48. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA - Program
O festivalu ve zkratce

Od pátku 29. 7. až do čtvrtečního odpoledne 4. 8. 2022 nabídne 48. Letní filmová škola cestu historickým, současným a česko/slovenským filmem. Do srdce Slovácka opět zamíří hvězdy stříbrného plátna, s nimi představíme předpremiéry českých filmů, dostane se i na divadla, koncerty a další bohatý program.
Filmovku letos ve světové premiéře zahájí Olga Sommerová s dokumentem Michael Kocáb - Rocker versus politik. Výroční cenu AČFK převezmou herec Ondřej Vetchý, režisérka Michaela Pavlátová a režisér Semih Kaplanoğlu. Hlavním zahraničním hostem bude irský režisér Jim Sheridan. Festival ve světové premiéře zakončí Arvéd.
AČFK adieu
01.08.2022 17:59
Sportovní hala
AČFK adieu

Kluk ve světě příšer (2015)
Japonsko, Animovaný / Dobrodružný
Režie: Mamoru Hosoda
Hrají Aoi Mijazaki, Kódži Jakušo
31.07.2022 17:30
Slovácké divadlo
AČFK adieu

29.07.2022 17:59
Masarykovo náměstí
AČFK adieu

Samba (2014)
Francie, Komedie / Drama
Režie: Eric Toledano, Olivier Nakache
Hrají Omar Sy, Charlotte Gainsbourg
31.07.2022 04:00
Sportovní hala
AČFK adieu

Samba (2014)
Francie, Komedie / Drama
Režie: Eric Toledano, Olivier Nakache
Hrají Omar Sy, Charlotte Gainsbourg
30.07.2022 05:00
Reduta
AČFK adieu

AČFK Distribuce
České a slovenské novinky
03.08.2022 13:00
Kino Hvězda
České a slovenské novinky

Arvéd (2022)
Česko, Drama / Psychologický
Režie: Vojtěch Mašek
Hrají Michal Kern, Saša Rašilov nejml.
29.07.2022 08:30
Reduta
České a slovenské novinky

107 matek (2021)
Slovensko / Česko, Drama
Režie: Peter Kerekes
Hrají Maryna Klimova, Iryna Kiryazeva
30.07.2022 04:30
Klub kultury
České a slovenské novinky

A pak přišla láska... (2022)
Česko, Drama / Komedie
Režie: Šimon Holý
Hrají Pavla Tomicová, Sara Venclovská
30.07.2022 13:00
Kino Hvězda
České a slovenské novinky

Michael Kocáb – rocker versus politik (2022)
Česko / Slovensko, Dokumentární
Režie: Olga Sommerová
Hrají Michael Kocáb, Zuzana Čaputová
31.07.2022 08:00
Klub kultury
České a slovenské novinky

Kdyby radši hořelo (2022)
Česko, Komedie / Drama
Režie: Adam Koloman Rybanský
Hrají Michal Isteník, Miroslav Krobot
02.08.2022 03:30
Sportovní hala
České a slovenské novinky

Kdyby radši hořelo (2022)
Česko, Komedie / Drama
Režie: Adam Koloman Rybanský
Hrají Michal Isteník, Miroslav Krobot
02.08.2022 11:30
Klub kultury
České a slovenské novinky

Hranice lásky (2022)
Česko / Polsko, Drama
Režie: Tomasz Wiński
Hrají Hana Vagnerová, Matyáš Řezníček
30.07.2022 10:30
Slovácké divadlo
České a slovenské novinky

29.07.2022 11:30
Klub kultury
České a slovenské novinky

Zpráva o záchraně mrtvého (2021)
Česko / Slovensko, Drama
Režie: Václav Kadrnka
Hrají Vojtěch Dyk, Zuzana Mauréry
30.07.2022 08:00
Klub kultury
České a slovenské novinky

Velká premiéra (2022)
Česko, Komedie / Drama
Režie: Miroslav Krobot
Hrají Pavel Šimčík, Iva Janžurová
02.08.2022 07:30
Sportovní hala
České a slovenské novinky

Velká premiéra (2022)
Česko, Komedie / Drama
Režie: Miroslav Krobot
Hrají Pavel Šimčík, Iva Janžurová
FAMU History 4: Ztracená generace
01.08.2022 08:30
Reduta
FAMU History 4: Ztracená generace
Svatební noc (1968)
Československo, Krátkometrážní / Komedie
Režie: Vlastimil Venclík
Hrají Regina Rázlová, Petr Štěpánek
01.08.2022 08:30
Reduta
FAMU History 4: Ztracená generace
Nezvaný host (1969)
Československo, Komedie / Krátkometrážní
Režie: Vlastimil Venclík
Hrají Iva Šašková, Jiří Hálek
03.08.2022 10:00
Kino Mír
FAMU History 4: Ztracená generace

Návrat Agnieszky H. (2013)
Česko / Polsko, Dokumentární
Režie: Krystyna Krauze, Jacek Petrycki
Hrají Agnieszka Holland, Jacek Petrycki
03.08.2022 10:00
Kino Mír
FAMU History 4: Ztracená generace
01.08.2022 08:30
Reduta
FAMU History 4: Ztracená generace
Pukrylukri (Putování Kryštofa, Lucinky a Kristýny do celýho světa) (1968)
Československo, Rodinný / Krátkometrážní
Režie: Moris Issa
Hrají Jiří Jöger, Kateřina Bártová
01.08.2022 08:30
Reduta
FAMU History 4: Ztracená generace
Kočka v dešti (1967)
Československo, Krátkometrážní
Režie: Moris Issa
Hrají Dana Smutná, Jiří Pleskot
Filmová čítanka: Britská nová vlna
31.07.2022 15:30
Reduta
Filmová čítanka: Britská nová vlna

Osamělost přespolního běžce (1962)
Velká Británie, Drama / Sportovní
Režie: Tony Richardson
Hrají Tom Courtenay, Michael Redgrave
03.08.2022 02:00
Reduta
Filmová čítanka: Britská nová vlna

Osamělost přespolního běžce (1962)
Velká Británie, Drama / Sportovní
Režie: Tony Richardson
Hrají Tom Courtenay, Michael Redgrave
30.07.2022 15:30
Reduta
Filmová čítanka: Britská nová vlna

Místo nahoře (1959)
Velká Británie, Drama
Režie: Jack Clayton
Hrají Simone Signoret, Laurence Harvey
02.08.2022 02:00
Reduta
Filmová čítanka: Britská nová vlna

Místo nahoře (1959)
Velká Británie, Drama
Režie: Jack Clayton
Hrají Simone Signoret, Laurence Harvey
29.07.2022 07:00
Slovácké divadlo
Filmová čítanka: Britská nová vlna

Ten sportovní život (1963)
Velká Británie, Drama / Sportovní
Režie: Lindsay Anderson
Hrají Richard Harris, Rachel Roberts
03.08.2022 14:30
Sportovní hala
Filmová čítanka: Britská nová vlna

Ten sportovní život (1963)
Velká Británie, Drama / Sportovní
Režie: Lindsay Anderson
Hrají Richard Harris, Rachel Roberts
02.08.2022 08:30
Reduta
Filmová čítanka: Britská nová vlna

Billy lhář (1963)
Velká Británie, Drama / Komedie
Režie: John Schlesinger
Hrají Tom Courtenay, Helen Fraser
29.07.2022 15:30
Reduta
Filmová čítanka: Britská nová vlna

