25. Febiofest

Plakát k festivalu 25. Febiofest

Mezinárodní filmový festival Praha – Febiofest byl založen v roce 1993 nezávislou filmovou a televizní společností Febio Fera Feniče. Začínal jako akce pořádaná téměř bez peněz, ale s nadšením pro přátele a filmové fanoušky, se během let proměnil ve velký filmový festival, který si ale stále zachovává svůj původní profil a cíl: všechno pro diváka. Febiofest, situovaný do multiplexu CineStar Anděl na pražském Smíchově, garantuje ve všech 12 kinosálech výjimečnou technickou kvalitu promítání pro všechny formáty, stejně jako dokonalé pohodlí pro festivalové diváky. Navíc nabízí bohatý doprovodný program.

Nová Evropa - Brno

Nová Evropa - Hradec Králové

Nová Evropa - Jihlava

Nová Evropa - Pardubice

Nová Evropa - Praha

Panorama - Hradec Králové

Panorama - Jihlava

Panorama - Kladno

Panorama - Pardubice

Panorama - Plzeň

Panorama - Praha

Central Park - Beroun

Central Park - Brno

Central Park - Děčín

Central Park - Hradec Králové

Central Park - Kladno

Central Park - Liberec

Central Park - Pardubice

Central Park - Plzeň

Central Park - Praha

Central Park - Vsetín

Central Park - Zlín

Ozvěny Balkánu - Praha

Světla severu - Brno

Světla severu - Hradec Králové

Světla severu - Kladno

Světla severu - Liberec

Světla severu - Olomouc

Světla severu - Ostrava

Světla severu - Pardubice

Světla severu - Praha

Asijský pohled - Praha

Made in USA - Děčín

Made in USA - Praha

Masters - Beroun

Masters - Hradec Králové

Masters - Jihlava

Masters - Olomouc

Masters - Praha

Masters - Vsetín

Queer Now - Brno

Queer Now - Děčín

Queer Now - Mikulov

Queer Now - Olomouc

Queer Now - Ostrava

Queer Now - Pardubice

Queer Now - Praha

Queer Now - Zlín

Generace - Beroun

Generace - Brno

Generace - Hradec Králové

Generace - Jihlava

Generace - Kladno

Generace - Olomouc

Generace - Plzeň

Generace - Praha

Generace - Vsetín

Generace - Zlín

Noční cirkus - Hradec Králové

Noční cirkus - Pardubice

Noční cirkus - Plzeň

Noční cirkus - Praha

Best of - Praha

Docs - Beroun

Docs - Hradec Králové

Docs - Kladno

Docs - Olomouc

Docs - Praha

Docs - Vsetín

Culinary Cinema - Děčín

Culinary Cinema - Hradec Králové

Culinary Cinema - Jihlava

Culinary Cinema - Kladno

Culinary Cinema - Mikulov

Culinary Cinema - Ostrava

Culinary Cinema - Praha

Culinary Cinema - Zlín

Off program - Praha

Profil: Arnaud Desplechin - Jihlava

Profil: Arnaud Desplechin - Mikulov

Profil: Arnaud Desplechin - Praha

Profil: Leos Carax - Praha

Profil: Kornél Mundruczó - Praha

Profil: Daniela Kolářová - Praha

Komentáře k zobrazeným filmům

  • Kaka -
    Operace Entebbe (2018)
    *** 22.6.2018

    Mohl to být solidní politický military thriller o svobodných bojovnících, rozvědkách, politických špičkách i kvalitní rekonstrukci významné události historie. Jen těžko z toho mohlo vzniknout melodrama, či nějaký milostní trojúhelník, ačkoliv asi i to by mohlo být hratelné. Finále je ale mišmaš - řezničina bez ladu a skladu. Hvězdné osazenstvo nemá moc prostor hrát, spousta vedlejších charakterů s potenciálem je zbytečně upozaděných a to zdaleka nejzajímavější na celém filmu se odehrává někde úplně jinde, než v Entebbe (v Izraeli). Jednoznačné selhání tvůrce, protože využít takhle zajímavou látku, specielně v dnešní velmi aktuálně době, takto průměrně, bez šťávy, to dá skutečně kumšt. Závěrečný vojenský zátah prostříhávaný s wtf tancem je ryzí ukázka demence.

  • emma53 -
    Song to Song (2017)
    *** 16.5.2018

    Ano, je to typický Malickův rukopis, alespoň ve srovnání s filmem " K zázraku". Já jsem se ale tentokrát nedokázala vézt na jeho vlně. Na tenhle film musí mít člověk náladu a být nastavený na vizuální, téměř poetické obrazy, které nám nabízí. Chvíle, kdy jsem byla nadšená se střídaly se zoufalou nudou, ale to je můj problém. Takže dnes žádná sláva, ale možná dám jednou repete a změním hodnocení na plnou nádrž.

