46. Letní filmová škola

Plakát k festivalu 46. Letní filmová škola

Od pátečního poledne 7. 8. až do středeční noci 12. 8. 2020 nabídne 46. Letní filmová škola plnohodnotný program, vedle historických a současných filmů se dostane i na divadla, koncerty a další doprovodné akce. Filmovka vyvrcholí ve středu večer světovou premiérou Krajiny ve stínu režiséra Bohdana Slámy.

Z hostů na Filmovku dorazí herecká ikona Hanna Schygullová s unikátním Cinekoncertem, scenáristický mistr Vladimír Körner s nesmrtelnou Adelheid, nedávno objevený autorský drahokam českého filmu Bohdan Karásek nebo Slávek Horák, který v Uherském Hradišti uvede festivalovou premiéru filmu Havel.

AČFK Distribuce

České a slovenské novinky

FAMU History 2

Filmová čítanka: Free Cinema

Host: Bohdan Karásek

Host: Hanna Schygullová

Host: Vladimír Körner

Hot TV

Letní kino: Novinky

Letní kino: První lásky českého filmu

LFŠ uvádí

Němý film s živou hudbou: Buster Keaton

Neznámý vojín: Danny Kaye

P.S.

Program České televize

Příběh jednoho filmu: Řím, otevřené město

Půlnoční delikatesy: Vulgární auteuři

Retrospektiva: Andrzej Wajda

Studentské filmy

Terra Festivalis: Izrael

Východní přísliby

Komentáře k zobrazeným filmům

  • Douglas -
    Krajina ve stínu (2020)
    13.8.2020

    KRAJINU VE STÍNU lze chápat v paralele ke KRVI ZMIZELÉHO (Milan Cieslar, 2005). Stylem i vyzněním jde v obou případech o "samožersky" vznešené plakátové filmy o tom, že (někdy titíž, někdy různí) lidé na sebe byli zlí za okupace, při odsunu a s nástupem komunismu. Ba co víc, přeložíte-li přes sebe filmy a seriály vyprávějící o komunitě postav v jednom a více z těchto období a vyznačíte si narativní průměty všech z nich, dostanete KRAJINU VE STÍNU. ___ Postavy jsou sice tzv. historické překlady skutečných osob, leč i sebekomplexnější osobnost lze zploštit na primitivní typ - a nic jiného než postavy-typy o směšně malém množství vlastností v tomto filmu nenajdete. Nežijí, neproměňují se v čase, jen v rámci oddělených vyprávěcích bloků reprezentují - a podle potřeby se (skokově) proměňují či neproměňují. Každodennost v tomto světě jakoby neexistovala, všechno ústí v osobní selhání, konflikt, klimax. ___ Scenárista Arsenjev během besedy mluvil o příběhu postav či vesnice a věřím, že se maximálně snažil o to, aby věrně zachytil, co se v ní odehrálo. Jenže historie sama o sobě není příběh, nýbrž spíše soubor stavů věcí, z nich můžeme nespočet příběhů udělat - pečlivou práci s kauzalitou či soustavně vedenymi paralelami. Jak se říká v Cimrmanech: Vidím jen výjevy, víc po mně nechtějte. A pochopitelně, pana uhlobarona to neuspokojí, protože nevidí kauzalitu. A pouze z výjevů je složená i KRAJINA VE STÍNU, protože kauzalita mezi scénami je velmi slabá, případně značně neobratně sugerovaná skrze neumělá motivická propojení. Skoro není možné dovodit, co postavy dělaly a nedělaly v obdobích mezi výjevy. Chovají se buď úplně stejně, anebo narazově úplně jinak. ___ Osobně se snažím každému filmu vyjít maximálně vstříc. Usiluji najít, za jakých podmínek pravděpodobně jako dílo funguje nejlépe - a podle toho jej posuzovat. Pozorně jsem včera naslouchal tvůrcům, celou noc i dnes dopoledne o filmu s přáteli diskutoval a doufal, že upozorní na věci, jichž jsem si nevšim. Pominu-li ale výborné herce, díky nimž ty postavy nejsou směšné, prozatím jsem žel neobjevil klíč, který by pro mě KRAJINU VE STÍNU v jakékoli rovině a ve vztahu k jakékoli poetické tradici dokázal zachránit (a to včetně mechanického stylu dlouhých pohyblivých záběrů s několika stále se variujícími vzorci vývoje). ___ Hodnocení stále zvažuji (jsem na hraně mezi 1* a 2*).

  • T2 -
    Amnestie (2019)
    *** 9.8.2020

    Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $314,774▐ Ďalší krásny kus našej histórie. Snaha o dobré dramatické vykreslenie, doby aj postáv sa nezaprie ale na niečo väčšie srdcervúce ešte nemáme dostatočný talent, nadanie, techniku. Ale snaha sa cení tak aspoň máme dosiahnutý slušný priemer. /55%/

  • Davies182 -
    Karel, já a ty (2019)
    **** 26.7.2020

    Já sem teda velmi dalece od nějakýho experta na tuzemskou filmovou tvorbu, ale ty bláho, jestli tohle není jedna z nejlepších českých vztahových konverzaček, tak už nevím, co jinýho by mohlo bejt. Takhle podobně živoucí dialogy vměstnat do přirozeně uvěřitelného scénáře, to se prostě jen tak nevidí. Richard Linklater si během tohoto snímku dělal poznámky!