Ohlédni se v hněvu (1958)
Velká Británie, Drama
Režie: Tony Richardson
Hrají Richard Burton, Claire Bloom
01.08.2022 03:00
Kino Mír
Filmová čítanka: Britská nová vlna

Ohlédni se v hněvu (1958)
Velká Británie, Drama
Režie: Tony Richardson
Hrají Richard Burton, Claire Bloom
03.08.2022 05:00
Reduta
Filmová čítanka: Britská nová vlna

Kožené bundy (1964)
Velká Británie, Drama / Romantický
Režie: Sidney J. Furie
Hrají Rita Tushingham, Colin Campbell
Host: Eliza Petkovová
Host: Jim Sheridan
01.08.2022 15:00
Klub kultury
Host: Jim Sheridan

31.07.2022 13:00
Kino Hvězda
Host: Jim Sheridan

Moje levá noha (1989)
Irsko / Velká Británie, Drama / Životopisný
Režie: Jim Sheridan
Hrají Daniel Day-Lewis, Brenda Fricker
01.08.2022 04:00
Sportovní hala
Host: Jim Sheridan

Host: Michaela Pavlátová
02.08.2022 14:00
Slovácké divadlo
Host: Michaela Pavlátová

Moje slunce Mad (2021)
Česko / Slovensko, Animovaný / Drama
Režie: Michaela Pavlátová
Hrají Zuzana Stivínová, Hynek Čermák
02.08.2022 05:00
Reduta
Host: Michaela Pavlátová

03.08.2022 06:00
Kino Hvězda
Host: Michaela Pavlátová

Nevěrné hry (2003)
Česko / Slovensko, Drama
Režie: Michaela Pavlátová
Hrají Zuzana Stivínová, Peter Bebjak
Host: Ondřej Vetchý
01.08.2022 13:00
Kino Hvězda
Host: Ondřej Vetchý

Tmavomodrý svět (2001)
Česko / Velká Británie, Válečný / Drama
Režie: Jan Svěrák
Hrají Ondřej Vetchý, Kryštof Hádek
03.08.2022 04:30
Klub kultury
Host: Ondřej Vetchý

Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka (2012)
Česko, Komedie / Sportovní
Režie: Jan Prušinovský
Hrají Miroslav Krobot, Ondřej Vetchý
Host: Semih Kaplanoğlu
01.08.2022 04:30
Klub kultury
Host: Semih Kaplanoğlu

Zrno (2017)
Turecko / Německo, Drama / Sci-Fi
Režie: Semih Kaplanoğlu
Hrají Jean-Marc Barr, Ermin Bravo
Kdo, když ne... Martin Frič
29.07.2022 17:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Martin Frič

Cesta do hlubin študákovy duše (1939)
Československo, Komedie
Režie: Martin Frič
Hrají Jindřich Plachta, Jaroslav Marvan
31.07.2022 15:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Martin Frič

Císařův pekař - Pekařův císař (1951)
Československo, Komedie / Historický
Režie: Martin Frič
Hrají Jan Werich, Marie Vášová
30.07.2022 12:00
Reduta
Kdo, když ne... Martin Frič

Dnes naposled (1958)
Československo, Drama / Psychologický
Režie: Martin Frič
Hrají Zdeněk Štěpánek, František Smolík
03.08.2022 15:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Martin Frič

Eva tropí hlouposti (1939)
Československo, Komedie
Režie: Martin Frič
Hrají Nataša Gollová, Oldřich Nový
30.07.2022 15:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Martin Frič

Kristian (1939)
Československo, Komedie / Romantický
Režie: Martin Frič
Hrají Oldřich Nový, Nataša Gollová
01.08.2022 15:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Martin Frič

Když Burian prášil (1940)
Československo, Komedie
Režie: Martin Frič
Hrají Vlasta Burian, Meda Valentová
02.08.2022 15:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Martin Frič

Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář (1949)
Československo, Komedie / Hudební
Režie: Martin Frič
Hrají Hana Vítová, Oldřich Nový
03.08.2022 06:30
Kino Mír
Kdo, když ne... Martin Frič

Tajemství krve (1953)
Československo, Drama / Životopisný
Režie: Martin Frič
Hrají Vladimír Ráž, Zdeněk Štěpánek
31.07.2022 05:00
Reduta
Kdo, když ne... Martin Frič
Varhaník u sv. Víta (1929)
Československo, Drama / Romantický
Režie: Martin Frič
Hrají Karel Hašler, Oscar Marion
02.08.2022 09:00
Kino Mír
Kdo, když ne... Martin Frič

Čapkovy povídky (1947)
Československo, Komedie / Krimi
Režie: Martin Frič
Hrají Jaroslav Marvan, Vladimír Hlavatý
01.08.2022 16:00
Reduta
Kdo, když ne... Martin Frič

Varúj...! (1946)
Československo, Drama
Režie: Martin Frič, Paľo Bielik
Hrají Paľo Bielik, Jiřina Štěpničková
29.07.2022 12:00
Reduta
Kdo, když ne... Martin Frič

Jánošík (1935)
Československo, Drama / Historický
Režie: Martin Frič
Hrají Paľo Bielik, Zlata Hajdúková
03.08.2022 12:00
Reduta
Kdo, když ne... Martin Frič

Nejlepší ženská mého života (1968)
Československo, Komedie
Režie: Martin Frič
Hrají Jiří Sovák, Milena Dvorská
30.07.2022 06:30
Kino Mír
Kdo, když ne... Martin Frič

Udavač (1931)
Německá říše / Rakousko, Drama
Režie: Karel Lamač, Martin Frič
Hrají Lissy Arna, Fritz Rasp
29.07.2022 15:30
Letní kino Smetanovy sady
Kdo, když ne... Martin Frič

13. revír (1946)
Československo, Krimi / Drama
Režie: Martin Frič
Hrají Jaroslav Marvan, Dana Medřická
Letní kino: Novinky
02.08.2022 16:00
Masarykovo náměstí
Letní kino: Novinky

Poslední závod (2022)
Česko, Drama / Životopisný
Režie: Tomáš Hodan
Hrají Kryštof Hádek, Judit Bárdos
30.07.2022 17:00
Masarykovo náměstí
Letní kino: Novinky

Prezidentka (2022)
Česko, Komedie / Romantický
Režie: Rudolf Havlík
Hrají Aňa Geislerová, Ondřej Vetchý
LFŠ uvádí
31.07.2022 07:00
Kino Hvězda
LFŠ uvádí

01.08.2022 05:30
Kino Hvězda
LFŠ uvádí

Velká svoboda (2021)
Rakousko / Německo, Drama
Režie: Sebastian Meise
Hrají Franz Rogowski, Georg Friedrich
Němý film s živou hudbou: Divy - bohyně italského němého filmu
03.08.2022 09:30
Kino Hvězda
Němý film s živou hudbou: Divy - bohyně italského němého filmu
Sedm smrtelných hříchů: Lakomství (1918)
Itálie
Režie: Gustavo Serena
Hrají Francesca Bertini, Gustavo Serena
02.08.2022 09:30
Kino Hvězda
Němý film s živou hudbou: Divy - bohyně italského němého filmu
Madame Tallien, bohyně rozmaru a krásy (1916)
Itálie
Režie: Enrico Guazzoni, Mario Caserini
Hrají Lyda Borelli, Roberto Spiombi
30.07.2022 09:30
Kino Hvězda
Němý film s živou hudbou: Divy - bohyně italského němého filmu