  • EvilPhoEniX -
    Gangsterdam (2017)
    *** 22.4.2018

    Opět slušný kousek z Francie. Sice neznámí herci a přišlo mi, že je film spíš z druhé koleje, ale pořád fajn zábava, u které se dá zasmát. Pašování drog v Amsterdamu s dvěmi nemehly a nádhernou dealerkou je fajn námět pro komedii a je to místy podáno i akčnější vložkou. Čekal jsem sice trošku větší útok na bránici, ale solidní tři hvězdy jsou samozřejmostí. 70%

  • Enšpígl -
    Paříž počká (2016)
    * 15.4.2018

    Film vyvolává chuť se zbalit a odject do Francie a taky se dobře nažrat, ale film rozhodně nevyvolá žadnou emoci z příběhu. Mezi hlavními představiteli to absolutně nejiskří. Dialogy a příběh, to je jak kdyby se potkali nudný a nudnější.

  • POMO -
    Havrani (2017)
    **** 6.4.2018

    Švédská rodinná depka z farmy, kde všechno všem vychází jinak, než by si přáli. Svérázná, Reinem Brynolfssonem zajímavě zahraná postava otce. Filmový debut fotografa s adekvátně tichými, skvěle komponovanými záběry, ale taky osobitou charakterizací postav. Spíše ale festivalovka než kinobiják.

  • Zíza -
    Třetí vražda (2017)
    *** 6.4.2018

    Já jsem za ta léta stejně pořád tomu Kore'edovi na chuť úplně nepřišla. On má pěkné filmy, civilní, všední, obyčejné, ale řemeslně poměrně pěkné a navíc si docela dobře umí ošéfovat herce, takže ti mu na placce nepředvádí kraviny (viz třeba Hirose, podobný charakter hrála ve filmu Sensei, ale zde byl podaný věrohodněji)). To samé platí i o tomto filmu. Detektivka to samozřejmě není, sice tam asi probíhá nějaké minimální pátrání, ale přesto bych to v tom žánru neviděla, natož v thrilleru. Pro mě je to obyčejné drama, které ukazuje jen jakýsi výňatek ze života pár lidí (především obžalovaného a obhájce). Na filmu je dobré, ale i špatné to, že je tak vícevrstvý – divák si ho může vysvětlit po svém, konec si také může domyslet, vzít v potaz všechny indicie, co mu byly předloženy a poskládat si vlastní obraz. A jak bude spokojený, tak to prostě bylo a basta. V tomhle je sice krásná svoboda, přesto mi přijde trochu alibistické – tak diváku, ty sám rozhodni, jak to bylo, rozhodni se podle toho, co se ti líbí, přece ti to nebudu kazit nějakým svým záměrem. Možná by to chtělo ještě další zhlédnutí, aby třeba člověk v té změti ten náznak našel a pochopil, jak to autor zamýšlel, ale nejsme si jistá, jestli se mi to chce podstupovat. Přece jenom film je na můj vkus trochu zdlouhavý a nemůžu tvrdit, že jsem jako přikovaná čučela na obrazovku a hltala to. Navíc by to tam klidně být nemuselo a byla by to ztráta času. Pokud chcete filozofovat, rozjímat nad filmem, tohle je dobrá příležitost. Dobrý film. Takže za tři.

  • gudaulin -
    Foxtrot (2017)
    ***** 4.4.2018

    Existují filmy příjemné na pohled, pohodové a sympatické, se kterými strávíte dvě hodiny času, abyste na ně do druhého dne zapomněli. A pak jsou ty o poznání méně přístupné, zhlédnout je znamená podstoupit jistou námahu, chvilku s nimi zápasíte, aby ve vás ještě dlouho rezonovaly, nutily k návratu, přemýšlení a srovnávání. Právě takový je i Foxtrot. Není to žádný sympaťák, který si vás získá na první pohled. Každá z jeho tří částí má odlišný charakter - a teprve ta třetí všechno dosud viděné propojí a odůvodní existenci obou předchozích. Měl jsem problém s komorním charakterem a pomalým tempem první části, až kafkovská absurdní atmosféra s vymazlenou kamerou ve druhé třetině mě probudila z letargie a závěrečné bolestné vyrovnávání s realitou dvou stárnoucích partnerů, kterým zbydou už jen vzpomínky, jsem vnímal s maximální citlivostí. Když jsem před pár dny o Teheránu tabu napsal, že je to pro mě vyvrcholení Febiofestu 2018, netušil jsem ještě, jakého bude mít ve Foxtrotu soupeře. Oba snímky jsou pro vládnoucí režim nepříjemné a zasahují ho na nejcitlivějším místě. Foxtrot je ale filmařsky rafinovanější a klade na diváky větší nároky. Oba jsou politicky angažované a provokativní, Foxtrot je ale intimnější. Má obrovskou sílu ve schopnosti vystihnout odhalující detail, zachytit a zvýraznit pro panující systém charakteristické rituály. Foxtrot při vší depresi, kterou přináší, ale ukazuje, oč je na tom izraelská společnost proti Íránu líp. Film nemusel vznikat v emigraci ani není výsledkem disidentské odvahy. Je součástí diskuze ve veřejném prostoru a vyvolává polemiky, což nikdy není na škodu. Celkový dojem: 95 %.