  • Matty -
    3Bobule (2020)
    ** 26.6.2020

    Spíš kýčovitý turistický katalog a věšák na product placement než film. Zápletka skoro neexistuje, osmdesát procent scén by šlo vystřihnout, aniž by to poznamenalo smysl a vyznění filmu. Podzápletky z filmu trčí a vyznívají do prázdna (např. aktivity dětí). Postavy se od sebe vzdalují a znovu k sobě nacházejí cestu naprosto nahodile (např. policistka se v závěru dá dohromady s jedním z hlavních hrdinů, ačkoliv mezi nimi během celého filmu nedošlo k ničemu, co by vysvětlovalo jejich vášnivý polibek). Všechny podvody, vztahové neshody, nezodpovědné chování (Honza se zas a znovu opíjí, s kamarádem tráví podstatně víc času než s partnerkou a dětmi) jsou v závěru jako zázrakem odpuštěny. Stačí podvést většího podvodníka, omluva, náprava a proměna nejsou třeba. Nostalgické rámování filmu Postráneckého voice overem (a neustálým vzpomínáním na jeho postavu) spíš vytrhává z letní atmosféry a přispívá k těžkopádnosti vyprávění, které se už tak vinou nezvládnuté rytmizace zoufale vleče. Když si odmyslíme tři čtyři fungující vtipy, zůstane akorát hezky nasvícené nic. Zejména zásluhou vyšší řemeslné úrovně jde o nejlepší ze všech tří dílů, ale je to zhruba totéž, jako když si krabičák namísto do plastového kelímku nalijete do sklenice na víno. 45%

  • EvilPhoEniX -
    Sviňa (2020)
    **** 20.5.2020

    Nečekaná pecka ze Slovenska mě udeřila přímo mezi oči a dost možná nejlepší tuzemský film posledních pár let. Sviňa je regulérní Gangsterka, kde funguje přesně vše jak má. Jozef Vajda hraje mafiána absolutně přesvědčivě a divím se, že film je nakonec pouhou fikcí. Je zde prohnilý politický systém, obchod s bílým masem, nucený sex, drogy, vraždy, podrazy, žurnalisté. Absolutně mě film svými kvality vykolejil a Sviňa se dostává na Evropskou úroveň a má blízko k Italským či Francouzským gangsterkám. Pro našince a milovníky mafiánských filmů takřka povinnost. Příběh****, Akce>Ne, Humor>Ne, Násilí***, Zábavnost*****, Hudba***, Vizuál****, Atmosféra****, Napětí****. 8/10.

  • LIVINGDEAD -
    Supernova (2019)
    ** 7.4.2020

    Přestože mám v Polsku rodinu, vím jedno, nikdy nepojedu do PL na dovolenou sám, nebo na neznámé místo, či na vesnici.... co polský film, to šílené situace, které se tam dějí. Většina jsou natočeny dle skutečných událostí, jako např. (LYNČ 2011). Policie je tam naprosto k ničemu, jak vidíme i v tomto filmu.

  • johnn333 -
    Corpus Christi (2019)
    *** 15.3.2020

    Hlavní kluk sice káže jak pán, ale jen těžko může udělit rozhřešení té omšelé příběhové kostře o protagonistovi, co dorazí do uzavřené komunity, aby ji proměnil, a na konci ji zase dramaticky opustil. Tohle léto s gentlemanem z nenávistně bohabojné vesničky má navíc dost zaměnitelnou, těžkopádnou tvář, které nepomáhá úplně mrtvá kamera, která se prostě někam postaví a pak tam je.

  • Sarkastic -
    Poslední aristokratka (2019)
    ** 1.3.2020

    „Vy myslete na to pěkné, co vás čeká. Tady už se na vás všichni moc těší.“ Zas tak moc ne…Po zkušenostech s Vejdělkovými filmy posledních let (z nich je každý další ještě o něco slabší než ten předchozí), jsem měl malá očekávání. A překvapení se nekonalo. Fakt, že jsem se poprvé zasmál až v 18. minutě, nevěstil nic dobrého. Jenže těch míst k zasmání už příliš nepřibylo, a to je i na zcela nenáročnou komedii dost málo. Ve výsledku tak nebavily ani hlášky či situace, ale čistě postavy a pár jejich světlých momentů. Ještě se ctí to ustáli elegantní Procházková („V mém chovu není slabších kusů.“), „původní“ Pechlát, Balzerová s ořechovkou a hypochondr Liška (když zrovna nezpíval). Ostatní šeď, na opačné straně naopak Dyková, která měla přesně 1 dobrou scénu s husím „hambáčem“, jinak to u ní byla čirá tragédie (a ta trvá už pár let). Částečně to vytahuje nahoru technická stránka (hudba, kamera, kostýmy), ale když si film porovnám s předchozí rovněž poměrně slabou Tátovou volhou, sklouznu tentokrát jen ke 2*.

  • Marigold -
    V síti (2020)
    *** 29.2.2020

    Čistá práce, marketingově i filmařsky. Klusák s Chalupovou doručili přesně tak nepříjemný, vtipný, srozumitelný, jednoduchý a emočně návodný titul, aby překonali tradiční omezení dokumentů, které od diváka žádají náročnou aktivní spolupráci a hlubší empatii. Stejně jako "otevření diskuse" je to "cool munice pro memy a internetový humor". Nesděluje to nic převratného, neobjevuje to nic podnětného, ale spolehlivě to vtahuje a snad to povede i ke změnám nad rámec chvilkové události. Nejlepším momentem dokumentu je závěr, který ukazuje, že pouhé "morální pohoršení" není dostatečné k tomu, aby byl predátor ponížený a zahnaný do kouta. V tom je celá tragédie.

  • Sarkastic -
    Národní třída (2019)
    *** 9.2.2020

    „Mně nevaděj žádný lidi na světě…když nedělaj bordel. Ale když dělaj bordel, tak s tím jako prostě malej problém mám, no.“ Altrichterův Schmitke mě zaujal. Národní třída je ale dost jiná. Sice se soustředí opět na jedno specifické místo a jeho komunitu, sem tam se něco (hořce) komediálního též najde, ovšem jinak je film z jiného soudku. V Národní třídě vše stojí a padá s hlavním hrdinou. O tom, že role Čermákovi perfektně sedla, netřeba diskutovat. Ale sympatizování se samotnou postavou je problematické. Vandam je uvnitř své hlavy pořád ve válce, celkem jedno, zda zrovna trénuje boxování (pravda, láska), rozbíjí nosy vidlákům („Tak pozdravuj v Brně.“), provokuje policii či se třeba jen snaží zapůsobit na Lucku, u které by se rád „povozil na kolotoči“. Problém tkví v tom, že jde o burana a primitiva se zvykem řešit vše násilím, navíc má svou „pravdu“ (někdy skutečně, často se však velmi mýlí). To, jak mu věci prochází, zrovna uvěřitelně nepůsobí, úplný konec je pak zcela mimo, a zůstává po něm pachuť. Lepší 3*, od Schmitkeho krok zpátky.

  • xxmartinxx -
    Figurant (2019)
    **** 6.2.2020

    Dobrý nápad rozhodně utáhne 14 minut kraťasu. Občas mi přišlo, že režie by mohla být trochu vytříbenější (třeba poslední záběr mi přišel trochu moc uřvaný), ale jinak jinak hodně dobré v tom co vše se na divákově straně dá s tímhle dělat.

  • xxmartinxx -
    Zvěř (studentský film) (2019)
    *** 26.1.2020

    Za tímhle filmem musí být nějaká zajímavá historka a nápad, zřejmě by bylo hodně záživné se o něm s tvůrci bavit. Vlastně to působí přesně jako ten film, o kterém tvůrcům nedojde, že divák nesdílí jejich napojení na látku a je potřeba nějak navázat kontakt.

  • Matty -
    Vysoká dívka (2019)
    **** 8.12.2019

    Bezútěšné a klaustrofobní drama z poválečného Leningradu, kde se kvůli neexistenci jakékoliv důvěry, vřelosti a naděje zdá být nemožné žít, natož přivést na svět nový život. Sugestivní obraz devastace města, těl i duší. Podobně syrové a emocionálně zdrcující jako dramata natáčená v troskách rozbombardovaných německých a italských měst, ale formálně (vnitrozáběrová montáž mimořádně dlouhých záběrů, významotvorná práce s barvami) propracovanější. Osmadvacetiletý Kantemir Balagov představuje talent, který se vyplatí sledovat. 80%

  • Matty -
    Antropocén: Epocha člověka (2018)
    *** 13.11.2019

    Ohromující záběry, pravdivější než ty, kterými nás opájejí seriály jako Planet Earth (byť můžeme debatovat nad paradoxem snahy ukazovat zkázu tak, aby především krásně vypadala), ale čemu mají sloužit? Monotónní vršení informací o tom, jak člověk dok****l planetu akorát prohlubuje environmentální žal, pocit bezmoci a apatii. Potřebnější jsou filmy ukazující, co lze změnit a vybízející k akci, ne dokola flagelantsky opakující, co všechno jsme jako civilizace udělali špatně. To už víme.

  • Matty -
    Synonyma (2019)
    **** 5.10.2019

    Neuzavřený, neusazený film, plný elips a navzájem se rušících nálad, který až do konce hledá svou řeč. Stejně jako jeho vykořeněný protagonista, který svou identitu znovu skládá z mnoha fragmentů, jimiž je tvořeno i vyprávění filmu, podnětné a iritující svou proměnlivostí a nestálostí (projevující se nejen napříč snímkem, ale někdy i v rámci jednoho záběru, který proti sobě staví elementy v různých plánech obrazu). Podstaty enigmatického hrdiny se nemůžeme dobrat, protože je stále v pohybu, stále hledá sebe a ta správná slova. Nedokáže se vzdát své někdejší identity, ani se asimilovat v nové zemi. Zas a znovu selhává a začíná od znova (podobnou výstavbu má Narušitel systému, který ale po hodině začíná být monotónní, což se Synonymům nestane). Film svým nervním rytmem (ani ne tolik vysvětlující, jako rytmizující funkci plní též flashbacky z izraelské armády) a synonymickým variováním jedné (neřešitelné) situace tuhle energii (spíš než psychologii) protagonisty výborně vystihuje. 80%

  • POMO -
    Nabarvené ptáče (2019)
    *** 13.9.2019

    Film, zachráněný kameramanskou prací “s černobílem”, rámováním a svícením. A produkčním vystižením doby kulisama a kostýmama. Vypravěčskou strukturou však naprosto jednotvárný, postrádající dramatický oblouk, uměleckou symboliku, sofistikovanější střihové postupy i vnitržní emocionální vývoj, který mu mohla aspoň částečně dodat (pohříchu naprosto absentující) hudba. Nabarvenému ptáčeti chybí většina toho, co jeho typ filmu potřebuje. Postavy mají výstižné tváře, ale setrvají pouze pár minut, většinou téměř nepromluví, a filmu nic nedají. Pouze svojí hnusotou přispějí k další a další předčasné ztrátě nevinnosti kluka v ošklivém prostředí. A že to celé má být právě o oné ztrátě, pochopíme až z posledních pár minut, po téměř třech hodinách monotónního kupení stejně vypadajících a vyznívajících epizodek na sebe.

  • xxmartinxx -
    Lucie (2011)
    **** 20.8.2019

    S Petrou Nesvačilovou jsem se jednou pokusil udělat rozhovor - a v tu chvíli byl styl její mluvy můj největší nepřítel. Jakmile se to mělo přepsat do psaných slov, prakticky to nešlo. V tomhle filmu je ale její hlas hudba pro moje uši a její manýrismy jsou zdroj skvělého humoru. (A jakkoliv tu přesahy jistě jsou a nechci podrývat vážnější druhou půlku, působil na mě ten film ve svých nejsilnějších momentech komediálně.) Karásek ten film staví na její ramena a je to moc dobré rozhodnutí.

  • xxmartinxx -
    25 km/h (2018)
    *** 1.7.2019

    Film tak nijaký, že je fascinující, že na flashdisku zabírá vůbec nějaké místo - je to v podstatě jako koukat 100 minut do prázdného prostoru. Rozdíl mezi tím, jestli je tenhle film promítán na plátno, nebo člověk stejně dlouhou dobu sedí v naprostém tichu a přemýšlí třeba o své oblíbené polévce, je v podstatě minimální. Z toho jde vyvodit, že se to bude líbit hodně lidem.

