Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Strhující, dynamický a velmi mrazivý vrchol antisemitského filmu. Snímek začíná celkem nenápadně, když líčí židovskou povahu - která se údajně projevuje především ziskuchtivostí, chamtivostí a amoralitou. Následně nám zajímavá geografická schémata ukáží, jak se židé v průběhu věků šířili, až obsadili celou zemi. Další schéma ukazuje, jak se šířily krysy, při čemž si můžeme vyslechnout seznam nemocí, které krysy a snad i židi přenášejí. Působivou fintou tady je zobrazení tras šíření židovských diaspor, což se prolíná s proudy krys. Nemine nás ani exkurze do rodiny Rotschildů a popis toho, jak Rotschildové ovládli Londýn, Paříž, Vídeň, Neapol a Frankfurt, jak se před nimi musely sklánět banky i vlády světa. Jsou vylíčena i dvě odpudivá židovská centra - Palestina a New York, načež se soustředíme na to, jak hluboko do židovského područí upadla Výmarská republika, když v Berlíně připadalo na 100 lékařů asi 60 židů, na 100 advokátů 50 židů, zatímco obyčejný německý lid v lepším případě dřel v továrnách a v horších zmíral kvůli židy vyvolané hospodářské krizi. Vrcholem filmu je poukázání na na to, jak židé od dob Abraháma, Jákoba, Davida či Šalamouna zparchantěli a zaměřili se pouze na peníze a mrvení umění (za modernu se vydávající obsese a abnormalita) a životního způsobu a myšlení (Marx, Einstein), aniž by ovšem upustili od myšlenek o vyvoleném národě a světovládě. Třešničkou na dortě jsou záběry košer zabíjení dobytka a ovcí, jež je uvozeno varováním pro slabší povahy, aby se raději nedívaly. Film končí slavným osvobozením Německa skrz NSDAP a Hitlerovým projevem, který předvídá konec židovské nadvlády v Evropě a konečné Vernichtung židovského národa. Hudebně i dramaticky velmi dobře zpracováno, propagandisticky rozhodně účinné, i když je jasné, že tento snímek patří k těm nejnenáviděnějším vůbec. ()

Marek1991 odpad!

všechny recenze uživatele

Je to propaganda, čiže úmyselné zavádzanie a manipulovanie. To však ešte neznamená, že môžme dať rovná sa k slovu klamstvo, aj keď je pravda, že klamstvá to obsahuje. Vtedajšia nenávisť voči Židom, či aj ich náboženstvu musela tiež vychádzať z nejakých faktov, informácií, možno často úmyselných, či neúmyselných dezinformácií, reálií. Určite neboli všetky skutočnosti klamstvom. Problém však je, že si to premenili práve v tú nenávisť a pre ich zničenie boli schopní takmer všetkého. Nakoniec aj toto dielo splnilo svoj ohavný účel. Každý režim má svoju propagandu, z tých doterajších napríklad boľševici mali svoj Krížnik Potemkin o zlých vykorisťovateľoch a cárskom režime. V istom zmysle bol pravdivý, no zveličený, zavádzajúci smerom k dosiahnutiu cieľa. Inak povedané účel im „posvätil“ prostriedky, čiže to, že tým aj oni konali zlo, to sa nebralo v úvahu. Kapitalistický režim má tiež svoju propagandu, či cenzúru, paradoxné je, že práve Židov a ich náboženstvo z môjho pohľadu dosť kryje. Také dielo, ktoré by som sem napríklad zaradil v súčasnosti je Kony 2012, aj keď svojím spôsobom si stačí v televízii pozrieť nejakú reklamu alebo televízne správy. Vzhľadom na to, že Židia behom rokov boli tak ako kresťania kedysi dávno obviňovaní z rôznych chorôb, nešťastí a podobne a boli im ubrané práva, tak mnohým zostávalo realizovať sa práve v obchode. Po generáciách získavali skúsenosti a tak sa proste stalo, že časom ovládli do veľkej miery túto oblasť. Je to z môjho pohľadu skôr šikovnosť. To, že sa realizovali vo vyslovene viac inteligenčne náročných povolaniach tiež. Slová o inklinácií na základe génov k podvodom a podobne, to sú nezmysly, dedíme len niečo, napríklad reflexy, ako kolenný a podobne. Do veľkej miery hraje úlohu práve prostredie, čo však inklináciu k niečomu nevylučuje. Problém je ten, že oni to vtedy nechceli zmeniť, oni ich chceli zlikvidovať a toto dielo k tomu poslúžilo, navyše za tie getá v Európe si mohli Európania často sami, že ich vytláčali na okraj spoločnosti. Paradoxné je, že to vytváranie obrazu škaredých a zdegenerovaných Židov si tu sami nepriamo vyvrátili tými oholenými a upravenými mužmi. Nebudem hodnotiť ich náboženstvo, to pohupovanie sa, zvyky, či Talmud, to by chcelo samostatný výklad, pretože u samotných Židov je to často pri rôznom výklade zdroj nenávisti voči iným, napríklad v súčasnosti voči Arabom a kresťanom v Palestíne, na hanlivé urážanie gojimov a podobne. Sionisti sa tiež neštítia mnohého zla, až mi niekedy pripadajú, že majú veľa spoločného práve s vtedajšími nacistami. Avšak existujú aj antisionistickí židia, neveriaci Židia, kibuce kolektívne žijúcich Židov, intelektuáli ako Noam Chomsky, ktorí sa dokážu postaviť neprávostiam páchanými vlastnými ľuďmi, takže nemožno všetkých hádzať do jedného vreca, hoci keby len jeden jediný bol iný. To je ako s precíznymi Nemcami, závistlivými Slovákmi, proste väčšina neznamená celok a aj tie vlastnosti a spôsob života rôznych kultúr sa dá zmeniť, inak by boli všetci rovnakí, čo nie sú. Ovládnutie politiky, bankovníctva a tie bohaté židovské rodiny, to posúdiť neviem, no vyzerá že na tom bolo a asi aj je niečo pravdy, ale opäť kvôli nim nemôžme všetkých odsudzovať. Prirovnávanie k potkanom tu bolo pamätným vrcholom propagandy. Vytrhávanie z kontextu, účelové komentáre, či úmyselne nadväzujúce časti, tak aby nakoniec vtedajší vodca Nemecka Hitler všetkým v dokumente oznámil, že ich od toho oslobodí, to všetko ukazuje na tú triviálnosť, ktorú účelovo dal vytvoriť minister propagandy Joseph Goebbels. Nechutné zovšeobecňovanie, súdenie, robenie dobrých zo svojich, zlých z tých druhých, opomínanie niektorých informácií, proste rasové, etnické a náboženské delenie ľudí na tých akože dobrých a zlých. Smutné, že vo svete sa to stále deje v rôznych podobách. Podľa mňa si to nič iné, než odpad nezaslúži. () (méně) (více)