Však láska moje nezemře (1913)
Itálie, Drama
Režie: Mario Caserini
Hrají Lyda Borelli, Mario Bonnard
31.07.2022 10:30
Kino Hvězda
Němý film s živou hudbou: Divy - bohyně italského němého filmu

Assunta Spinová (1915)
Itálie, Drama
Režie: Francesca Bertini
Hrají Francesca Bertini, Gustavo Serena
Neznámý vojín: Šindži Sómai
03.08.2022 15:30
Reduta
Neznámý vojín: Šindži Sómai

Letní zahrada: Kamarádi (1994)
Japonsko, Komedie / Drama
Režie: Šindži Sómai
Hrají Rentaró Mikuni, Akira Emoto
31.07.2022 12:00
Reduta
Neznámý vojín: Šindži Sómai

Dívčí školní uniforma a samopal (1981)
Japonsko, Akční / Romantický
Režie: Šindži Sómai
Hrají Hiroko Jakušimaru, Rentaró Mikuni
Odborný program
02.08.2022 06:00
Respekt stan
Odborný program
České století - Ať si jdou (1992) (2014)
Česko, Drama / Válečný
Režie: Robert Sedláček
Hrají Jaroslav Plesl, Marek Ťapák
P.S.
01.08.2022 06:30
Kino Mír
P.S.

Ves v pohraničí (1948)
Československo, Drama
Režie: Jiří Krejčík
Hrají J. O. Martin, Jarmila Kurandová
31.07.2022 06:30
Kino Mír
P.S.

Velikonoční vajíčka (2020)
Belgie / Francie, Krátkometrážní / Animovaný
Režie: Nicolas Keppens
Hrají Victor Polster
03.08.2022 03:00
Kino Mír
P.S.

Velikonoční vajíčka (2020)
Belgie / Francie, Krátkometrážní / Animovaný
Režie: Nicolas Keppens
Hrají Victor Polster
Program České televize
29.07.2022 10:25
Stan ČT
Program České televize

Medvěd (1961)
Československo, Komedie / Krátkometrážní
Režie: Martin Frič
Hrají Jan Werich, Stella Zázvorková
29.07.2022 10:00
Stan ČT
Program České televize
Námluvy (1961)
Československo, Krátkometrážní / Komedie
Režie: Martin Frič
Hrají Jan Pivec, Ladislav Pešek
31.07.2022 14:00
Stan ČT
Program České televize
Obraz (1964)
Československo, Krátkometrážní / Komedie
Režie: Martin Frič
Hrají Vlastimil Brodský, Nataša Gollová
31.07.2022 14:25
Stan ČT
Program České televize
29.07.2022 11:00
Stan ČT
Program České televize

Slzy, které svět nevidí (1962)
Československo, Krátkometrážní / Komedie
Režie: Martin Frič
Hrají Jan Werich, Jiřina Šejbalová
29.07.2022 11:20
Stan ČT
Program České televize
Malá noční povídka: O škodlivosti tabáku (1962)
Československo, Komedie / Krátkometrážní
Režie: Martin Frič
Hrají Stanislav Neumann
31.07.2022 15:10
Stan ČT
Program České televize
Zločinec (1967)
Československo, Komedie / Krátkometrážní
Režie: Martin Frič
Hrají Jaroslav Marvan, Vlastimil Brodský
31.07.2022 14:55
Stan ČT
Program České televize
Jak se telefonuje (1967)
Československo, Komedie / Krátkometrážní
Režie: Martin Frič
Hrají Jiřina Bohdalová
Program Respektu
30.07.2022 15:00
Respekt stan
Program Respektu

Šaty (2020)
Polsko, Krátkometrážní / Drama
Režie: Tadeusz Łysiak
Hrají Anna Dzieduszycka, Dorota Pomykała
02.08.2022 15:00
Respekt stan
Program Respektu

Robin není myš (2021)
Velká Británie, Animovaný / Komedie
Režie: Michael Please, Daniel Ojari
Hrají Bronte Carmichael, Adeel Akhtar
02.08.2022 15:00
Respekt stan
Program Respektu

Jde o umění (2021)
Velká Británie, Krátkometrážní / Animovaný
Režie: Joanna Quinn
Hrají Menna Trussler
30.07.2022 15:00
Respekt stan
Program Respektu

V mé hlavě (2021)
Dánsko, Krátkometrážní / Drama
Režie: Martin Strange-Hansen
Hrají Rasmus Hammerich, Camilla Bendix
30.07.2022 15:00
Respekt stan
Program Respektu

Příběh jednoho filmu
Půlnoční delikatesy: Peklo pod Berlínem
03.08.2022 11:00
Sportovní hala
Půlnoční delikatesy: Peklo pod Berlínem

31.07.2022 17:50
Sportovní hala
Půlnoční delikatesy: Peklo pod Berlínem

Terror 2000 - Jednotka intenzivní péče Německo (1992)
Německo, Komedie / Horor
Režie: Christoph Schlingensief
Hrají Udo Kier, Margit Carstensen
03.08.2022 17:59
Sportovní hala
Půlnoční delikatesy: Peklo pod Berlínem

Kondom hrůzy (1996)
Německo / Švýcarsko, Komedie / Horor
Režie: Martin Walz
Hrají Udo Samel, Peter Lohmeyer
01.08.2022 16:30
Kino Hvězda
Půlnoční delikatesy: Peklo pod Berlínem

Macho Man (1985)
Západní Německo, Akční / Krimi
Režie: Alexander Titus Benda
Hrají René Weller, Reinhard Glemnitz
29.07.2022 17:59
Sportovní hala
Půlnoční delikatesy: Peklo pod Berlínem

Oheň, led a dynamit (1990)
Německo, Komedie / Akční
Režie: Willy Bogner
Hrají Roger Moore, Shari Belafonte
30.07.2022 17:59
Sportovní hala
Půlnoční delikatesy: Peklo pod Berlínem

Krvavý pátek (1972)
Západní Německo / Itálie, Drama / Akční
Režie: Rolf Olsen
Hrají Raimund Harmstorf, Amadeus August
02.08.2022 17:59
Sportovní hala
Půlnoční delikatesy: Peklo pod Berlínem

Loft: Nové sémě násilí (1985)
Západní Německo, Krimi / Drama
Režie: Eckhart Schmidt
Hrají Ralph Schicha, Max Tidof
Retrospektiva: Luis Buñuel
29.07.2022 06:00
Kino Hvězda
Retrospektiva: Luis Buñuel

Přízrak svobody (1974)
Francie / Itálie, Komedie / Drama
Režie: Luis Buñuel
Hrají Adriana Asti, Jean-Claude Brialy
01.08.2022 10:30
Slovácké divadlo
Retrospektiva: Luis Buñuel

Přízrak svobody (1974)
Francie / Itálie, Komedie / Drama
Režie: Luis Buñuel
Hrají Adriana Asti, Jean-Claude Brialy
30.07.2022 02:30
Kino Hvězda
Retrospektiva: Luis Buñuel

Tajemný předmět touhy (1977)
Francie / Španělsko, Komedie / Drama
Režie: Luis Buñuel
Hrají Fernando Rey, Carole Bouquet
03.08.2022 15:00
Klub kultury
Retrospektiva: Luis Buñuel