  • Enšpígl -
    Tel Aviv v plamenech (2018)
    *** 22.6.2019

    Myslel jsem si, že včerejším vyprodaným Parazitem na Arťáku vyprodaný sály skončily, ale omyl lávky, bylo nás opravdu hodně co chtělo vidět Tel Aviv v plamenech a já si dokonce odbyl premiéru sledování filmu ve vaku a začal jsem snít o sále plným vaků. Co naopak nebylo v Košicích prvně, ale vlastně už tradičně, bylo setkání s další milou bytostí před filmem, tentokrát s uživatelkou Swannie, další milou košickou bytostí a zapálenou filmovou fanynkou, kterou jsem v Košicích poznal. Film má nejeden vtipný moment a vtipný dialog, ale přišlo mě jako kdyby si tvůrci báli jít s daleko větši racanzí humoru do izraelsko - palestinskýho "vztahu", je mě jasný že je to třasklavý téma. ale proboha vždyt co lidi sbližuje víc než smích ? Odboural bych některé delší dialogové scény a radši risknul trošku ostřejší humor .

  • castor -
    Lukas (2018)
    *** 10.1.2019

    Tvůrci nikam nespěchají. Zadumaný, tichý, myšlenkami mnohdy jinde. Jean-Claude v rodném jazyce. Reálný a atmosférický. Ač s totálně jednoduchým příběhem. Náš belgický hrdina z přelomu osmdesátých a devadesátých let to vzal zase trochu z jiného úhlu. Coby vyhazovač se připletl ke smrti prominentního hosta diskotéky, dostane nejen vyhazov z podniku, ale i nůž na krk od vyšetřovatelů, kteří chtějí informace z nového klubu, ve kterém začal pracovat. Pak se ale základní logika začíná rozpadat, ani jedna z linií není nijak zajímavá nebo dramatická, nicméně pořád je to lahoda oproti Jean-Claudeovým totálním přešlapům z let 1999 až 2006. Zatímco třeba takový Seagal je roky vyloženě k smíchu, Van Damme se pořád tak nějak „snaží“, zkouší, co by mohl zarytým fandům připravit a nedonutit je k tomu, aby ze zdi strhli i jeho poslední plakát. Snaha se cení a jeho výraz „týden jsem nezamhouřil oči“ má vlastně taky něco do sebe.

  • Enšpígl -
    Manželství Marie Braunové (1979)
    **** 27.8.2017

    RWF umí udělat dobovku fakt skvěle. Hanna byla v něketrých scénách naprosto k sežrání a charismatem házela na všechyn strany. Příběh působil nenápadně a jeho největší síla spočívá v celku, který naplno vyznívá až po uplném skončení filmu.

  • Tom_Lachtan -
    Gisèle Kérozène (1989)
    *** 7.12.2014

    Hrozná bizarnost. O to divněji působí, jelikož je tvořena metodou, kdy se animují lidé a to téměř pokaždé působí jako sen mentálně narušené myšice polní po požití prošlých antidepresiv. Samotný námět (výraz ´příběh´ je zde nepoužit zcela záměrně) je jednoduchý a hroteskovitá forma mu sluší. A já se téměř kaju za to, že jsem se u takové koniny několikrát přistihl, jak se nahlas směju.

  • D.Moore -
    Když se Frigo ženil (1925)
    ***** 5.11.2014

    Honička s davem fanatických vdavekchtivých nevěst (korunovaná kamennou lavinou) je monumentální a ve všem se vyrovná té z filmu Frigo a strážníci, kde Buster Keaton peláší s četníky v patách. Co do ztřeštěnosti zmíněnou scénu dokonce předčí, neboť kdy jindy vidíte nevěsty unášet tramvaj nebo kolejový jeřáb, na jehož háku visí nebohý hlavní hrdina?

  • Morien -
    Turista (studentský film) (1961)
    **** 19.3.2014

    Nevím, jestli se mi líbí nebo nelíbí, že ve filmu všechno vypadá fatálněji, než to ve skutečnosti je. (A to říkám já, fatalista jako hrom, možná je na čase můj přístup přehodnotit.) Studenti musí být rozjaření, pobíhat a zpívat, hlavní hrdina musí komentovat vnitřním hlasem, osudová žena musí zůstat zlomena v slzách. Ale závěrečná jízda vlakem byla vlastně krásná a nějak mě z mého rozčílení vyléčila, takže je vše tak, jak má být. Asi. Hlavně ale oceňuji, že film o duševním stavu a životním pocitu není vůbec prázdný a jednotlivé epizodky působí propracovaně a opravdově.

  • Dudek -
    Turné (2008)
    ** 15.1.2014

    Další z mnoha srbských reflexí jugoslávského konfliktu, tentokrát neotřele využívající divadelního prostředí. Turné tu je prostředkem, který nám umožní spolu s protagonisty (neplánovaně) procestovat všechny strany konfliktu. Postupně se tak setkáváme se Srby, Chorvaty a Muslimy. Jediné, čím se vojáci jednotlivých etnik na první pohled liší, jsou uniformy. Mluví téměř stejnými jazyky, neodlišují se ani kulturními nároky a všichni si rádi oddechnou u povedeného divadelního představení. Válečné prostředí je tu vykreslováno jako něco absolutně nepochopitelného a zbytečného. Negativně se snímek krom samotné války staví i k srbské straně a za hlavní důvod konfliktu považuje přehnaný srbský nacionalismus. Kritický pohled je ovšem buď shazován díky komediálním scénám, nebo vystupuje do popředí skrze zápornou postavu a míří tak spíše na určitou sortu lidí. Snímek je dramaticky soudržný zejména díky použití žánru road movie. Ten se díky zajímavému uchopení ukazuje příbuzný divadelnímu představení. Vyprávění je epizodní, a jednotlivé fáze přesunu mezi hlavními lokacemi jsou koncipovány většinou jako mírně dramatická intermezza. Jistá teatrálnost a jemné použití humoru nejsou vůbec na škodu a spíše příjemně osvěžuje jinak nepříliš uchvacující dějovou linii. Zajímavý je i závěr, který jakoby vyznívá do prázdna, nic nekáže, a vrací protagonisty zpět do jejich přirozeného prostředí, nicméně z atmosféry a předcházejících několika minut je jasné, že tohle turné všechny značně ovlivnilo.

  • T2 -
    Neporazitelný: Vykoupení (2010)
    **** 14.12.2013

    Rozpočet $3miliónovTržby Celosvetovo $285,000▐ no teda, Scott Adkins to teda vie dobre rozhýbať, podarená súhra ústrednej dvojice, výborná kamera, choreografia súbojov, béčková maškrta /80%/

  • Lima -
    Romance pro křídlovku (1966)
    *** 14.10.2013

    Vávra si hraje na poetično a ´Novou vlnu´, ale výsledek je rozpačitý. Holt starýho psa novým kouskům nenaučíš. Ale pěknou kameru tomu upřít nemůžu, stejně jako skvělého Jaromíra Hanzlíka – to byl výrazný typ už od útlého mládí.

  • MM_Ramone -
    Jak svět přichází o básníky (1982)
    **** 2.4.2013

    Takže začíname. Režisér Dušan Klein štartuje úspešnú filmovú sériu o prostom českom mládencovi, s dušou básnika a povahou večného romantika, Štepánovi Šafránkovi. Mladučký Pavel Kříž je na počiatku svojej hereckej kariery. Je štíhly a sympatický. Sekunduje mu gitarista kapely Orlík, okuliarnatý David Matásek. A okolo nich je celá plejáda známych hereckých osobností. Je to svižné, vtipné a príjemné. Dobrý začiatok. Štepán je stredoškolák a najväčšími jeho starosťami sú príprava ochotníckeho divadelného predstavenia a túžba po prvom milostnom akte. ****

  • T2 -
    Frigo na divadle (1921)
    ** 30.10.2012

    Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $83,000▐ miestami si nabral Keaton riadne sústo aby všetko postíhal, škoda že kvalita obrazu nie je moc zachovalá dosť to ubralo z kvality /40%/

  • Radek99 -
    Stačí stisknout (TV film) (1989)
    * 10.10.2012

    I v kontextu ,,lehké televizní zábavy" znormalizované Československé televize byla tahle televizní fraška výtryskem neobyčejné stupidity. Především scénář je naprostý paskvil a blábol - asi tak na úrovni těch slepičích vtipů, které vyprávěl po zpětné transformaci pan Preiss. V parafrázi novodobého veřejnoprávního televizního cyklu - Komici na pětku.

  • Radko -
    Kronika milostných nehod (1986)
    **** 19.6.2012

    Mladík cestuje vlakom a na výzvu sprievodcu si ide obzrieť cirkevného hodnostára. Pri prezeraní vysušenej tváre biskupa cez sklo dverí kupé nastane zvláštne stretnutie odrazov pohľadov s vidinou ďalšieho staršieho muža, ktoré sa stane dotykom mladíkovej prítomnosti s budúcnosťou. Obsahom spomienkoprítomnosti a ďalšieho deja je priebeh študentskej lásky, ktorej neprial dobový ani majetkový status. (šľachta vs. meštiactvo; Poľsko v predvečer II. svetovej). Spoločenské okolnosti ako predpoklad ďalšej z variácií nešťastnej zamilovanosti bez perspektívy pokračovania. Všetko zahalené do jemného, občas roztúžene komického, miestami vážneho prechádzania krajinou, v ktorej čoraz častejšie a zreteľnejšie vystupujú na povrch odkazy blížiaceho sa vojnového besnenia, z ktorého sa Poľsko a vlastne celá Európa úplne nespamätala dodnes. Pretože zvyky, správanie, myslenie a dvorenie predvojnových čias sa kdesi vytratili v prospech väčšinového racionalistického, cynickým humorom podopretého vzťahového kontaktu pohlaví, ktoré trvá dodnes. Stačí si porovnať predvojnové a povojnové československé filmy o veľkej láske. 70%

  • Jara.Cimrman.jr -
    Gamer (2009)
    ** 16.6.2012

    "Osvobodili jsme tvoji mysl. Prdel už šla sama." V životě i na PC si raději zašpásuji s míčkem na greenu, než bych se při zběsilé palbě brodil v potocích krve. Patrně proto mne příliš nebavila ani tato neoriginální vizuální onanie, při které jsem si zazíval na tři filmy dopředu.

  • dobytek -
    Cukrová bouda (1980)
    ** 3.5.2012

    Další Kachyňovo pedo-drama vyprávěný jakoby z pohledu fakana. Značnou část filmu zaberou různý záběry na to, jak fakani někde pobíhaj po lesích a podobně. Zaujme snad akorát výkon Miroslava Macháčka a kozy Jany Švandový. Kachyňa mě prostě nějak nebere. Z jeho poměrně rozsáhlý filmografie se mi opravdu líbil snad jenom jeden film (Pozor, vizita).

  • Eddard -
    Sněžná noc (TV film) (2009)
    *** 11.10.2009

    Přespříliš zkratkovité, až polovičaté. Jak příběhově, tak ve většině ostatních ohledů. Vyzvednul bych snad jen velice profi formální stránku (kamera, kostýmy) a kvalitní hudební dramaturgii. 50%

  • sportovec -
    Člověk z mramoru (1977)
    ***** 28.6.2009

    S nesnadnými tématy se lze vyrovnávat všelijak. Vzácně, ale prokazatelně i na vysoké úrovni. O polských padesátých letech nevíme mnoho; tušíme jen, že se pronikavěji nelišila od těch našich. I nadlidé té doby, úderníci, stachanovci, se alespoň čas od času dostávali do soukolí té navenek té rozjásané a optimistické doby. Komunismus trval příliš dlouho na to, než aby bylo možné udržet nezkreslenou paměť o jeho počátcích. Forma, kterou zvolil Wajda, připomíná v našich podmínkách jiného, ale obdobně postupujícího autora OPOŽDĚNÝCH REPORTÁŽÍ československého spisovatele Ladislava Mňačka nebo podobně zakládané první novely Alexandra Solženicyna (VE VYŠŠÍM ZÁJMU). Při neznalosti druhého dílu - ČLOVĚK ZE ŽELEZA - nezbývá než konstatovat, že závěr první části se silně blíží typickým socialistickým koncům; optimismus v optice chruščevovské prognostiky "ze dne na den" pomáhal vytvářet iluzi o životaschopnosti systému; iluzi, která se postupně měnila ve svůj opak spolu se stárnutím a kornatěním režimu. Ojedinělá je vytříbenost filmové řeči a důraznost, precizující do detailu virtuální realitu neexistujícího úderníka právě tak jako stejně sytou a plnou kresbu dobové současnosti, prozrazující Wajdovu mistrovskou znalost i schopnost obsáhnout mikrokosmos tehdejšího polského filmu. Jitřivé se tak stává uklidňujícím, šokové věcným, jakoby nezúčastněným. Jen mramor údernických soch, na které se dostává v některých sekvencích, jakoby se neměnil.

  • Hellboy -
    Frigo jako Sherlock Holmes (1924)
    ***** 13.5.2009

    Výborná groteska nabitá množstvím gagů a několika akrobatickými kousky (a výbornou hrou kulečníku!) Sherlock v názvu je jen ke zvýšení zájmu o film, protože detektivní linie není moc zdůrazněná. Ale když už tam je, tak je skvělá! Je zde ale zase několik meliésovských fantaskních výstupů.

  • MM_Ramone -
    Videostop (TV pořad) (1985)
    ** 23.11.2008

    Pre fanúšikov českého filmu to bola veľmi dobrá televízna súťaž. Obzvlášť v časoch prísnej cenzúry, kedy sa moc zaujímavých relácii veru nevysielalo. Štyridsať minút s ukážkami z filmov, záludnými otázkami, ktoré vyžadovali akú takú znalosť československej filmovej tvorby, troma súťažiacimi, troma poradcami z radov známych osobností (zväčša hercov), vcelku sympatickým moderátorom Janom Rosákom a serióznym filmovým historikom Karlom Čáslavským mi vždy rýchlo ubehlo. Aj keď je z toho cítiť zatuchnutosť totalitného režimu, bol to predsa len celkom podarený projekt. **

  • genetique -
    Samotáři (2000)
    **** 23.11.2008

    Pre mňa tento film obchádza prívlastok kultový pomerne dosť veľkým oblúkom. Veľmi dobrá reakcia na podobné komédie zahraničného typu, ktoré ukazujú skazenú spoločnosť, plnú nemravných ľudí, skazených chorobami a závislosťami novodobej civilizácie. Skôr ako komédia mi to prišlo ako občas veľmi súcitný a tragický film, ktorý ma okrem niektorých naozaj skvelo nabrúsených hlášok nedokázal rozosmiať, skôr zamyslieť sa nad touto vyobrazenou problematikou. Réžia a hudba bola naozaj veľmi trefne novátorská a aj neokukaní herci z tohto príbehu spravili to, čo asi tvorcovia očakávali. 80%.

  • gudaulin -
    Popel a démant (1958)
    ** 22.10.2008

    Vzhledem k vysokému hodnocení a celkové pověsti filmu jde pro mě o kruté zklamání - nikoliv po stránce filmové, ale obsahové. Wajdovi se nedá upřít velmi slušné řemeslo, výborné vedení herců a sladění všech stránek filmu. Snad jen scéna popravy na začátku a konec hrdiny v samém závěru snímku zavání teatrálností, která byla ale v 50. letech celkem běžná. Po stránce obsahové je to ovšem silně tendenční dílko, které plně odpovídá Wajdovu komunistickému přesvědčení. Wajdova interpretace historických událostí je tvrdě podpásová ve světle faktu, že na rozdíl od Československa, kde se komunisté opírali o silnou domácí podporu, v Polsku šlo o vnucený režim, importovaný na pásech sovětských tanků. Přepadení polska Sovětským svazem, popravy polských vojáků a důstojníků ( zdaleka nejen v Katyni !) Statisíce lidí odvlečených do lágrů v Kazachstánu a na Sibiři, důsledná likvidace samosprávy a všech prvků nezávislého myšlení, likvidace společenských, hospodářských, kůlturních a náboženských organizací,opozičního tisku - nic z toho se do Wajdova dramatu nedostalo. Odpůrci komunistických pořádků jsou bez vyjímky kariéristé, alkoholici nebo dobrodruzi a teroristé, zatímco vysokému komnistickému hodnostáři nechybí životní moudrost, přesvědčivost a zodpovědnost. Wajdův film je manipulativní o to víc, že je profesionálně natočený, milostná linie příběhu přesvědčivá a Cybulski v hlavní roli výborný a charismatický... Celkový dojem 35 % výhradně za filmové řemeslo.

  • DaViD´82 -
    Frigo staví dům (1920)
    ***** 14.11.2007

    Stavba domku v rozmezí jenoho týdne se šikovností, ale i elánem, Pata a Mata aneb na pátek třináctého si kolaudační párty rozhodně neplánujte. Nejedna chybka by se zde sice našla, ale tak krásně a nápaditě vrstvené gagy se jen tak nevidí. V jiných Frigových eskapádách jsou nesporně lepší jednotlivé segmenty. Ovšem jako celek je právě One Week nejvyrovnanější. Navíc nejeden fór předběhl svou dobu. Kupříkladu "zcenzurované" podání upadlého mýdla.

  • tahit -
    Romeo, Julie a tma (1959)
    ***** 17.9.2007

    Televizní zpracování „Romeo, Julie a tma“ je hodně dobrý film. Při sledování tohoto filmu nelze nevzpomenout na zašlou slávu velmi charizmatického slovenského herce, Ivana Mistríka, který, tu vytváří s tehdejší hereckou veličinou jedinečnou atmosféru, dává filmu prostor pro skutečný herecký zážitek! Pět hvězdiček jsou věnovány všem a za herectví předčasně zesnulému herci.

  • gudaulin -
    Kukačka v temném lese (1984)
    **** 22.5.2007

    Tento film povyšuje na čtyřhvězdičkovou úroveň Oleg Tabakov, patrně je to jeho nejlepší výkon na filmovém plátně. Slušný scénář, který ukazuje hned několik rovin uvažování a podivuhodné protiklady hodnotového žebříčku nacistického důstojníka. Snímek směřuje k syrovému finále ukamenování v zajateckém táboře. Kladem je i příjemně krátká stopáž bez zbytečných odboček a balastu sentimentu. Plusem jsou i scény z písečných dun na polském pobřeží, které filmu dodávají na autenticitě. Celkový dojem 75 %.

  • gudaulin -
    Údolí včel (1967)
    ***** 29.4.2007

    Filmová lahůdka, která vznikla jako vedlejší produkt a chudší bratříček Markéty Lazarové. V podstatě velice jednoduchý děj je natočen poeticky a přitom syrově, jedná se o neobyčejně sugestivní filmový zážitek s hudbou dokonale šitou na míru,výbornou kamerou a skvělými hereckými výkony Čepka s Kačerem. V tomhle filmu ale dokonale platí otřepané "není malých rolí". Tvrdím, že provedené v barvě by Údolí včel bylo poloviční, černobílý materiál spoluvytváří baladickou atmosféru příběhu. Celkový dojem 95%.

  • M.a.t.t. -
    Domino (2005)
    *** 15.4.2007

    Mimoriadne efektný ale trochu dlhší videoklip bez poriadneho deja, ktory kinami preplával bez väčsieho vzruchu. A to je škoda - ak by ho Tonny Scott zostrihal na prijateľnú dĺžku, v MTV s ním mohol žať ovácie.

  • Radko -
    Země zaslíbená (1974)
    ***** 24.10.2006

    Strhujúca, veľkoryso výpravná, trojhodinová epopej v rytme rachotu ozrutných textilných strojov. Hýbateľom deja je bezškrupulózna túžba troch kamarátov vlastniť fabriku, ako symbol úspechu v ére industrializácie. Vôľa byť úspešný popiera tradície. Láska, rodina, známi: všetko je využiteľné v mene vlastných výhod. Wajda ukazuje, že podvody a lži neboli cudzie žiadnemu z troch určujúcich národov Poľska tej doby: Poliakom, Židom ani Nemcom. Naturalistické zobrazenia kontrastov pudových zábaviek buržoázie v honosných prostrediach a biedy tisícov robotníkov (na ich trápenia sa zväčša odpovie: "Nech zdochne!") umocňujú zážitok jedného z Wajdových najsilnejších filmov.

  • Matty -
    Řím, otevřené město (1945)
    **** 2.10.2006

    Nepřikrášlený, dodnes odvážně otevřený vhled do Němci okupovaného Říma. Film sleduje počínání několika hrdých příslušníků pracující třídy a zaměřuje se více na jejich vztahy než na boje v ulicích. Největší síla filmu pramení z doby a podmínek, ve kterých vznikl. Díky nim jej lze vnímat téměř jako dokumentární zachycení tehdejší reality, ačkoliv se příběh samotný na skutečnosti nezakládá a ačkoli je forma vyprávění vcelku klasická. Rossellinimu se za přispění Felliniho scénáře a vhodně vybraných herců (neplatí tedy, že by všichni neorealisté obsazovali neherce) daří skloubit pocit frustrace z nacistického obklíčení s melodramatickým schématem (manipulativní používání hudby, černobílé rozdělení postav na zkažené nacisty a dobré Italy) a občasnými komediálními vydechnutími. Není to nejlepší ani nejdůležitější neorealistický film, ale pořád je v něm dost velký kus neředěné pravdy, aby dokázalo emocionálně zasáhnout. 80%

  • Eddard -
    Frigo, oběť krevní msty (1923)
    ***** 18.6.2006

    Nejsem žádný znalec americké grotesky let dvacátých, ale jsou snímky, které člověka prostě dostanou... Tohle je jeden z nich - Buster je mistr, jeden milý gag střídá druhý, hlavně zhruba čtvrthodinová cesta vlakem je jimi tak "napchaná", že by mohla podělit dalších pět řadových grotesek. Lepší než Chaplin...

  • Dan9K -
    Frigo jako obětní beránek (1921)
    **** 8.6.2006

    Páni, ten človíček ale má smůly! Když se k tomu přidá ještě malinká hloupost, může vzniknout kvalitní groteska. V podání Bustera Keatona jde však o mistrovské dílo, které ihned po dokoukání řadím na stupně vítězů grotesek, co jsem viděl a troufám si mluvit dokonce o všech němých filmech. Reálně jsem přemýšlel o plném počtu, škoda, že druhá půlka není tak vydařená, ovšem pointa s výtahem je neuvěřitelně kouzelná...

  • genetique -
    Utržený ze řetězu (2005)
    ***** 17.5.2006

    Dávali ste niekedy možnosť tomu, že sa legenda ako Freeman a niekým často opovrhovaný akčný herec Li stretnú v spoločnom a dokonca veľaúspešnom a dokonca akčnom projekte? Ale áno! Skvelý akčný nárez v podaní Jeta a nemenej dramatická a citová línia robia iný rozmer akčného žánru filmu so skvelým nápadom robia z neho úplnú bombu a obrovské prekvapenie! 90%.

  • Radko -
    Slečny z Vlčí (1979)
    **** 15.3.2006

    „Každá veľká láska má v sebe niečo pokorujúce a smiešne.“. Hovorí žena, zatrpknutá a vyliečená z platonickej lásky mladosti k Viktorovi. Viktorovi, ktorý po pätnástich rokoch odlúčenia stretáva zaliečavé slečinky-sestričky z čias mladosti. Rokmi sa z nich stali ženy, oťukané životom, milostnými vzletmi aj pádmi. Z dievčenskej nevinnosti a hravosti postúpili do cynizmu stredného veku (uťahovanie si z okolia, prezieravé signály očí, nadhľad a pohŕdanie tvoria podstatu ich života). S príchodom muža, symbolizujúceho im panenskú rozjašenosť, škrupinka sebavedomého cynizmu získava početné trhliny. Návrat k minutým časom a opätovné definovanie ich vzťahov idolom mladosti sa tentoraz odohráva v podobe frašky: zdieľané spomienky sú nezrozumiteľné, tanec pôsobí strojene, odvážne šaty na tele skúsených dám smiešne, hry na nezáujem sú zbavené niekdajšieho čara. Viktor hľadá stratený raj pri hrobe jednej zo sestier, ktorá nedlho po jeho odchode zomrela. Pokoj cintorínskej záhrady mu svojou nemennosťou asi najviac pripomína šťastnú minulosť, ktorá sa nikdy neopakuje, ale po ktorej tak túži. Teplé, impresionistické farby pokojného vidieka, atmosféra domu, kde kľud po dobrom jedle je najvyššou hodnotou, sú v príkrom kontraste s vnútorne nenaplneným citovým životom všetkých zúčastnených.

  • Bart -
    Adelheid (1969)
    ***** 30.10.2005

    Jeden z nejlepších filmů naší kinematografie. Skvěle sestavené a navazované scény. Šokující a nečekané dějové zvraty na konci filmu (krvavé drama v domě) jsou naprosto perfektní. A špatný konec - to je úplně ideální pro takové pochmurné a lehce deprimující drama.

  • betelgeuse -
    Dvorní šašek (1955)
    **** 25.6.2005

    U nás překvapivě neznámá středověká metakomedie, která užívá spousty komediálních triků (záměny, klamání, situační humor, nevyzpytatelná kouzla, detaily jako bleskem zmagnetizované brnění), aniž by všechny dostatečně rozehrála. Vyprávění nestoudně kombinuje několik středověkých mýtů (mj. Robina Hooda) a taky je to trochu muzikál. 4 1/2.

  • Pohrobek -
    Premiéra filmu Detail (1996)
    ** 8.4.2005

    Nanni Moretti je právě uprostřed příprav kinopremiéry filmu Abbase Kiarostamise "Close Up", který má běžet v jeho malém programním kině "Il Nuovo Sacher" v Římě. Přípravy běží plným tempem, napětí stoupá... Prosté a otevřené vyprávění o vztahu menších autorských filmečků a hollywoodské produkce, kteří se střetávají na poli nabídky většiny ne úplně nejkomerčnějších kin. Film o zajímavém tématu, proveden spíše nezajímavou formou.

  • dwi -
    Láska kvete v každém věku (1923)
    **** 26.3.2005

    Odkud Buster Keaton čerpal tolik geniálně komediálních nápadů je pro mě prostě záhadou. Ať už se díváme na jeho krátké či dlouhometrážní grotesky, vždy dokáže překvapit neotřelou inovativností a ztřeštěnými gagy, které obludným tempem sype z rukávu. Three Ages dodnes zůstává neotřelou satirou a škodolibu parodií na Intoleranci. Místo nesnášenlivosti, jež Griffithovým opusem víceméně proplouvá, naopak Keaton upřednostil láskyplné rošády na pomezí třech historických dekád (pravěk, období starověkého Říma a „jazzový věk“). Zpočátku nekňubovským způsobem se ve všech dějinných etapách pokouší získat srdce něžného protějšku, ovšem síly musí měřit s o mnoho vyvinutějším sokem (fazóna Wallace Beeryho je k tomu přímo předurčena). S osobitým důvtipem, akrobatickou mrštností a grandiózními zvraty samozřejmě dostává do kolen svého korpulentního rivala, stejně jako tehdejší komiky (promiň Charlie).

  • dwi -
    Rozhovor (1997)
    **** 5.8.2004

    Lukas Moodysson povětšinou rád tlačí na divákovy emoce a klade si prostor pro sugestivní a jímavé pointy. Příkladem budiž právě snímek Talk, který i přes svoji krátkometrážní formu ukazuje nápaditost spojenou s profesionalitou. Postarší Birger je propuštěn z práce, přičemž ani výpověď mu nebrání v tom, aby ji dennodenně navštěvoval. Sužován samotou totiž touží alespoň po minimálním kontaktu s lidmi, po pochopení této svízelné situace. Doma náhodně volí čísla z telefoního seznamu a pokouší se zapříst debatu s neznámými lidmi. Překvapení se skrývá v tom momentě, kdy u jeho dveří zazvoní členka z Hare Kršny propagovat Bhagavadgitu, knihu, která jí změnila život. Vzájemná konverzace ovšem záhy přechází do nečekané gradace. Talk je důkazem toho, že i za nepatrné peníze se dá natočit unikátní snímek (tedy pokud jsou vloženy do správných rukou).

  • Djkoma -
    Truman Show (1998)
    ***** 16.6.2004

    Skvělé !!! Naprosto!!! Kde začín a kde konči hranice mezi skutečným světem a světem v televizi. Světem ovlivněného médii. Médii, které ovlivňují svět. Ovlivňují lidi a lidé se chtějí bavit. Je jim jedno kdo to odnáší, kdo trpí... Jediné co rozhoduje je sledovanost.... Je jedno co dávají... Je jedno, jak je to zajímavé, ale hlavně, že to má sledovanost.Proč lidem nedat co chtějí? Ikdyby to byl celý život.... Připomínámi to poslední dobou neuvěřitelně (v USA) úspěšné Reality show... Jen, kdyby o tom Truman věděl... Dělal by to stejně?Pochybuji....

  • Ej Hlemýžď -
    Housata (1979)
    *** 2.8.2003

    Tento typ filmů zrovna nemusím za každou cenu vidět,ale, když už se natáčel v městě, kde bydlím... Mládež tehdejší doby snad mohl zaujmout. Ještě přidám zajímavost z natáčení -Yvetta Kornová si způsobila úrazem tržnou ránu ve vlasaté části hlavy a byla ošetřena v místní nemocnici, kde dostala pár stehů. Byla statečná a natáčení nemuselo být přerušeno.