Reklama

woody 

všechny recenze uživatele

Věčný žid aneb kterak jeden z nejchytřejších a nejkulturnějších národů, dokázal uvěřit, že Židé jsou bacil, plevel, krysy, nelidé. Dokonalá práce Goebbelsova ministerstva, přitom však stejně vyhýbavá a diletantská jako celý režim, kterému sloužil. Přesto je patrná ta obrovská hnisem naplněná síla a ctižádostivost Führerova ducha, která dokázala celou tu zrůdnou masu masové genocidy uvést do pohybu. Z kolosu na hliněných nohou se stalo perpetuum mobile, které již nedokázali ani nacisté ovládat a lidé si začali vymýšlet vlastní představy o nečisté rase, jednu absurdnější než druhé což nakonec dospělo až k nejabsurdnějšímu možnému - konečnému - řešení: 6 vyhlazovacím táborům a vyhlazení většiny evropské židovské populace. Ne díky Hitlerovi, ten byl pouze aktivátorem, to, co udržovalo všechny v ostentativním vražedném nadšení Němce, Slováky, Rumuny, Italy a jiné oddané slouhy byla právě lidová tvořivost, zkazky o otráveném mateřském mléku Židovek, jedem napuštěných zubech židovských kojenců, to vše a mnohem více zachycené ve Věčném židovi a ostatních filmech, rozhlasových hrách, Streicherových novinách. (Víte, jak jsme se všichni mohli mít sluníčkově, kdyby byli na světlé straně síly a veškerý um vložený do očištění rasy vynaložili na světový mír...) ()

Nettrass 

všechny recenze uživatele

Chybí nám tady kolonka na žánrové označení tohoto snímku. Jediné možné zařazení je: ,,Propagandistický materiál,,. A tak to tak budu i hodnotit, protože na dokument je to zkreslené. Nutno říct, že zmáknuté to mají neuvěřitelně hustě. Už jsem pár takových věcí viděl, ale přišly mně spíše naivní a bylo dost vidět, že se z nich inspirovali komunisti. Tohle je ale úplně jiná třída. Vyloženě to tlačí do deprese a nenávisti, aby se ten tlak v závěru uvolnilo do naděje. Tady si dovedu představit jen 2 hodnocení 90% a Odpad! ()

nevermore 

všechny recenze uživatele

Mělo mi to nahnat odpor k Židům, akorát takovou metodou, která na mě neplatila. Zhnusila mě až závěrečná jatka zvířat. Těžko hodnotit. Nalejvárna. Po půlhodině už jsem se nudil. Ale zachycuje to si myslim, vkusně náhled na Židy, stejně jako u nás obdobné "dokumenty" zvěrstva nemenšího kalibru z 50. let, aneb Rudoši vs. zatuchlý kapitalismus. ()

Zajímavosti (8)

  • Věčný Žid je antisemitská verze britského filmu stejného jména, který vylíčil Židy v příznivém světle, jako oběti neoprávněného pronásledování v celé historii. (Kmotr76)
  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)
  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)

Reklama

Reklama