Tajemný předmět touhy (1977)
Francie / Španělsko, Komedie / Drama
Režie: Luis Buñuel
Hrají Fernando Rey, Carole Bouquet
29.07.2022 10:30
Slovácké divadlo
Retrospektiva: Luis Buñuel

Andaluský pes (1929)
Francie, Krátkometrážní / Experimentální
Režie: Luis Buñuel
Hrají Simone Mareuil, Pierre Batcheff
03.08.2022 04:00
Sportovní hala
Retrospektiva: Luis Buñuel

Andaluský pes (1929)
Francie, Krátkometrážní / Experimentální
Režie: Luis Buñuel
Hrají Simone Mareuil, Pierre Batcheff
01.08.2022 07:00
Slovácké divadlo
Retrospektiva: Luis Buñuel

Mléčná dráha (1969)
Francie / Západní Německo, Komedie / Drama
Režie: Luis Buñuel
Hrají Paul Frankeur, Laurent Terzieff
03.08.2022 07:00
Slovácké divadlo
Retrospektiva: Luis Buñuel

Buñuel v želvím labyrintu (2018)
Španělsko / Francie, Animovaný / Životopisný
Režie: Salvador Simó
Hrají Pepa Gracia, Fernando Ramos
Studentské filmy
01.08.2022 10:00
Kino Mír
Studentské filmy

Chléb náš vezdejší (2021)
Slovensko, Krátkometrážní / Drama
Režie: Alica Bednáriková
Hrají Milka Zimková, Karol Čálik
01.08.2022 10:00
Kino Mír
Studentské filmy
Samorost (O slepicích a lidech) (2021)
Slovensko, Krátkometrážní / Komedie
Režie: Peter Hoferica
Hrají Roman Poláčik, Ján Gallovič
01.08.2022 10:00
Kino Mír
Studentské filmy

Ospalky (2021)
Slovensko, Krátkometrážní / Drama
Režie: Kateřina Hroníková
Hrají Taťjana Medvecká, Jiří Wohanka
Terra Festivalis: Portugalsko
01.08.2022 11:00
Sportovní hala
Terra Festivalis: Portugalsko

Mosquito (2020)
Portugalsko, Drama / Válečný
Režie: João Nuno Pinto
Hrají João Nunes Monteiro, Filipe Duarte
03.08.2022 10:30
Slovácké divadlo
Terra Festivalis: Portugalsko

Mosquito (2020)
Portugalsko, Drama / Válečný
Režie: João Nuno Pinto
Hrají João Nunes Monteiro, Filipe Duarte
31.07.2022 06:30
Slovácké divadlo
Terra Festivalis: Portugalsko

Panství (2019)
Portugalsko / Francie, Drama
Režie: Tiago Guedes
Hrají Albano Jerónimo, Sandra Faleiro
01.08.2022 17:30
Slovácké divadlo
Terra Festivalis: Portugalsko

Smutek a radost v životech žiraf (2019)
Portugalsko, Dobrodružný
Režie: Tiago Guedes
Hrají Gonçalo Waddington, Miguel Borges
03.08.2022 07:30
Sportovní hala
Terra Festivalis: Portugalsko

Smutek a radost v životech žiraf (2019)
Portugalsko, Dobrodružný
Režie: Tiago Guedes
Hrají Gonçalo Waddington, Miguel Borges
29.07.2022 17:30
Slovácké divadlo
Terra Festivalis: Portugalsko

Poslouchej (2020)
Portugalsko / Velká Británie, Drama
Režie: Ana Rocha
Hrají Lúcia Moniz, Kiran Sonia Sawar
31.07.2022 11:30
Klub kultury
Terra Festivalis: Portugalsko

Poslouchej (2020)
Portugalsko / Velká Británie, Drama
Režie: Ana Rocha
Hrají Lúcia Moniz, Kiran Sonia Sawar
30.07.2022 14:30
Sportovní hala
Terra Festivalis: Portugalsko

Évonprs deníky (2021)
Portugalsko, Drama
Režie: Maureen Fazendeiro, Miguel Gomes
Hrají Cristina Alfaiate, Carloto Cotta
01.08.2022 02:30
Kino Hvězda
Terra Festivalis: Portugalsko

Évonprs deníky (2021)
Portugalsko, Drama
Režie: Maureen Fazendeiro, Miguel Gomes
Hrají Cristina Alfaiate, Carloto Cotta
31.07.2022 16:30
Kino Hvězda
Terra Festivalis: Portugalsko

Diamantino (2018)
Portugalsko / Francie, Komedie / Drama
Režie: Gabriel Abrantes, Daniel Schmidt
Hrají Carloto Cotta, Carla Maciel
30.07.2022 04:00
Sportovní hala
Terra Festivalis: Portugalsko

Patrick (2019)
Portugalsko / Německo, Drama
Režie: Gonçalo Waddington
Hrají Hugo Fernandes, Carla Maciel
Východní přísliby
03.08.2022 08:00
Klub kultury
Východní přísliby

Nezanechat stopy (2021)
Polsko, Drama
Režie: Jan P. Matuszyński
Hrají Tomasz Ziętek, Sandra Korzeniak
30.07.2022 07:30
Sportovní hala
Východní přísliby

Strachy v nás (2021)
Polsko, Drama
Režie: Lukasz Ronduda, Łukasz Gutt
Hrají Dawid Ogrodnik, Maria Maj
03.08.2022 03:30
Slovácké divadlo
Východní přísliby

Strachy v nás (2021)
Polsko, Drama
Režie: Lukasz Ronduda, Łukasz Gutt
Hrají Dawid Ogrodnik, Maria Maj
29.07.2022 16:30
Kino Hvězda
Východní přísliby

Kapitán Volkonogov uprchl (2021)
Rusko / Francie, Drama / Thriller
Režie: Alexej Čupov, Nataša Merkulovová
Hrají Jurij Borisov, Timofej Tribuncev
02.08.2022 15:00
Klub kultury
Východní přísliby

Kapitán Volkonogov uprchl (2021)
Rusko / Francie, Drama / Thriller
Režie: Alexej Čupov, Nataša Merkulovová
Hrají Jurij Borisov, Timofej Tribuncev
30.07.2022 14:00
Slovácké divadlo
Východní přísliby

Klondike (2022)
Ukrajina / Turecko, Drama
Režie: Maryna Horbač
Hrají Jevgenij Jefremov, Oxana Čerkašina
03.08.2022 11:30
Klub kultury
Východní přísliby

Klondike (2022)
Ukrajina / Turecko, Drama
Režie: Maryna Horbač
Hrají Jevgenij Jefremov, Oxana Čerkašina
02.08.2022 10:30
Slovácké divadlo
Východní přísliby

Recenze ke zobrazeným filmům
Davies182–Ve jménu otce(1993)
Neskutečně strhující lavina emocí, která se na diváka vyvalí během srdcervoucích přelíčení v soudní síni se čtveřicí obžalovaných je tak excelentně zahraná (ano, hlavně Daniel Day - Lewis), až mi to vzalo dech. To byl první šok, pak už jsem chtěl osobně vtrhnout - vletět a prásknout dveřmi - do oné filmové místnosti se zkaženými soudci, kriminalisty a psychicky vydíranými oběťmi a zakřičet na celé kolo: VY NAMYŠLENÍ TUPÍ IMBECILOVÉ!!! Jimu Sheridanovi se povedlo mne jako diváka tak emocionálně vyčerpat, že jsem na samotném konci tohoto dramatického snímku (který kupodivu začíná pohodově, až komediálně) uronil nejednu hořkosladkou slzu. Lewis je právoplatně jedním z nejopěvovanějších seriózních hereců v Hollywoodu a je vážně škoda, že se neangažuje trochu více. Na druhou stranu pak ale do svých pečlivě vybíraných rolí dává mnohem více, než jen své srdce... Je to vidět v každém jeho snímku - ten člověk své postavě pokaždé propůjčí svou duši a stane se živoucím, existujícím hrdinou, kterého ztvárňuje. Je to něco podobného, jako když Viggo Mortensen spal při natáčení Pána Prstenů se svým mečem a nemyl se, aby splynul s otrhaným hraničářem Aragornem. Emma Thompson také ve Ve jménu otce dokazuje, že jí stačí jen deset minut na plátně a získá si svým neobyčejným charismatem naprostou většinu diváků - je skvělá! Ale dost už bylo superlativů (mohl bych ještě vyzdvihnout pěkný začátek filmu, po celou dobu strhující tempo, scénu s výslechy...), tento film jsem měl vidět o hodně dříve, a rozhodně si jej ještě někdy užiji.
xxmartinxx–Přízrak svobody(1974)
Několik skvělých epizod, ale celkově rozhodně roztříštěné a zcela nestrhující. Kdybych neviděl jiné jeho pozdní filmy, myslel bych si, že Bunuelovi už ke stáru přece jen docházely síly, protože zde nedokázal stvořit plnohodnotný kompaktní celek, spíš sled tu více, tu méně zajímavých výjevů.
genetique–Tmavomodrý svět(2001)
Ja to proste žeriem. Jemný, idylický a pohodový svěrákovský rukopis cítiť aj počas serióznych, vážnych a hlbokocitových scén. Neraz vtipné hlášky s vysielačkou, či konflikty s angličtinou odľahčujú hustú atmosféru vojny. O to viac som však čakal dramatickejší koniec, keďže by sa dal vypointovať oveľa lepšie. Je vidno aj spoluprácu so zahraničím, najmä zábery súbojov vo vzduchu mali priam hollywoodsky nádych a spracovanie bolo predetailované na úplnú spokojnosť. 80%.
Jara.Cimrman.jr–Život je krásný(1946)
Neskutečně pozitivní snímek, ve kterém dobračisku se sebevražedným nápadem omlátí anděl všechny jeho dobré skutky o hlavu tak nekompromisně, až se mu v ní rozsvítí. Něco tak naivně lidského už v dnešní době snad ani nelze natočit.
DaViD´82–Ve jménu otce(1993)
Ve jménu pravdy jdu proti proudu, byť tentokrát jen trochu. Ve jménu upřímnosti zmíním jak jsem se po celou dobu nezbavil pocitu, kterak silný námět o novodobém honu na čarodějnice zůstal hrubě nevyužit. Respektive, ve jménu zajímavosti, že je příliš zkratkovitý v závěru a ne během nemístně roztaženého začátku. Ostatně, ve jménu Oscarů, on i ten Daniel nám hraje pod své bezbřehé možnosti. Nechápejte mě špatně, v podání někoho jiného by šlo o výkon ve jménu životní role, ale u nadherce jeho formátu jde pouze o standard. Ve jménu "dosaďte-si-co-je-libo" vůbec slovíčko standard pasuje na celý snímek. A to nejen Ve jménu otce, IRA či nevinnosti.
Matty–Mimořádná událost(2022)
Ačkoli se film z větší části odehrává v jedoucím vlaku, pocitově mi přišlo, že stojí několik hodin na místě a bez posunu, gradace nebo katarze recykluje určité tiky a repliky. Rytmus vyprávění je spíš zadrhávající než plynulý, skeče a historky na sebe nejsou hladce napojovány, působí jako autonomní segmenty. Místo toho, aby postupně došlo k semknutí vyprávění, k propojení jednotlivých postav opakujícími se motivy, ještě víc se rozevírá. Přibývá postav, lokací i podzápletek. U jistých postav těžko určit, jaký vzorek společnosti, typický znak češství nebo mechanismus vypořádávání se s krizovou situací reprezentují, proč ve filmu vlastně jsou. Komičnost jiných, třeba záštiplné manželky-alkoholičky nebo vynervované samoživitelky, pak nestojí pouze na tom, že uvažují stereotypně. Samy zosobňují rozšířené stereotypy. Film ve snaze o vtipnost za každou cenu občas chytá křeč a zbytečně často sází na prvoplánové vtipy, kdy se někdo pozvrací nebo řekne, že není píča. Nesourodý tentokrát oproti Vlastníkům není jen kolektiv lidí spojených uzavřeným prostorem, ale celý film, stylisticky rozkročený mezi němou groteskou, absurditou a parodií hollywoodských katastrofických filmů, s náběhy na satiru společenskou, politickou a mediální. V poslední disciplíně podává nakonec nejlepší výkon. Titulní Mimořádná událost je míněna ironicky. Tou se jízda odbrzděného vlaku stává až přispěním médií lačných po senzačních zprávách. Ve skutečnosti se ve vlaku odehrává nedůležitá fraška, kterou jen její přímí účastníci, kterým chybí odstup, prožívají jako něco zlomového. Právě neschopnost novinářů poodstoupit, odlišit tragédii od komedie, a věnovat se namísto kravin podstatným tématům současnosti, Havelka trefně pojmenovává. Škoda, že se k této pointě dobírá hodně klopotně, s množstvím rušivých odboček a únavných mezizastávek. 50%
xxmartinxx–Betlémské světlo(2022)
Betlémské světlo a The Batman mají nebývale mnoho společného. Obě díla například na velmi povrchní rovině zpřítomňují eventuální kritiku sebe samých, u čehož ale končí a není mi jasné, co z toho mělo vlastně vyplynout. Mimochodem ten šílený Ramba plakát je v samotném filmu přítomen a nejspíš má být na konci vnímán jako politování hodná manifestace sexismu? Ale možná jsem to nepochopil, protože ten film s emocionálním důsledkem takového "zvratu" na každý pád odmítá pracovat.
betelgeuse–Přízrak svobody(1974)
PŘELUD SVOBODY (1974) patří už do zmíněného Buňuelova vrcholného období na sklonku jeho kariéry a je myslím relativně dost známé na to, abych se o něm rozepisoval. Stejně jako např. v případě NENÁPADNÉHO PŮVABU BURŽOAZIE nebo MLÉČNÉ DRÁHY si neodpustím malou výtku směrem k narativní metodě filmu, která způsobem, jímž spojuje jednotlivé epizody (skeče) přes „oslí můstky“ v podobě postav [epizodní postava z jedné epizody se stává hlavní postavou v následující, doslova do nové epizody „přejde“, a tak dál, a tak dál, byť zase ne úplně mechanicky], mi nejvíc připomíná MONTY PYTHONŮV LÉTAJÍCÍ CIRKUS. I to byl jeden z Buňuelových prostředků, jak divákovi zkazit vciťování se do jeho postav, objektů zkoumání: sice v rozporu s jeho mexickými melodramaty, ale v souladu s jeho senzitivitou vzdáleného, nezúčastněného a občas pobaveného pozorovatele, pro kterého člověk není víc než hmyz, a naopak.