  • Arbiter -
    Planeta Česko (2017)
    *** 1.4.2018

    Poměrně rozumná eko agytka (díky za to), lemovaná milým malým českým hajlíčkem. Obecně u podobných snímků postrádám měřítko: když stavím narativ o celém druhu na příběhu konkrétního zvířete, nutně je třeba doplnit sdělení o kvantitativní data (například předpokládaný počet čápů černých na našem území dnes a před 100 lety), jinak je výsledný dojem značně zkreslený a romantizující a slábne kritický rozměr díla. Záběry jsou krásné. Dále souhlas s Roverem.

  • EvilPhoEniX -
    Cesta za králem trollů (2017)
    **** 31.3.2018

    Perfektní pohádka z Norska a nepamatuji se, kdy jsem od Stardust viděl něco lepšího. Je zde víceméně vše, co by v pohádce být mělo. Unesená princezna trollem, namyšlený princ, kladný a odvážný hlavní hrdina, čarodějnice, kouzelná mapa no takový pěkný mišmaš Norské mytologie se scéneriémi natáčené i v Česku. Hodně jsem se bavil. 80%

  • Malarkey -
    Tajná přísada (2017)
    **** 21.3.2018

    Můj druhý makedonský film a rovnou docela dobrá satira. Sice jsem se u filmu zase tak nesmál, ale myšlenka buchty s trávou, která vyléčí rakovinu, byla dobře ulítlá. K tomu i atmosféra filmu je typicky balkánská, takže se připravte na partu vostrejch chlápků, kteří se s ničím a nikým neserou.

  • Malarkey -
    Pororoca (2017)
    *** 18.3.2018

    Hodně těžká filmařina, která určitě není pro každého. Naopak. Blockbusterový divák se tu například nejspíš ukouše nudou, protože v těch nekonečných záběrech by se dala hodina klidně zkrátit a vůbec by film nemusel mít 152 minut. Jenže na druhou stranu, právě v těch dlouhých záběrech je ta síla, která z filmu dělá jedinečný zážitek, který u mě sice není za pět hvězd, ale na druhou stranu netvrdím, že by neměl něco do sebe. Postava táty je v případě tohoto filmu třeba na Oskara. To co tam předváděl, to ve filmovém světě nemá obdoby.

  • ricci.s -
    Údolí stínů (2017)
    *** 14.3.2018

    Atmosférický výlet malého chlapca do lesov. Pôvodne bol na imdb uvedený aj žáner horor, neskôr ho ale vyškrtli a tak ostalo len pri mysterióznej dráme. A tak to aj napokon dopadlo, na škodu veci. Ústredný detský hrdina našťastie nebol otravný a veľa toho nepovedal. Počas prvej polovice sa tam veľa neudeje, potom nasleduje takmer až do konca dlhšia prechádzka po lese, ale vlastne tak či onak sa nič neudeje. Ale krásna hudba, vynikajúca kamera, vietor v korunách stromov, nočná príroda, búrka, hmla... pre mňa pomaly až hypnotická krása. Je až neuveriteľné, ako Nóri dokážu nakrútiť sledovateľný film len pomocou exteriérov a zručného kameramana. Podobný prípad ako Thale / Dunderland / Villmark – a pritom ich vôbec nepokladám za kvalitatívne dobré horory. Zachraňuje ich len atmosféra. Fakt škoda, že režisér nepridal aj niečo navyše.

  • Malarkey -
    Teheránská tabu (2017)
    **** 9.3.2018

    Chvíli mi trvalo, než jsem si zvyknul na to, jak tu tvůrci rozkrývají celou řadu sexuálních tabu u muslimů obecně. Možná i proto natočili podobně laděný film za rakouské a německé peníze. V Íránu by jim za podobné rouhání nejspíš pověsili koule do průvanu. Po chvíli jsem si ale na něco, co mi u této kultury příliš nesedí, nakonec zvykl a začal si užívat běžné, ale zároveň jedinečné a smutné příběhy lidí uprostřed Teheránu. Ty se snaží zapůsobit, což se jim daří, ale brzdí je celá řada lidí, kterým chybí špetka lidskosti. Závěr filmu mě totálně sejmul, že jsem neměl slov. Ve spojení obrazu a orientální hudby se stalo to, že mi bylo vysloveně smutno. Důkaz, že i v Teheránu žijí lidé jako my, kteří ale chtějí žít život jako my, ale přitom jsou ovlivňováni tradicemi a pravidly, které u nás nikdy nikdo nepochopí a ani kolikrát chápat nechce.

  • Aluska88 -
    Přicházejí v noci (2017)
    *** 28.1.2018

    It Comes at Night má dobře budovanou atmosféru čehosi neznámého, výborné herce, zejména Joel Edgerton válí a samotný námět je zpracován velmi realisticky. Výborná hudba dodává příběhu ten správný "indie" ráz. Jenže je tu menší zádrhel. It doesn't Comes at Night at all. Divák stále čeká a čeká, co že to tedy přichází v noci, ale až na chlapa, který se hlavnímu hrdinovi v noci dostane do baráku, během snímku v noci nepřichází totiž vůbec nic. Člověk tak nějak čekal nějaké zmutované existence, nebo něco podobného, ale během celého příběhu se nám nedostane odpovědi na to, co se vlastně děje. Sledujeme dvě rodiny, kterak každá bojuje o své přežití. Nejdříve společně, ale jakmile nastane konflikt a nákaza vypukne uvnitř domu, v každém jedinci se probudí ten ten základnější instinkt. Instinkt přežít a zajistit bezpečí své rodině. To je nade vše. V závěru se tak vůbec nedozvíme, odkud se nákaza vzala, ani kdo jsou její prvotní nositelé. V podstatě se tak vlastně jedná o lesní survival, kde je nebezpečí a strach všudypřítomný, ale zdroj zůstane nezjištěn. Červené dveře zde slouží coby symbolika nebezpečí a zla. Již v Insidious "Red Door" ukázaly, že se za nimi neskrývá nic dobrého. Pokud někdy nastane podobná situace, NIKDY si neberte do baráku cizí lidi. Soucit musí stranou, jinak Vám nakonec stejně místo vděku zůstane jen kudla pod krkem. V takových situacích, kdy se může cokoliv posrat, se člověk může spoléhat jen sám na sebe. Pomoc je potřeba, ale mnohdy za jakou cenu? Když na to přijde, každý si chce zachránit jen vlastní krk.

  • POMO -
    Návrat na Montauk (2017)
    *** 19.1.2018

    Najlepším na filme je úvodný monológ Skarsgårdovej postavy, v ktorej vysloví svoju filozofickú myšlienku. Tá je následne rozobraná v podobe príbehu, ktorý vďaka top hercom baví (veľmi sa mi páčili Skarsgårdove priame otázky v dialógoch), ale vo výsledku mu chýbajú jasnejšie režijné kontúry vo vypointovaní dramatickej údernosti scén. Celkovo decentné, na večne živú tému, ale mdlé a ľahko zabudnuteľné.

  • Radek99 -
    Vnitřní život (2017)
    **** 12.1.2018

    Hodně silné (proti)válečné drama, které má ovšem čistě komorní rozměr a jehož mizanscéna je ohraničena obvodovými zdmi jednoho syrského bytu... Belgický režisér Philippe Van Leeuw se na válečnou tématiku rastrem civilistů specializuje a Insyriated je emočně opravdu silný zážitek. Za velice funkční lze označit záměr zobrazit válečné dění jen z pohledu těch nejbezbranějších - žen, dětí a starého muže. Míra stresorů je tak opravdu maximální. Válka je vůl!

  • ricci.s -
    Podivíni (2017)
    ** 6.1.2018

    Melancholický road movie o dvoch postavách - mužovi a chlapcovi, očividne s temnou minulosťou, ktorí sa potulujú po svete, až kým sa postupne neodkryje, čo sa vlastne stalo a prečo utekajú. V tomto prípade môžem pochváliť vlastne len vynikajúce herecké výkony a istú znepokojivosť. Ale nebola to moja šálka kávy. Až príliš komorná, spomalená záležitosť, ktorá zasahuje omnoho viac do psychologickej drámy ako do thrilleru. Po režisérskej stránke je to navyše absolútne nezvládnuté, pretože hlavná myšlienka filmu je vďaka zbytočným flashbackom predvídateľná už v prvej tretine.

