• Fiftis
    ***

    Úžasná rozprávka s kúzelnými výkonmi Jana Wericha a Vlasty Buriana, ktorý tu dostal jednu z mála príležitostí prejaviť svoj ​​komediálny um aj v povojnovej kinematografii. Kto má rád veselé rozprávky, pána Wericha alebo Buriana, rád sa pobaví, tak táto rozprávka je priamo pre neho. Je to celkom dobrá rozprávka. Nikto už takú nenakrútil, čo je škoda. Všetci herci sú vynikajúci. Kostýmy sú čarovné. Pesničky skvelé.(9.12.2012)

  • T2
    *****

    Famózna rozprávka, taká čo nemá na našom území obdoby. Plejáda hereckého obsadenia je sama o sebe neskutočná v skratke Jan Werich - Vlasta Burian - Irena Kačírková - Lubomír Lipský - .... krásne vytvorené kulisy len dolaďujú herecký koncert. ║Návštevnosť Československo 5,914,257 (ako Top.2 v našej histórii)║(25.12.2007)

  • Džejkop
    ****

    Milá a hezká pohádka. Kdy se pan král přesvědčí, že jeho nejmladší dcera ho má opravdu velmi ráda, a když podotkla, že ho má ráda jako sůl. Jídlo bez soli nebude nikdy ono...jak řekne kuchař, a má opravdu recht. Ale přeci jenom sůl nad zlato opravdu není, protože k tomu aby měl člověk sůl potřebuje mít zlato...ale dost ttoho rejpání, vždyť je to pohádka. Pan Werich dokazuje jaký byl prvotřídní herec, co slovo to perla, co gesto to skvělá scénka (...hezky se mi zdáš..., osobo stůj...). Škoda jen, že Jan Werich poněkud doplatitl na totalitní režim, a nemohl se u filmu více prosadit.(5.5.2007)

  • Adam Bernau
    *****

    Film, v němž Horníček hraje Krásného prince, nemůže jít pod pět. Jakkoli nejsem vyznavačem národního božstva Werich, oba "jeho" velkofilmy jsou jedním z mála z první poloviny 50. let, co mohu akceptovat, co mohu také vidět vícekrát. I tento film propaguje "beztřídní společnost", holduje "pracujícímu lidu" atd., dělá to však způsobem, který kombinuje vševěkou pravdu s werichovským vhledem a vtipem. No a Zeman tohle točit uměl. Navíc jedině Werichovi se Zemanem vděčíme za to, že jako vzpomínka "poválečný Vlasta Burian" nezůstává kolaborantský trapas Slepice a kostelník, nýbrž dokonalý sparingpartner Atakdále, který je pro mne jednou z nejlepších Burianových postav vůbec. Ale i samotný Werich je zde velkolepý, nemluvě o nepřekonatelné Marušce Mileny Dvorské. Klasicky jediná postava, která tu kazí dojem, totiž pan Dokonalý, který odmítá královskou korunu, ale žádá funkci porybného, žádá zvláštního výkladu: nuže v přímé návaznosti na "utonulého" krále Já Prvního (a vynořivšího se Já Posledního) jde zcela jistě o podivuhodně jasnozřivou kritiku kultu osobnosti, o dva roky dříve, než s tím na uzavřeném zasedání ÚV KSSS(b) přišel Nikita Chruščov.(12.3.2012)

  • ripo
    ****

    V poměrně krátké době po úspěšném uvedení filmu „Pyšná princezna" — přichází na plátna našich kin další film režiséra Bořivoje Zemana, natočený podle jedné z národních pohádek nazvaný „Byl jednou jeden král..." — Filmové dílo nechce být doslovným přepisem klasické pohádky, kterou naši mladí i staří diváci znají ze sbírky Bořeny Němcové jako „Sůl nad zlato". Autoři vycházeli z jejího fabulačniho základu a sledovali i hlavní myšlenkovou a morální náplň předlohy. V mnohém pak volili svobodný přístup k látce. Při srovnání pohádky Boženy Němcové a filmu „Byl jednou jeden král" — vidíme některé rozdíly. V pohádce královská dcera byla přinucena říci otci pravdu do očí a je za to vyhnána ze země. Nazpět se vrací teprve po smrti krále, plačíc nad jeho skonem. Ve filmu „Byl jednou jeden král" je nejmladší králova dcerka Maruška už docela jiná. Stojí na svém pevně a protože je přesvědčena o tom, že má pravdu, dovede se vzepřít i svému otci. Nevzdá se a nepovolí, dokud král nepřizná, že chybil a nejen před ní, ale před celým národem. Lid je ve filmu větší autoritou, větší silou, než je tomu v pohádce Boženy Němcové (postavy rybáře, zahrad nika a dudáka konfrontované s princem Krásným, Chrabrým a Chytrým, vdova-podruhyně). — Vedle těchto nových rysů, kterými autoři scénáře obohatili ideové poslání filmu, liší se jejich dílo od pohádkově předlohy Boženy Němcové ještě v jednom. Film „Byl jednou jeden král" — je veselejší, radostnější a ve svém úhrnu optimističtější. Filmový přehled 5/1955(5.3.2003)

  • - Vlasta Burian si ve filmu zahrál díky Janu Werichovi. Když byl Vlasta Burian v roce 1945 nařčen z kolaborantství, Jan Werich s Jiřím Voskovcem složil a nazpíval písničku, pojednávající o Burianově zradě. Když bylo Burianovo jméno očištěno, Werich začal cítit vinu, a tak se postaral o jeho obsazení do role Atakdále. (Terez_Vv)

  • - Kostýmy sú dielom Bohumila Sochora, ktorý ich štylizoval do obdobia renesancie. Pre svoju historickú hodnotu sú zaradené do kultúrneho dedičstva českého národa pod ochranou Ministerstva kultúry ČR (podobne ako kostýmy Jiřího Trnku do filmu Cisárov pekár - Pekárov cisár). (krasomama)

  • - Ve scéně z obrazárny (okolo 27. minuty) můžeme vidět obrazy „Oheň“ (1566) z cyklu „Živly“ a „Zimu“ (1563) z cyklu „Čtyři roční období“ od renesančního malíře Guiseppe Arcimbolda. (Petsuchos)