Traffic–Évonprs deníky(2021)
Évonprs deníky potvrzují, že Gomesovy filmy se proměňují před očima nejen během jejich prvního sledování, ale následně i napodruhé, napotřetí. Co se může jevit jako hádankovitá formalistní hříčka, je mnohem spíš film o prožívání času jako takového. Všechny ty všedně půvabné momenty si naplno užijeme až ve chvíli, kdy přestaneme řešit, že sledujeme film vyprávěný pozpátku. Dalo by se říct, že Deníky oscilují mezi pocitově přesným vykreslením života v letních přestávkách pandemie a lehce idylizujícím zobrazením téhle zvláštní epizody, tedy tím, jak si ji chceme pamatovat. Dávalo to by to smysl, vzhledem k tomu, že velmi podobně s pamětí Gomes zacházel už v Tabu, kde se romantizující retrospektivní pohled týkal dávné kolonialistické éry. V obou případech se ale struktura a nezvyklý způsob vyprávění jeví jako naprosto zásadní pro zprostředkování kýženého prožitku. V Tabu se počínaje druhou projekcí dostáváme do pozice tesknících postav, které se nostalgicky upínají ke ztracenému ráji a spolu s nimi vyhlížíme kouzelně idylickou část filmu, jež ale přichází až cca po hodině stopáže. Évonprs deníky zase naopak bezstarostnou rajskou částí začínají a divákovi obeznámenému s celým filmem zdůrazňují její prchavost. V obou případech je ale minulost tím, k čemu film svým vyprávěním postupně retrospektivně spěje. Víc v textu na substacku.
Falko–Boxer(1997)
Jim Sheridan natocil aj lepsie filmy, na ktore nikdy nezabudnem, ako napriklad na dramu VE JMENU OTCE (1993), v ktorom si taktiez zahral Daniel Day-Lewis a v ktorom ukazal este väcsi herecky talent, ako v tomto filme. Tym ale nechcem povedat, ze by bol Boxer na zahodenie. Bavil ma tiez, pretoze problematika nacionalistickej IRA - teda Irskej republikanskej armady alebo nenavist medzi protestantmi a katolikmi je zaujimava tema a zaroven aj zamyslenie sa nad tym, ze extremny nacionalizmus neprinasa v ziadnej krajine nic dobre a rozostvava proti sebe ludi, ktori by chceli v klude a pokoji zit, ale nie je im to dovolene... 27.05.2010 ______ Daniel Day-Lewis - (Danny Flynn) +++ Emily Watson - (Maggie) +++ Brian Cox - (Joe Hamill) +++ Maria McDermottroe - (Betty) +++ David McBlain - (Sean) +++ Ciaran Fitzgerald - (Liam) +++ Produkcia: Jim Sheridan +++ Hudba: Gavin Friday, Maurice Seezer +++
Matty–Vitalina Varela(2019)
Costa dotáhl svůj hypnotizující styl k dokonalosti. Natočil dílo v něčem velmi nefilmové, které má vycizelovanými statickými záběrovými kompozicemi, připomínajícími plátna od Rembrandta nebo Vermeera, blízko k divadlu či výtvarnému umění. Současně jde ale o dílo, které nemůže být filmovější v tom, jak s pomocí soustředěné práce se světlem, tmou a zvuky mimo obraz vytváří atmosféru, napětí a očekávání a řídí, co uvidíme a co nám zůstane utajeno. Mezi světlem a tmou, marností a nadějí se pohybují také outsiderské postavy, jejichž výtvarně úchvatné skici nahrazují zápletku. Mistrovské dílo. 90%
Marigold–Císařův pekař - Pekařův císař(1951)
Snad jediný film, kde mi zjevný budovatelský patos nevadí. Je v něm tolik upřímné víry a nadšení, tolik očekávání a zápalu, že když příslušníci různých řemesel začnou zpívat ten slavný hymnus, leze mi mráz po zádech. To dobré z padesátých ztelesňuje právě tenhle film. V nejlepším slova smyslu zábava pro lid, ale inteligentní, půvabná a napínavá. Jan Werich svou dvourolí Rudolfa II. možná navždy historicky znemožnil, zato z něj udělal zřejmě nejoblíbenějšího filmového panovníka. Než SORELA nadělal(a) z českého filmu odporný propagandistický pamflet bez kapky vkusu a uměleckých ambicí, dokázal Frič, že v jádru je angažovaná kultura pro široké masy možná... Bohužel, je-li opravdu kvalitní, hlásá jiné hodnoty, než potřebuje tmářská totalita... Jak jinak si totiž vysvětlit, že tohle dílo se těší trvalé popularitě už více než půl století?
Melies–Viridiana(1961)
9 / 10 Výnimočný film, ktorým sa treba takpovediac prehrýzť, no odmena je viac ako sladká, resp. trpká, podľa toho ako sa na to pozeráte. Bunuel perfektne vystihol atmosféru vidieka, všetko pôsobí prirodzeným až očistným dojmom a nič nás neruší pri ponáraní sa stále hlbšie a hlbšie do jednoduchého, no silného príbehu. Celý film je tak okúzľujúcou skladačkou nezabudnuteľných momentov, ktoré však do deja nie sú vložené samoúčelne, ale každá z nich prikladá ruku k dielu a dokopy tak tvoria jeden z klenotov svetovej kinematografie. A skoro by som zabudol na to najpodstatnejšie, na postavy. Tie sú napísané a vykreslené s takým kumštom, že musíme pred pánmi Alejandrom, Bunuetom a Galdósom (scenár, scenár, autor predlohy Halma) len pokorne skloniť hlavy. Bravó, ešte raz bravó!!!
xxmartinxx–Hrana zlomu(2021)
Hodně to respektuju za snahu vystavět nebanální horor i bez existujících základů v podobě plně živé lokální scény, ale v důsledku toho to nevyhnutelně dře. Protože ten film vystupuje do zcela nekultivovaného prostoru, neexistuje žádný zřejmý rámec, v jakém ho číst, a film to divákovi moc neusnadňuje. Z toho jde samozřejmě vytěžit i nějaká pozitiva nejistoty a určité žánrové agorafobie, v celkovém součtu to má ale v tomhle případě víc negativ než pozitiv. Místy je to pak překombinované. Nepřijde mi třeba, že nelineárnost vyprávění měla nějaký smys - jako že tvůrci fakt chtěli nelineární vyprávění, tak ho aplikovali, i když z toho nic nevyplývá, ničemu to neslouží a brání to rozvinutí organičtějších aspektů díla. Číselné hodnocení je irelevantní - dávám tři, ale přesto je to film, kterému stojí za to věnovat pozornost.
Renton–Ve jménu otce(1993)
Scénář: Terry George, Jim Sheridan .. Působivé drama neprávoplatně odsouzené Irské rodiny. Spojení Daniel Day-Lewis & Jim Sheridan bylo opět silné.
H34D–Život je krásný(1946)
Tento snímek rozhodně není celou dobu striktně pozitivní komedií, naopak je zajímavý tím, jak dokáže do romantické komedie nenásilně přimíchat nadčasová životní moudra o člověku a penezích a jak krásně plynule (!) na 20 minut dokonce komedii úplně opustí a v závěru se k ní zase vrátí. Snad více než kde jinde zde platí "konec dobrý, všechno dobré" a ve výsledku přeci jen Život je krásný ukáže, že život JE krásný, pokud se na něj díváme z toho správného úhlu... It's a Wonderful Life dokáže efektivně zvednout náladu a předat divákovi značnou dávku optimismu a naděje. Na svou dobu se jedná o velice nadčasový a inspirativní film, proto přestože na plné hodnocení to prostě necítím (za což si zasloužím pohlavek), značně jej respektuji (za což si zasloužím pohlazení). 8/10
castor–Tmavomodrý svět(2001)
Snad jen Obecná škola byla láskou na první pohled, jinak byla moje cesta k dalším kouskům Jana Svěráka (myslím Kolju a právě Tmavomodrý svět) lehce trnitá. Na Kolju dnes nedám dopustit, tady je to jiné. Pocta československým stíhacím pilotům bojujícím za druhé světové války v Británii chce být dramatem o chlapském přátelství, slabosti a odpuštění, ovšem vesměs selhává. Nebudu se vysmívat oné bláznivé lásce, která je nepravděpodobná a umělá až hanba. O válečné sirotky pečující žena, které kdesi na frontě zmizel manžel, se sice dostane do hlavy oběma pilotům (vznětlivému mladíkovi i jeho nadřízenému, který si ho vzal pod ochranná křídla), jenže v obou případech nelze hovořit o nějaké osudovosti, nýbrž obyčejném chtíči a bezhlavosti. Milostný trojúhelník tak rozhodně nemá žádnou sílu. Prostě nemá. Čekání na start z anglického polního letiště není zlé, ale ani nijak výjimečné. Ani samotní stíhači (a částečně za to mohou i herci) nejsou žádní velcí sympaťáci. A nemyslím si, že pobyt na marodce v pracovním lágru je nějakým zásadním oživením. Výsledek CHCE BÝT, ale NENÍ. Otec Svěrák s dialogy zdaleka nečaruje tak, jak jsme u něj byli zvyklí. Milé detaily z Kolji nebo Obecné školy chybí. Nemá to atmosféru, nedojímá. Má tak možná fenku Barču, která nechce opustit svého páníčka, má příjemně tlumeného Oldřicha Kaisera, má Vojtíškův skvěle natočený pád do pole. Ale jinak toho zase tolik nemá. S „vážným” žánrem se tvůrci možná poprali, ale ostré lokty jim rozhodně chybí. A to se kdekdo vysmívá Pearl Harboru.
Renton–Život je krásný(1946)
Scénář: Frances Goodrich, Albert Hackett, Frank Capra .. Bezesporu krásné..
Hellboy–Osamělost přespolního běžce(1962)
Naturalistický příběh z dělnického prostředí Anglie počátku 60. let, jedno z důležitých děl "hnutí" kitchen sink cinema a fantastický film. Prolínají se v něm dvě časové roviny: hlavní hrdina Colin je převezen do nápravného zařízení pro mladistvé Ruxton Towers za vloupání a tamější vedoucí po něm chce, aby vyhrál přespolní závod s jednou soukromou školou. Colin při tom vzpomíná na události, které předcházely jeho zatčení. Obě tyto linie mají příbližně stejně prostoru. Vesměs neveselá historka je proložena několika scénami jemného humoru, mezi kterými vynikají komické momenty, které jsou lehce zrychlené, což v kombinaci s černobílým obrazem ještě více umocňuje dojem, jako ze sledování klasické grotesky. Takových míst je tady ale málo. Závěrečné hrdinovo gesto se mi zprvu zdálo velmi těžko pochopitelné, ale pak jsem zjistil, že klíč k jeho rozluštění se skrývá v první půlminutě filmu. All I know is that you've got to run, run without knowing why, through fields and woods. And the winning post's no end, even though barmy crowds might be cheering themselves daft. That's what the loneliness of the long distance runner feels like.
Jara.Cimrman.jr–Císařův pekař - Pekařův císař(1951)
"My se jdeme historicky znemožnit." Neumím zhmotnit tmu, chemicky vyrobit zlato, ukuchtit lektvar nevyditelnosti ani elixír mládí a ani to mé perpetuum nemobiluje zcela podle mých představ. A bez těchto schopností bych se rozhodně neměl vydávat na dvorek Rudolfa II., ale když já každoroční vánoční pozvání pana Wericha neumím odmítnout.
Djoker–Marťanské lodě(2021)
Upřímnou soustrast všem, kteří znají Kyšperského příběh a jsou ochuzeni o nejistotu, jak to s jeho přítelkyní dopadne, protože to je jediná věc, která drží snímek pohromadě. Nebýt Křenkové, jde o nestravitelný počin, jehož pocitová stopáž je minimálně tři hodiny.
Gilmour93–Boxer(1997)
„I'm not a killer, Maggie, but this place makes me want to kill.“ Zlé časy v Ulsteru, kdy člověk uprostřed toho všeho těžko mohl stát mimo a v nich uvězněná naprosto přirozená herecká trojice Day-Lewis, Watson, Cox. Sheridanův snímek možná trpí jistou žánrovou roztříštěností, ale raději sledovat milostné drama o boxu ze Severního Irska než sociální drama o koksu ze Severního Česka. Tím koksem myslím pochopitelně uhlí..
castor–Samba(2014)
Olivier Nakache a Eric Toledano, režisérské a scenáristické duo, které stojí za dojímajícím hitem Nedotknutelní, sáhlo po další těžší látce. Sociální drama s komediálním podtónem (letos potěšili dalším dramatem Výjimeční) vypráví o jednom vztahovém poutu, které se zrodilo v nepravděpodobných podmínkách. On je senegalský imigrant, který pracuje bez papírů jako umývač nádobí či stavební dělník, ona je vyhořelou manažerkou, která potřebovala změnu a chce se sebrat v neziskové organizaci poskytující legální pomoc imigrantům. V jeho případě to neklapne a musí se tak ještě víc vyhýbat policii, úřadům a hlavně problémům. Žabožrouti přicházejí s dalším tématem, podle kterého by se multikulti Paříž měla pořádně podívat pod koberec. I když tady tvůrci nejdou úplně k jádru problému a místy jen přešlapují na místě. Zatímco Omar Sy je plný elánu a občas utrousí skvostnou černohumornou poznámku, Charlotte Gainsbourg mi herecky nesedla. Její křehké poraněné lani, která přitom řeže své podřízené telefony a ječí, když jí službu vypoví bojler, chybí půvab i zajímavost. Nefunguje ani chemie mezi oběma postavami. Ke konci jsem se už díval na hodinky.
Wacoslav1–Andaluský pes(1929)
Tak můj druhý výlet do světa surrealismu se tentokrát s nadšením nepotkal. Na Zlatý věk který je podle mě geniální esencí anarchie na filmovém plátně se podle mě tenhle starší předchůdce nechytá. Pár zábavných výjevů, smysl to nedává ani vzdáleně. Spíš takový experiment. Víc nic.40%
castor–Ve jménu otce(1993)
„Máme tady dvě krabice Conlona. Je to Guiseppe nebo Gerard?“ Zásadní otázka tohohle letitého případu. Režisér Jim Sheridan je pojem, který ovšem už párkrát šlápnul malinko vedle. Jméno si udělal hlavně dvěma kousky s britským klenotem Danielem Day-Lewisem. Tenhle začne výtečnou naháněnou, pokračuje několika epizodami z Londýna, osudovým výslechem a nekompromisním soudem. A to už se divák nadechuje k dalšímu syrovému nášupu. Vyrůstal v neutěšené sociální situaci, neuznával pravidla, kostel zanedbával, občas lhal, občas ukradl nějaký ten kus železa. Ale tohle si nezasloužil. Jenže policie tehdy potřebovala dokázat svou výkonnost, potřebovala viníky a potřebovala pro ně exemplární tresty. A paradoxně letos (2014) v červnu hlavní postava takzvané Guildfordské čtyřky zemřela. Neprávem odsouzený Ir Gerry Conlon odešel po dlouhé nemoci. A znovu jeho smrt varovně ukázala na jeden z největších justičních omylů v britských dějinách. Tuhle kaňku Sheridan náležitě rozmazal, pomohl mu v tom právě Day-Lewis, který se na náročnou roli připravoval i tím, že přebýval v opuštěných vězeňských prostorách. Na plátno přenáší spravedlivý hněv člověka, který ztratil roky života, ve vězení dospěl a změnil se z provokujícího rebelanta v zarputilého bojovníka. Závěr je na mě možná trochu uspěchaný, nicméně i tak je tenhle kus irsko-britské historie sakra působivý.
verbal–Hrana zlomu(2021)
No uf, docela jsem se toho bál. Naštěstí však pan Křižka přestal od Ruchothu tolik astrálně cestovat, ubral z 21 gramů tak na gram a ufrgáloval milou, vizuálně podmanivou, s láskou vypiplanou, intenzivní a tentokráte i sysluplnou předehru k něčemu, co bych já místo Hrana zlomu nazval spíše Valašský masakr motorovým Kozubem. Spektákl, kde jebe úplně všem včetně dětí, a na naše lůzry a hnoje rozhodně těžký nadstandard, kterému by velmi slušela místo digitálu sedmdesátková analogová patina. Nadstandard, po němž dost pochybujete o tom, že na pohled plaché ňuníny Štěpána a Emila máma v dětství špatně nepíchala nebo že v životě neprožili nějaké to romantické vzplanutí k drobnému hospodářskému zvířectvu, ač to oba vehementně popírají. Dobře již víme, že Kozub je naprosto famózní jistota, která by učinila sledovatelným třeba i tříhodinové drama o kynutí těsta. Tady se ovšem k němu navíc podařilo osadit více než důstojnou kundantku, na kterou jsem čuměl s otevřenou hubou, a to nejen díky jejím markantním talentům. To, co se Pavle odehrálo v xichtě při scéně v nemocnici, byla absolutní první liga, která mě dokonce přinutila i odtrhnout zrak od jejího těžiště. Takže přestaňte projednou být nevkusní kokoti a lozit do kina na slaboduché pičoviny s Langmajerem, a vyzkoušejte místo toho něco mnohem hodnotnějšího a na zdejší kinematografbliji neotřelého, ať si to vydělá na dvojku. Taková Hrana zlomu – Návrat hrany, kde to Kozub dotáhne na Ledrfejse, by mohla být totální pecka.
Faidra–Boxer(1997)
Oh Danny Boy, the pipes, the pipes are calling from glen to glen, and down the mountainside, the summer's gone and all the flowers are dying, 'tis you, 'tis you must go and I must bide... Nejen kvůli jménu hlavního hrdiny i jeho představitele mi tahle píseň zní neúnavně v uších celou dobu stopáže a ještě dlouho po závěrečných titulcích a když jsem u Ve jménu otce nabádala k tomu, abyste zapomněli na Shawshank a Monte Crista, budu znovu protivná a vyzvu vás, abyste u příběhu jednoho kluka z ringu a jeho úsilí o normální život a lásku zapomněli na Rockyho. Tohle není decentní americká pohádka (nic proti Rockymu), tohle je syrová irská balada, obírající až na kost a vytírající veškerou špínu belfastských ulic s pečlivostí metaře usilujícího o překročení normy. Sheridanovu (a Day-Lewisovu) irskou trilogii netvoří hezké a příjemné filmy, po kterých by se vám blaze usínalo, ale přemýšlet vás donutí určitě, takže prosím žádné předčasné házení ručníku do ringu. Když jsem se kdysi ptala jednoho svého náhodného známého, pocházejícího ze stejného města jako Danny Boy Flynn, jaké jsou skutečné vztahy mezi znesvářenými obyvateli Smaragdového ostrova, řekl mi dost udiveně, že stejné jako kdekoli jinde - že většina lidí nechce nic než klid a mír, protože obyčejní lidé nebývají nepřáteli jiných obyčejných lidí. Nepochybně, ale fanatismus, beznaděj a ponížení dokáží tvořit rozdíly i tam, kde žádné nejsou ("I'm not a killer, but this place makes me want to kill") a výsledky zná mnohý z nás na vlastní kůži. Boxer nepotřebuje mnoho kol na to, aby vás knokautoval a díky Day-Lewisovi (netroufám si posoudit jeho boxerské dovednosti, ale jeho pravému háku bych se vyhnula obloukem, naproti tomu jeho mistrovství mě nutí notovat si další úryvek z úvodní písně, a sice "Oh Danny Boy, I love you so") a všem dalším zúčastněným se necháte složit bez reptání.
ClintEastwood–Ať žije nebožtík(1935)
Společně s Muži v offsidu a Mravností nade vše, moje nejoblíbenější komediální Haasovka (fantastickou a mrazivou Bílou nemoc sem samozřejmě nepočítám). Takhle má vypadat prvorepubliková zábava převedená na filmové plátno.
Oskar–Medvěd(1961)
Mikrokomediální klasika s Janem Werichem a Stellou Zázvorkovou, kteří jsou dnes "krásně zlí". Významové zkraty ve větách a paradoxní vyjádření v absurdní situaci. Vřele doporučuji a zároveň varuji před pozdější verzí z roku 1986, kde hraje 'medvěda' Miloš Kopecký a vdovu Iva Janžurová. To zní sice slibně, ale výsledek nestojí vůbec za nic. 100%
Enšpígl–Mimořádná událost(2022)
Po tom, co se mě Jirka Havelka získal na poli divadelním (doporučuji Vraždu krále Gonzaga v DD ) mu to zjevně nestačilo a rozhodl si mě získat i na poli filmovém a opět více než úspěšně. Na příběhu, který ač působí úplně absurdně se skutečně stal a na velmi pestré skladbě postav (podle posledního titulkového záběru, jestli teda nebyl fejk soudím že i docela totožné ) opět dává svým jedinečně vtipným šarmem na dno duší českých povah. Dialogově hodně nabušená jizda vlakem ve který humor rozhodně nemá zpoždění a napsané postavy předvádí ve vlaku suverní jízdu zábavy. Velmi mě pobavilo i dění mimo vlak, které mě přišlo snad ještě vtipnější než v samotným vlaku. Moc se mě líbí i práce Jirky Havelky s herci, tady působí týmově, nikdo nevyčnívá, ale současně všichni mají výrazný podíl na vydařeném celku a to včetně dětských herců. V současné době není v kinech nic co by dokázalo rozesmát lépe a dalo tak alespoň na chvíli zapomenout na dění mimo kinosál.