  • ricci.s -
    Propast (2017)
    ** 16.12.2017

    Zatiaľ najslabší režisérov horor a po parádnom Child Eater jasný krok späť. Je to síce zasadené do pekného chladného prostredia a atmosféra v záverečných minútach funguje výborne, hudba a herecké výkony taktiež fajn, a homosexuálna téma mi vo filmoch nevadí (názor, že sa chcel zavďačiť "inému" typu publika beriem s humorom, keďže je to podľa mňa to posledné, o čo by režisérovi išlo). Rovnako neviem, kde tam boli tie erotické scény. Maximálne hlavný hrdina do detailov rozoberal, ako ho znásilnili a ako sa mu to páčilo. Bohovsky zaujímavé, fakt. Vadili mi ale iné veci, presnejšie 3 obrovské prúsery: Vraždiaca stopáž, mŕtvolné tempo a pointa, ktorú každý blbec uhádne ešte v prvej tretine filmu. Celkovo viac nebavilo ako bavilo, a strašne by som si želal, aby sa Severania vrátili k starým dobrým časom Rovdyr / Reykjavik / Fritt Vilt a vyprdli sa na tie komorné, únavné konverzačky. Ani ako psychologický horor to podľa mňa nefunguje.

  • Malarkey -
    Mráz (2017)
    *** 7.12.2017

    Film se zaměřuje na ústřední dvojici, která zde zároveň je určitým romantickým středobodem, a snaží se svůj vztah / nevztah realizovat v ukrajinských končinách směr Donbas. Za zájem určitě stojí prostředí, ve kterým se film odehrává. Také je určitě neméně zajímavé sledovat postavičky, které ve filmu hrají. Věřím, že se budou zakládat na nějakých reáliích. Jak chladné je ale zamrzlé prostředí poničené válkou, tak chladné jsou životy v něm strádající. Po celé takřka dvě hodiny jsem byl studenej jak psí čumák. Jediný moment, který mě zlomil, byl až závěr. Dokázal, že ty dvě hodiny stojí za to počkat.

  • Reiniš -
    Dej mi své jméno (2017)
    ***** 20.11.2017

    Pro mě osobně jedna z největších filmových událostí na letošním Berlinale. Milostný příběh sedmnáctiletého chlapce a hosta jeho rodičů odehrávající se v létě 80. let na Italské riviéře, vychází z na západě populární knižní předlohy André Acimana. Stylově je to něco mezi Xavierem Dolanem, Bernardem Bertoluccim a queer heritage (na scénáři spolupracoval James Ivory). Film dokonale evokuje atmosféru osudového léta a nové lásky. Celý film táhne ústřední pár Timothée Chalamet a Armie Hammer, mezi nimiž funguje neuvěřitelná chemie. Postavy jsou i v rámci queer cinema poměrně ojedinělé; v aktivní roli se zde ocitá mladší postava. Zajímavý je prvek bezkonfliktnosti, primárně jde ve vyprávění o city a budovaný vztah mezi postavami, homofobie či dobové restrikce zde nemají místo.Film skvěle pracuje s plynutím času a postupnou gradací. Je do značné míry zosobněním milostného snu, utopií, kterou si jistě většina diváků přeje prožít. I přes značnou smyslnost celého příběhu je ústřední téma velmi univerzální. Atraktivnosti příběhu dodává i módní stylizace 80. let a trefný soundtrack. Film má potenciál stát se novou queer klasikou a zosobňuje, alespoň pro mě, novátorský přístup k žánru queer filmu, umě kombinující postupy hned několika kinematografických vlivů.

  • POMO -
    Hladoví (2017)
    *** 7.10.2017

    Zombie survivor z francúzskych lúk a lesov. Lokáciami akoby sa odohrával v Česku. Postavy nie moc zaujímavé a rozprávanie tempom aj vizuálne všedné. Ponurý duch a dramatická hĺbka beznádeje tomu ale dávajú osobnosť. [Sitges FF]

  • Psema -
    Na Chesilské pláži (2017)
    *** 9.9.2017

    ​​Ian McEwan píše populární a nesmírně čtivé knihy a daří se mu i v případě filmového scénáře ke svému vlastnímu dílu Na Chesilské pláži. Melodramatická polemika o podstatě lásky a (ne)zbytnosti manželského sexu je humorná i smutná zároveň a příjemně překvapí především pěknou kamerou a vrstevnatými výkony dvou hlavních představitelů. Na film si zřejmě o půl roku později nevzpomenete, ty dvě hodiny v jeho společnosti se však zapíší do paměti více než uspokojivě. Ideální film na návštěvu kina s matkou či kamarádkami. [TIFF17]

  • EvilPhoEniX -
    Rázová vlna (2017)
    *** 21.8.2017

    Herman Yau mi sedí více v hororové poloze, tentokrát zkusil akčňák,dostal větší rozpočet a kývnul mu na to i Andy Lau, což je jediná hvězda filmu, ale přišlo mi to hodně nemastné, neslané. Akce se skládá pouze z přestřelek, které nejsou skoro vůbec zajímavé, chybí jim krev, což mě zarazilo od režiséra, který se proslavil brutálními HK CAT III, chyběl mi zde určitě i nějaký souboj a zajímavější příběh. Na jedno podívání OK, ale moc mě to nepotěšilo. 60%

  • LIVINGDEAD -
    Berlínský syndrom (2017)
    ** 2.7.2017

    Tak nevím, koho mám litovat? Tu australskou nánu, která vyrazí sama do Berlína a hned jde šukat s cizím chlapem, nebo toho Němce, který si do bytu nakvartýroval takovou hnusnou krávu, která si neváží toho, že může jen ležet, koukat na TV, jíst a nemusí chodit do práce!

  • Aluska88 -
    Delta (2008)
    **** 30.4.2017

    What a really weird and rare movie. Delta je opravdu velmi netradiční a podivný, stejně jako nesmírně originální a osobitý snímek. Izolace prostředí před okolním světem a styl života, téměř jak někde před staletími, vytváří nezaměnitelnou atmosféru. Kamerové zpracování se jakoby odcizuje od toho, co se na plátně děje, ale zároveň nám vše zprostředkovává přímo před zraky. Jakákoliv intimní, či důvěrná scéna mezi sourozenci probíhá mimo kameru a divák se tak orientuje pouze podle stínu, či obrysů. V celém filmu je zhruba asi 400 dialogů. V Deltě se totiž skoro vůbec nemluví. Říkala jsem si, jestli je vůbec možné, aby někde existovala podobná (pošahaná?) komunita, jako zde, a i kdyby, není přece možné, aby lidi spolu prostě vůbec nemluvili. Všichni furt jenom zírají:) Očekávaný závěr přichází a jsem ráda, že alespoň ta želvička má naději na lepší zítřky:)

  • Superpero -
    Píseň moře (2014)
    **** 5.5.2015

    V prostřední části to trochu vázne. Starej vlasatej popleta mě fakt nebavil a moc jsem nechápal o co vlastně jde zlé čarodějnici. To je ale vynahrazeno pěknou animací a hlavně nádherným mystickým finále. To mě fakt pohltilo.

  • Radko -
    Králové a královna (2004)
    **** 10.11.2014

    O sile a slabosti vzťahu. O slabosti mužov a sile žien. O slabosti žien a chlapčenskosti v mužoch. O nenávisti a žiali. O odchodoch a nových stretnutiach. O trpkých odkazoch potomkom. A všetko toto podané nesentimentálne a s veľkou dávkou vnútorného smiechu. Skvelé dielo. Presne pospájané, nelineárna chronológia bez jasných predelov vôbec nevadí, nijako neruší a jej jednoznačne a jasne prijateľná. Kompozícia je to, čo Desplechinovi ide mimoriadne dobre. Rovnako tak prirodzene vyznievajúce chovanie postáv bez pokrytectva a falošnej slovnej zásterky (okrem tej čo chráni pred väzením alebo zrútením sa), tak častej vo vyfalšovane vyumelkovaných vzťahoch. V príbehu jednej ženy okolo ktorej sa točia piati muži - traja partneri, otec a syn a rozhodne nie je všetko ideálne. Rozhodne je to však veľmi dobre zrežírované a premyslené. Tak, že spomínaná dva a pol hodinová dĺžka vôbec nevadí. Práve naopak, pár minút (možno až do hodiny) navyše by vôbec nevadilo.

  • Enšpígl -
    Zlá krev (1986)
    * 25.11.2012

    Absolutně jsem nepochopil vo co jde. Jestli je to o lásce, tak fajn, ale tu já si představuju úplně, ale úplně jinak a estli o něčem jiným tak jsem to nepochopil dablovaně. Situaci neusnadňoval ani promítač ve Světozoru, když půlku filmu promítal na strop a 20% na šířku šlo občas za oponou. Možná to tak mělo bejt u těhle intelektuálních sebeonanií člověk nikdy neví. No, čet jsem si zdejší komentáře, abych třeba pochopil co mně uniklo, ale zvuk, obraz, styl neobaroko, David Bowie, krásný ženský, zjevně mně neuniklo nic, ale já chodím do kina na strhující příběhy a ne na písničky z radia. Alespoň že ten konec měl koule.

  • Tuxedo -
    Holy Motors (2012)
    ***** 9.7.2012

    Asi něco podobného zamýšlel Richard Kelly se Southland Tales a další ambiciózní tvůrci, snažící se vypořádat s otázkami světa, vesmíru, člověka a kinematografie. Příběh muže, který nežije svůj život, ale hromadu jiných, aby ti „ostatní“ měli pocit, že se děje něco „skutečného“. Caraxovo pitoreskně dojímavé zamyšlení se nad divadlem světa, v němž jsou jeho obyvatelé diváky a herci, ale nikdy opravdovými lidmi. Oceňuji, že se Carax rozhodl pro svěží a nedefinovatelné pojetí a zvolené téma zároveň poskytuje možnost bravurně střídat žánry (muzikál, polské sociální drama, animovaný film pro dospělé, groteskně-hororové pokračování Caraxova segmentu z Tokio!) a v neposlední řadě ukazuje Denise Lavanta coby herce nikoliv mnoha tváří, ale všech! 47.MFFKV

  • akisha -
    Pianista (2002)
    **** 8.4.2011

    První polovina pro mě byla sugestivnějším a silnějším zážitkem, než Schindlerův seznam. Zatímco ve Spielbergrově díle události sledujeme z pozice Němce, u Pianisty je to pohled Žida, možná právě proto je to pro diváka nepříjemnější a intenzivnější. I pozdější Szpilmanovo skrývání a neustálé přemísťování a strádání nepůsobí rozvlekle, hlavně díky scénám jako například tichá hra na piano. Nehledě na absolutně famózní výkon Adriena Brodyho, jehož Oskar je rozhodně zasloužený, a já mu věřila každé gesto a každý pohled. Po něm snad stojí za zmínku ještě můj oblíbenec Thomas Kretschmann, který i na malém prostoru dokázal stvárnit věrohodnou postavu a zapsat se do paměti (taky hlavně proto, že to byl mezi německými vojáky jediný "dobrák"). Navíc je celý film proložen Chopinem. Jenže pak přišel konec, který působí vedle zbytku filmu přinejmenším dost suše, představovala jsem si něco jako scénu osvobození z Shawshanku a ono to tady jen tak nějak vyšumělo do ztracena. Velká škoda. Takhle "jen" 80%

  • B!shop -
    Michael Collins (1996)
    ***** 8.9.2010

    Jordanovo masterpiece a jeden z jeho nej filmu. Podle skutecnejch udalosti natoceny boje Irska za svobodu, tudiz jsem cekal nejaky politikareni, ale to je velkej omyl, tohle bych skoro az nazval valecnym filmem. Dve hodiny narvany akci, neustalejma prestrelkama, vrazdama, vybuchama a do toho sem tam nejakej ten policitkej proslov. Na posledni pulhodinku sice tempo ponekud zvolni, ale to vubec nevadi. Navid do toho nacrtnuta romanticka linie s roztomilou Roberts a proste skvely emoce a napeti. K tomu vsemu to je navic fantasticky natoceny a herci ze sebe davaj vsechno, charizmatickej Neeson jako vudce bojovniku a pozdejs trochu politik Collins, kterymu sezerete kazdy slovo, perfektni Rickman, kde obzvlast v druhy polovine vas jeho vykon az dojme. No a pak Aidan Quinn, kterymu staci, aby se na vas podival, tak charismatickej ma xicht. A krome toho hraje taky perfektne. Takze proste takovyhle lekce z historie mi vyhovujou, neco se dozvim a zaroven skouknu skvelej film. Jasnejch 5*.

  • Bluntman -
    Milenci z Pont-Neuf (1991)
    ***** 1.8.2009

    LFŠ 2009 Poslední část volné trilogie (MILENCE Z PONT-NEUF předcházela ZLÁ KREV a KDYŽ CHLAPEC POTKÁ DÍVKU), která nejenom dokumentuje zrání a vývoj Denise Lavanta, ale i proměnu ve stylu samotného Caraxe, nejzajímavějšího režiséra francouzského neobaroka, který se z reklamní estetiky, ale navazující na poetiku francouzské nové vlny, posunul až k estetice ošklivosti, jíž dovedl k dokonalosti ve svém příspěvku MERDE! z povídkového TOKIA!. Film je nejlepší ve chvílích, kdy se rozevřou časové rámce, jde o pohyb v záběru a pohyb záběru a vše je podpořeno výborně zvolenou hudbou či vše přehlušujícími zvukovými efekty. Jednoznačně jeden z nejlepších filmů "filmovky" a divácky asi nejpřijatelnější - i přes hlavní postavy a prostředí - Carax (psáno před zhlédnutím ZLÉ KRVE), kterému mírně ubírá na výsledném hodnocení pouze to, že se jedná o část poslední, a tak film nechce opustit hrdiny a konec působí nastavovaným dojmem. Přesto pro mě MILENCI Z PONT-NEUF představují ukázkový příklad "Modern Love". 9/10

  • Radko -
    Vánoční příběh (2008)
    **** 21.3.2009

    Rodinná krv sa vrie a búri. Je chorá podobne ako matka rodu. Nezmieriteľnými konfliktami, nezahojenými rananmi, nenaplnenými láskami, nestretávaním. Vianočné veľké stretnutie rod možno vzpruží a zároveň pomôže rakovinou postihnutej matke, nutne potrebujúcej vhodného darcu kostnej drene. V čase, keď sa omieľa fráza o nemožnosti novej témy, ma francúzski režiséri každoročne presviedčajú, že existujú nielen nové témy, ale - ako napr. v tomto prípade - je možné vystihnúť staré známe motívy novým spôsobom. Povaha rodiny obsiahnutá formou. Fragmentárne, útržkovité úvahy vystihujú vnútornú komplikovanosť najužšieho ľudského spoločenstva. Desplechin tam vkladá i rôzne drobné motívy, odbočky, udržiavajúce pozornosť publika počas pomerne dlhej stopáže (osobne ma napr. fascinovala na tabuli vzorcami napísaná matematická úvaha o časovej pravdepodobnosti ďalšieho žitia matky, v prípade, ak sa podvolí, resp. nepodvolí operácii). Celok sa tak podobá vitráži v šerotemnote kostolného ticha: spočiatku ostrofarbená chaotická zmeť farebných sklíčok sa pozorným sledovaním zrazu mení na krásny a všeobecne platný výjav zo života.

  • viperblade -
    Mulholland Drive (2001)
    ***** 13.9.2008

    Nejlepší Lynch? To nevím, ale možné to je. Typický Lynch? Až do morku filmu. A jedna z nejpůsobivějších filmových atmosfér? To každopádně. Právě ta atmosféra mi chyběla v Lost Highway. Byla tam sice nějaká, ale ne jako v tomhle filmu. To je prostě něco, co musíte zažít. A ani Vám nebude vadit, že to (ostatně jako vždy u Lynche) nepochopíte. Mně to tedy nevadilo. Plný počet je zde na místě a Naomi mě přesvědčila, že je jedna z nejtalentovanějších mladých hereček současnosti. A co na závěr? Snad jen: "Silencio..."

  • Kryšpín -
    Faunův labyrint (2006)
    ***** 6.8.2007

    Všechny žánry v jednom filmu. Příběh je zasazen do roku 1944 ve dvou světech, pohádkovém a válečném. Přítmím mezi těmito světy tvoří holčička Ofélie, která z války utíkala do pohádek pouze prostřednictvím čtení pohádek. Nyní objevuje skutečný svět a já jako divák jsem mohl s ní. Přestože už jsem dospělým, film mě dokázal unést a vtáhnout přímo do filmu a emocionálně prožívat dobrodružství s Ofélií. To co jsem prožíval během 112 minut sledováním Faunova labyrinthu jsem nikdy nepocítil a ani to nedokážu vyjádřit, možná to byla touha vrátit se do dětských let a znovu mít stejně bujnou fantazii jako ona. Když jsem na to šel do kina, očekával jsem něco úplně jiného (zvyklý z režisérových předchozích filmů) a odcházel z něho nadšený, plný zážitků. Velký podíl na tom má vizuální a technická stránka filmu s nádherným a nerušivým hudebním podkladem. Ještě teď mě mrzí neproměněný Oscar za nejlepší zahraniční film.

  • Matty -
    Obecná škola (1991)
    **** 5.9.2006

    Je nemilé, že ani jeden ze Svěráků nedokázal úsměvnou historku o lidech a lidičkách povýšit na vážnější svědectví o době. To sice matně prosakuje mezi vším tím hlášením školního rozhlasu a dětskými lumpárnami, ale nikdy nenabere odvahu vystoupit do popředí. Na malý český, ač zkultovnělý, film má Obecná škola odvážně velké ambice, patrné předně z výtečného hereckého obsazení, a pak také z panoramatických leteckých záběrů, které, uznejte, v kdejaké lidové české komedii nevidíte. 80% Zajímavé komentáře: Arius, Phillo

  • Divočák -
    Šťastné dny (2002)
    ***** 15.4.2005

    Za dojem. Snímek, o kterém 100% platí věta uváděná na plakátech: "Léčba šokem". První film, po kterém jsem vylezl z kina s otevřenou pusou. Efekt výborně podtrhují impresionistické záběry, z nichž za uvedení stojí například ten, kdy hrstka mladých lidí v plavkách hraje na obrovském vyprázdněném koupališti Freezbe. To vás fakt dostane.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace