému o něco úplně jiného. A že se v tomhle dokumentu prý hážou uživatelé csfd do jednoho pytle? Není tam v tom Ponrepu snad těch pár lidí, co zůstane a nebojí se mluvit o tom, že se jim Holubice líbila? (Nepochopil jsem, proč o tom ostatní schopní mluvit nebyli – fakt nevím.) Vedle poněkud náhodného (ale proč by vlastně místo nich měli být např. nějací obodovanější uživatelé?) výběru csfd-uživatelů na KVIFF ve filmu snad není taky Douglas alias „ten, co píše ty úplně nejdelší komentáře“? Nepřipadá mi to prostě ani jako házení čehosi do jednoho pytle, ani jako cosi černobílého – to by Procházka naopak musel např. použít záběr, kdy Vachek místo Prázdnin pana Hulota objeví nízké hodnocení u nějakého jiného svého oblíbeného filmu a řekne „Tak vidíte, všechny dobrý filmy tam mají blbý hodnocení, protože uživatelé nemají vkus“. Naopak, jak jsem už psal, Procházka (pro někoho paradoxně) ukáže, že dokonce i jeden z Vachkových filmů tu má vysoké hodnocení… Zdá se mi, že většina z místních se (logicky) na 50% dívala s jistou předpojatostí až vztahovačností. Čekali popisný dokument o tom, jak csfd vidí oni, dostali něco jiného, a nedokážou se s tím smířit. Další věc je pak, co se vůbec za těch předepsaných pár minut a korun z rozpočtu ČT dá stihnout. Nesouhlasím ani s tím, že by Procházka dával zas až tak moc najevo svůj pohled na věc. Ano, dá se to vytušit dost lehce, ale na pilu vůbec netlačí. Co byste jako chtěli? Aby se tam řeklo, jak mají uživatelé csfd skvělý přehled o všem, co se točí, i povědomí o dějinách filmu? Samozřejmě, že je tu takových relativně mnoho, ale kolik asi tak procent z celku aktivních uživatelů? Poma nekomentuju, nic moc o něm nevím, proto mě jeho osoba nijak nepohoršuje. A tož tak. Pojďte teď zasypat hejty i mě…

    • 20.10.2016  21:36

    Chápu, čemu se lidi v sále smáli. Taky mi tam přišlo pár míst pitomých a ta ženská mě často iritovala (což nemusí nebýt záměr). Nepotřeboval bych asi ani žádnou muziku, ani Cavea. A divadlo přenášené do filmu prostě nefunguje dobře skoro nikdy. Ale všechny slabší místa mnohonásobně převyšuje myšlenkový potenciál díla a jeho celková odvaha, ta otevřenost a vážnost. Tomu filmu, tedy jeho tvůrcům, o něco jde - jaká příjemná změna oproti většině dnešních filmů! Je to výpověď mužů jedné generace, kteří zažili cosi v 60. letech na Západě a to, co přicházelo dál, a teď o tom všem z odstupu přemýšlejí, pro mě velmi zajímavě. No a je tam konečně těch pár momentů, které jsou opravdu kinematograficky i samy o sobě nádherné (např. kolem dialogu o jamkách v písku). Ten film pro mě má velkou cenu už jen pro jednu nenápadnou větu, která tam zazní - "Krása je krásou, jen když je otevřená a otevírající." Ale je v něm mnohem víc. Film určený k přemýšlení.

    • 20.10.2016  17:47
    Akcept (2016)
    *****

    Pěkně vymyšlený, natočený a hlavně sestříhaný (nápad s černým plátnem!) vhled do života zajímavé umělkyně. Myslím, že to funguje jak pro diváky, kteří o soudobé vážné hudbě moc neví, jako dobrý materiál pro základní seznámení se s tímto světem, a zároveň pro profesionály z této oblasti jako reflexe toho, jak je neobeznámení můžou nejpravděpodobněji vidět. A časem bude Akcept samozřejmě nabírat větší a větší dokumentární hodnotu s tím, jak bude (nebo nebude) stoupat hvězda Lucie Vítkové (doufám, že bude).

    • 11.10.2016  22:00

    Humanistických filmů není nikdy dost. Jako by se loňský Most špionů letos rozdvojil (rozmnožil) v Obra Dobra (Spielberg, Rylance) a Sullyho (Hanks). Ty tři filmy něco spojuje.

    • 11.10.2016  21:41

    Strašně se mi líbilo, že je to vlastně film o tom, jak je úplně v pořádku lézt do zadku bohatým a lhát jim, jak jsou skvělí, jen abyste se mohli přiživovat na jejich majetku... Ale mohlo to být mnohem kousavější. Mnohem. Vlastně je to spíš rozkročeno mezi touto polohou a takovou mírně dojenou milou komedií. Nic proti, ale radši bych šel na zem oběma nohama.

    • 8.10.2016  22:15
    Obr Dobr (2016)
    *****

    (spoilery) Asi bych do filmu, na který můžou rodiče přivést i dost malé děti, nedával motiv, že se obr přivolává tak, že skočíte z vysokého patra a on vás chytí, protože vám vždy naslouchá a je poblíž. Ale jinak je to moc pěkná pohádka, která se zastává outsiderů. Scéna, kde malá holčička běhá po lese a honí sny, mě nečekaně naprosto dostala.

    • 7.10.2016  00:13

    Jak po filmu řekl jeden můj kolega: "Další dokument, z kterého se nic nedozvíš. Ani slovo o ostatních kapelách té doby. Přitom dělat dokument o Beatles bez zmínky o Rolling Stones nemá smysl." Takže takhle. Ale samotného by mě to nenapadlo. Takže 4.

    • 26.9.2016  22:35
    Učitelka (2016)
    ***

    Mám tady trochu rozporuplnou zkušenost. Pustil jsem si Učitelku ve Varech ve videotéce, ale po dvaceti minutách jsem dal přednost osamělému pivu na břehu říčky před Thermalem. Ne že by to bylo tak špatný, ale pivo v tu chvíli prostě vyhrálo. Dnes jsem šel do kina (pracuju tam, za lístek jsem tedy nezaplatil) s tím, že mě film nebude bavit, ale odsedím si to, nebo kdyžtak půjdu převěšovat nástěnky. A vydržel jsem celou dobu. Možná jsem byl ale příliš připravený, příliš jsem filmu odpouštěl, nic nečekal. Když nad tím ale teď tak přemýšlím, bylo skoro všechno špatně. Z herců hráli dobře jen Češi a Bebjak. No dobrá, Mauréry taky nějak fungovala. Scénář tezovitý. Zbytečně citově vydírající. Doba podaná černobíle. A hudba vyloženě pitomá. Přitom se na to dívat dalo a dokonce i přemýšlet... No, rozporuplná zkušenost.

    • 18.9.2016  16:12

    https://www.youtube.com/watch?v=u6tNXk9aB6k

    • 15.9.2016  03:12

    Hodně, možná až příliš osobní záležitost. Tzn. vůbec si nedokážu představit, jak může tento film působit na lidi, kteří Němce osobně neznali. Jakási nostalgie tady je generována mimo jiné i tím, jak film víří režijními, "střihačskými" a "zvukařskými" nápady. Takovéto nakládání s filmem se dnes už jen tak nevidí...

    • 25.8.2016  12:19
    Gottland (2014)
    *

    (Miláček národa)

    • 25.8.2016  10:46
    Minulost (1998)
    *****

    Snad nejzapomenutější porevoluční film. Doporučuju. Určitě jeden z deseti nejlepších českých filmů 90. let.

<< předchozí 1 2 3 4 5 8 12 15
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace