poster

Bláznova kronika

  • Československo

    Bláznova kronika

  • Velká Británie

    The Jester's Tale

Dobrodružný / Komedie / Historický / Fantasy

Československo, 1964, 82 min

  • Willy Kufalt
    ****

    (2x) Tahle dobrodružno-historická fantazie má z filmografii Karla Zemana asi nejblíž k tradičním "šedesátkovým filmům". Mistr Zeman výjimečně nesahá po zahraniční literární předloze, ale překvapivě spolupracuje s jedním ze základních tvůrců nové filmové vlny, Pavlem Juráčkem (Případ pro začínajícího kata). Bohužel, tohle netradiční skloubení dvou tak odlišných tvůrců mě nijak výrazně nenadchlo ani s odstupem času. Kombinací hraného filmu s animacemi, typických pro Karla Zemana, zde ubylo a vedle zábavných groteskních scén a dalších zajímavých legrácek v historických kulisách došlo i na hluchá místa. Pozornost získavají vynikající Petr Kostka v náročné roli a jeho postarší kolega Miroslav Holub, který mi dost připomínal Orsona Wellse v o rok mladším španělském Falstaffovi. Po obsahové stránce pak zůstává satira na třicetiletou válku a ostré hranice mezi šlechtou a sedláky, která v zpracování s důrazem na formu nemá sama o sobě moc čím zaujat. Takže pro mě kvalitní historický biják s kolísavým obsahem. (70%) (Challenge Tour: Rok s najväčšími svetovými režisérmi)(26.8.2018)

  • Radiq
    ***

    Vždyť to bylo skoro jak nějakej českej Fanfán tulipán, akorát obohaceno o vychytané výtvarné prvky. Akorát v tom ději jsem měl celkem zmatek, protože historie není moje silná stránka a nějakej Mansfeld vůbec nevím, kdo byl. Měl jsem z toho teda jenom to, že tam byl sedlák, kterej byl mezi dvěma znepřátelenejma stranama a to je tak všechno. A škoda toho useklýho konce.(17.11.2008)

  • sportovec
    *****

    KRONIKA zapadá do Zemanovy kombinované řady filmů s animovanými a hranými prvky jako jeden z nosných prvků tohoto pojetí autorovy tvorby. Kvalitní herecké obsazení, nápadité animace a vůbec prostupování "něčeho-cosi", co lze označit jako obdobu latinskoamerického magického realismu, činí toto dílo ojedinělým nejen v Zemanově filmografii, ale v české kinematografii vůbec. Příběh prostých lidí na pozadí válečné zkázy, kterou jsou nejen smýkáni, ale do níž čas od času osudově vstupují jako nepotlačitelná mírotvorná dějinná síla, byl v našem hraném filmu zpracován v různých variantách vícekrát (DVA NA KONI, JEDEN NA OSLU) a patří k nejsilnějším tématům éry našeho znárodněného filmu. Zdá-li se někomu spád díla jako neúnosně úmorný, lze to v době akčních filmů pochopit. Starobylá rytina a novodobá akční fotografie dnes totiž také představují dva poměrně vzdálené břehy, byť i odlišného žánru. Ale na původnosti a neopakovatelnosti jedinečného třpytu tohoto kinematografického démantu to nemění vůbec nic.(21.3.2011)

  • ArthasKarfa
    ****

    Krásná satira na krušnou a nelítostnou dobu třicetileté války, je tam všechno (od přebíhání vojáku od katolíků k protestantům, až po slepotu lidí, kteří pro pár zlatek zradí nejlepšího přítele). Byť velmi odlehčenou formou, ale krásně výtvarně vymyšlené bitvy, pronásledování hl. hrdinů rejtary a skvostně vyvedené hrady a vojenská ležení. Skvělý Petr Kostka a jeho dobrota, která vždy tu krutost a bláznovství přebije.(13.11.2015)

  • ypres.bass
    ****

    Že je to práce páně Zemana bych poznal i kdybych nechtěl. Ze začátku to šlo, ale pak se z toho stalo poněkud nudné vyprávění které bylo koukatelné především kvůli kráse Emílie Vašáryové a Valentiny Thielové. Jak zde bylo mnohokrát řečeno forma vítězí nad obsahem, ale to v tomto případě vůbec nevadí.(6.9.2009)

  • - Natáčalo sa v Zlíne - v mestskej časti Kudlov a na lúke pred vilou režiséra. (Raccoon.city)

  • - Jedná se o jediný hraný film Karla Zemana, který nebyl natočen podle Vernových románů, ani v něm není odkaz na žádný Vernův román. (Jan.Kanak)

  • - Stromy, ktoré vidíme vo filme, boli urobené trikovou metódou. Boli zhotovené zo sololitu a natreté čiernou farbou. (Raccoon.city)